Institutional bibliography of the mdw
The institutional bibliography entries from the years before 2014 can be viewed by clicking the sidebar elements on the right-hand side of this page.
Bibliography entries from the years before 2014
Bibliography entries from 2013
Sorted by title (PDF)
Sorted by type of publication (PDF)
Sorted by area of research / art (PDF)
Sorted by reporting year (PDF)
Bibliography entries from 2012
Sorted by title (PDF)
Sorted by type of publication (PDF)
Sorted by area of research / art (PDF)
Sorted by reporting year (PDF)
Here is the current institutional bibliography:
Bibliographischer Nachweis der mdw von 2019
Sortierung: ↓ Titel AutorInTreffer: 233
- Stroissnig, Stefan; Bru, Sebastian: A Deux. Berlin: Sony Classical 2019. [CD].
- Chatziioannou, Vasileios; Schmutzhard, Sebastian; Hofmann, Alex: A real-time physical model to simulate player control in woodwind instruments. In: ISMA19, Detmold (Hg.): Proceedings of the International Symposium on Musical Acoustics. Berlin: German Acoustical Society (DEGA) 2019, S. 1-5.
- Kornberger, Wolfgang: Amazing Impression. (MK Pöllau). Engerwitzdorf: OrchestralArt 2019. [Image Film].
- Hofmann, Alex; Schmutzhard, Sebastian; Pamies Vila, Montserrat; Erdogan, Goekberg; Chatziioannou, Vasileios: An opcode implementation of a finite difference viscothermal time-domain model of a tube resonator for wind instrument simulations. In: Petrolati, Alessandro; Di Furia, Anthony (Hg.): Proceedings of the Fifth International Csound Conference. Cagli: Theater Academy of Cagli 2019, S. 109-115.
- Chatziioannou, Vasileios; Kausel, Wilfried; Balasubramanian, Saranya: Analysis of Axisymmetric Structural Vibrations in Brass Instruments. In: Acta Acustica united with Acustica 105 (2019), S. 506-515 [online verfügbar: https://doi.org/10.3813/AAA.919332].
- Mallinger, Peter; Pamies Vila, Montserrat; Chatziioannou, Vasileios; Hofmann, Alex: Analysis of reed vibrations and mouthpiece pressure in contemporary bass clarinet playing techniques. In: German Acoustical Society (DEGA) (Hg.): Proceedings of the International Symposium on Musical Acoustics. Berlin: German Acoustical Society (DEGA) 2019, S. 90-94.
- Trachsel, Matthias; Manera Guzmán, Carmen: (als Adamar Piano Duo). Antonin Dvorak: Legenden, Op. 59 Aus dem Böhmerwalde, Op. 68. Wien: Proud Diapason Records 2019. [CD].
- Petri-Preis, Axel; Daigger, Sven: Arvo Pärt: Tabula Rasa. (Listening Lab - Materialien zur Musikvermittlung 8). Wien: Universal Edition 2019.
- Hemetek, Ursula: Austria: History, Culture and the Geography of Music. In: Sturman, Janet (Hg.): The Sage International Encyclopedia of Music and Culture. Thousand Oaks: Sage Publications 2019, S. 271-277.
- Hemetek, Ursula: Austria: Modern and Contemporary Performance Practice. In: Sturman, Janet (Hg.): The SAGE International Encyclopedia of Music and Culture. Thousand Oaks: Sage Publications 2019, S. 278-283.
- Schröder, Gesine; Nikiforov, Sergej: Bericht über die Tagung "Muzykal’naja kompozicija i novye metody gumanitarych issledovanij/Music Composition and New Methods of Humanitarian Researches". In: Tagungsberichte auf der Website der gsm (Gesellschaft für Musikforschung) 2019. H. 0, S. 1-1 [online verfügbar: https://www.musikforschung.de/index.php/aktuelles/tagungen-k...].
- Schröder, Gesine: Bericht über die Tagung "Traditions of Silesian Culture", Breslau 20.-21. März 2019. In: Musikgeschichte in Mittel- und Osteuropa. Mitteilungen der internationalen Arbeitsgemeinschaft an der Universität Leipzig 21 (2019), S. 379-384.
- Schröder, Gesine: Bericht über die Tagung Tradycje _l_skiej kultury muzycznej – Traditions of Silesian Musical Culture, Breslau, 20.–21. März 2019. In: Die Musikforschung 2019. H. 2, S. 1-1 [online verfügbar: https://www.musikforschung.de/index.php/aktuelles/tagungen-k...].
- Annuß, Evelyn: Bewegungs- als Regierungskunst. In: Schneider, Katja (Hg.): Das Rauschen unter der Choreographie. Tübingen: Narr 2019, S. 53-66.
- Annuß, Evelyn: Blackface and Critique. In: Forum Modernes Theater 29 (2019), S. 64-72.
- Jena, Stefan: Boulez, Pierre. Würdigung. In: Lütteken, Laurenz (Hg.): MGG online. Die Musik in Geschichte und Gegenwart. Kassel: Bärenreiter 2019, S. 0-0 [online verfügbar: https://www.mgg-online.com/article?id=mgg01901&v=3.0&rs=id-e...].
- Horz, Andrea: Breitkopfs frühe opernbezogenen Musikdrucke, oder: Il mondo alla roversa. In: Die Tonkunst 2019. H. 4, S. 422-431.
- Hu, Yuerong; Weigl, David; Page, Kevin R.; Dubnicek, Ryan; Downie, J. Stephen: Bridging the information gap between structural and note-level musical datasets. In: University of Illinois (Hg.): iConference 2019 Proceedings: iConference 2019 Poster Descriptions. Urbana-Champaign: University of Illinois 2019, S. 1-5 [online verfügbar: http://hdl.handle.net/2142/103320].
- Göller, Markus: Buchrezension. Bartels, Daniela Musikpraxis und ein gutes Leben. Welchen Wert haben ethische Konzeptionen eines guten Lebens für die Musikpraxis? In: üben & musizieren 2019. H. 2, Freiheit und Demokratie, S. 54-54 [online verfügbar: https://uebenundmusizieren.de/artikel/musikpraxis-und-ein-gu...].
- Madas, Oliver (Hg.): Carmen für Kinder. Wien: im Eigenverlag 2019.
- Essl, Karlheinz: (als Karlheinz Essl). Checkin' my Shrutis... Braga: Nachtstück Records 2019. [Digital Release].
- Khittl, Christoph: Christoph Richter: Musik – ein Lebensmittel. Überlegungen zu einer Anthropologie der Musik. Augsburg: Wißner 2019. Rezension. In: DMP 84 (2019), S. 60 - 63.
- Stump-Linshalm, Petra: CINNAMON ROSE(S). Wien: Apoll Edition Wien 2019.
- Oberrauter, Hannes: Claude Debussys Préludes in orchestralem Gewand. (Werkeinführung). In: Programmheft: From Paris to New York Luxembourg: Etablissement public Salle de Concerts Grande-Duchesse Joséphine-Charlotte 2019.
- Weigl, David; Kudeki, Deren; Cole, Timothy W.; Downie, J. Stephen; Jett, Jacob; Page, Kevin R.: Combine or connect: Practical experiences querying library linked data. In: Association for Information Science and Technology (Hg.): Proceedings of the Association for Information Science and Technology Annual Meeting. Silver Spring: Association for Information Science and Technology 2019, S. 296-305 [online verfügbar: https://doi.org/10.1002/pra2.24].
- Komatovic, Nikola; Schröder, Gesine: Compositrices et interprètes en France et en Allemagne: approches analytiques, historiques et sociologiques. In: Veranstaltungsberichte auf der Website der GMTH (Gesellschaft für Musiktheorie) 2019, S. 1-1 [online verfügbar: https://www.gmth.de/berichte/wien_2019.aspx].
- Trachsel, Matthias; Manera Guzmán, Carmen: (als Adamar Piano Duo). Contrasts. Wien: Proud Diapason Records 2019. [CD].
- Holzer, Andreas: Darmstadt und der kalte Krieg. Ein Beitrag zur Erhellung der Ausbreitung 'postfaktischer' Tendenzen in der Musikwissenschaft. In: Giannini, Juri; Heimerdinger, Julia; Holzer, Andreas (Hg.): ANKLAENGE 2018. Die Musikgeschichte des 20. und 21. Jahrhunderts im universitären Unterricht – The Teaching of Twentieth- and Twenty-First-Century Music History at Universities and Conservatories of Music. Wien: Hollitzer 2019, S. 293-308.
- Schneidewind, Ruth: Das Eigene erkennen und am Anderen wachsen. In: üben & musizieren 19 (2019). H. 1, S. 38-39.
