Institutional bibliography of the mdw
The institutional bibliography entries from the years before 2014 can be viewed by clicking the sidebar elements on the right-hand side of this page.
Bibliography entries from the years before 2014
Bibliography entries from 2013
Sorted by title (PDF)
Sorted by type of publication (PDF)
Sorted by area of research / art (PDF)
Sorted by reporting year (PDF)
Bibliography entries from 2012
Sorted by title (PDF)
Sorted by type of publication (PDF)
Sorted by area of research / art (PDF)
Sorted by reporting year (PDF)
Here is the current institutional bibliography:
Bibliographischer Nachweis der mdw von 2018
Sortierung: Titel ↑ AutorInTreffer: 210
- Zembylas, Tasos: Buchrezension: Patrick Föhl und Patrick Glogner-Pilz: Kulturmanagement als Wissenschaft. Bielefeld: Transcript, 2017. In: Zeitschrift für Kulturmanagement 2018. H. 1, Kultur im Umbruch, S. 161-165.
- Zehetmayer, Sophie: Das Außen nach innen stellen. Musikphilosophie in der Kritik. In: Urbanek, Nikolaus; Wald-Fuhrmann, Melanie (Hg.): Von der Autonomie des Klangs zur Heteronomie der Musik Musikwissenschaftliche Antworten auf Musikphilosophie. (Abhandlungen zur Musikwissenschaft). Stuttgart: J.B. Metzler 2018, S. 211-222.
- Yamada, Akiko: „Daiku“ in Japan: Beethovens Neunte Symphonie als travelling concept. In: Glaser, Thomas; Silberbauer, Angelika; Huber, Annegret (Hg.): Performing Translation. Praktiken des Wissens in/um Musik - Theater - Film. Wien: Hollitzer 2018, S. 115-133.
- Woo, Jiyoung; Jakupovic, Asmir; Schröder, Gesine: L’évolution des carrières des compositrices et interprètes du XVIIIe au XXIe siècle en France et en Allemagne: approches analytiques, sociologiques et historiques. Französisch-deutsches Colloquium. 2. Arbeitstreffen zum Forschungsprojekt 2017–2019. Hochschule für Musik und Theater »Felix Mendelssohn Bartholdy« Leipzig, 10. Februar 2018. In: Homepage der Gesellschaft für Musiktheorie 14.4.2018, S. 1-3 [online verfügbar: http://www.gmth.de/berichte/leipzig_2018.aspx].
- Wiesmüller, Edith: Methodische Modifikationen für die musiktherapeutische Behandlung von PatientInnen mit Traumafolgestörungen. In: Musiktherapeutische Umschau In: Musiktherapeutische Umschau 1/2018, S. 12-22.
- Weinhuber, Katharina; Ingrisch, Doris: Pas de trois. Ein Sich-Bewegen im Möglichkeitsraum. In: Seitz, Anna; Lagaay, Alice (Hg.): WISSEN FORMEN Performative Akte zwischen Bildung, Wissenschaft und Kunst. Erkundungen mit dem Theater der Versammlung. Bielefeld: transcript 2018, S. 151-170.
- Weigl, David (Hg.): Proceedings of the 1st International Workshop on Semantic Applications for Audio and Music. 1st International Workshop on Semantic Applications for Audio and Music. Monterey, CA, USA: ACM Digital Library 2018. [online verfügbar: https://dl.acm.org/citation.cfm?id=3243907].
- Weberberger, Doris; Fürnkranz, Magdalena: Money Talks: Wissenswertes zu Förderungen und Finanzierung. In: mdw-Magazin 02/2018, S. 0-0 [online verfügbar: https://www.mdw.ac.at/magazin/].
- Walkenhofer, Sandra; Fürnkranz, Magdalena: Talking Business: Verträge und Gagenverhandlungen. In: mdw-Magazin 02/2018, S. 74-75 [online verfügbar: https://www.mdw.ac.at/magazin/index.php/2018/04/30/talking-b...].
- Wagner, Wolfram: Te Deum für Soli, Chor und Orgel. Wien: Doblinger 2018.
- Wagner, Wolfram: Missa Gregoriana für Chor und 10 Instrumente. Wien: Doblinger 2018.
- Wagner, Wolfram: G.E. Konzertallegro für Violine und Klavier. Wien: Doblinger 2018.
- Wagner, Wolfram: "Hymnos" für Orgel. Wien: Doblinger 2018.
- Wagner, Karin: Robert Führer in Neuhofen und Kematen an der Krems. In: Petermayr, Klaus; Lindner, Andreas (Hg.): Bruckner Tagung 2016 / Bericht. Wien: Musikwissenschaftlicher Verlag 2018, S. 155-170.
- Wagner, Karin: impro spontan. Weinberg: Verlag Studio Weinberg 2018.
- Wagner, Karin: Hugo Kauder (1888-1972) Komponist - Musikphilosoph - Theoretiker. Wien/Köln/Weimar: Böhlau 2018.
- Visovan, Maria-Aurelia: Solo-CD 'Roots', auf 3 unterschiedlichen historischen Instrumenten. (Roots). Barcelona: KNS Classical 2018. [CD].
- Veljkovic, Natasa: Wölfl Klavierkonzerte. Pforzheim: cpo 2018. [CD].
- Veljkovic, Natasa: Boieldieu Klavierkonzert. Lugano: cpo 2018. [CD].
- Vejvar, Andreas: Phänomen Froberger. In: Vejvar, Andreas; Grassl, Markus (Hg.): »Avec discrétion«. Rethinking Froberger. (Wiener Veröffentlichungen zur Musikgeschichte 14). Wien/Köln/Weimar: Böhlau 2018, S. 101-148.
- Vejvar, Andreas: Dokumente. In: Vejvar, Andreas; Grassl, Markus (Hg.): »Avec discrétion«. Rethinking Froberger. (Wiener Veröffentlichungen zur Musikgeschichte 14). Wien/Köln/Weimar: Böhlau 2018, S. 367-454.
- Vejvar, Andreas: »Dazu Musik. Dazu ein Vogelzwitschern?« Musikalischer Glanz und Trost bei Brigitte Kronauer. In: van Hoorn, Tanja (Hg.): Brigitte Kronauer. Narrationen von Nebensächlichkeiten und Naturdingen. (Gegenwartsliteratur – Autoren und Debatten 3). Berlin/Boston: de Gruyter 2018, S. 160-184.
- Vejvar, Andreas; Grassl, Markus (Hg.): »Avec discrétion«. Rethinking Froberger. (Wiener Veröffentlichungen zur Musikgeschichte 14). Wien/Köln/Weimar: Böhlau 2018. [online verfügbar: https://www.vr-elibrary.de/doi/book/10.7767/9783205208365].
- Van Lookeren Campagne, Augusta: Simone Verovio: Music printing, intabulations and basso continuo in Rome around 1600. (Wiener Veröffentlichungen zur Musikgeschichte 13). Wien/Köln/Weimar: Böhlau 2018. [online verfügbar: http://www.boehlau-verlag.com/download/164850/978-3-205-2050...].
- Vacha, Martin: "In die tiefsten Felsengründe..." Phrasierung in den Liedern Franz Schuberts. In: Vox humana 14. H. 2 (2018), S. 58-60 [online verfügbar: http://www.martinvacha.com/assets/vh_02-18_vacha_180518_korr...].
- Urbanek, Nikolaus: Vom Sinn des Klangs. Ein Vortrag in posthermeneutischer Perspektive. In: Mende, Wolfgang; Hiekel, Jörn-Peter (Hg.): Klang und Semantik in der Musik des 20. Jahrhunderts. Bielefeld: transcript 2018, S. 47-69.
