Institutional bibliography of the mdw
The institutional bibliography entries from the years before 2014 can be viewed by clicking the sidebar elements on the right-hand side of this page.
Bibliography entries from the years before 2014
Bibliography entries from 2013
Sorted by title (PDF)
Sorted by type of publication (PDF)
Sorted by area of research / art (PDF)
Sorted by reporting year (PDF)
Bibliography entries from 2012
Sorted by title (PDF)
Sorted by type of publication (PDF)
Sorted by area of research / art (PDF)
Sorted by reporting year (PDF)
Here is the current institutional bibliography:
Bibliographischer Nachweis der mdw von 2022
Sortierung: Titel ↓ AutorInTreffer: 104
- Ahmedaja, Ardian: Das Forschungszentrum für europäische Mehrstimmigkeit (EMM) und sein bisheriger Beitrag zur Erforschung mehrstimmigen Singens – unter Berücksichtigung des Alpenraums. In: Nußbaumer, Thomas; Ammann, Raymond (Hg.): Alpenstimmen. Beiträge zum Jodeln und mehrstimmigen Singen. Innsbruck: Universitätsverlag Wagner 2022, S. 53-85.
- Ahmedaja, Ardian: ICTM Study Group on Multipart Music. In: Ceribašić, Naila; Pettan, Svanibor; Niles, Don (Hg.): Celebrating the International Council for Traditional Music: Reflections on the First Seven Decades. Ljubljana: University of Ljubljana Press 2022, S. 291-297.
- Ahmedaja, Ardian: The Presentation of Traditions in Albania as a Mediation of Political Events: From National Awakening to the National Folklore Festival as Institution. In: Scott, Derek B.; Rantanen, Saijaleena (Hg.): Institutionalization in Music History. Helsinki: DocMus Research Publications 2022, S. 146-176.
- Aigner, Wilfried: Die Menschen hinter dem dual focus. Rollenverhältnisse in DBR-Projekten und deren Bedeutung für den Forschungsprozess. In: Konrad, Ute; Lehmann-Wermser, Andreas (Hg.): Musikunterricht durch Forschung verändern? Design-Based Research als Chance für Theoriebildung und Praxisveränderung. (Forschungsberichte des Instituts für musikpädagogische Forschung 31). Hannover: Hochschule f. Musik, Theater u. Medien Hannover 2022, S. 69-87.
- Aigner, Wilfried: Ein Vierteljahrhundert Musikpädagogik und Digitalisierung in Österreich – eine Beziehungsgeschichte. In: Hönigschnabel, Paul; Donat, Leonore (Hg.): Musikpädagogik in Österreich. (AGMÖ - Publikationsreihe 40). Rum/Innsbruck: Helbling 2022, S. 57-65.
- Annuß, Evelyn: "Astramentum ex machina. Zum Queering kolonialer Schaukultur". . In: Menke, Bettine; Struck, Wolfgang (Hg.): Theatermaschinen – Maschinentheater. Bielefeld: Transcript 2022, S. 349-367.
- Boenke, Patrick: Heinrich Schenker and August Halm. In: Cadwallader, Allen; Bottge, Karen M.; Schwab-Felisch, Oliver (Hg.): New Horizons in Schenkerian Research. Hildesheim: Olms 2022, S. 187-205.
- Brunner, Anja: Popular Music, Forced Migration, and the Welcome Culture in Germany and Austria. In: Flath, Beate; Troike, Manuel; Jacke, Christoph (Hg.): Transformational POP: Transitions, Breaks, and Crises in Popular Music (Studies). (~Vibes - The IASPM D-A-CH Series 2). Online: IASPM D-A-CH 2022, S. 205-224 [online verfügbar: http://vibes-theseries.org/brunner-migration/].
- Chaker, Sarah: Hear – Taste – See: Uisge Beatha – Waters of Life. Towards the Innovative Potential of Synaesthetic Experiences for Musikvermittlung. In: Chaker, Sarah; Petri-Preis, Axel (Hg.): Tuning Up! The Innovative Potential of Musikvermittlung. (Forum Musikvermittlung - Research and Practice 1). Bielefeld: transcript 2022, S. 169-178 [online verfügbar: https://www.transcript-open.de/doi/10.14361/9783839456811-01...].
- Chaker, Sarah: Musikvermittlung as Everyday Practice: The Cello Quartett Die Kolophonistinnen. In: Chaker, Sarah; Petri-Preis, Axel (Hg.): Tuning Up! The Innovative Potential of Musikvermittlung. (Forum Musikvermittlung - Research and Practice 1). Bielefeld: transcript 2022, S. 121-130 [online verfügbar: https://www.transcript-publishing.com/chunk_detail_seite.php...].
- Christidis, Ioannis: Singing and Dancing for Freedom of Movement. Enacting Citizenship and Resisting Forced Confinement in 'Hotspot' Refugee Camps in Thessaloniki, Greece 2016. In: Anderl, Gabriele; Reinprecht, Christoph; Erker, Linda (Hg.): Internment Refugee Camps Historical and Contemporary Perspectives. Bielefeld: transcript 2022, S. 177-192 [online verfügbar: https://www.transcript-verlag.de/chunk_detail_seite.php?doi=...].