- Göller, Markus: Das geistliche Lied in Wallfahrt und Volksfrömmigkeit. In: Österreichisches Volksliedwerk (Hg.): Jahrbuch des österreichischen Volksliedwerkes 2018/2019 (Band 67/68). Weitra: Bibliothek der Provinz 2019, S. 81-95.
- Göller, Markus: Das geistliche Lied. Seine Bedeutung in Wallfahrt und Volksfrömmigkeit. (Reihe " Volkskultur in Niederösterreich – Wissenschaft & Forschung" 2). Atzenbrugg: Volkskultur Niederösterreich 2019.
- Walkensteiner-Preschl, Claudia: Denkbewegungen im Dialog. Ein Essay über Film-Erfahrung. In: Ellmeier, Andrea; Walkensteiner-Preschl, Claudia; Ingrisch, Doris (Hg.): (Hg.) Kunst/Erfahrung. (mdw Gender Wissen 7). Wien/Köln/Weimar: Böhlau 2019, S. 79-92.
- Unseld, Melanie: Der blinde Fleck der Fachgeschichte? Biographik und Musikwissenschaft. In: Kolb, Fabian; zur Nieden, Gesa; Unseld, Melanie (Hg.): Musikwissenschaft und Biographik. Narrative – Akteure – Medien. Mainz: Schott 2019, S. 15-28.
- Stark, Jonathan: Der Eindruck der Unendlichkeit in Pascal Dusapins Klavieretüden. In: Sichardt, Martina; Hust, Christoph; Rora, Constanze (Hg.): Zeitgestalten – Zeit gestalten. Festschrift für Gesine Schröder zum 60. Geburtstag. (Hochschule für Musik und Theater „Felix Mendelssohn Bartholdy“ Leipzig – Schriften 16). Hildesheim: Georg Olms 2019, S. 95-108.
- Giannini, Juri: Die Darstellung des 21. Jahrhunderts in J. Peter Burkholders A History of Western Music. In: Giannini, Juri; Heimerdinger, Julia; Holzer, Andreas (Hg.): ANKLAENGE 2018. Die Musikgeschichte des 20. und 21. Jahrhunderts im universitären Unterricht – The Teaching of Twentieth- and Twenty-First-Century Music History at Universities and Conservatories of Music. Wien: Hollitzer 2019, S. 287-292.
- Morgenstern, Ulrich: Die frühen Jahre des Österreichischen Volksliedwerkes im Kontext der europäischen Volksmusikforschung und der internationalen Ethnomusikologie. In: Österreichisches Volksliedwerk (Hg.): Jahrbuch des österreichischen Volksliedwerkes 2018/2019 (Band 67/68). Weitra: Bibliothek der Provinz 2019, S. 153-165.
- Göller, Markus: Die Geschichte des Perchtoldsdorfer Umgangs aus musikalischer Perspektive. In: Perchtoldsdorfer Rundschau 2019. H. 6, S. 6-7 [online verfügbar: https://m.perchtoldsdorf.at/rundschau/2019-06/6/].
- Hennenberg, Beate: Die inklusiv musizierende Band der Universität für Musik und darstellende Kunst Wien All Stars inclusive: Wie Musiker_innen mit und ohne Lernschwierigkeiten Inklusion definieren. In: Textor, Annette (Hg.), Leistung inklusive? Inklusion in der Leistungsgesellschaft. München: Klinkhart 2019, S. 96-102.
- Heimerdinger, Julia; Holzer, Andreas: Die Musik des 20. und 21. Jahrhunderts in Vorlesungsverzeichnissen des deutschsprachigen Raums. Ein Blick auf die Studienjahre 2013/14 bis 2015/16. In: Giannini, Juri; Heimerdinger, Julia; Holzer, Andreas (Hg.): ANKLAENGE 2018. Die Musikgeschichte des 20. und 21. Jahrhunderts im universitären Unterricht – The Teaching of Twentieth- and Twenty-First-Century Music History at Universities and Conservatories of Music. Wien: Hollitzer 2019, S. 27-63.
- Kreutzfeldt, Clemens: Die Musikalienhandlung als Raum des transatlantischen Austauschs. Nathan Richardson (1827–1859) und der Musical Exchange in Boston. In: Die Tonkunst 4 (2019), S. 442-450.
- Giannini, Juri; Heimerdinger, Julia; Holzer, Andreas; (Hg.): Die Musikgeschichte des 20. und 21. Jahrhunderts im universitären Unterricht – The Teaching of Twentieth- and Twenty-First-Century Music History at Universities and Conservatories of Music. (ANKLAENGE 2018). Wien: Hollitzer 2019.
- Huber, Michael: Die Ökonomie der musikalischen Praxis. Musikwirtschaft als Forschungsgegenstand der (Musik-)Soziologie. In: Flath, Beate; Tschmuck, Peter; Lücke, Martin (Hg.): Musikwirtschaftsforschung. Die Grundlagen einer neuen Disziplin. Wiesbaden: Springer VS 2019, S. 137-157.
- Tschmuck, Peter: Die ökonomischen Wechselwirkungen von Musikindustrie und Medien. In: Schramm, Holger (Hg.): Handbuch Musik und Medien, 2., komplett aktualisierte und ergänzte Auflage. Wiesbaden: Springer VS 2019, S. 551-568.
- Huber, Annegret: Differenz zu Ende denken. Musikstrukturanalytische Wissenspraxen aus poststrukturalistischer Perspektive. In: Glanz, Christian; Mayer-Hirzberger, Anita; Urbanek, Nikolaus (Hg.): musik | kultur | theorie. Festschrift für Marie-Agnes Dittrich. Wien: Hollitzer 2019, S. 227-256.
- Glauser, Andrea Ilse; Dröge, Kai (Hg.): Digitalisierung der Wissensarbeit: Interdisziplinäre Analysen und Fallstudien. Frankfurt am Main/New York: Campus 2019.
- Petersen, Marlis; Lademann, Stephan Matthias: Dimensionen - Innenwelt. München: Solo Musica 2019. [CD].
- Morgenstern, Ulrich: Droneless Double-Chanter Bagpipes in Comparative and Historical Perspective. In: Jordania, Joseph; Tsurtsumia, Rusudan (Hg.): The Ninth International Symposium on Traditional Polyphony, Proceedings, 23 October-3 November, 2018, Tbilisi, Georgia. Tbilisi: International Research Center for Traditional Polyphony of Tbilisi Vano Sarajishvili State Conservatoire 2019, S. 443-453.
- Stump-Linshalm, Petra: DUFTINSELN. Wien: Apoll Edition Wien 2019.
- Holzer, Andreas: Ein Fest für Sofia Gubaidulina. (Werkeinführung). In: Konzerthaus Wien: im Eigenverlag 2019.
- Deisinger, Marko: Ein Interpret zweier Lehren. Paul von Klenau, Heinrich Schenker und die Wiener Schule. In: Journal of the Arnold Schönberg Center 16 (2019), S. 89-98.
- Saglam, Hande: Eine symbolische Kluft zwischen Laizismus und religiösem Fundamentalismus: 10. Yıl Mar_ı (Hymne für das 10. Jahr der türkischen Republik). In: Hois, Eva Maria (Hg.): Volksmusik und (Neo)Nationalismus : Tagungsband zum Grazer Symposium zu Volksmusikforschung und -praxis, 8.-10. November 2017. Graz: Verlag Steirisches Volksliedwerk 2019, S. 88-102.
- Ellmeier, Andrea; Walkensteiner-Preschl, Claudia; Ingrisch, Doris: Einleitung. In: Ellmeier, Andrea; Walkensteiner-Preschl, Claudia; Ingrisch, Doris (Hg.): Kunst/Erfahrung Wissen und Geschlecht in Musik*Theater*Film. Wien/Köln/Weimar: Böhlau 2019, S. 5-10.
- Heimerdinger, Julia: Einleitung. In: Giannini, Juri; Heimerdinger, Julia; Holzer, Andreas (Hg.): ANKLAENGE 2018. Die Musikgeschichte des 20. und 21. Jahrhunderts im universitären Unterricht – The Teaching of Twentieth- and Twenty-First-Century Music History at Universities and Conservatories of Music. Wien: Hollitzer 2019, S. 9-17.
- Glauser, Andrea Ilse; Dröge, Kai: Einleitung. In: Glauser, Andrea; Dröge, Kai (Hg.): Digitalisierung der Wissensarbeit: interdisziplinäre Analysen und Fallstudien. Frankfurt am Main/New York: Campus 2019, S. 7-15.