- Urbanek, Nikolaus (Hg.): Von der Autonomie des Klangs zur Heteronomie der Musik. Musikwissenschaftliche Antworten auf Musikwissenschaft. (Abhandlungen zur Musikwissenschaft). Stuttgart: Metzler 2018.
- Unseld, Melanie: When Heroes Sigh: Sentimental Heroism in Opera Culture Around 1800. In: Hauck, Carolin; Seedorf, Thomas; Schlüter, Andreas; Mommertz, Monika (Hg.): Tracing the Heroic Through Gender. (Helden - Heroisierungen - Heroismen 8). Baden-Baden: Ergon 2018, S. 157-176.
- Unseld, Melanie: Von Fremdem: Ländern und Menschen. Oder die noch immer aktuelle Frage, wie Musikgeschichtsschreibung mit Alterität umgeht. In: Hemetek, Ursula; Hindler, Daliah; Saglam, Hande; Kaufmann, Therese; Malmberg, Isolde; Huber, Harald (Hg.): Transkulturelle Erkundungen. Wissenschaftlich-künstlerische Perspektiven. Wien/Köln/Weimar: Böhlau 2018, S. 159-174.
- Unseld, Melanie: Musikwissenschaft und transkulturelle Mehrfachzugehörigkeit. In: Grosch, Nils; Gratzer, Wolfgang (Hg.): Musik und Migration. Münster/New York: Waxmann 2018, S. 13-23.
- Unseld, Melanie: Musikerfamilien. Kontinuitäten und Veränderungen im Mikrokosmos der Musikkultur um 1800. In: Lodes, Birgit; Wilson, John D.; Reisinger, Elisabeth (Hg.): Beethoven und andere Hofmusiker seiner Generation. Bericht über den internationalen musikwissenschaftlichen Kongress Bonn, 3.-6. Dezember 2015. Bonn: Verlag Beethoven-Haus 2018, S. 25-54.
- Unseld, Melanie: Musik als Narration. In: Musik & Ästhetik 88 (2018), S. 108-111.
- Unseld, Melanie: Im Denken über Musik eingewoben: Materialität. In: Wald-Fuhrmann, Melanie; Urbanek, Nikolaus (Hg.): Von der Autonomie des Klangs zur Heteronomie der Musik. Musikwissenschaftliche Antworten auf Musikphilosophie. Stuttgart: Metzler 2018, S. 23-32.
- Unseld, Melanie: "eine scharfgezeichnete, unverrückbare Bahn": Das Narrativ von Christoph Willibald Gluck als 'Opernreformator' in der deutschsprachigen Biographik des 19. Jahrhunderts. In: Betzwieder, Thomas; Pietschmann, Klaus; Calella, Michele (Hg.): Christoph Willibald Gluck. Bilder - Mythen - Diskurse. Wien: Hollitzer 2018, S. 99-116.
- Unseld, Melanie: "...sie ist das böse Princip des Dramas" Böse Frauenfiguren auf der Opernbühne. In: Steiner, Michael (Hg.): WAS. Das Böse. Graz: Leykam 2018, S. 159-165.
- Unseld, Melanie; Oberhaus, Lars: "Historische Musikwissenschaft". In: Dartsch, Michael; Knigge, Jens; Stöger, Christine; Platz, Friedrich; Niessen, Anne (Hg.): Handbuch Musikpädagogik. Grundlagen, Forschung, Diskurse. Münster/New York: Waxmann 2018, S. 55-59.
- Unseld, Melanie (Hg.): Wege. Festschrift für Susanne Rode-Breymann. Hildesheim/Zürich/New York: Olms 2018.
- Tschmuck, Peter: Rezension von "Management in der Musikwirtschaft" von Josef Limper & Martin Lücke. In: Grünewald-Schukalla, Lorenz; Lücke, Martin; Rauch, Matthias; Winter, Carsten (Hg.): Musik und Stadt. (Jahrbuch für Musikwirtschafts- und Musikkulturforschung 2). Wiesbaden: Springer VS 2018, S. 241-244.
- Tschmuck, Peter: Rezension von "Die Wirtschaft der Techno-Szene. Arbeiten in einer subkulturellen Ökonomie" von Jan-Michael Kühn. In: Holsträter, Knut; Fischer, Michael (Hg.): Jahrbuch des Zentrums für Populäre Kultur und Musik. (Musik und Krieg 63). Münster: Waxmann 2018, S. 259-261.
- Tschmuck, Peter: Einleitung. In: Tschmuck, Peter; Flath, Beate; Lücke, Martin (Hg.): Musikwirtschaftsforschung. Die Grundlagen einer neuen Disziplin. (Musikwirtschafts- und Musikkulturforschung 1). Wiesbaden, Deutschland: Springer VS 2018, S. 1-5 [online verfügbar: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-658-19399-7_...].
- Tschmuck, Peter: Die Musikwirtschaftsforschung im Kontext der Kulturbetriebslehre - ein Vorschlag. In: Tschmuck, Peter; Flath, Beate; Lücke, Martin (Hg.): Musikwirtschaftsforschung. Die Grundlagen einer neuen Disziplin. (Musikwirtschafts- und Musikkulturforschung 1). Wiesbaden, Deutschland: Springer VS 2018, S. 57-76 [online verfügbar: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-658-19399-7_...].
- Tschmuck, Peter (Hg.): The Music Business and Digital Impacts. (Music Business Research 1). Heidelberg: Springer 2018.
- Tschmuck, Peter (Hg.): Musikwirtschaftsforschung. Die Grundlagen einer neuen Disziplin. (Musikwirtschafts- und Musikkulturforschung 1). Wiesbaden: Springer VS 2018.
- Tschmuck, Peter (Hg.): Die Produktivität von Musikkulturen. (Musikwirtschafts- und Musikkulturforschung 2). Wiesbaden: Springer VS 2018.
- Trümpi, Fritz: Die Wiener Staatsoper zwischen Österreich-Ideologie und Kaltem Krieg. Zur Politisierung des Wiederaufbaus des Operngebäudes, 1945–1955. In: Reuband, Karl-Heinz (Hg.): Oper, Publikum und Gesellschaft. Wiesbaden: Springer VS 2018, S. 53-90.
- ter Schiphorst, Iris: Uros Rojko, Iris ter Schiphorst, Luka Juhart Works for clarinet and akkordeon. München: Neos 2018. [CD].
- Stump-Linshalm, Petra: UISGE BEATHA - A Guide to Flavours. Apoll Edition Wien: Apoll Edition Wien 2018. [online verfügbar: http://shop.apoll-edition.w]. k/index.php?route=product/search&search=%20stump-linshalm].
- Stump-Linshalm, Petra; Linshalm, Heinz-Peter: Fantasy Studies. Wien: orlando records 2018. [CD].
- Stump-Linshalm, Petra; Linshalm, Heinz-Peter: (als Vienna Reed Quintet). 4 Woods + 1 Sax Play Rameau, Mozart and Ravel Vienna Reed Quintet. Poing: Naxos 2018. [CD].
- Stump-Linshalm, Petra; Linshalm, Heinz-Peter: (als Duo Stump-Linshalm). LINIEN II - Alexander Stankovski Duo Stump-Linshalm. Graz: God records 2018. [LP].
- Stegemann, Thomas: Was MusiktherapeutInnen über das Gehirn wissen sollten. Neurobiologie für die Praxis. München: Reinhardt 2018.
- Stegemann, Thomas: Von Mozarts Geistesblitzen über Brain-Computer-Interface zum Encephalophone. In: Musik und Gesundsein 34 (2018), S. 26-27.
- Stegemann, Thomas: Soo! muss Technik – Alexa, der Zauberlehrling und ein Lob auf den Fortschritt. In: Musik und Gesundsein 33 (2018), S. 27-28.