- Christof, Eveline: Berufsbezogene Überzeugungen angehender (Musik-)Lehrer*innen zum Thema Inklusion als Aufgabe der Schule. In: Hennenberg, Beate; Röbke, Peter (Hg.): Inklusives Musizieren. Praxis, Pädagogik, Ästhetik - am Beispiel der All Stars Inclusive Band Wien. (wiener reihe musikpädagogik 4). Münster, New York: Waxmann 2022, S. 163-187.
- Christof, Eveline: Schule und Macht? Zu den Rollen von Schüler*innen und Lehrer*innen und wie sich diese in der Lehrer*innenbildung fortschreiben. In: Christof, Eveline; Köhler, Julia (Hg.): Schule.Macht.Angst. Denk- und Möglichkeitsräume tabuisierter Zusammenhänge in Schule und Hochschule. (Schulheft 1/2022 1). Innsbruck, Wien: Studienverlag 2022, S. 56-72 [online verfügbar: www.schulheft.at].
- Christof, Eveline: Vorwort zu: Schule.Macht.Angst. In: Köhler, Julia (Hg.): Schule.Macht.Angst. Denk- und Möglichkeitsräume tabuisierter Zusammenhänge in Schule und Hochschule. (schulheft 185, 47. Jahrgang 1). Innsbruck, Wien: Studienverlag 2022, S. 5-8 [online verfügbar: www.schulheft.at].
- Contini, Luciano: Generalbass und Kontrapunkt. In: Campagne, Augusta; Grassl, Markus (Hg.): „Cantare nel gravicembalo“. Ensemble- und Begleitpraxis in der italienischen Musikkultur um 1600 – Practices of ensemble playing and accompaniment in Italian musical culture c. 1600. (Anklaenge 2020/2021). Wien: Hollitzer 2022, S. 169-184.
- Corcuera Marruffo, Andrea; Chatziioannou, Vasileios: A Pilot Study on Tone-Dependent Directivity Patterns of Musical Instruments. In: Audio Engineering Society, US (Hg.): Audio Engineering Society Conference: AES 2022 International Audio for Virtual and Augmented Reality Conference. Seattle: Audio Engineering Society 2022, S. 1-9.
- Corcuera Marruffo, Andrea; Thilakan, J.; Hofmann, Alex; Chatziioannou, Vasileios; Kob, M.: Analysing musicians’ acoustic shadowing on the directivity of the trumpet. In: Deutsche Gesellschaft für Akustik e.V., (DEGA) (Hg.): Proceedings of the DAGA 2022. Stuttgart: Deutsche Gesellschaft für Akustik (DEGA) 2022, S. 131-133.
- Fabian, Kathrin: Breite Teilhabe und Exzellenz in inklusiven Musizierangeboten der mdw - Universität für Musik und darstellende Kunst Wien. In: Hennenberg, Beate; Röbke, Peter (Hg.): Inklusives Musizieren. Praxis, Pädagogik, Ästhetik - am Beispiel der All Stars Inclusive Band Wien. (wiener reihe musikpädagogik 4). Münster, New York: Waxmann 2022, S. 189-202.
- Falschlunger, Christoph: Grundzüge einer inklusiven Musikdidaktik - am Beispiel des Ensembles Ohrenklang. In: Hennenberg, Beate; Röbke, Peter (Hg.): Inklusives Musizieren. Praxis, Pädagogik, Ästhetik - am Beispiel der All Stars Inclusive Band Wien. (wiener reihe musikpädagogik 4). Münster, New York: Waxmann 2022, S. 203-221.
- Flor, Alexander: Historische Quellen und wissenschaftliche Literatur zum frühen Basso Continuo. Eine Bibliographie. In: Campagne, Augusta; Grassl, Markus (Hg.): „Cantare nel gravicembalo“. Ensemble- und Begleitpraxis in der italienischen Musikkultur um 1600 – Practices of ensemble playing and accompaniment in Italian musical culture c. 1600. (Anklaenge 2020/2021). Wien: Hollitzer 2022, S. 219-237.
- Freund, Julia; Urbanek, Nikolaus; Schermann, Jakob Maria; Nanni, Matteo: Adornos Reproduktionstheorie und die Dialektik der musikalischen Schrift. In: Freund, Julia; Urbanek, Nikolaus; Schermann, Jakob Maria; Nanni, Matteo (Hg.): Dialektik der Schrift. Zu Adornos Theorie der musikalischen Reproduktion. Paderborn: Brill / Fink 2022, S. 3-18 [online verfügbar: https://brill.com/display/title/55689?rskey=uL7PSs&result=1].
- Gagel, Reinhard: Freie Improvisation: offene Bühne für Musiker*innen mit besonderen individuellen Voraussetzungen. In: Hennenberg, Beate; Röbke, Peter (Hg.): Inklusives Musizieren. Praxis, Pädagogik, Ästhetik - am Beispiel der All Stars Inclusive Band Wien. (wiener reihe musikpädagogik 4). Münster, New York: Waxmann 2022, S. 335-348.
- Gallistl, Vera; Geiger, Gerhard; Zembylas, Tasos: Mainstreaming Ageing in Austrian Cultural Organisations and Cultural Policy. Demographic Change and Cultural Policy: The Outline of a Problem. In: Matthieu, Christopher; Visach, Valerie (Hg.): Accomplishing Cultural Policy in Europe. Financing, Governance and Responsiveness. London: Routledge 2022, S. 105-120.