- Königer, Eva: ELEMU A collaboration project between Vienna music schools and primary schools of Vienna. In: Hofecker, Franz-Otto; Hahn, Michaela (Hg.): The Future of Music Schools – European Perspectives. St. Pölten: Musikschulmanagement Niederösterreich 2019, S. 283-292.
- Fürnkranz, Magdalena: Elizabeth I in Film und Fernsehen. (Theaterwissenschaft 30). München: Utzverlag 2019.
- ter Schiphorst, Iris: ERST ASSANGE UND DANN...? In: Journal der Künste (2019), H. 11, S. 20-23 [online verfügbar: https://issuu.com/journalderkuenste/docs/jdk_11_de_issuu].
- Stegemann, Thomas; Weymann, Eckhard: Ethik in der Musiktherapie. Grundlagen und Praxis. München: Psychosozial-Verlag 2019.
- Kölbl, Marko: Ethnomusikologie und Gender. Intersektionale Perspektiven auf Musik, Geschlecht, Sexualität. In: mdw Magazin Oktober/November 2019. H. Diversität Diversity, S. 42-46 [online verfügbar: https://www.mdw.ac.at/magazin/index.php/2019/09/27/ethnomusi...].
- Hemetek, Ursula: Ethnomusikologie und Romologie in Österreich. Gedanken zum 80er eines "Wissenden". In: Cech, Petra; Halwachs, Dieter W.; Fennesz-Juhasz, Christiane (Hg.): Andaj Romengi ljuma. Patjiv le Mozesoske Heinschink. Graz: Grazer Romani Publikationen 2019, S. 135-146.
- Hemetek, Ursula; Saglam, Hande; Kölbl, Marko (Hg.): Ethnomusiology Matters. Influencing Social and Political Realities. (Musik Traditionen. Music Traditions 1). Wien/Köln/Weimar: Böhlau 2019. [online verfügbar: https://www.vandenhoeck-ruprecht-verlage.com/themen-entdecke...].
- Bishop, Laura; Goebl, Werner; Cancino-Chacón, Carlos E.: Eye gaze as a means of giving and seeking information during musical interaction. In: Consciousness and Cognition 68. H. 1, S. 73-96 [online verfügbar: https://doi.org/10.1016/j.concog.2019.01.002].
- Glauser, Andrea Ilse: Face-to-face Kommunikation in der digitalen Arbeitswelt. In: Glauser, Andrea; Dröge, Kai (Hg.): Digitalisierung der Wissensarbeit: Interdisziplinäre Analysen und Fallstudien. Frankfurt am Main/New York: Campus 2019, S. 48-58.
- Stump-Linshalm, Petra: FANTASY STUDIES. Wien: Apoll Edition Wien 2019.
- Phan Quoc, Eva: Fehlerkultur im Forschungsteam – von der Kunst, einfach Mensch sein zu dürfen. In: Musiktherapeutische Umschau 40 (2019), H. 4, S. 338-339.
- Schröder, Gesine: Foreword. In: Medic, Milena (Hg.): Musica Movet: Affectus, Ludus, Corpus, Congress in Belgrade. Belgrad: Department of Music Theory, The Faculty of Music, University of Arts, Belgrade 2019, S. 15-15.
- Urbanek, Nikolaus: Fortsetzungen der Klangfarbenserialität? Sieben Bemerkungen zur kompositorischen Webern-Rezeption. In: Cavallotti, Pietro; Schmusch, Rainer; Obert, Simon (Hg.): Neue Perspektiven. Anton Webern und das Komponieren im 20. Jahrhundert. (Beihefte der Anton Webern Gesamtausgabe 4). Wien: Lafite 2019, S. 155-169.
- Heimerdinger, Julia: Franz Schuberts Erlkönig als Filmmusik. In: Glanz, Christian; Mayer-Hirzberger, Anita; Urbanek, Nikolaus (Hg.): musik | kultur | theorie. Festschrift für Marie-Agnes Dittrich. Wien: Hollitzer 2019, S. 339-349.
- Wagner-Artzt, Manfred: Franz Xaver Mozart – Ein Österreicher in Polen. In: Radwan, Arkadiusz (Hg.): Jahrbuch des Wissenschaftlichen Zentrums der Polnischen Akademie der Wissenschaften in Wien (10). Wien: PAN Polska Akademia Nauk Wissenschaftliches Zentrum der Polnischen Akademie der Wissenschaften in Wien 2019, S. 231-258 [online verfügbar: http://www.viennapan.org/Jahrbuecher/Jahrbuch_Band_10.pdf].
- Zeiner, Verena: FRAUFELD VOL.2. Wien: arooo.records 2019. [CD].
- Annuß, Evelyn: Freiheit & Frontstadt. Gründungsnarrative einer Universität. In: Lazardzig, Jan; Jammertal, Peter (Hg.): Front Stadt Institut. Berlin: Verbrecher 2019, S. 47-62.
- Reitsamer, Rosa; Prokop, Rainer: From NYC to VIE: Authentizität und Männlichkeit im österreichischen HipHop. In: Heesch, Florian; Fleischer, Laura Patrizia (Hg.): Sounds like a real man to me: Populäre Kultur, Musik und Männlichkeit. Wiesbaden: Springer VS 2019, S. 149-164.
- Amon, Reinhard: Funktionelle Harmonielehre. Lehr- und Handbuch zur Funktionstheorie und Funktionsanalyse. Wien: Universal Edition 2019.
- Gasch, Stefan: Gedanken zur "inneren Wahrheit" in Arnold Schönbergs Opus 6. In: Journal of the Arnold Schönberg Center 16 (2019), S. 7-22.
- Hahn, Michaela: Gedanken zur Podiumsdiskussion "Nachwuchsfrage in Österreich". In: Wagner, Karin (Hg.): Traditionen des Klavierspiels. Österreich. Symposiums-Bericht. Wien: Universität für Musik und darstellende Kunst Wien, Ludwig von Beethoven Institut für Klavier und Cembalo in der Musikpädagogik 2019, S. 68-71.
- Walkensteiner-Preschl, Claudia: Gespräch mit Ding Junjun, Li Changke, Ren Weidong und Claudia Walkensteiner-Preschl: Gewalt und Gender Identities in Literatur und Film in Österreich und China. In: Janke, Pia (Hg.): Jelinek(Jahr)Buch. Elfriede Jelinek-Forschungszentrum 2018-2019. Wien: Praesens 2019, S. 225-231.
- Von Appen, Ralf: Grenzziehungen und -übertritte. Gedanken zur Bezugnahme Neuer Musik auf Pop. In: KMK. Das Magazin von Kultur Management Network 149 (2019). H. Kulturen populär, S. 27-32 [online verfügbar: https://www.kulturmanagement.net/Magazin-Archiv].
- Hennenberg, Beate: Grundbedürfnis nach sozialer Eingebundenheit sowie Gefühl für Dankbarkeit. Perspektiven auf den Erwerb inklusiver Kompetenzen durch Musizieren. Ein Erfahrungsbericht. In: Peters, Karin (Hg.): Inklusive Schule – Religionspädagogische Annäherungen und Orientierungen. Göttingen: V&R Unipress 2019, S. 243-254.
- Deisinger, Marko: Heinrich Schenker im Perspektivenwechsel: Vom Musiktheoretiker zum Gegenstand historischer Forschung / Shifting Perspectives on Heinrich Schenker: From Music Theorist to a Subject of Historical Research. In: mdw-Magazin Dezember-Januar (2019-2020), S. 58-60 [online verfügbar: https://www.mdw.ac.at/magazin/index.php/2019/11/25/heinrich-...].
- Eybl, Martin: Heinrich Schenker: Deutscher und Jude im „confessionellen Incognito“. In: Freist, Dagmar; Unseld, Melanie; Kyora, Sabine (Hg.): Transkulturelle Mehrfachzugehörigkeit als kulturhistorisches Phänomen: Räume – Materialitäten – Erinnerungen. Bielefeld: Transcript 2019, S. 119-140.
- Eybl, Martin: Heinrich Schenker’s Theory of Tonal Music in the American Academia. In: Zacharasiewicz, Waldemar; Irmscher, Christoph (Hg.): Ideas Crossing the Atlantic: Theories, Normative Conceptions, and Cultural Images. Wien: Österreichische Akademie der Wissenschaften 2019, S. 375-383.
- Gasch, Stefan (Hg.): Henricus Isaac (c.1450/5-1517): Composition – Reception – Interpretation. (Wiener Forum für ältere Musikgeschichte 11). Wien: Hollitzer 2019.