- Stegemann, Thomas: Psychische Gesundheit von Kindern und Jugendlichen. Warum Musiktherapie an Schulen wichtig ist. In: Jordan, Anne-Katrin; Pfeifer, Eric; Stegemann, Thomas; Lutz Hochreutener, Sandra (Hg.): Musiktherapie in pädagogischen Settings. Impulse aus Praxis, Theorie und Forschung. Münster: Waxmann 2018, S. 47-58.
- Stegemann, Thomas; Riedl, Hannah: Die Übersetzung der Healthy-Unhealthy Uses of Music Scale (HUMS) vom Englischen ins Deutsche. In: Musiktherapeutische Umschau 39. H. 3 (2018), S. 229-240.
- Steffl-Holzbauer, Martina: Gesangsworkshop mit Kamingespräch - Martina Steffl-Holzbauer im Gespräch mit Klemens Sander. In: Vox humana 14.1, 02.2018, S. 32-34.
- Steffl-Holzbauer, Martina: Gesangsworkshop mit Kamingespräch - Martina Steffl-Holzbauer im Gespräch mit Domkapellmeister Landerer. In: Vox humana 14.1. 02.2018, S. 16-18.
- Statsenko, Tatiana; Chatziioannou, Vasileios; Moore, Thomas; Kausel, Wilfried: Deformation reconstruction by means of surface optimization. Part II: time-resolved electronic speckle pattern interferometry. In: Applied Optics 57 (2018), S. 3444-3452 [online verfügbar: https://doi.org/10.1364/AO.57.003444].
- Smilde, Rineke: The Effect of Music on Postoperative Recovery in Older Patients: a Systematic Review. In: Journal of Geriatric Oncology 2018, S. 550-559.
- Smilde, Rineke: Lifelong Learning for Professional Musicians. In: Welsh, G.; Mc. Pherson, G. (Hg.): Special Needs, Community Music and Adult Learning. An Oxford Handbook of Music Education. New York: Oxford University Press 2018, S. 290-303.
- Smilde, Rineke: Community Engagement and Lifelong Learning. In: Higgins, L.; Bartleet, B. (Hg.): Oxford Handbook of Community Music. New York: Oxford University Press 2018, S. 673-691.
- Silberbauer, Angelika: ‘quite familiar – for an English Opera.’ Europäische Musikgeschichte als Ergebnis von Übersetzungsprozessen am Beispiel von Ethel Smyth (1858–1944). In: Glaser, Thomas; Silberbauer, Angelika; Huber, Annegret (Hg.): Performing Translation. Praktiken des Wissens in/um Musik - Theater - Film. Wien: Hollitzer 2018, S. 73-87.
- Serrano Garcia, Daniel: Mobile. Basel-Kassel: Pan Verlag 2018.
- Schröder, Gesine: Жар- птица – L’Oiseau de feu – The Firebird. Igor Strawinskys Balletterstling und seine Revisionen. In: Obert, Simon; Zimmermann, Heidy (Hg.): RE-SET. Rückgriffe und Fortschreibungen in der Musik seit 1900. Mainz u.a.: Schott 2018, S. 92-101.
- Schröder, Gesine: Theorists and Theory Teachers. Carl Dahlhaus and Music Theory at German-Speaking Conservatories. In: Theoria - Historical Aspects of Music Theory 24 (2018), S. 173-193.
- Schröder, Gesine: Multi-media Ladies. Zum theoretischen Umgang mit Produktionen von Jagoda Szmytka, Brigitta Muntendorf, Julia Mihály und Katarzyna Głowicka. In: Demenescu, Veronica (Hg.): International Musicology Congress, 4-th edition, 26 to 28 October 2018. International Musicology Congress, 4-th edition, 26 to 28 October 2018. Timisoara: Societea Internationala de Studi Muzicale 2018, S. 32-38.
- Schröder, Gesine: Ludwig Holtmeier: Rameaus langer Schatten. Studien zur deutschen Musiktheorie des 18. Jahrhunderts. In: Die Tonkunst 12. H. 3 (2018), S. 319-321.
- Schröder, Gesine: International Forum on the Construction of Music Theory. In: Die Musikforschung 71. H. 1 (2018), S. 0-0 [online verfügbar: https://www.musikforschung.de/index.php/aktuelles/tagungen-k...].
- Schröder, Gesine: Bericht über das Symposium "The Study of Serial Music Technology in China". In: Webseite der Gesellschaft für Musiktheorie, Rubrik "Veranstaltungsberichte" 2018, S. 1-1 [online verfügbar: http://www.gmth.de/berichte/shanghai_2018.aspx].
- Schröder, Gesine: Analiza dzieła muzycznego. Historia – theoria – praxis / Musical Analysis. Historia – Theoria – Praxis. In: Die Musikforschung 71. H. 1 (2018), S. 0-0 [online verfügbar: https://www.musikforschung.de/index.php/aktuelles/tagungen-k...].
- Scholz, Gottfried: Dodici Anni al Servizio della Musica per il Premio Balzan. In: Decleva, Enrico; Quadrio Curzio, Alberto; Veca, Salvatore (Hg.): Balzan Papers. (Balzan Papers 1). Florenz: Olschki 2018, S. 139-143.
- Schneider, Gunter: Vom Vergessen Haimo Wissers. Ein Essay. In: Gratzer, Wolfgang; Nußbaumer, Thomas (Hg.): Polemische Arien. Zykan, Pirchner und Wisser als Akteure in Kontroversen. (klang-reden 19). Freiburg i.Br./Berlin/Wien: Rombach-Verlag 2018, S. 153-168.
- Schmidt, Else (Hg.): Nicola Benz: Woher-Warum-Wohin? Zur Quellen- und Rezeptionsgeschichte von Herbert Lagers und Hilde Lager-Seidls "Alte Tänze für junge Leute" (1973-2015). (Tanzreflexionen 3). Wien: im Eigenverlag 2018.
- Santi, Matej: Wagner in Triest. Eine translatorische Perspektive. In: Glaser, Thomas; Silberbauer, Angelika; Huber, Annegret (Hg.): Performing Translation. Praktiken des Wissens in/um Musik - Theater - Film. Wien: Hollitzer 2018, S. 49-49.
- Santi, Matej: Johann Jacob Froberger: ein Reisender im Raum des 17. Jahrhunderts. In: Vejvar, Andreas; Grassl, Markus (Hg.): »Avec discrétion« Rethinking Froberger. (Wiener Veröffentlichungen zur Musikgeschichte 14). Wien/Köln/Weimar: Böhlau 2018, S. 75-90.
- Saglam, Hande: Transkulturelle Erkundungen. Eine Einführung. In: Hemetek, Ursula; Huber, Harald; Saglam, Hande; Malmberg, Isolde; Kaufmann, Therese (Hg.): TRANSKULTURELLE ERKUNDUNGEN Wissenschaftlich-künstlerische Perspektiven. Wien/Köln/Weimar: Böhlau 2018, S. 9-30.
- Saglam, Hande: Musikalische Vermittlungsmöglichkeiten der MigrantInnen aus der Türkei in Österreich/Wien. In: Nevzat, Ciftci; Greve, Martin (Hg.): Bağlama in der Türkei und in Europa. Berlin: UdK 2018, S. 217-232.
- Roessler, Peter: Volkstheater? Anmerkungen zu einigen Phänomenen. Eingangsreferat zur Veranstaltung Perspektiven auf eine neues Wiener Volkstheater (2016). In: Volkstheater website (2018), S. 1-1 [online verfügbar: volkstheater.at].
- Roessler, Peter: Theodor Kramer und seine Gedichte. Ein Nachwort. In: Roessler, Peter; Müller, Karl (Hg.): Theodor Kramer: Ausgewählte Gedichte. Hg. von Karl Müller und Peter Roessler. (Nadelstiche 13). Wien: Theodor Kramer Gesellschaft 2018, S. 101-125.