- Gaupp, Lisa; Barber-Kersovan, Alenka; Kirchberg, Volker: Power and Policies in and by the Arts. Introduction. In: Gaupp, Lisa; Barber-Kersovan, Alenka; Kirchberg, Volker (Hg.): Arts and Power. Policies in and by the Arts. (Kunst und Gesellschaft). Wiesbaden: Springer VS 2022, S. 1-18.
- Giannini, Juri: Franco Evangelisti. In: Sparrer, Walter-Wolfgang; Heister, Hanns-Werner (Hg.): Komponisten der Gegenwart – KDG. (70, Nachlieferung (Januar 2022)). München: edition text + kritik 2022, S. 1-30 [online verfügbar: http://www.nachschlage.net/search/document?index=mol-17&id=1...].
- Giannini, Juri: Hans Swarowsky als Opernübersetzer. In: Grassl, Markus; Kapp (Hg.): Der Dirigent Hans Swarowsky (1899–1975): Musik, Kultur und Politik im 20. Jahrhundert. (Wiener Veröffentlichungen zur Musikgeschichte 15). Wien-Köln: Böhlau 2022, S. 791-801.
- Giannini, Juri: Verzeichnis der Übersetzungen von Hans Swarowsky. In: Grassl, Markus; Kapp (Hg.): Der Dirigent Hans Swarowsky (1899–1975): Musik, Kultur und Politik im 20. Jahrhundert. (Wiener Veröffentlichungen zur Musikgeschichte 15). Wien-Köln: Böhlau 2022, S. 971-976.
- Glauser, Andrea Ilse: Vorwort. In: Rérat, Melissa (Hg.): Les mots de la vidéo. Construction discursive d’un art contemporain. Lausanne, Berlin etc.: Peter Lang 2022, S. 29-31.
- Göllner, Michael; Ardila-Mantilla, Natalia: Instrumentalunterricht und die Anbahnung musikkultureller Teilhabe – eine kritische Betrachtung. In: Kraus-Benz, Martina; Rolle, Christian; Oberhaus, Lars (Hg.): Sitzungsbericht WSMP 2022 „Kritik! Politische und ethische Dimensionen der Musikpädagogik“. Hamburg: ZfKM 2022, S. 113-130 [online verfügbar: https://www.zfkm.org/wp-content/uploads/2022/11/07-Ardila-Ma...].
- Grassl, Markus: Einleitung/Introduction: Practices of accompaniment in Italy c. 1600 – state of research, problems, questions. In: Campagne, Augusta; Grassl, Markus (Hg.): „Cantare nel gravicembalo“. Ensemble- und Begleitpraxis in der italienischen Musikkultur um 1600 – Practices of ensemble playing and accompaniment in Italian musical culture c. 1600. (Anklaenge 2020/2021). Wien: Hollitzer 2022, S. 7-21.
- Grassl, Markus: Einleitung. In: Grassl, Markus; Kapp (Hg.): Der Dirigent Hans Swarowsky (1899–1975): Musik, Kultur und Politik im 20. Jahrhundert. (Wiener Veröffentlichungen zur Musikgeschichte 15). Wien-Köln: Böhlau 2022, S. 13-27.
- Haselböck, Lukas: Kryptische Chiffren und großer Atem: Zu Heinz Holligers (S)irató und Recicanto. In: Tadday, Ulrich (Hg.): Musik-Konzepte, Bd. 196/197 (Heinz Holliger). München: edition text und kritik 2022, S. 28-48.
- Heimerdinger, Julia: "György Ligeti's Film Music beyond Stanley Kubrick". In: Marx, Wolfgang (Hg.): I Don't Belong Anywhere: György Ligeti at 100. Turnhout: Brepols 2022, S. 179-195.
- Hemetek, Ursula; Malm, Krister: World Conferences, General Assemblies, and Festivals. In: Ceribasic, Naila; Pettan, Svanibor; Niles, Don (Hg.): Celebrating the International Council for Traditional Music. Reflections on the first Seven Decades. Ljubljana: University of Ljubljana Press and International Council for Traditional Music 2022, S. 171-190.
- Hemetek, Ursula: ICTM Study Group on Music and Minorities. In: Ceribasic, Naila; Pettan, Svanibor; Niles, Don (Hg.): Celebrating the International Council for Traditional Music. Reflections on the first Seven Decades. Ljubljana: University of Ljubljana Press and International Council for Traditional Music 2022, S. 322-328.
- Hemetek, Ursula: The Secretariat under Ursula Hemetek: Vienna, Austria, 2017-2021. In: ceribasic, naila; Pettan, Svanibor; niles, don (Hg.): Celebrating the International Council for Traditional Music. Reflections on the first Seven Decades. Ljubljana: University of Ljubljana Press and International Council for Traditional Music 2022 2022, S. 162-165.
- Hennenberg, Beate: Das Ensemble ClassicALL als spezifische inklusionspädagogische Herausforderung. Einblicke in den Arbeitsprozess eines Kammermusikensembles. In: Hennenberg, Beate; Röbke, Peter (Hg.): Inklusives Musizieren. Praxis, Pädagogik, Ästhetik - am Beispiel der All Stars Inclusive Band Wien. (wiener reihe musikpädagogik 4). Münster, New York: Waxmann 2022, S. 245-254.