- Fuchs, Maria: Hermann Kretzschmar’s forgotten heirs: ‘Silent’ Film Music as Applied Musical Hermeneutics. In: Music and the Moving Image 12 (2019). H. 3, S. 3-24.
- Eybl, Martin: Hohe Politik und kommerzieller Nutzen. Musikalischer Transfer zwischen Wien und Paris nach dem „Renversement des alliances“. In: Eybl, Franz M.; Süßmann, Johannes; Fulda, Daniel (Hg.): Bündnisse. Politische, soziale und intellektuelle Allianzen im Jahrhundert der Aufklärung. Wien/Köln/Weimar: Böhlau 2019, S. 123-139.
- De Larminat, Violaine: Höranalyse: Unersetzbarer Gegenstand einer musikalischen Ausbildung oder trojanisches Pferd einer übertriebenen „modernen“ Pädagogik? Neues, zusätzliches pädagogisches Mittel, oder eigenes, selbständiges Fach? In: Алманах - Национална музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“ Година 10 (2018)/National Academy of Music “Profåssor Pancho Vladigerov” ALMANAC (2019). S. 17-73. [online verfügbar: https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=799851].
- Haselböck, Lukas: Hörbare Stille? Sichtbarer Klang? Zur "Ökologie der Wahrnehmung" in Salvatore Sciarrinos Streichtrio Codex Purpureus (1983). In: Tadday, Ulrich (Hg.): Musik-Konzepte, Neue Folge, Sonderband 2019 (Salvatore Sciarrino). München: text + kritik 2019, S. 131-150.
- Hemetek, Ursula: Identities of Svanibor Pettan. In: Muzikoloski zbornik/Musicological annual 55. H. 2 (2019), S. 19-21.
- Smilde, Rineke; Heineman, Erik; Dewit, Krista; Dons, Karoline; Alheit, Peter: If Music be the Food of Love, Play on. Meaningful Music in Healthcare. Utrecht: Eburon 2019.
- Parth, Kerstin: Ilka Brombach, Tina Kaiser (Hg.): Über Christian Petzold. Berlin: Vorwerk 8 2018. In: Filmblatt 69 (2019), S. 134-136.
- Türk-Espitalier, Alexandra: Immer in Bewegung. Im Takt mit der Musikphysiologie.Schwerpunktthema DirigentInnen. In: Clarino 09/2019, S. 39-41.
- Hahn, Michaela: Impulse zur Weiterentwicklung. Zwei Neuerscheinungen regen zum Nachdenken über die Musikschulen an. In: Neue Musikzeitung 68 (2019). H. 10, S. 13-13.
- Hennenberg, Beate: Inclusive Pedagogy in Arts – Europe. In: Hahn, Michaela; Hofecker, Franz-Otto (Hg.), Music School Research II. The Future of Music schools – European perspectives,. St. Pölten 2019: MKM Musik & Kunst Schulen Management 2019, S. 293-311.
- Hennenberg, Beate: Inclusive Pedagogy in Arts – Europe (IPA-E): A new Erasmus+Program of the European Union with seven educational and music educational institutions. In: Tsiris, Giorgos; VanWeelden; Kimberly (Hg.): Proceedings of the 22nd International Seminar of the Commission on Special Music Education and Music Therapy. Malvern: ISME 2019, S. 111-117 [online verfügbar: https://www.isme.org/sites/default/files/documents/2018%20Pr...].
- Weigl, David; Goebl, Werner; Crawford, Tim; Gkiokas, Aggelos; Gutierrez, Nicolas F.; Porter, Alastair; Santos, Patricia; Karreman, Casper; Vroomen, Ingmar; Liem, Cynthia C. S.; Sarasúa, Álvaro; Van Tilburg, Marcel: Interweaving and enriching digital music collections for scholarship, performance, and enjoyment. In: Association for Computing Machinery (ACM) (Hg.): DLfM '19: Proceedings of the 6th International Conference on Digital Libraries for Musicology. New York: Association for Computing Machinery (ACM) 2019, S. 84-88 [online verfügbar: https://doi.org/10.1145/3358664.3358666].
- Hemetek, Ursula; Saglam, Hande; Kölbl, Marko: Introduction. In: Saglam, Hande; Kölbl, Marko (Hg.): Ethnomusicology Matters. Influencing Social and Politicla Realities. (Musik Traditionen. Muisc Traditions Band 1). Wien/Köln/Weimar: Böhlau 2019, S. 7-14 [online verfügbar: https://www.vandenhoeck-ruprecht-verlage.com/themen-entdecke...].
- Chatziioannou, Vasileios; Schmutzhard, Sebastian; Hofmann, Alex; Pamies Vila, Montserrat: Inverse modelling of clarinet performance. In: International Institute of Acoustics & Vibration (Hg.): Proceedings of the International Congress on Sound and Vibration (ICSV26). Montreal: Curran Associates 2019, S. 4969-4975.
- Chatziioannou, Vasileios; Schmutzhard, Sebastian; Pamies Vila, Montserrat; Hofmann, Alex: Investigating Clarinet Articulation Using a Physical Model and an Artificial Blowing Machine. In: Acta Acustica united with Acustica 105 (2019), S. 682-694 [online verfügbar: https://doi.org/10.3813/AAA.919348].
- Pamies Vila, Montserrat; Hofmann, Alex; Chatziioannou, Vasileios: Investigating clarinet articulation with an artificial blowing and tonguing machine. In: Acoustical Society of America’s Press Room (Hg.): Acoustical Society of America’s Press Room. Louisville: Acoustical Society of America 2019, S. 1-1 [online verfügbar: https://acoustics.org/1pmu4-reproducing-tonguing-strategies-...].
- Stegemann, Thomas; Reiter, Raphaela: Ist die (Musik-)Therapie weiblich? Genderaspekte im therapeutischen Kontext. In: Ellmeier, Andrea; Ingrisch, Doris; Walkensteiner-Preschl, Claudia (Hg.): Kunst/Erfahrung. (mdw GenderWissen 7). Wien/Köln/Weimar: Böhlau 2019, S. 109-130.
- Saglam, Hande; Hemetek, Ursula: Jahresbericht des Instituts für Volksmusikforschung und Ethnomusikologie (2017-2018). In: Österreichisches Volksliedwerk (Hg.): Jahrbuch des österreichischen Volksliedwerkes 2018/2019 (Band 67/68). Weitra: Bibliothek der Provinz 2019, S. 310-319.
- Ahmedaja, Ardian: Jashar and Idajet Sejdiu. Our songs are indulged. European Voices: Audiovisuals 2. Wien/Riga: IVE/JVLMA 2019. [DVD].
- Sassmann, Albert; Marian, Johannes (Hg.): K 2019. Wien: Universal Edition 2019.
- Riedl, Hannah: Kennst Du das Land, wo keine Fehler blühen? In: Musiktherapeutische Umschau 40 (2019). H. 4, S. 334-335.
- Haselböck, Lukas: Klang und Sinn in Kaija Saariahos L'amour de loin. In: Glanz, Christian; Mayer-Hirzberger, Anita; Urbanek, Nikolaus (Hg.): musik | kultur | theorie. Festschrift für Marie-Agnes Dittrich. Wien: Hollitzer 2019, S. 171-188.
- Fürnkranz, Magdalena: Klitclique – Vienna’s F€M1N1$T Answer to Sad Boys. In: Thiago, Pereira Alberto; Guerra, Paula (Hg.): Keep it Simple Make it Fast! An approach to underground music scenes (44). Porto, Portugal: Universidade do Porto. Faculdade de Letras [University of Porto. Faculty of Arts and Humanities] 2019, S. 89-98.
- Hornbachner, Christiane Maria: Klöster als Konsumenten am Wiener Musikalienmarkt. Distribution und Transformation von Instrumentalmusik 1755-1780.Wien: Universität für Musik und darstellende Kunst Wien, Dissertation 2019.
- Hahn, Michaela: KOMU - Konferenz der österreichischen Musikschulwerke. Das österreichische Musikschulwesen. In: Geroldinger, Karl; Hirschler, Johannes; Hahn, Michaela (Hg.): 40 Jahre KOMU. St. Pölten: Eigenverlag 2019, S. 4-8.
- Schmidt, Hans Ulrich; Stegemann, Thomas: Kontraindikationen, unerwünschte Wirkungen und mögliche Behandlungsfehler in der Musiktherapie. In: Musiktherapeutische Umschau 40 (2019). H. 4, S. 352-363.
- Mayrlechner, Daniela: Kontratänze (Die Frische, Henriette, Die Händlerin, Die Rosette, Karl von Lothringen, Englisch Nr. 4, Die Holzfällerin, Die Mutwillige). Auf: Kontratanz in Wien. Wien: BAG Österreichischer Volkstanz 2019. [CD].