- Roessler, Peter: Im annektierten Garten. Das Schauspiel- und Regieseminar Schönbrunn in der Theaterlandschaft des NS-Regimes. In: Zangl, Veronika; Dalinger, Brigitte (Hg.): Theater unter NS-Herrschaft. (Theater - Film - Medien 2). Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht. V&R unipress 2018, S. 129-147.
- Roessler, Peter: Gemischte Gesellschaft - Exilanten und Exilantinnen an Wiener Theatern nach 1945. In: Adunka, Evelyn; Usaty, Simon; Driessen Gruber, Primavera (Hg.): Exilforschung: Österreich. Leistungen, Defizite & Perspektiven. Wien: Mandelbaum 2018, S. 237-257.
- Roessler, Peter (Hg.): Theodor Kramer: Ausgewählte Gedichte. Hg. v. Karl Müller und Peter Roessler. Mit einem Nachwort von Peter Roessler. (Nadelstiche 13). Wien: Theodor Kramer Gesellschaft 2018.
- Riedl, Hannah: The economics of therapy. Caring for clients, colleagues, commissioners and cash-flow in the creative arts therapies [Book Review]. In: Nordic Journal of Music Therapy 27. H. 5 (2018), S. 468-470.
- Reitsamer, Rosa: Gendered narratives of popular music history and heritage. In: Baker, Sarah; Strong, Catherine; Istvandity, Lauren (Hg.): The Routledge Companion to Popular Music and Heritage. London et al.: Routledge 2018, S. 26-35.
- Reitsamer, Rosa; Prokop, Rainer: Zwischen Innovation und Tradition. Zur Bewertung musikalischer Leistungen an Kunsthochschule. In: Szabo-Knotik, Cornelia; Mayer-Hirzberger, Anita (Hg.): ANKLAENGE 2017. "Be/Spiegelungen". Die Universität für Musik und darstellende Kunst Wien als kulturvermittelnde bzw. -schaffende Institution im Kontext der Sozial- und Kulturgeschichte. (Anklaenge - Wiener Jahrbuch für Musikwissenschaft). Wien: Hollitzer 2018, S. 1-30.
- Reitsamer, Rosa; Prokop, Rainer: Keepin' it real in Central Europe. The DIY careers of male Hip Hop artists in Austria. In: Cultural Sociology 2018. H. 2, S. 193-207 [online verfügbar: https://doi.org/10.1177/1749975517694299].
- Posch, Ela: Trans* im Film Facing Mirrors. Verflechtungen von Kultur und Gender. In: Glaser, Thomas; Silberbauer, Angelika; Huber, Annegret (Hg.): Performing Translation. Praktiken des Wissens in/um Musik - Theater - Film. Wien: Hollitzer 2018, S. 89-99.
- Pilgrim, Hanne: Improvisation und Transformation – ein Streiflicht auf zwei Phänomene im Rhythmikstudium. In: mdw-Magazin (2018), S. 73-75 [online verfügbar: https://www.mdw.ac.at/magazin/index.php/2018/11/29/improvisa...].
- Pilgrim, Hanne; Kanitz-Pock, Christina: Interview mit Prof. Hanne Pilgrim. In: Rhythmikforum_Austria 2018, S. 15-19.
- Petri-Preis, Axel: Neue Musik vermitteln. In: Spuren - Musikzeitung für Gegenwart (2018) , S. 18-18.
- Petri-Preis, Axel: "EINANDER" - Ein inklusives Musiktheaterprojekt. In: Musikerziehung 71. H. 2 (2018), S. 44-46.
- Permoser, Manfred: Verachtet, verlacht - Verehrt, vergöttert. Verdi und Wagner im Wien des 19. Jahrhunderts. (Kremser Humanistische Blätter). Krems a.d. Donau: im Eigenverlag 2018.
- Pamies Vila, Montserrat; Scavone, Gary; Hofmann, Alex; Chatziioannou, Vasileios: Investigating vocal tract modifications during saxophone performance. In: Worland, Randy (Hg.): Proceedings of Meetings on Acoustics. New Orleans: Journal of the Acoustical Society of America 2018, S. 35002-35002.
- Pamies Vila, Montserrat; Hofmann, Alex; Chatziioannou, Vasileios: Analysis of tonguing and blowing actions during clarinet performance. In: Frontiers in Psychology 9, S. 617-617 [online verfügbar: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.00617].
- Moser, Barbara: Triokonzert Belgien. (Werkeinführung). In: Konzert Mechelen: im Eigenverlag 2018.
- Moser, Barbara (Hg.): Wiener Figaro 18/4. (Mitteilungsblatt der Mozartgemeinde Wien). Wien: im Eigenverlag 2018.
- Moser, Barbara (Hg.): Wiener Figaro 18/3. (Mitteilungsblatt der Mozartgemeinde Wien). Wien: im Eigenverlag 2018.
- Morgenstern, Ulrich: Towards the History of Ideas in Ethnomusicology. Theory and Methods between the Late 18th and the Early 20th Century. In: Musicologist. An International Journal of Music Studies Vol. 2. H. 1 (2018), S. 1-31 [online verfügbar: http://dergipark.gov.tr/download/article-file/498520].
- Morgenstern, Ulrich: The Gudok, a Russian Bowed Lute: it's Morphology, Tunings and Playing Techniques. In: The Galpin Society Journal LXXI (2018), S. 109-128.
- Morgenstern, Ulrich: Music without Social Life: The Garmon’ player Mikhail Sorochinsky – a Non-revivalist Musician in Smolensk Province. In: Traditiones 47. H. 2 (2018), S. 33-65 [online verfügbar: https://ojs.zrc-sazu.si/traditiones/article/view/7183].
- Morgenstern, Ulrich: Debating “national ownership” of musical instruments. The balalaika as a subject of ethnopolitical discourse. In: Sultanova, Razia; Rancier, Megan (Hg.): Turkic Soundscapes. From Shamanic Voices to Hip-Hop. London, New York: Routledge 2018, S. 177-195.
- Merö, David: Musikaufnahmen – ein Akt der Translation? In: Glaser, Thomas; Silberbauer, Angelika; Huber, Annegret (Hg.): Performing Translation. Praktiken des Wissens in/um Musik - Theater - Film. Wien: Hollitzer 2018, S. 145-154.
- Mayr, Alexander: Voce faringea: Eine Kunst der Belcanto-Tenöre Geschichte - Physiologie und Akustik - Übungen. Kassel: Bärenreiter 2018.
- Mayerhofer, Elisabeth: „Kunst ohne Werk“ als multipler Übersetzungsprozess. In: Glaser, Thomas; Silberbauer, Angelika; Huber, Annegret (Hg.): Performing Translation. Praktiken des Wissens in/um Musik - Theater - Film. Wien: Hollitzer 2018, S. 135-143.
- Mayer-Hirzberger, Anita: Ein Musikfest für die „neue Zeit“ – Diskussionen um die „Meisteraufführungen Wiener Musik von 1920. In: Österreichische Musikzeitschrift 2018. H. 1, S. 28-34.
- Mayer-Hirzberger, Anita: ".. eine Angelegenheit hinter verschlossenen Türen". Zum Antisemitismus im Musikleben zur Zeit des Austrofaschismus. In: Reiter-Zatloukal, Ilse; Enderle-Burcel, Gertrude (Hg.): Antisemitismus in Österreich 1933-1938. Wien/Köln/Weimar: Böhlau 2018, S. 397-413.
- Mayer-Hirzberger, Anita (Hg.): "Be/Spiegelungen". Die Universität für Musik und darstellende Kunst Wien als kulturvermittelnde bzw. -schaffende Institution im Kontext der Sozial- und Kulturgeschichte. (Anklaenge. Wiener Jahrbuch für Musikwissenschaft 2017). Wien: Hollitzer 2018.