- Hennenberg, Beate: Der Spaß bleibt: Interaktives Musizieren und Komponieren mit zwei inklusiv musizierenden Ensembles der Universität für Musik und darstellende Kunst Wien. In: Jungwirth, Martin; Harsch, Nina; Willenberg, Nicola (Hg.): Diversität Digital Denken. The Vider View. Eine Tagung des Zentrums für Lehrerbildung der Westfälischen Wilhems-Universität Münster. Münster: WTM-Verlag 2022, S. 137-146.
- Hennenberg, Beate: Die All Stars Inclusive Band als Motor und Anstoß für Initiativen zum inklusiven Musizieren. In: Hennenberg, Beate; Röbke, Peter (Hg.): Inklusives Musizieren. Praxis, Pädagogik, Ästhetik - am Beispiel der All Stars Inclusive Band Wien. (wiener reihe musikpädagogik 4). Münster, New York: Waxmann 2022, S. 125-140.
- Hennenberg, Beate: Die All Stars Inclusive Band: Chronik und charakteristische Aspekte (mit einem Nachtrag zur partizipativen Forschung). In: Hennenberg, Beate; Röbke, Peter (Hg.): Inklusives Musizieren. Praxis, Pädagogik, Ästhetik - am Beispiel der All Stars Inclusive Band Wien. (wiener reihe musikpädagogik 4). Münster, New York: Waxmann 2022, S. 79-104.
- Hennenberg, Beate: Die Entwicklung der Inklusiven Musikpädagogik 1997-2022. In: Hönigschnabel, Paul; Donat, Leonore (Hg.): Musikpädagogik in Österreich. (AGMÖ - Publikationsreihe 40). Rum/Innsbruck: Helbling 2022, S. 133-140.
- Hirsch, Markus: Mit Ehrenforth und Kaiser zu Anders und zurück. Musikpädagogische Übersetzungsarbeit aus der Perspektive von Bildung und Erziehung. In: Khittl, Christoph (Hg.): „In-Musik-sein“ – die musikalische Situation nach Günther Anders. Interdisziplinäre Annäherungen in musikpädagogischer Absicht. (wiener reihe musikpädagogik 3). Münster: Waxmann 2022, S. 223-250.
- Huber, Gertrud Maria: Asiatische und alpenländische Zitherinstrumente im Spannungsfeld zwischen Tradition und Moderne. In: ICTM-Nationalkomitee Deutschland, Berlin (Hg.): Berichte aus dem ICTM-Nationalkomitee Deutschland 2015 und 2017. (Musikkulturen im Fokus 2). Berlin: Logos Verlag Berlin GmbH 2022, S. 139-156.
- Huber, Gertrud Maria: Evocação oder Come-back? Eine regionale Zithermusikpraxis in der global-digital-medialen Welt. In: Brandes, Edda; Klebe, Dorit; Jäger, Ralf Martin (Hg.): Global – digital – medial: Musik in transkulturellen/ traditionellen Räumen und Kontexten. Bericht über die 26. Jahrestagung des ICTM Deutschland. (Schriften zur Musikwissenschaft aus Münster. Reihe XXVI 28). Hildesheim: Georg Olms Verlag 2022, S. 147-168.
- Kanitz-Pock, Christina: Elementares Musizieren als Inklusives Musizieren. In: Hennenberg, Beate; Röbke, Peter (Hg.): Inklusives Musizieren. Praxis, Pädagogik, Ästhetik - am Beispiel der All Stars Inclusive Band Wien. (wiener reihe musikpädagogik 4). Münster, New York: Waxmann 2022, S. 319-334.
- Khittl, Christoph; Lenord, Christiane; Prantl, Daniel: Klassenmusiziersituationen multiperspektivisch hinterfragt. In: Barth, Dorothee; Prantl, Daniel; Rolle, Christian (Hg.): Musikalische Praxen aus pädagogischen Perspektiven – Festschrift zur Emeritierung von Prof. Dr. Christopher Wallbaum. Hildesheim: Olms 2022, S. 217-242.
- Khittl, Christoph: Anders befragt: die musikalische Situationstheorie in systematischer und musikpädagogischer Lesart. In: Khittl, Christoph (Hg.): „In-Musik-sein“ – die musikalische Situation nach Günther Anders. Interdisziplinäre Annäherungen in musikpädagogischer Absicht. (= wiener reihe musikpädagogik, Bd.3). Waxmann: Münster, 2022, S. 31 – 77.
- Khittl, Christoph: Inklusion(en) in musikalischen Praxen des Humanen. Essay-Improvisationen in musikanthropologischer Absicht. In: Hennenberg, Beate; Röbke, Peter (Hg.): Inklusives Musizieren. Praxis, Pädagogik, Ästhetik - am Beispiel der All Stars Inclusive Band Wien. (wiener reihe musikpädagogik 4). Münster, New York: Waxmann 2022, S. 25 - 47.
- Khittl, Christoph: Didaktik im Wandel. Von Essenz- zu Prozessdidaktiken: Ein Paradigmenwechsel in der Musikdidaktik. In: Hönigschnabel, Paul; Donat, Leonore (Hg.): Musikpädagogik in Österreich. (AGMÖ - Publikationsreihe 40). Rum/Innsbruck: Helbling 2022, S. 19-33.
