Biography

Julia Ostwald (Dr. phil.) is a Senior Scientist in Gender Studies at the IKM. She studied Dance Education (BA) in Tilburg (NL) and Lisbon (PT) and Dance Studies (MA) at the Free University Berlin and the University of Antwerp (BE). She completed her doctorate in Dance Studies at Salzburg University in 2021 with the thesis Choreophonien. Konstellationen von Stimme und Körper im Tanz der Moderne und der Gegenwart (Choreophonies. Constellations of Voice and Body in Dance of Modernity and Presence) (series Critical Dance Studies, transcript 2024).

From 2016-2021 she was a project assistant in the doctoral program gender_transcultural and at the Department of Art History, Musicology and Dance Studies at Salzburg University. She was a Visiting Scholar at the Beijing Dance Academy (CN) (2019) and an invited participant of various practice-theory laboratories (including Tanzquartier Vienna, Research Academy ZHdK). Her teaching and research interests focus on historical and contemporary entanglements of aesthetics and (body) politics in the context of dance, choreography and performative arts with an emphasis on the performativity of voice and breath.

 
Research Focuses

Body Politics and Movement Concepts

Queer and Gender Theories

Transcultural and Decolonial Perspectives

Aesthetics and Micropolitics of Voice

Performativity of Breathing

Theory and Historiography of European Stage Dance

 

Publications (selection)

Books

Ostwald, Julia: Choreophonien. Konstellationen von Stimme und Körper im Tanz der Moderne und der Gegenwart, Bielefeld: transcript, Reihe TanzScripte (Ed. Gabriele Brandstetter, Gabriele Klein) 2024.

Ostwald, Julia: Tanz ausstellen | Tanz aufführen. Choreografie im musealen Rahmen, München: epodium Verlag 2016, https://www.epodium.de/off-epodium (Stand 5.2.2022).  

 

Edited Book

Hausbacher, Eva / Herbst, Liesa / Ostwald, Julia / Thiele, Martina (Hg.): geschlecht_transkulturell. Aktuelle Forschungsperspektiven, Wiesbaden: Springer 2020.

 

Articles
peer-reviewed

Ostwald, Julia: „Denaturalisiertes Atmen: Ligia Lewis‘ Still not Still (2021) im Spiegel respirativer Zugehörigkeiten des frühen modernen Tanzes“, in Anke Charton, Theresa Eisele (Hg.): Performances of Belonging. Verflechtungen von Theater, Gesellschaft und Moderne, Themenheft in: Forum Modernes Theater, Tübingen: Narr Francke Attempto Verlag 2023 [accepted, in progress].

Ostwald, Julia: “Choreographed speech choirs and utopian visions of Europe: Modern antiphony and today’s glossHaitzingerolalia”, in: Nicole Haitzinger, Nicole / Alexandra Kolb (Ed.): Post-Utopia and Europe in the Performing Arts. München: Epodium 2022, p. 107-123.

Ostwald, Julia: „Von der krisenhaften Schönheit der Sirenen: Trajal Harrells Antigone Sr./Twenty Looks or Paris is Burning at the Judson Church (L)“, in: Rosemarie Brucher / Jenny Schrödl (Ed.): Gender + Kritik, Themenheft in: Forum Modernes Theater Heft I/2021, Band 32, Tübingen: Narr Francke Attempto Verlag, p. 99-113.

Haitzinger, Nicole; Ostwald, Julia: „Das kreolisierte Tragische“, in: Silke Felber / Wera Hippesroither (Ed.): Spuren des Tragischen. Themenheft in: Forum Modernes Theater, Band 57, Tübingen: Narr Francke Attempto Verlag 2020, p. 115-126.

 

non peer-reviewed

Haitzinger, Nicole / Ostwald, Julia: Bühnenkunst”, in: Maren Lickhardt  / Robert Krause (Ed.): Handbuch Kultur und Literatur der Weimarer Republik, Stuttgart: J.B. Metzler Verlag [in print].

Hausbacher, Eva / Herbst, Liesa / Ostwald, Julia / Thiele, Martina: „Transdisziplinarität – von der Theorie zur praktischen Forschung“, in: ibid. (Ed.): geschlecht_transkulturell. Aktuelle Forschungsperspektiven, Wiesbaden: Springer 2020, p. 1-11.

Ostwald, Julia: Thesen zum Polemischen der Stimme im Tanz, in: Nicole Haitzinger, Nicole / Franziska Kollinger (Ed.): Harlekinaden. Beiträge zum Aspekt des Polemischen in den szenischen Künsten (= Tanz & Archiv 9), München: epodium 2020, p. 34-37.

Ostwald, Julia: „Posthumane Stimm-Körper und die Produktion von Geschlecht“, in: Eva Hausbacher / Liesa Herbst / Julia Ostwald / Martina Thiele (Ed.): geschlecht_transkulturell. Aktuelle Forschungsperspektiven, Wiesbaden: Springer 2020, p. 235-250.

Ostwald, Julia: „‘Speaking Dance‘: Transformationen zwischen Oralität und Aufzeichnung“, in: Susana Zapke (Ed..): Notation. Imagination und Übersetzung, Wien: Hollitzer Verlag 2020, p. 99-113.

Ostwald, Julia / Haitzinger, Nicole: Performative Queerness in Modernity: Ida Rubinstein as Saint Sébastien, corpusweb 2018, https://www.corpusweb.net/ida-rubinstein-as-saint-s-bastien.html, (Stand: 30.10.2021). 

Ostwald, Julia: „Choreografien des Lachens und Lallens – Valeska Gert und die Emanzipation der Stimme im Tanz der Moderne“, in: Nicole Haitzinger / Franziska Kollinger (Ed.): Moderne Szenerien. Skizzen zur Diversität von Tanz- und Musikkulturen (1910-1950), München: epodium Verlag 2016, p. 93-109.