- Markovic, Tatjana: “Croatness” in music: Songfully Italian, Solidly German, a Little Bit “Oriental” and Above All Slavic. In: Markovic, Tatjana; Baldassarre, Antonio (Hg.): Music cultures in sounds, words and images. Wien: Hollitzer Verlag 2018, S. 35-57.
- Markovic, Tatjana; Baldassarre, Antonio: Introduction/Editorial. In: Markovic, Tatjana; Baldassarre, Antonio (Hg.): Music cultures in sounds, words and images. Wien: Hollitzer Verlag 2018, S. 13-16.
- Markovic, Tatjana; Baldassarre, Antonio (Hg.): Music cultures in sounds, words and images. Wien: Hollitzer Verlag 2018. [online verfügbar: http://www.hollitzer.at/wissenschaft/programm/produktdetail/...].
- Madas, Oliver (Hg.): Zauberflöte für Kinder. Wien: im Eigenverlag 2018.
- Madas, Oliver (Hg.): Jedermann Schauspielmusik 2018. Wien: im Eigenverlag 2018.
- Madas, Oliver (Hg.): (M)ARIA für Violoncello und Klavier. Wien: im Eigenverlag 2018.
- Linzer, Jasmin; Huber, Annegret (Hg.): Historisch-kritische Gesamtausgabe vom "Reise-Album 1839/40" von Fanny und Wilhelm Hensel. Kassel: Furore 2018.
- Lin, Wei-Ya: Bi-/Multimusikalität: Potenziale der musikalischen Vielfalt an der Universität für Musik und darstellende Kunst Wien. In: Szabo-Knotik, Cornelia; Mayer-Hirzberger, Anita (Hg.): ANKLAENGE 2017. "Be/Spiegelungen". Die Universität für Musik und darstellende Kunst Wien als kulturvermittelnde bzw. -schaffende Institution im Kontext der Sozial- und Kulturgeschichte. (Anklaenge - Wiener Jahrbuch für Musikwissenschaft). Wien: Hollitzer 2018, S. 143-159.
- Lichtfuss, Martin: Polemik als Programm? Zu Haimo Wissers "Arien und Chöre der Elite". In: Nußbaumer, Thomas; Gratzer, Wolfgang (Hg.): Polemische Arien. Zykan, Pirchner und Wisser als Akteure in Kontroversen. Freiburg i.Br./Berlin/Wien: Rombach Verlag 2018, S. 77-90.
- Leeb, Leonhard: O King (Version for Trumpet). Wien: Universal Edition 2018. [online verfügbar: https://www.universaledition.com/de/leonhard-leeb-7714].
- Kreuzhuber, Wolfgang: „Unsere Hoffnung war ja, eine der besten Orgeln der Welt zu bekommen…“. In: Sauseng, Wolfgang (Hg.): Organum XX. Universität für Musik und darstellende Kunst Wien: Eigenverlag der mdw 2018, S. 142-185.
- Koroleva, Elizaveta: Gesangspädagogik im Spannungsfeld von Autonomie und Heteronomie. In: Vox humana 10.2018, S. 25-27.
- Kopecky, Judith: "So schön habe ich mir Ihre Stimme nicht vorgestellt". Helene Nahowska als Sängerin. In: Eybl, Martin; Ender, Daniel; Unseld, Melanie (Hg.): Erinnerung stiften: HELENE BERG und das Erbe Alban Bergs. Wien: Universal Edition 2018, S. 31-49.
- Kölbl, Marko: Gender, Musik und Migration. In: genderstudies Herbst 2018. H. 33, Musik und Geschlecht, S. 8-11 [online verfügbar: http://www.izfg.unibe.ch/unibe/portal/center_generell/
t...]. - Kölbl, Marko: Funeral Laments and Schlager Songs Changes and Developments in Burgenland Croatian Music. In: Flamm, Christoph; Ender, Daniel (Hg.): Voices of Identities Vocal Music and De/con/struction of Communities in the Former Habsburg Areas. Voices of Identities, Jahrestagung der Österreichischen Gesellschaft für Musikwissenschaft (ÖGMw). Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing 2018, S. 79-99.
- Kinsky, Veronika: Beziehungskunst Bewegungsbegleitung. In: Fachzeitschrift Rhythmik Schweiz 122018. H. 33, Beziehung, S. 12-15.
- Khittl, Christoph: Zur Theorie der musikalischen Situation nach Günther Anders aus musikdidaktischer Perspektive mit einem literaturdidaktischen Appendix. In: Hofeneder, Veronica; Perry, Nicole (Hg.): Germanistik Grenzenlos. Festschrift für Wynfrid Kriegleder zum 60. Geburtstag. Wien: Praesens 2018, S. 260-273.
- Khittl, Christoph: Schon wieder ‚verständige Musikpraxis’? Erweitert um die Dimension der ‚phronesis’. In: Diskussion Musikpädagogik H. 77 (2018), S. 4-10
- Jordan, Anne-Katrin; Pfeifer, Eric; Stegemann, Thomas; Lutz Hochreutener, Sandra (Hg.): Musiktherapie in pädagogischen Settings. Impulse aus Praxis, Theorie und Forschung. Münster: Waxmann 2018.
- Huber, Michael: Young people's current music and media use in Austria - The musical practice of the future? In: Mazierska, Ewa; Gillon, Leslie; Rigg, Tony (Hg.): Popular Music in the Post-Digital Age. Economical, Cultural, and Technological Contexts. London: Bloomsbury Academic 2018, S. 235-251.
- Huber, Michael: Gangsta-Rap - Wie soll man das verstehen? In: BPJM-Aktuell 3/2018, S. 9-14.
- Huber, Annegret (Hg.): Geburtstagsgabe Fanny von Arnstein Spielausgabe der ihr gewidmeten "Sei Terzettini" von Theodor von Schacht. Wien: im Eigenverlag 2018.
- Hofmann, Alex: Tight-Interlocked Oscillators. Auf: “Drop The Beat”. (EDITION DEGEM Vol. 16). Germany: EDITION DEGEM 2018. [CD].
- Hirsch, Markus: Rezension von Christopher Wallbaum (Hg.): Comparing International Music Lessons on Video. In: Musikerziehung 71. H. 2 (2018), S. 51-52.
- Hirsch, Markus: Mit Musik auf dem Weg zum guten Leben? Musik und Ethik – ein Symposium an der Brandenburgischen Technischen Universität Cottbus-Senftenberg. In: Neue Musikzeitung 67 (2018), S. 23-23.
- Hirsch, Markus: Absichtlich Fragment? Planen von Musikunterricht aus der Perspektive zeitgenössischen Komponierens. (Schriften der Hochschule für Musik Freiburg 5). Hildesheim: Olms 2018.
- Hemetek, Ursula: Von der ethnomusikologischen Minderheitenforschung zur universitären Diversitätsstrategie-bildungspolitische Aspekte. In: Hindler, Daliah; Huber, Harald; Saglam, Hande; Malmberg, Isolde; Kaufmann, Therese (Hg.): Transkulturelle Erkundungen. Wissenschaftlich-künstlerische Perspektiven. Wien/Köln/Weimar: Böhlau 2018, S. 95-112.
- Hemetek, Ursula: Vocal Music of the Burgenland Croats: On Research History and the Impacts of Methodology. In: Markovic, Tatjana; Baldassare, Antonio (Hg.): Cultures in Sound, Words and Images. Wien: Hollitzer 2018, S. 341-358.
- Hemetek, Ursula: Message from the Secretary General. In: ICTM Bulletin 137 (2018), S. 2-3.