- Annuß, Evelyn: Konvivialismus und Theater. In: Hentschel, Ingrid (Hg.): Gabe und Theater. Bielefeld: Transcript 2019, S. 245-258.
- Ellmeier, Andrea; Walkensteiner-Preschl, Claudia; Ingrisch, Doris (Hg.): Kunst/Erfahrung. Wissen und Geschlecht in Musik*Theater*Film. Wien/Köln/Weimar: Böhlau 2019.
- Jena, Stefan: Lebendige Gegenwart und historisches Bewusstsein. Zur Geschichte des Freiburger SWR Experimentalstudios. In: Biró, Dániel Péter; Stratz, Constanze; Heusinger, Detlef; Goldman, Jonathan (Hg.): Live Electronics im/in the SWR Experimentalstudio. Hofheim: Wolke 2019, S. 25-38.
- Permoser, Manfred: Lieben Sie, Brahms? Johannes Brahms und Clara Schumann – Anmerkungen zu einer Paar-Beziehung im Spiegel ihrer Korrespondenz. In: Glanz, Christian; Mayer-Hirzberger, Anita; Urbanek, Nikolaus (Hg.): musik | kultur | theorie. Festschrift für Marie-Agnes Dittrich. Wien: Hollitzer 2019, S. 397-412.
- Bolles, Boris Alexander; Panzl, David; Motschmann, Johannes: (als Motschmann Trio). LIFESTREAM. Hamburg: Neue Meister/Edel Germany 2019. [CD LP].
- Weigl, David; Cancino-Chacón, Carlos Eduardo; Bonev, Martin; Goebl, Werner: Linking and Visualising Performance Data and Semantic Music Encodings in Real-time. In: International Society for Music Information Retrieval (ISMIR) (Hg.): International Society for Music Information Retrieval Conference 2019: Late-breaking / Demo session (ISMIR LBD). Montreal: International Society for Music Information Retrieval (ISMIR) 2019, S. 1-2 [online verfügbar: http://archives.ismir.net/ismir2019/latebreaking/000049.pdf].
- Khittl, Christoph: Literarisch-philosophisch angeleitete „guided tours“ durch virtuelle Welten. Eine musikpädagogische Themenverfehlung und Themensuche. In: DMP 82 (2019), S. 26-34.
- Unseld, Melanie; Kreutziger-Herr, Annette (Hg.): Lou Koster. Komponieren in Luxemburg. (Europäische Komponistinnen 10). Wien/Köln/Weimar: Böhlau Verlag 2019.
- Gasch, Stefan; Tröster, Sonja: Ludwig Senfl (c. 1490–1543): A Catalogue Raisonné of the Works and Sources, Vol. 1: Catalogue of the Works (Epitome musical). Turnhout: Brepols Publishers 2019. [online verfügbar: https://e-book.fwf.ac.at/o:1250].
- Gasch, Stefan; Tröster, Sonja; Lodes, Birgit: Ludwig Senfl (c. 1490–1543): A Catalogue Raisonné of the Works and Sources, Vol. 2: Catalogue of the Sources. Abbreviations, Bibliography, Indexes. (Epitome musical). Turnhout: Brepols Publishers 2019. [online verfügbar: https://e-book.fwf.ac.at/o:1386].
- Hackl, Stefan: Mauro Giuliani and Austrian Folk Music. In: Soundboard Scholar 5 (2019), S. 17-26.
- Hackl, Stefan: Mauro Giuliani und die Alpenländische Volksmusik. In: EGTA-Journal (2019), H. 7, S. 4-13 [online verfügbar: http://egta-nrw.de/journal/].
- Page, Kevin R.; Lewis, David; Weigl, David: MELD: A Linked Data Framework for Multimedia Access to Music Digital Libraries. In: Association for Computing Machinery (ACM) (Hg.): DLfM '19: Proceedings of the 6th International Conference on Digital Libraries for Musicology. New York: Association for Computing Machinery (ACM) 2019, S. 434-435 [online verfügbar: https://doi.org/10.1109/JCDL.2019.00106].
- Santi, Matej: Millionenschwere "Authentizität" jenseits der (Un-)Echtheit. In: Steiner, Michael (Hg.): WAS – Echt wahr? Graz: Leykam 2019, S. 85-97.
- Unseld, Melanie: Moderne Geschlechterverhältnisse? Überlegungen zu Wieland Wagners Tristan-Inszenierung von 1962. In: Mösch, Stephan; Friedrich, Sven (Hg.): "Es gibt nichts 'Ewiges'" Wieland Wagner: Ästhetik, Zeitgeschichte, Wirkung. (Wagner in der Diskussion 16). Würzburg: Königshausen & Neumann 2019, S. 251-270.
- Bishop, Laura; Goebl, Werner; Cancino-Chacón, Carlos E.: Moving to Communicate, Moving to Interact: Patterns of Body Motion in Musical Duo Performance. In: Music Perception 37. H. 7, S. 1-25 [online verfügbar: https://doi.org/10.1525/mp.2019.37.1.1].
- Letzbor, Gunar; Traxler, Erich: Mozart Mannheim 1778. Vevey: PAN CLASSICS 2019. [CD]
- Ahmedaja, Ardian: Multipart music. In: Sturman, Janet (Hg.): The SAGE international encyclopedia of music and culture. Thousand Oaks, CA: SAGE 2019, S. 1500-1503.
- Morgenstern, Ulrich; Ambrózová, Jana: Music and Dance of the Slavic World. In: Bulletin of the ICTM 139 (2019), S. 27-29 [online verfügbar: http://ictmusic.org/sites/default/files/documents/bulletins/...].
- Stegemann, Thomas; Geretsegger, Monika; Phan Quoc, Eva; Riedl, Hannah; Smetana, Monika: Music therapy and other Music-Based Interventions in pediatric health care: An overview. In: Medicines 6 (2019). H. 1, S. 25-25 [online verfügbar: https://doi.org/10.3390/medicines6010025].
- Saglam, Hande: Music without Borders: A Research Project about the New Methodologies of Music Teaching in the Viennese Primary and Secondary Schools. In: Musicological Annual 55 (2019), H. 2, S. 187-199 [online verfügbar: https://revije.ff.uni-lj.si/MuzikoloskiZbornik/article/view/...].
- Lewis, David; Weigl, David; Page, Kevin R.: Musicological Observations During Rehearsal and Performance: a Linked Data Digital Library for Annotations. In: Association for Computing Machinery (ACM) (Hg.): DLfM '19: Proceedings of the 6th International Conference on Digital Libraries for Musicology. New York: Association for Computing Machinery (ACM) 2019, S. 1-8 [online verfügbar: https://doi.org/10.1145/3358664.3358669].
- Glanz, Christian; Urbanek, Nikolaus; Mayer-Hirzberger, Anita (Hg.): musik | kultur | theorie. Festschrift für Marie-Agnes Dittrich. Wien: Hollitzer 2019.
- Gasch, Stefan (Hg.): Musik in Bayern. (Jahrbuch der Gesellschaft für Bayerische Musikgeschichte e.V 84). München: Alitera 2019.
- Essl, Karlheinz: Musik schreiben im 21. Jahrhundert: Feder, Tinte und Laptop? In: Ratzinger, Carolin; Zehetmayer, Sophie; Urbanek, Nikolaus (Hg.): Musik und Schrift. Interdisziplinäre Perspektiven auf musikalische Notationen. (Theorie der musikalischen Schrift 1). Paderborn: Fink 2019, S. 299-336.
- Ratzinger, Carolin; Urbanek, Nikolaus; Zehetmayer, Sophie (Hg.): Musik und Schrift. Interdisziplinäre Perspektiven auf musikalische Notationen. (Theorie der musikalischen Schrift 1). München: Fink 2019.
- Kölbl, Marko: Musik, Tanz und Flucht. In: Wien Wissen, Forschungsjournal der Stadt Wien 2019. H. 2, S. 21-21 [online verfügbar: https://club.wien.at/static/ePaper/WIEN-WISSEN-2019-02/index...].
- Tröster, Sonja: Musikalische Memoria en miniature: Lieder, Chansons und Tänze. (Werkeinführung). In: Kaiser Maximilian I. (1459-1519). Lieder. Chansons. Tänze Heidelberg: note 1 music 2019.
- Huber, Michael: Musikhören im Zeitalter Web 2.0. Theoretische Grundlagen und empirische Befunde. (Musik und Gesellschaft 36). Wiesbaden: Springer VS 2019.