- Kinsky, Veronika: Elementares Musizieren und die musikalische Situation. Versuch einer Annäherung. In: Khittl, Christoph; Hirsch, Markus (Hg.): "In-Musik-sein"-die musikalische Situation nach Günther Anders. (Wiener Reihe Musikpädagogik 3). Münster: Waxmann 2022, S. 251-268.
- Kinsky, Veronika: Die Young All Stars und die Kunst inklusive Musizierensembles zu leiten. In: Hennenberg, Beate; Röbke, Peter (Hg.): Inklusives Musizieren. Praxis, Pädagogik, Ästhetik - am Beispiel der All Stars Inclusive Band Wien. (wiener reihe musikpädagogik 4). Münster, New York: Waxmann 2022, S. 223-244.
- Kölbl, Marko: Afghan Pop in Europe. Migration, Affect, and Musical Labour. In: Abfalter, Dagmar; Reitsamer, Rosa (Hg.): Music as Labour. London: Routledge 2022, S. 1-18.
- Kurka, Irene; Essl, Karlheinz: Ich habe einfach das Gefühl, geführt zu werden. In: Kurka, Irene (Hg.): neue musik leben. Das Buch zum Podcast Band III. Bochum: ARE-Verlag 2022, S. 250-267 [online verfügbar: https://www.essl.at/bibliogr/essl-kurka.html].
- Lengauer, Bernhard; Ecker, Marlene: Das soziale Miteinander in der All Stars Inclusive Band. In: Hennenberg, Beate; Röbke, Peter (Hg.): Inklusives Musizieren. Praxis, Pädagogik, Ästhetik - am Beispiel der All Stars Inclusive Band Wien. (wiener reihe musikpädagogik 4). Münster, New York: Waxmann 2022, S. 105-122.
- Lin, Wei-Ya; Böhler, Arno; Granzer, Susanne; Kretz, Johannes: Artistic Research in the Post-Colonial Era. In: Camp, Marc-Antoine; Kirschstein, Natalie; Kretz, Johannes; Lin; Wei-Ya; Schippers, Huib; Wey, Yannick (Hg.): Performing, Engaging, Knowing: Proceedings of the 7th Study Group Meeting of the ICTM Study Group on Applied Ethnomusicology. Lucerne: Lucerne University of Applied Sciences and Arts (2022), S. 0-0 [online verfügbar: https://doi.org/10.5281/zenodo.7274054].
- Lluis Salvadó, Francesc; Chatziioannou, Vasileios; Hofmann, Alex: A Deep Learning Approach for Angle Specific Source Separation from Raw Ambisonics Signals. In: Deutsche Gesellschaft für Akustik e.V., (DEGA) (Hg.): Proceedings of the DAGA 2022. Stuttgart: Deutsche Gesellschaft für Akustik (DEGA) 2022, S. 150-153.
- Malmberg, Isolde; Aigner, Wilfried: Das duale Perlenmodell für DBR. Klärungen erreichen zwischen Forschungsanspruch und Unterrichtsgeschehen in Design-based Research. In: Konrad, Ute; Lehmann-Wermser, Andreas (Hg.): Musikunterricht durch Forschung verändern? Design-Based Research als Chance für Theoriebildung und Praxisveränderung. (Forschungsberichte des Instituts für musikpädagogische Forschung 31). Hannover: Hochschule f. Musik, Theater u. Medien Hannover 2022, S. 29-48.
- Marcaletti, Livio: Il giuramento alla tedesca, ovvero Das Gelübde di Saverio Mercadante (Vienna 1841). In: Maione, Paologiovanni; Caroccia, Antonio (Hg.): Mercadante150. Neapel: Edizioni San Pietro a Majella 2022, S. 459-476.
- Marcaletti, Livio: Letteratura “al secondo grado” e generi misti operistici alla corte di Carlo VI: tre libretti donchisciotteschi a confronto. In: Yordanova, Iskrena; Camoes, José (Hg.): Eighteenth-century theatre capitals from Lisbon to St. Petersburg. Wien: Hollitzer 2022, S. 323-340.
- McCartney, Adam; Grill, Thomas: he effects of binary erosion on music composition expressed as a notated score. In: Torre, Giuseppe (Hg.): Proceedings of the ICMC. San Francisco, USA: International Computer Music Association, Inc 2022, S. 200-205 [online verfügbar: https://www.fulcrum.org/epubs/8910jx22c?page=212].
- Michelangeli, Eugène: "Clavicymbel, so eine Quart tieffer alß Chor-Thon" In Quart- und Quint-Abstand zueinander stehende Spiellagen in der Cembaloinstrumenten-Praxis um 1600. In: Campagne, Augusta; Grassl, Markus (Hg.): „Cantare nel gravicembalo“. Ensemble- und Begleitpraxis in der italienischen Musikkultur um 1600 – Practices of ensemble playing and accompaniment in Italian musical culture c. 1600. (Anklaenge 2020/2021). Wien: Hollitzer 2022, S. 207-218.
- Ostwald, Julia: “Choreographed speech choirs and utopian visions of Europe: Modern antiphony and today’s glossolalia”. In: Kolb, Alexandra; Haitzinger, Nicole (Hg.): Dancing Europe. Identities, Languages, Institutions. München: Epodium 2022, S. 107-123.