- Hemetek, Ursula: From the Secretary General. In: ICTM Bulletin 136 (2018), S. 2-3.
- Hemetek, Ursula: Ethnomusikologie und Minderheiten. In: mdw-Magazin Oktober/November 2018, S. 67-69.
- Hemetek, Ursula: Die ladinischen Aufnahmen der Sammlung Quellmalz-Versuch einer Einordnung in die Minderheitenforschung in der Ethnomusikologie. In: Vinati, Paolo; Kostner, Barbara (Hg.): Die ladinischen Aufnahmen in der Sammlung von Alfred Quellmalz (1940-1941). Echos einer Minderheitenkultur aus der Zeit des Nazifaschismus in Italien. Brecia: Grafo edizioni 2018, S. 11-14.
- Hemetek, Ursula: "Whose is this song?" Identity and Traditional Music. In: Flamm, Christoph; Ender, Daniel (Hg.): Voices of Identities: Vocal Music and De/con/struction of Communities in the Former Habsburg Areas. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing 2018, S. 158-167.
- Hemetek, Ursula; Hindler, Daliah; Saglam, Hande; Kaufmann, Therese; Malmberg, Isolde; Huber, Harald (Hg.): TRANSKULTURELLE ERKUNDUNGEN Wissenschaftlich-künstlerische Perspektiven. Wien/Köln/Weimar: Böhlau 2018.
- Heimerdinger, Julia: "Populäre Adaptionen. György Ligetis Musik in Stanley Kubricks Film 2001: A Space Odyssey". In: Obert, Simon; Zimmermann, Heidy (Hg.): RE-SET. Rückgriffe und Fortschreibungen in der Musik seit 1900. Mainz: Schott 2018, S. 302-309.
- Haslbeck, Friederike; Stegemann, Thomas: The effect of music therapy on infants born preterm. In: Developmental Medicine & Child Neurology 60 (2018), S. 217-217 [online verfügbar: doi: 10.1111/dmcn.13677].
- Haselböck, Lukas: Rätselhaft, aber klar – Zu Debussys 100. Todestag. In: mdw-Magazin (2018). S. 27-30
- Haselböck, Lukas: Prozess- und Kontrastdenken in Cerhas Streichquartetten. In: Wilscher, Gundula (Hg.): Vernetztes Werk(en). Facetten des künstlerischen Schaffens von Friedrich Cerha. Innsbruck: Studienverlag 2018, S. 75-85.
- Haselböck, Lukas: Einführung zu Werken Gérard Griseys für ein Konzert des Bayerischen Rundfunks. (Werkeinführung). In: musica viva München: Bayerischer Rundfunk 2018.
- Hahn, Michaela; Stini, Sandra: First European Music School Symposium. In: The Finnish Journal of Music Education FJME 2018. H. 2, Musiikkikasvatus, S. 121-122.
- Hackl, Stefan: Ivan Padovec, Works for Guitar and Soprano - Dominika Zamara sop, Stanley Alexandrowicz gui - Sheva Collection 121 (1 CD: 47 minutes). In: Nineteenth century music review 15 (2018), S. 443-445.
- Gruhn, Wilfried; Röbke, Peter (Hg.): Musiklernen: Bedingungen - Handlungsfelder - Positionen. Innsbruck, Esslingen, Bern-Belp: Helbling 2018.
- Gruber, Gerold: Zu Werken von Hans Winterberg und Walter Bricht. Auf: CD Booklet Toccata. London: Toccata 2018. [CD].
- Gruber, Gerold (Hg.): Hugo Kauder (1888-1972) Komponist-Musikphilosoph-Theoretiker Eine Biographie Autor: Karin Wagner. (exil.arte - Schriften 4). Wien/Köln/Weimar: Böhlau Verlag 2018.
- Grill, Thomas: Hubness as a case of technical algorithmic bias in music recommendation. In: ICDM, Singapore (Hg.): Proceedings of ICDM Workshop on High Dimensional Data Mining (HDM’18). Singapore: - 2018, S. 0-0.
- Grill, Thomas: Embracing the Temporal Deterioration of Digital Audio: A Manifesto. In: EVA, Copenhagen (Hg.): EVA Copenhagen 2018 - Politics of the Machines - Art and After. Copenhagen, Denmark: ewic 2018, S. 0-0 [online verfügbar: https://dx.doi.org/10.14236/ewic/EVAC18.22].
- Grassl, Markus: Froberger der Diskrete. In: Vejvar, Andreas; Grassl, Markus (Hg.): »Avec discrétion« Rethinking Froberger. (Wiener Veröffentlichungen zur Musikgeschichte 14). Wien/Köln/Weimar: Böhlau 2018, S. 11-52.
- Grassl, Markus; Vejvar, Andreas: Bibliographie. In: Vejvar, Andreas; Grassl, Markus (Hg.): »Avec discrétion«. Rethinking Froberger. (Wiener Veröffentlichungen zur Musikgeschichte 14). Wien/Köln/Weimar: Böhlau 2018, S. 477-503.
- Göller, Markus: Fachgruppen · Fachgruppe Tasteninstrumente. In: Kultur.Region.Niederösterreich. Musikschulmanagement Niederösterreich Jahresbericht 2017/18 (2018), S. 86-86.
- Goebl, Werner; Bishop, Laura: Visual Signals between Improvisers Indicate Attention rather than Intentions. In: Sattmann, Sabrina; Parncutt, Richard (Hg.): 15th International Conference on Music Perception and Cognition 10th triennial conference of the European Society for the Cognitive Sciences of Music. La Plata, Montreal, Sydney, Graz: University of Graz 2018, S. 456-456 [online verfügbar: https://music-psychology-conference2018.uni-graz.at/en/abstr...].
- Goebl, Werner; Bishop, Laura: Performers and an Active Audience: Movement in Music Production and Perception. In: Jahrbuch Musikpsychologie 28, S. 1-17 [online verfügbar: https://doi.org/10.5964/jbdgm.2018v28.19].
- Goebl, Werner; Bishop, Laura: Communication for coordination: Gesture kinematics and conventionality affect synchronization success in piano duos. In: Psychological Research 82. H. 6 (2018), S. 1177-1194 [online verfügbar: https://dx.doi.org/10.1007/s00426-017-0893-3].
- Goebl, Werner; Bishop, Laura: Beyond Synchronization: How and Why do Ensemble Performers Communicate? In: Timmers, Renee (Hg.): Together in Music: Expression, Performance and Communication in Ensembles (TIM-18). York U.K.: Universities of Leeds, Sheffield & York 2018, S. 76-76.
- Goebl, Werner; Bishop, Laura: Beating Time: How ensemble musicians' cueing gestures communicate beat position and tempo. In: Psychology of music 46. H. 1 (2018), S. 84-106 [online verfügbar: https://dx.doi.org/10.1177/0305735617702971].
- Glaser, Thomas; Silberbauer, Angelika; Huber, Annegret (Hg.): Performing Translation. Praktiken des Wissens in/um Musik – Theater – Film Tagungsband des zweiten kulturwissenschaftlichen Symposions für DissertantInnen an der mdw_Universität für Musik und darstellende Kunst Wien vom 26.– 28. März 2014. Wien: Hollitzer 2018.
- Glanz, Christian: Schlagobers oder Die Revolution im Rückspiegel - aber welche? In: Österreichische Musikzeitschrift 1 / 2018, S. 1-7.
- Glanz, Christian: Mozart und die Loge | Haydn empfiehlt Beethoven. In: Maderthaner, Wolfgang (Hg.): Österreich 99 Dokumente Briefe Urkunden. Wien: Brandstätter 2018, S. 34-37.