- Schmidt, Hans Ulrich; Stegemann, Thomas; Spitzer, Carsten (Hg.): Musiktherapie bei psychischen und psychosomatischen Störungen. München: Elsevier (Urban und Fischer) 2019.
- Unseld, Melanie (Hg.): Musikwissenschaft und Biographik. Narrative – Akteure – Medien. Mainz: Schott 2019.
- Morgenstern, Ulrich: Nationale Distinktion und Interethnik als positive und negative Modelle im europäischen Volksmusikdiskurs. In: Hois, Eva Maria (Hg.): Volksmusik und (Neo)Nationalismus. Tagungsband Grazer Symposium zu Volkmusikforschung und -praxis. 8.-10. November 2017. (Grazer Schriften zur Volksmusikforschung und -praxis). Graz: Steirisches Volksliedwerk 2019, S. 33-56.
- Goebl, Werner; Bishop, Laura: Negotiating a Shared Interpretation During Piano Duo Performance. In: Music & Science 3 (2019), S. 1-18 [online verfügbar: https://doi.org/10.1177/2059204319896152].
- Kellner, Carina; Königsberger, Flora: Neue Musik in Österreichs Sommerfestspielen. In: Vox humana 15 (2019). H. 2, S. 47-47.
- Fuchs, Maria: DVD-Booklet-Text: Neues Filmerleben durch Musik. Die Soundtracks zu Paul Wegeners Der Golem, wie er in die Welt kam. Auf: Der Golem, wie er in die Welt kam (Friedrich-Wilhelm-Murnau-Stiftung). München: Universum Film 2019. [DVD]
- Giannini, Juri: Notizen über die Begriffe ‚fest‘ und ‚locker gefügt‘ in der Formenlehre von Erwin Ratz. In: Glanz, Christian; Mayer-Hirzberger, Anita; Urbanek, Nikolaus (Hg.): musik | kultur | theorie. Festschrift für Marie-Agnes Dittrich. Wien: Hollitzer 2019, S. 211-225.
- Schmutzhard, Sebastian; Pamies Vila, Montserrat; Hofmann, Alex; Chatziioannou, Vasileios: Numerical simulation of transients in single reed woodwind instruments. In: German Acoustical Society (DEGA) (Hg.): Proceedings of the 2019 International Congress on Acoustics. Berlin: German Acoustical Society (DEGA) 2019, S. 5515-5521.
- Stump-Linshalm, Petra: O.C.E.A.N. Wien: Apoll Edition Wien 2019.
- Tröster, Sonja: Objektbeschreibungen „Bildnismedaille auf Ludwig Senfl“ (Kat. 89); „Altus und 2. Tenor eines Liedsatzes zur Hochzeit von Katharina Adler mit Georg von Logschau“ (Kat. 139); „Bildnismedaille auf Katharina von Logschau“ (Kat. 140). In: Lange-Krach, Heidrun (Hg.): Maximilian I. 1459–1519. Kaiser. Ritter. Bürger zu Augsburg (Ausstellungskatalog Maximilianmuseum Augsburg). Regensburg: Schnell und Steiner 2019. S. 400-402.
- Weigl, David; Lewis, David; Crawford, Tim; Knopke, Ian; Page, Kevin R.: On providing semantic alignment and unified access to music library metadata. In: International Journal on Digital Libraries 20 (2019). H. 1, S. 25-47 [online verfügbar: https://doi.org/10.1007/s00799-017-0223-9].
- Stegemann, Thomas: Papa Haydn, Muttersprache und Weißbüscheläffchen-Eltern... Am Anfang war Musik. In: Musik und Gesundsein 35 (2019), S. 28-29.
- Horz, Andrea: Partnerschaft oder Konkurrenz? – Handschriftliche Partituren und gedruckte Klavierauszüge von Opern in den Zeitschriften und Verlagskatalogen des deutschsprachigen Raums in der zweiten Hälfte des 18. Jahrhunderts. In: van Dyck-Hemming, Annette; Hemming, Jan (Hg.): Beiträge zur Jahrestagung der Gesellschaft für Musikforschung in Kassel 2017. Wiesbaden: Springer Nature 2019, S. 81-91.
- Stegemann, Thomas: per | sonare – Wie klingt das Ich? Ein Essay über Musik, Persönlichkeit und Musiktherapie. In: Riffer, Friedrich; Kaiser, Elmar; Sprung, Manuel; Streibl, Lore (Hg.): Mensch – Beziehung – Störung. Berlin: Springer 2019, S. 167-175.
- Heimerdinger, Julia: Pierre Boulez (Biographie). In: Lütteken, Laurenz (Hg.): Die Musik in Geschichte und Gegenwart Online. Kassel: Bärenreiter 2019, S. 0-0 [online verfügbar: https://www.mgg-online.com/mgg/stable/48487].
- Wintersperger, Sylvia; Wiesmüller, Edith: Posttraumatische Belastungsstörung. München: Elsevier 2019.
- Holzer, Andreas: Potenziale und Grenzen der Transkulturalität. In: Die Stimme 110 (2019), S. 31-31.
- Scholz, Gottfried: Proportion und Symmetrie. In: Glanz, Christian; Mayer-Hirzberger, Anita; Urbanek, Nikolaus (Hg.): musik | kultur | theorie. Festschrift für Marie-Agnes Dittrich. Wien: Hollitzer 2019, S. 257-270.
- Huber, Michael: Publics actuels et potentiels de la musique savante en Autriche. In: Dorin, Stéphan (Hg.): Déchiffrer les publics de la musique classique. Perspectives comparatives, historiques et sociologiques. Paris: éditions des archives contemporaires 2019, S. 67-76.
- Aigner, Wilfried: Quereinstieg Musikerziehung – ein innovativer Weg zwischen Anspruch und Hindernissen. In: Spiel, Christiane; Braunsteiner, Maria-Luise (Hg.): PädagogInnenbildung. Festschrift für Andreas Schnider. Heiligenkreuz im Wienerwald: Be&Be 2019, S. 277-284.
- Silberbauer, Angelika: Raumzeit-Metamorphosen. Isabel Mundrys Schwankende Zeit (2007/09). In: Hust, Christoph; Sichardt, Martina; Rora, Constanze (Hg.): Zeitgestalten – Zeit gestalten. Festschrift für Gesine Schröder zum 60. Geburtstag. (Hochschule für Musik und Theater „Felix Mendelssohn Bartholdy“ Leipzig – Schriften 16). Hildesheim: Georg Olms 2019, S. 109-125.
- Chatziioannou, Vasileios: Reconstruction of an early viola da gamba informed by physical modeling. In: Journal of the Acoustical Society of America 145 (2019), S. 3435-3442 [online verfügbar: https://doi.org/10.1121/1.5111135].
- Schröder, Gesine: Reworking: The significance of reworking in the music of Georg Friedrich Haas and Johannes Schöllhorn. In: Granat-Janki, Anna (Hg.): Music Analysis : Historia, Theoria, Praxis. Breslau: Musikakademie Breslau 2019, S. 329-343.
- Fürnkranz, Magdalena: Rezension : Popular Viennese Electronic Music, 1990-2015. A Cultural History von Ewa Mazierska. In: SAMPLES. Online-Publikationen der Gesellschaft für Popularmusikforschung 2019. H. 17, S. 1-6 [online verfügbar: http://www.aspm-samples.de/Samples%2017/RezFuernkranz.pdf].
- Tschmuck, Peter: Rezension von "Management in der Musikwirtschaft" von Josef Limper & Martin Lücke. In: Gesellschaft für Musikwirtschafts- und -kulturforschung, Berlin (Hg.): „Musik und Stadt“, Jahrbuch für Musikwirtschafts- und Musikkulturforschung. Wiesbaden: Springer VS 2019, S. 241-244.
- Schröder, Gesine: Rezension von: Christian Schmitt-Engelstadt (Hg.), Johann Walter, Geistliches Gesangbüchlein (Worms 1525). In: Die Tonkunst 2019. H. 3, S. 377-378.
- Schröder, Gesine: Rezension von: Thomas Daniel, Der Kantionalsatz im 16. und 17. Jahrhundert. Eine historische Satzlehre. In: Die Tonkunst 2019. H. 2, S. 244-245.