- Ozdemir, Mehmet; Verlinden, Jouke; Pamies Vila, Montserrat: User Evaluation of 3D-Printed Personalized Saxophone Mouthpieces. In: Acoustical Society of America, Acoustical Society of America (Hg.): Fourth Vienna Talk on Music Acoustics (Proceedings of Meetings on Acoustics 49). New York: Acoustical Society of America 2022, S. 1-12.
- Pamies Vila, Montserrat; Scheiblauer, Anna; Mayer, Alexander; Chatziioannou, Vasileios: A framework for the analysis of bowing actions with increased realisticness. In: Ih, Jeong-Guon (Hg.): ICA 2022 Proceedings. Gyeongju: 24th International Congress on Acoustics 2022, S. 1-5.
- Petri-Preis, Axel; Chaker, Sarah: Musikvermittlung and Its Innovative Potential. Terminological, Historical and Sociological Remarks. In: Chaker, Sarah; Petri-Preis, Axel (Hg.): Tuning Up! The Innovative Potential of Musikvermittlung. (Forum Musikvermittlung - Research and Practice 1). Bielefeld: transcript 2022, S. 11-38 [online verfügbar: https://www.transcript-verlag.de/media/pdf/c5/e3/7c/oa978383...].
- Petri-Preis, Axel: An der Schnittstelle von Musikvermittlung und Musikunterricht: Über die Zusammenarbeit von Schulen und Kulturinstitutionen. In: Hönigschnabel, Paul; Donat, Leonore (Hg.): Musikpädagogik in Österreich. (AGMÖ - Publikationsreihe 40). Rum/Innsbruck: Helbling 2022, S. 75-86.
- Petri-Preis, Axel: Der Musikunterricht als Publikumsproduzent? In: Wimmer, Michael (Hg.): Für eine neue Agenda der Kulturpolitik. (Edition Angewandte). Berlin: de Gruyter 2022, S. 0-10.
- Petri-Preis, Axel: Listening Twice to Bernhard Gander's "Peter Parker". In: Chaker, Sarah; Petri-Preis, Axel (Hg.): Tuning Up! The Innovative Potential of Musikvermittlung. (Forum Musikvermittlung - Research and Practice 1). Bielefeld: transcript 2022, S. 39-46 [online verfügbar: https://www.transcript-verlag.de/media/pdf/c5/e3/7c/oa978383...].
- Petri-Preis, Axel: Musikvermittlung und Community Music als Motoren von Inklusion im klassischen Konzertleben. In: Hennenberg, Beate; Röbke, Peter (Hg.): Inklusives Musizieren. Praxis, Pädagogik, Ästhetik - am Beispiel der All Stars Inclusive Band Wien. (wiener reihe musikpädagogik 4). Münster, New York: Waxmann 2022, S. 349-363.
- Petri-Preis, Axel: Slam Poetry Meets Classical Music. In: Chaker, Sarah; Petri-Preis, Axel (Hg.): Tuning Up! The Innovative Potential of Musikvermittlung. (Forum Musikvermittlung - Research and Practice 1). Bielefeld: transcript 2022, S. 93-96 [online verfügbar: https://www.transcript-verlag.de/media/pdf/c5/e3/7c/oa978383...].
- Petri-Preis, Axel: The Big Bang of Musikvermittlung. On the Emergence of a New Social World and Its Future Innovative Potential. In: Chaker, Sarah; Petri-Preis, Axel (Hg.): Tuning Up! The Innovative Potential of Musikvermittlung. (Forum Musikvermittlung - Research and Practice 1). Bielefeld: transcript 2022, S. 47-70 [online verfügbar: https://www.transcript-verlag.de/media/pdf/c5/e3/7c/oa978383...].
- Pilgrim, Hanne; Artacho, Adrián: Virtual Cues sharing music related dance practice in an online setting . In: Bayraktar, Sevi; Diagne, Mariama; Krauß, Jutta; Karoß, Sabine; Hardt, Yvonne (Hg.): Tanzen/Teilen – Sharing/Dancing . (Jahrbuch TanzForschung 2021). Bielefeld: transcript 2022, S. 1-8 [online verfügbar: https://www.transcript-verlag.de/detail/index/sArticle/5995].
- Reisinger, Elisabeth: Zwischen Wien, Bonn und Modena: Erzherzog Maximilian Franz und die kurkölnischen Musiksammlungen. In: Studien zur Musikwissenschaft 61, S. 41-71.
- Riedl, Hannah; Stegemann, Thomas: „Wien, mit Medizin und Musik durch alte Tradition aufs engste verbunden…“ – Institutionalisierungsprozesse der Wiener Schule der Musiktherapie ab 1959 und die Bedeutung der Wiener Klinikvorstände. In: Nemec, Brigit; Hofer, Hans Georg; Seebacher, Felicitas; Schütz, Wolfgang (Hg.): Medizin in Wien nach 1945. Strukturen, Aushandlungsprozesse, Reflexionen. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht 2022, S. 277-302.
- Scheiblauer, Anna; Mayer, Alexander; Pamies Vila, Montserrat: Investigating the cello position, bow motion and cellist posture using motion capture. In: Acoustical Society of America, Acoustical Society of America (Hg.): Fourth Vienna Talk on Music Acoustics (Proceedings of Meetings on Acoustics 49). New York: Acoustical Society of America 2022, S. 1-13 [online verfügbar: https://doi.org/10.1121/2.0001677].