- Glanz, Christian: Hanns Eisler - Musik als Politik. In: Bstieler, Michaela; Ganahl, Lena; Schletterer, Siljarosa; Pöttgen, Denise; Hubmann, Elisabeth (Hg.): Kunst als gesellschaftskritisches Medium. Bielefeld: transcript 2018, S. 109-118 [online verfügbar: http://www.transcript-verlag.de/978-3-8394-4283-8].
- Giannini, Juri: Eintrag: Avantgarde in der Musik (1920–1930). In: Haus der Geschichte, Österreich (Hg.): Online Lexikon Haus der Geschichte Österreich Lexikon zur österreichischen Zeitgeschichte. Online: Online 2018, S. 0-0 [online verfügbar: https://www.hdgoe.at/musik_avantgarde].
- Giannini, Juri: Eintrag: Avantgarde in der bildenden Kunst (1920er Jahre). In: Haus der Geschichte, Österreich (Hg.): Online Lexikon Haus der Geschichte Österreich Lexikon zur österreichischen Zeitgeschichte. Online: Online 2018, S. 0-0 [online verfügbar: https://www.hdgoe.at/avantgarde-kunst].
- Giannini, Juri: (M)ein Statement zum Jubiläum. Gedanken zur 'Interkulturalität' im kunstuniversitären Milieu in Geschichte und Gegenwart. In: Szabo-Knotik, Cornelia; Mayer-Hirzberger, Anita (Hg.): ANKLAENGE 2017. "Be/Spiegelungen". Die Universität für Musik und darstellende Kunst Wien als kulturvermittelnde bzw. -schaffende Institution im Kontext der Sozial- und Kulturgeschichte. (Anklaenge - Wiener Jahrbuch für Musikwissenschaft). Wien: Hollitzer 2018, S. 101-122.
- Giannini, Juri; Holzer, Andreas; Jena, Stefan; Polak, Jürgen (Hg.): Lothar Knessl. Vermittler neuer Musik, Autor, Komponist, Kurator. (Aus dem Archiv 1). Wien: Hollitzer 2018.
- Gangl, Manuel; Hofmann, Alex: Intonation auf der Es-Klarinette. In: Rohrblatt 2018. H. 33, 2, S. 57-61.
- Fürnkranz, Magdalena; Ternai, Michael; Hinteregger, Helge: It’s getting serious: Wissenswertes zum Thema Neue Selbstständigkeit. In: mdw-Magazin 03/2018, S. 78-79 [online verfügbar: https://www.mdw.ac.at/magazin/index.php/2018/09/27/its-getti...].
- Fuchs, Maria: ‘Silent Film’ Music in the Weimar Republic: Its Reception in Contemporary Criticism and by Modernist Composers. In: Quesada, Gérman Gan; Ballester, Jordi (Hg.): Music Criticism 1900-1950. Turnhout: Prepols Publisher 2018, S. 399-421.
- Flosdorf, Dietmar: Lorenz Haller, David Hanke Stiege aufwärts - eine Konzert und Musikvermittlungsprojekt im Flüchtlingsquartier VoZo. In: Harather, Stuefer, Ettmüller (HG.), Karin, Renate, Eliane (HG.) (Hg.): Flüchtlingsunterkunft Vordere Zollamtsstraße 7, Wien Mitte - Ein Massenquartier wird zum Haus der Möglichkeiten. Wien: TU Verlag an der Technischen Universität Wien 2018, S. 136-144.
- Eybl, Martin: Heinrich Schenker’s Identities as a German and a Jew. In: Musicologica Austriaca 2018, S. 17865-17867 [online verfügbar: http://musau.org/parts/neue-article-page/view/54].
- Eybl, Martin: Geburtsstunde der Zweiten Wiener Schule. Das Skandalkonzert vom März 1913. In: Fetz, Bernhard (Hg.): Berg, Wittgenstein, Zuckerkandl: Zentralfiguren der Wiener Moderne. Wien: Paul Zsolnay Verlag 2018, S. 53-67.
- Eybl, Martin: Die Alban-Berg-Gesamtausgabe als Erinnerungsort. In: Ender, Daniel; Unseld, Melanie; Eybl, Martin (Hg.): Erinnerung stiften: Helene Berg und das Erbe Alban Bergs. Bericht zur internationalen Tagung am 16. und 17. März 2017. Wien: Universal Edition 2018, S. 170-186.
- Eybl, Martin (Hg.): Erinnerung stiften: Helene Berg und das Erbe Alban Bergs. Bericht zur internationalen Tagung am 16. und 17. März 2017. Wien: Universal Edition 2018.
- Evangelista, Gianpaolo: Time Warping in Digital Audio Effects. In: Ferreira, Annibal (Hg.): Proceedings of the 21-st Digital Audio Effects (DAFx-18). DAFx-18 Conference. Aveiro, Portugal: DAFx 2018, S. 149-156 [online verfügbar: http://dafx2018.web.ua.pt/papers/DAFx18_Proceedings_Final.pd...].
- Essl, Karlheinz: Komponieren im Spannungsfeld von Intuition und Algorithmik. In: Spiel, Christiane (Hg.): Automatisierung. Wechselwirkung mit Kunst, Wissenschaft und Gesellschaft. Wien/Köln/Weimar: Böhlau 2018, S. 135-151 [online verfügbar: http://www.essl.at/bibliogr/intuition-algorithmik.html].
- Drazic, Lena: „.. den guten, geläuterten musikalischen Geschmack in der bürgerlichen Gesellschaft zu verbreiten...“. Das Konzept musikalischer Bildung in den Ego-Dokumenten des Konservatoriums der Gesellschaft der Musikfreunde in Wien. In: Szabó-Knotik, Cornelia; Mayer-Hirzberger, Anita; Glanz, Christian; Urbanek, Nikolaus (Hg.): ANKLAENGE 2017. "Be/Spiegelungen". Die Universität für Musik und darstellende Kunst Wien als kulturvermittelnde bzw. -schaffende Institution im Kontext der Sozial- und Kulturgeschichte. (Anklaenge - Wiener Jahrbuch für Musikwissenschaft). Wien: Hollitzer 2018, S. 61-82.
- Dörfler, Monika; Grill, Thomas; Bammer, Roswitha; Flexer, Arthur: Basic filters for convolutional neural networks applied to music: Training or design? In: Neural Computing and Applications (2018), S. 1-14 [online verfügbar: https://link.springer.com/article/10.1007/s00521-018-3704-x].
- Dittrich, Marie-Agnes: How to split the Heritage when Inventing a Nation. Germany's Political and Musical Division. In: Hukic, Naida; Bosnic, Amra (Hg.): Music in Society. (the 10th International Symposion "Music in Society". Sarajevo, 2016). Sarajevo: Musicological Society of the federation of Bosnia and Herzegovina, Academy of Music, University of Sarajevo 2018, S. 359-368.
- Dittrich, Marie-Agnes: Gibt es böse Musik? In: Steiner, Michael (Hg.): Das Böse. (WAS 111). Graz: Leykam 2018, S. 167-171.
- Dittrich, Marie-Agnes: Die Geburt des Kunstliedes. Schuberts "Gretchen am Spinnrade". In: Mosch, Ulrich; Bleek, Tobias (Hg.): Musik. Ein Streifzug durch 12 Jahrhunderte. Kassel/Leipzig: Bärenreiter, Henschel 2018, S. 194-195.
- Dittrich, Marie-Agnes: "Phantasiereich und vielseitig" - Franz Schubert. In: Mosch, Ulrich; Bleek, Tobias (Hg.): Musik. Ein Streifzug durch 12 Jahrhunderte. Kassel/Leipzig: Bärenreiter, Henschel 2018, S. 192-193.
- Dimitrov, Rumen: What the wind took away (Original Motion Picture Soundtrack). Wien: KVZ Music, Catalogue ID CD7778 2018. [CD, digital].