- Morgenstern, Ulrich: Rezension zu Kostner Barbara/Vinati Paolo (eds.): Die ladinischen Aufnahmen in der Sammlung von Alfred Quellmalz (1940–1941). Echos einer Minderheitenkultur aus der Zeit des Nazifaschismus in Südtirol / Les registraziuns ladines tla recoiuda de Alfred Quellmalz (1940–1941). Ressons de na cultura de mendranza al temp dl nazifascism tl Südtirol / Le registrazioni ladine nella raccolta di Alfred Quellmalz (1940–1941). Echi di una cultura minoritaria all’epoca del nazifascismo nel Sudtirolo, Brescia, editore Grafo 2017, 534 pp. In: Ladina XLIII (2019), S. 267-268.
- Holzer, Andreas: Rezensionen der Musikgeschichten von Paul Griffiths, Michael Heinemann, Werner Keil, Richard Taruskin und Christopher Howard Gibbs, Arnold Werner-Jensen. In: Giannini, Juri; Heimerdinger, Julia; Holzer, Andreas (Hg.): ANKLAENGE 2018. Die Musikgeschichte des 20. und 21. Jahrhunderts im universitären Unterricht – The Teaching of Twentieth- and Twenty-First-Century Music History at Universities and Conservatories of Music. Wien: Hollitzer 2019, S. 277-282.
- Falschlunger, Christoph: RhythmikMB erleben – Sprache bewegen! Die Wechselbeziehung von Bewegung, Musik, Stimme/Sprache und Materialien als Gestaltungsmittel sprachunterstützender Räume. In: Paier, Almuth (Hg.): SPRACH[]RÄUME eröffnen – gestalten – erleben. Sprachheilpädagogik aktuell - Interdisziplinäre Einblicke und Ausblicke. (Sprachheilpädagogik: Wissenschaft und Praxis. Österreichische Gesellschaft für Sprachheilpädagogik 8). Wien: Lernen mit Pfiff 2019, S. 261-272.
- Falschlunger, Christoph: RhythmikMB in der Elementarpädagogik – Unterrichtsfach und pädagogisches Verfahren. In: Schmidt-Hönig, Kerstin; Fajtak, Ulrike (Hg.): Schuleingangsphase erleben und gestalten. Pädagogische und didaktische Beiträge. Wien: LIT 2019, S. 203-219.
- Rummel, Martin; Lamb, Eric; Stroissnig, Stefan: RIES, F.: Cello Works (Complete), Vol. 2. Poing: Naxos 2019. [CD].
- Smudits, Alfred (Hg.): Roads to Music Sociology. (Musik und Gesellschaft). Wiesbaden: Springer VS 2019.
- Hemetek, Ursula: Romane gila (Romalieder) als Selbstbilder und historische Narrative. In: Glanz, Christian; Mayer-Hirzberger, Anita; Urbanek, Nikolaus (Hg.): musik | kultur | theorie. Festschrift für Marie-Agnes Dittrich. Wien: Hollitzer 2019, S. 291-310.
- Caces, Aries: Russian Piano Concertos. Wien: Frog Queen Media 2019. [CD und Online Streaming].
- Chaker, Sarah: Sapere Aude! Pop/ulis/mus/ik/forschung im postfaktischen Zeitalter. In: mdw-Magazin Oktober/November 2019, S. 70-72.
- Dittrich, Marie-Agnes: Schubert und Heine im großen preußischen Waffenlager. Zum ‚verdächtigen‘ Untertitel des Gemäldes "Im Etappenquartier vor Paris" (1894) von Anton von Werner. In: Aringer, Klaus; Wozonig, Thomas; Utz, Christian (Hg.): Musik im Zusammenhang. Festschrift Peter Revers zum 65. Geburtstag. Wien: Hollitzer 2019, S. 237-256.
- Stroissnig, Stefan: Schubert: Piano Sonata in B-flat Major, D 960. Wien: paladino music 2019. [CD].
- Tröster, Sonja: Senfls Liedsätze. Klassifikation und Detailstudien eines modellhaften Repertoires. (Wiener Forum für ältere Musikgeschichte 10). Wien: Hollitzer Verlag 2019.
- Posch, Ela: Sexualität und Macht. Über Elfriede Jelineks Kritik an Nymphomaniac. In: Janke, Pia (Hg.): Jelinek(Jahr)Buch Elfriede Jelinek-Forschungszentrum 2018-2019. Wien: Praesens 2019, S. 110-122.
- Unseld, Melanie: Sich beim deutschen Mann im Schlafrock wie zu Hause fühlen... Wagner, Nationalismus, Antisemitismus und Geschlechterdebatten bei Heinrich Pudor und Heinrich Mann. In: Glanz, Christian; Mayer-Hirzberger, Anita; Urbanek, Nikolaus (Hg.): musik | kultur | theorie. Festschrift für Marie-Agnes Dittrich. Wien: Hollitzer 2019, S. 413-428.
- Flosdorf, Dietmar: Sofa-Listening. Eine filmische Dokumentation. Reichenau: im Eigenverlag 2019. [Film].
- Unseld, Melanie (Hg.): Speicher musikalischen Wissens. Die Tonkunst 13 (2019), H. 2.
- Buyken, Evelyn; Unseld, Melanie; Herzfeld-Schild, Marie Louise: Speicher musikalischen Wissens: Konzepte zwischen Wissenschaft und Praxis. Eine Einleitung. In: Die Tonkunst 13 (2019). H. 2, S. 147-155.
- Schröder, Gesine: Tagungsbericht: Wolfgang Jacobi: eine neue »Münchner Schule« aus Vorpommern? Interdisziplinäre Fachtagung zum 125. Geburtstag des Komponisten. In: Veranstaltungsberichte auf der Website der GMTH (Gesellschaft für Musiktheorie) 2019, S. 0-0 [online verfügbar: https://www.gmth.de/berichte/greifswald_2019.aspx].
- Hahn, Michaela; Hofecker, Franz Otto (Hg.): The Future of Music Schools – European Perspectives. (music school research 2). St. Pölten: Musikschulmanagement Niederösterreich 2019.
- Hofmann, Alex; Chatziioannou, Vasileios; Schmutzhard, Sebastian; Erdogan, Goekberg; Mayer, Alexander: The Half-Physler: An oscillating real-time interface to a tube resonator model. In: Sedó, Anna; Queiroz, Marcelo (Hg.): Proceedings of the International Conference on New Interfaces for Musical Expression (NIME) 2019. Porto Allegre: Federal University of Rio Grande do Sul 2019, S. 130-133.
- Pamies Vila, Montserrat; Hofmann, Alex; Chatziioannou, Vasileios: The player-reed interaction during note transitions in the clarinet. In: German Acoustical Society (DEGA) (Hg.): Proceedings of the International Symposium on Musical Acoustics. Berlin: German Acoustical Society (DEGA) 2019, S. 307-314.
- Morgenstern, Ulrich: The Role and Development of Musical Instruments in European Folk Music Revival and Revitalization Movements. Some Common Trends. In: Ambrózová, Jana; Garaj, Bernard (Hg.): Traditional Music and Dance in Contemporary Culture(s). Nitra: Constantine the Philosopher University 2019, S. 10-27.
- Heimerdinger, Julia; Holzer, Andreas: The Twentieth- and Twenty-First Century Music History Education in Universities and Conservatories around the World. In: Giannini, Juri; Heimerdinger, Julia; Holzer, Andreas (Hg.): ANKLAENGE 2018. Die Musikgeschichte des 20. und 21. Jahrhunderts im universitären Unterricht – The Teaching of Twentieth- and Twenty-First-Century Music History at Universities and Conservatories of Music. Wien: Hollitzer 2019, S. 65-100.
- Thiele, Emiko: The Wave Quartet - CARMEN. Berlin: Sony Classical 2019.
- Weigl, David; Liem, Cynthia; Gómez, Emilia; Crawford, Tim; Ahmed, Ryaan; Klerkx, Wim; Goebl, Werner: Towards Richer Online Music Public-domain Archives: Providing enriched access to classical music encodings. In: Music Encoding Initiative (Hg.): Music Encoding Conference 2019 Conference Program. Mainz: Music Encoding Initiative 2019, S. 1-4 [online verfügbar: https://music-encoding.org/conference/2019/abstracts_mec2019...].
- Oberrauter, Hannes: Tradition, Legenden und Politik. Von Beethoven zu Schostakowitsch. (Werkeinführung). In: Programmheft: Grand solistes. Luxembourg: Etablissement public Salle de Concerts Grande-Duchesse Joséphine-Charlotte 2019.
- Pilgrim, Hanne: Transfer. Perform. Transform. Betrachtungen zur Transformation in der Rhythmik. In: Weise, Dorothea; Steffen-Wittek, Marianne (Hg.): Rhythmik – Musik und Bewegung. Bielefeld: transcript 2019, S. 375-384.