- Scherrer, Madeleine; Obex, Tanja: Von wo aus denken? Bildung für kulturelle Nachhaltigkeit durch Storytelling. In: Sippl, Carmen; Rauscher, Erwin (Hg.): Kulturelle Nachhaltigkeit lehren und lernen. Innsbruck: Studienverlag 2022, S. 213-222.
- Schrage-Leitner, Leslie: Musiktherapie in der Neonatologie — Stationäre bindungsorientierte Begleitung und Förderung zu früh geborener Babys und ihrer Eltern. In: Brisch, Karl Heinz (Hg.): Kindliche Entwicklung zwischen Ur-Angst und Ur-Vertrauen. 2. Early Life Care Konferenz 2021. Stuttgart: Klett-Cotta 2022, S. 122-140.
- Schroedter, Stephanie: Bewegungen zwischen Hören und Sehen. Ein Gespräch mit Katharina Rost und Gerriet Sharma. In: Wehrli, Penelope; Pechel, Vera (Hg.): Eadweard’s Ear Muybridge Extended – Environment für Tänzer, Musiker und Interface. Gespräche, Überlegungen, Notizen. Basel / Berlin: edition achsensprung 2022, S. 68-77.
- Schroedter, Stephanie: Danses bouffonnes, à l’ombre du grand opéra et de l’opéra-comique. In: Jacobshagen, Arnold; Yon, Jean-Claude; Schwarz, Ralf-Oliver (Hg.): Offenbach, musicien européen. Arles: Acts Sud / Palazzetto Bru Zane 2022, S. 249-260.
- Serafin, Stefania; Lasickas, Titas; Willemsen, Silvin: Modular Physical Models in a Real-Time Interactive Application. In: Michon, Romain; Pottier, Laurent; Orlarey, Yann (Hg.): Proceedings of the 19th Sound and Music Computing Conference, June 5-12th, 2022, Saint-Étienne (France). Saint-Étienne: Zenodo 2022, S. 17-24.
- Sharif, Malik: On the Interaction of Composition and Musicology. In: Palme, Pia; Lehmann, Irene (Hg.): Sounding Fragilities: An Anthology. Hofheim: wolke 2022, S. 271-288.
- Silberbauer, Angelika : „Wir leben nicht im Orient, uns schatten keine Palmen“! Zur Wiener Rezeption der Uraufführung von Die Königin von Saba. In: Stachel, Peter (Hg.): Carl Goldmark. Leben - Werk - Rezeption. Wien: Hollitzer 2022, S. 105-122.
- Stegemann, Thomas: Ko-Therapien im Kindes- und Jugendalter. In: Fegert, Jörg (Hg.): Psychiatrie und Psychotherapie des Kindes- und Jugendalters. Berlin: Springer 2022, S. 1-13 [online verfügbar: https://doi.org/10.1007/978-3-662-49289-5_76-1].
- Trümpi, Fritz: Ironworks as Venues of Music Production. The Ostrava/Vítkovice Case from the 1890s to the 1910s. In: Abfalter, Dagmar; Reitsamer, Rosa (Hg.): Music as Labour. London: Routledge 2022, S. 1-14.
- Trümpi, Fritz: Rezeptionsstrategien um Karl Goldmark. Zur politischen Vor- und Nachgeschichte der "Die Königin von Saba"-Premiere. In: Stachel, Peter (Hg.): Carl Goldmark. Leben - Werk - Rezeption. Wien: Hollitzer 2022, S. 301-314.
- Tschmuck, Peter; Hirzberger, Lukas; Radlherr, Armin; Stini, Sandra; Wlömert, Nils: The Impact of the COVID-19 Pandemic on the Incomes of Freelance Classical Musicians in Austria. In: Morrow, Guy; Tschmuck, Peter; Nordgard, Daniel (Hg.): Rethinking the Music Business. Music Contexts, Rights, Data, and COVID-19. (Music Business Research 5). Heidelberg: Springer International 2022, S. 28-54 [online verfügbar: https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-031-09532-0].
- Türk-Espitalier, Alexandra: Musikphysiologische Aspekte bei Leopold Mozart. In: Hochradner, Thomas; Schwarzbauer, Michaela (Hg.): Leopold Mozart. Chronist und Wegbereiter. Wien: Hollitzer 2022, S. 196-203.
- Unseld, Melanie: Die Welt von gestern sammeln. Stefan Zweigs Beethoven-Sammlung als erinnerungskulturelle Praxis. In: Langenbruch, Anna (Hg.): Beethovens Vermächtnis. Mit Beethoven im Exil. Bericht über das internationale Symposium Bonn, 1.-3. März 2018 mit einer Edition der gleichnamigen Studie von Paul Bekker. (Schriften zur Beethoven-Forschung 32). Bonn: Beethoven-Haus 2022, S. 229-244.
- Unseld, Melanie: Wer schreibt? Das Subjekt des Autors von Musikerbiographien. In: zur Nieden, Gesa; Feige, Daniel (Hg.): Musik und Subjektivität. Beiträge aus Musikwissenschaft, Musikphilosophie und kompositorischer Praxis. Bielefeld: transcript 2022, S. 73-84.