- Dimitrov, Rumen: Warning Shadows (Music for the original silent film). Wien: KVZ Music, Catalogue ID CD7785 2018. [CD, digital].
- Dimitrov, Rumen: Un Chien Andalou (Music for the original silent film). Wien: KVZ Music, Catalogue ID CD7709 2018. [CD, digital].
- Dimitrov, Rumen: Stimmen (Voices) ・ Original Motion Picture Soundtrack. Wien: KVZ Music, Catalogue ID CD7747 2018. [CD, digital].
- Dimitrov, Rumen: Riding My Tiger (Original Soundtrack) ・ Jakarta Disorder (Original Soundtrack). Wien: KVZ Music, Catalogue ID CD7754 2018. [CD, digital].
- Dimitrov, Rumen: QVID TVM (Original Motion Picture Soundtrack). Wien: KVZ Music, Catalogue ID CD7716 2018. [CD, digital].
- Dimitrov, Rumen: Phaidros (Original Motion Picture Soundtrack). Wien: KVZ Music, Catalogue ID CD7761 2018. [CD, digital].
- Dimitrov, Rumen: Just In Time (Original Soundtrack). Wien: KVZ Music, Catalogue ID CD7723 2018. [CD, digital].
- Deisinger, Marko; Vejvar, Andreas: »Amor docet musicam«. Neue Spuren zu Sautter und Froberger. In: Vejvar, Andreas; Grassl, Markus (Hg.): »Avec discrétion«. Rethinking Froberger. (Wiener Veröffentlichungen zur Musikgeschichte 14). Wien/Köln/Weimar: Böhlau 2018, S. 171-185.
- De Roure, David; Klyne, Graham; Pybus, John; Weigl, David; Page, Kevin: Music SOFA: An architecture for semantically informed recomposition of Digital Music Objects. In: Bechhofer, Sean; Fazekas, George; Page, Kevin; Ceriani, Miguel; Weigl, David M. (Hg.): Proceedings of the 1st International Workshop on Semantic Applications for Audio and Music (SAAM '18). Monterey, CA, USA: ACM 2018, S. 33-41 [online verfügbar: https://doi.org/10.1145/3243907.3243912].
- De Larminat, Violaine: Die frühe Harmonik von Debussy und Schonberg: Spiegel unterschiedlicher Lehrtraditionen? Ранната хармония на Дебюси и на Шьонберг: отражение на различни традиции на преподаване?. In: GEORGIEVI, Hristo; GEORGIEVI, Evlogi (Hg.): Almanach der National Academy of Music „Professor Pancho Vladigerov“ 9). Sofia, (Bulgarien): HAINI 2018, S. 86-162 [online verfügbar: http://almanac.nma.]. ].
- Chatziioannou, Vasileios; Pamies Vila, Montserrat; Hofmann, Alex: An artificial blowing machine to investigate single-reed woodwind instruments under controlled articulation conditions. In: Worland, Randy (Hg.): Proceedings of Meetings on Acoustics. New Orleans: POMA 2018, S. 1-8 [online verfügbar: https://doi.org/10.1121/2.0000794].
- Chaker, Sarah: "Arch Enemy - Wages of Sin". In: Schäfer, Frank (Hg.): Hear 'em all. Heavy Metal für die eiserne Insel. Mainz: Ventil 2018, S. 212-214.
- Cancino-Chacón, Carlos E.; Grachten, Maarten; Goebl, Werner; Widmer, Gerhard: Computational Models of Expressive Music Performance: A Comprehensive and Critical Review. In: Frontiers in Digital Humanities. Digital Musicology 5, S. 1-23 [online verfügbar: https://doi.org/10.3389/fdigh.2018.00025].
- Canaval, Hubert: Sieben Erinnerungen an Axel Corti, die ich gerne teilen will. In: Widegger, Florian (Hg.): Axel Corti. (Film Archiv Austria ). Wien: Filmarchiv Austria 2018, S. 161-163.
- Bork, Magdalena; Hahn, Michaela: Bühne als Ziel. In: Üben und Musizieren 2018. H. 3, Familie, S. 2-5.
- Böhler, Arno; Granzer, Susanne (Hg.): Philosophy on Stage. Philosophie als künstlerische Forschung. (Passagen forum). Wien: Passagen 2018.
- Bertsch, Matthias: Anpressdruck und Zungenmobilität beim Trompetenspiel. In: Musikphysiologie, Musikermedizin 2018. H. 3, S. 56-65 [online verfügbar: https://dgfmm.org/zeitschriften-abstracts/zeitschriften-2018...].
- Bammer, Nora: Lied- und Lautsphären der Shuar und ihrer Geister. Auditive Machtwährung im südöstlichen Amazonasbecken Ecuadors. In: Brabec de Mori, Bernd; Winter, Martin (Hg.): Auditive Wissenskulturen. Das Wissen klanglicher Praxis. Wiesbaden, Deutschland: Springer VS 2018, S. 245-264 [online verfügbar: https://www.academia.edu/35631188/NEUERSCHEINUNG_Auditive_Wi...]. _Das_Wissen_klanglicher_Praxis_Brabec_and_Winter_Hg._2018_Springer_VS_].
- Aigner, Wilfried: Perspektiven der Musiklehrendenbildung in Zeiten des Wandels. Musikpädagogik angesichts der aktuellen Entwicklungen Heterogenität, Digitalisierung und Reform der Lehrendenbildung. In: Aigner, Wilfried; Köhler, Julia; Christof, Eveline (Hg.): Musikerziehung - musikalische Bildung? Zum Stellenwert von Musik in der Schule. (Schulheft 172). Innsbruck: Studien Verlag 2018, S. 108-124.
- Aigner, Wilfried: Musik erfinden im Spannungsfeld zwischen Schule und Technologie des 3. Jahrtausends - Einblicke in die komplexen Wechselbeziehungen zwischen Komposition, Musikunterricht und Social Web. In: Losert, Martin; Bornhöft, Armin (Hg.): Anregen - Vertiefen - Ausbilden. Komponieren im didaktischen Kontext. (Einwürfe - Salzburger Texte zu Musik Kunst Pädagogik 2). Berlin/Münster/Zürich/Wien/London: LIT-Verlag 2018, S. 23-44.
- Aigner, Wilfried; Lion, Brigitte; Huber, Harald: Quereinstiegsstudium Lehramt Musikerziehung - eine besondere Herausforderung für eine spezielle Zielgruppe. In: Aigner, Wilfried; Köhler, Julia; Christof, Eveline (Hg.): Musikerziehung - musikalische Bildung? Zum Stellenwert von Musik in der Schule. (Schulheft 172). Innsbruck: Studien Verlag 2018, S. 96-107.
- Aigner, Wilfried; Christof, Eveline; Köhler, Julia (Hg.): Musikerziehung - musikalische Bildung? Zum Stellenwert von Musik in der Schule. (Schulheft 172). Innsbruck: Studien Verlag 2018.
- Ahmedaja, Ardian: Local Practices of Music with the Gusle respectively the Lahutë in Montenegro Today. / Lokalne prakse muzike gusala i lahutë u Crnoj Gori danas. In: Martinović-Bogojević, Jelena; Krkeljić, Tatjana (Hg.): Conference proceedings of the First international conference Musical heritage of Montenegro. Cetinje: Muzička akademija, Univerzitet Crne Gore. 2018, S. 77-94.
- Ahmedaja, Ardian: Foreword of the series editor. Auf: Beitane, Anda (Hg.): Notes from Latvia. Multipart Music in the Field. European Voices: Audiovisuals 1. Booklet to the double CD. Wien/Riga: Institut für Volksmusikforschung und Ethnomusikologie. Universität für Musik und darstellende Kunst Wien. / Jāzeps Vītols Latvian Academy of Music 2018, S. 7-9. [CD].