- Urbanek, Nikolaus: Nicht von dieser Welt? Günther Anders' Situation des In-Musik-Seins im Lichte gegenwärtiger Musikphilosophie. In: Khittl, Christoph (Hg.): "In-Musik-Sein" - die musikalische Situation nach Günther Anders. Interdisziplinäre Annäherungen in musikpädagogischer Absicht. (wiener reihe musikpädagogik 3). Münster: Waxmann 2022, S. 115-138.
- VanderHart, Chanda; Gower, Abigail: Two Ivory Towers? Performers, Modern Musicological Thought and Relevance in Higher Education Settings. In: Vukobratović, Jelka; Davidović, Dalibor (Hg.): Musicology and its Future in Times of Crises. Conference on the Occasion of the 50th Anniversary of the Department of Musicology. University of Zagreb: Academy of Music Department of Musicology 2022, S. 29-52.
- Vejvar, Andreas: »Mystischer Realismus«. Jankélévitch liest Bergson. In: Vejvar, Andreas (Hg.): Vladimir Jankélévitch: Henri Bergson. (Suhrkamp Wissenschaft). Berlin: Suhrkamp 2022, S. 544-591.
- Vejvar, Andreas: Art. „Jankélévitch, Vladimir, La musique et l՚ineffable“. In: Wörner, Felix; Wald-Fuhrmann, Melanie (Hg.): Lexikon Schriften über Musik, Band 2: Musikästhetik in Europa und Nordamerika. Kassel/Stuttgart: Bärenreiter/Metzler 2022, S. 403-406.
- Vejvar, Andreas: Schuhismus. Über Virtuosenkultur. In: Kraller, Bernhard (Hg.): Schönheit, Ambition und Einsamkeit. Von, für und gegen Franz Schuh. Wien: Sonderzahl 2022, S. 168-182.
- Wagner, Karin: "Gedanken über die Dauer des Exils" Eduard Steuermann in den USA. In: Laubhold, Lars (Hg.): Eduard Steuermann "Musiker und Virtuose". München: edition text + kritik 2022, S. 67-88.
- Wagner, Karin: Von Höselberg nach Hollywood. Exil in der Filmmetropole Los Angeles. In: Stockinger, Heide (Hg.): "Glück, das mir verblieb". Ein Erich Wolfgang Korngold-Lesebuch. Wien - Köln: Böhlau 2022, S. 106-133.
- Walkensteiner-Preschl, Claudia: Drehbuchschreiben als feministische Filmarbeit. (Drehbuchforschung. Perspektiven auf Texte und Prozesse). In: Henschen, Jan; Krauß, Florian; Ksenofontova, Alexandra; Tieber, Claus (Hg.): Drehbuchforschung. Perspektiven auf Texte und Prozesse. Wiesbaden: Springer VS 2022, S. 69 – 89.
- Weigl, Christian; VanderHart, Chanda; Goebl, Werner; Grassl, Markus: The Vienna Philharmonic Orchestra’s New Year’s Concerts: Building a FAIR Data Corpus for Musicology. In: Pugin, Laurent (Hg.): 9th International Conference on Digital Libraries for Musicology (DLfM2022), July 28, 2022, Prague, Czech Republic. New York: ACM 2022, S. 36-40 [online verfügbar: https://doi.org/10.1145/3543882.3543892].
- Weigl, David; Goebl, Werner: Alleviating the last mile of encoding: The mei-friend package for the Atom text editor. In: Rizo, David; Münich, Stefan (Hg.): Music Encoding Conference Proceedings 2021. Alicante, Spain: Music Encoding Initiative 2022, S. 31-39 [online verfügbar: https://doi.org/10.17613/fc1c-mx52].
- Yamada, Akiko: Mademoiselle Mozart – Ein spekulatives Bild von Wolfgang Amadeus Mozart im japanischen Manga. In: Wallnig, Thomas; Assinger, Thomas; Lobenwein, Elisabeth (Hg.): Achtzehntes Jahrhundert populär, Eighteenth Century, Popular. Dix-huitième siècle populaire. Das Achtzehnte Jahrhundert und Österreich. Jahrbuch der Österreichischen Gesellschaft zur Erforschung des Achtzehnten Jahrhunderts. Band 037. Wien - Köln: Böhlau 2022, S. 54-74.
- Yoder, Carlos; Hemetek, Ursula: The Bulletin. In: Ceribasic, Naila; Pettan, Svanibor; Niles, Don (Hg.): Celebrating the International Council for Traditional Music. Reflections on the first Seven Decades. Ljubljana: University of Ljubljana Press and International Council for Traditional Music 2022, S. 415-419.
- Zembylas, Tasos: Aisthesis. In: Siegmund, Judith (Hg.): Handbuch Kunstphilosophie. Bielefeld: Transcript 2022, S. 347-356.
- Zembylas, Tasos: Practical intelligence and the limitations of practitioners: Multiple forms of knowledge, and their significance in music and Musikvermittlung. In: Chaker, Sarah; Petri-Preis, Axel (Hg.): Tuning Up! The Innovative Potential of Musikvermittlung. (Forum Musikvermittlung - Research and Practice 1). Bielefeld: transcript 2022, S. 131-150 [online verfügbar: https://www.transcript-verlag.de/978-3-8376-5681-7/tuning-up...].
- Zembylas, Tasos: Handlungswissen. In: Siegmund, Judith (Hg.): Handbuch Kunstphilosophie. Bielefeld: Transcript 2022, S. 37-48.