- Freist, Dagmar; Unseld, Melanie; Kyora, Sabine (Hg.): Transkulturelle Mehrfachzugehörigkeit als kulturhistorisches Phänomen. Räume - Materialitäten - Erinnerungen. (Praktiken der Subjektivierung 13). Bielefeld: Transcript 2019.
- Deisinger, Marko: Tricarico, Giuseppe. In: Istituto della Enciclopedia Italiana, Rom (Hg.): Dizionario Biografico degli Italiani. (Dizionario Biografico degli Italiani 96). Rom: Treccani 2019, S. 1-1 [online verfügbar: http://www.treccani.it/enciclopedia/giuseppe-tricarico_%28Di...].
- Stump-Linshalm, Petra: TROTZIG. Wien: Apoll Edition Wien 2019.
- Weigl, David; Münnich, Stefan; Pugin, Laurent; Lewis, David; Crawford, Tim: Tutorial on Linked Data and Music Encodings. In: Music Encoding Initiative (Hg.): Music Encoding Conference 2019 Conference Program. Mainz: Music Encoding Initiative 2019, S. 1-2 [online verfügbar: https://music-encoding.org/downloads/MEC2019_WS_Tutorial_on_...].
- Trümpi, Fritz: Umstrittene Charity aus den USA. Perspektiven aus dem Exil auf den "Wiederaufbau" der Wiener Staatsoper 1945–1948. In: Rathkolb, Oliver; Boisits, Barbara (Hg.): Geschichte der Oper in Wien, Band II: Von 1869 bis zur Gegenwart. Wien/Graz: Styria 2019, S. 272-283.
- Granzer, Susanne: Under Construction. In: Massumi, Brian (Hg.): Propositions in the Making: Experiments in a Whiteheadian Laboratory. New York: Lexington 2019, S. 0-0.
- Hauser-Dellefant, Angelika (Hg.): understanding without words. Wien: im Eigenverlag 2019.
- Glauser, Andrea Ilse: Vertical Europe: The Sociology of High-rise Construction. Frankfurt am Main/New York: Campus 2019.
- Chatziioannou, Vasileios; Balasubramanian, Saranya; Kausel, Wilfried: Vibroacoustic Analysis of Trumpet Wall vibrations. In: ICSV26 (Hg.): Proceedings of the International Congress on Sound and Vibration (ICSV26). Montreal: Curran Associates 2019, S. 1-7.
- Tschmuck, Peter: Viele Innovationen, mehr Wettbewerb. Die Klassik in der digitalen Revolution der Musikindustrie. In: Das Magazin von Kultur Management Network 145 (2019), S. 36-41 [online verfügbar: https://www.kulturmanagement.net/dlf/6886e5bf23b30076df3731f...].
- Eybl, Martin: Vienna. In: Day-O’Connell, Sarah; Clark, Caryl (Hg.): The Cambridge Haydn Encyclopedia. Cambridge: Cambridge University Press 2019, S. 391-399.
- Annuß, Evelyn: Volksschule des Theaters. Nationalsozialistische Massenspiele. Paderborn: Fink 2019.
- Walkensteiner-Preschl, Claudia: Von der Erzählung zum Drehbuch zum Film: Gedanken zu Verfilmungen von Ingeborg Bachmanns Kurzgeschichten. In: Janke, Pia (Hg.): Jelinek(Jahr)Buch. Elfriede Jelinek-Forschungszentrum 2018-2019. Wien: Praesens 2019, S. 214-224.
- Zembylas, Tasos: Von der guten Arbeit und der guten Kunst. Eine Hoffnungsgeschichte. / On Good Work and Good Art. A Story of Hope. In: Schneider, Wolfgang; Zobl, Beatrix (Hg.): Company. Fotografien und Fragmente über das Arbeiten. (Reihe Edition Angewandte). Berlin: de Gruyter 2019, S. 208-217.
- Hemetek, Ursula; Fent, Julia: Von der Peripherie ins Zentrum. In: Neue Musikzeitung 68. H. 12 (2019), S. 11-11 [online verfügbar: https://www.nmz.de/artikel/von-der-peripherie-ins-zentrum].
- Stump-Linshalm, Petra: WÄNDELESEN. Wien: Apoll Edition Wien 2019.
- Urbanek, Nikolaus: Webern und Berg. In: Klein, Richard; Müller-Doohm, Stefan; Kreuzer, Johann (Hg.): Adorno Handbuch. Leben – Werk – Wirkung. Stuttgart: Metzler 2019, S. 156-161.
- Bailer, Noraldine: Wege in das Lehramtsstudium Musikerziehung. Ergebnisse einer österreichweiten Untersuchung zur musikalischen Sozialisation, zur Studienwahlmotivik und zu beruflichen Perspektiven von Musikstudierenden. Wien: pub_mdw 2019 [online verfügbar: https://pub.mdw.ac.at/media/doc/88/5c/885c5f0b4a37523284190e...].
- ter Schiphorst, Iris: WERDE KOMPONISTIN?!? Über Berufe, Rufe, Anrufungen und andere Rituale. In: Wackernagel, Bettina; Sanio, Sabine (Hg.): HEROINES OF SOUND. Feminismus und Gender in Elektronischer Musik. Hofheim: Wolke 2019, S. 60-71.
- Boenke, Patrick: Werkkritik und poetische Idee. Franz Liszts Schubert-Bearbeitungen. In: Glanz, Christian; Mayer-Hirzberger, Anita; Urbanek, Nikolaus (Hg.): musik | kultur | theorie. Festschrift für Marie-Agnes Dittrich. Wien: Hollitzer 2019, S. 119-136.
- Zembylas, Tasos: Why Are Evaluations in the Field of Cultural Policy (Almost Always) Contested? Major Problems, Frictions, and Challenges. In: DeVereaux, Constance (Hg.): Arts and Cultural Management: Sense and Sensibilities in the State of the Field. New York: Routledge 2019, S. 129-151.
- Stegemann, Thomas: Wie klingt das Alphatier? Von Platzhirschen, Heidehase, Honigbienen und singenden Eskimos. In: Musik und Gesundsein 36 (2019), S. 34-35.
- Stump-Linshalm, Petra: WINDGESCHENKE. Wien: Apoll Edition Wien 2019.
- Rychner, Marianne; Glauser, Andrea Ilse: Wo die Gäste zu Sterntools greifen und die Könige sich nicht immer wie solche benehmen: Hotels und ihr Personal im digitalen Kundenvisier. In: Glauser, Andrea; Dröge, Kai (Hg.): Digitalisierung der Wissensarbeit: Interdisziplinäre Analysen und Fallstudien. Frankfurt am Main/New York: Campus 2019, S. 217-232.
- Türk-Espitalier, Alexandra: Wohltuende Gewohnheiten. Musikphysiologie im Instrumentalunterricht mit Kindern und Jugendlichen. In: üben & musizieren 06/2019, S. 1-7.
- Weigl, David: Workshop on Requirements, Use Cases, and User Studies in Digital Music Libraries and Archives (RUCUS) 2019: A Half-Day Workshop. In: Association for Computing Machinery (ACM) (Hg.): DLfM '19: Proceedings of the 6th International Conference on Digital Libraries for Musicology. New York: Association for Computing Machinery (ACM) 2019, S. 453-454 [online verfügbar: https://doi.org/10.1109/JCDL.2019.00116].
- Huber, Michael: Young people’s current music and media use in Austria – The musical practice of the future? In: Mazierska, Ewa; Gillon, Leslie; Rigg, Tony (Hg.): Popular Music in the Post-Digital Age. Economical, Cultural, and Technological Contexts. London: Bloomsbury Academic 2019, S. 235-251.
- Pecher-Havers, Katharina: Zitherunterricht im späten 19. Jahrhundert. Wien: pub.mdw 2019. [online verfügbar: https://pub.mdw.ac.at/publications/2ec1cdde-7b68-43b1-9386-6...].
- Phan Quoc, Eva; Riedl, Hannah; Smetana, Monika; Stegemann, Thomas: Zur beruflichen Situation von Musiktherapeut.innen in Österreich: Ergebnisse einer Online-Umfrage. In: Musiktherapeutische Umschau 40 (2019). H. 3, S. 236-248.
- Zembylas, Tasos: Zur Kontextualisierung von Bewertungsprozessen. In: Nicolae, Stefan; Endreß, Martin; Berli, Olivier; Bischur, Daniel (Hg.): (Be)Werten. Beiträge zur sozialen Konstruktion von Wertigkeit. Wiesbaden: Springer 2019, S. 171-194.
- Fürnkranz, Magdalena: Zur Situation von Instrumentalistinnen im österreichischen Jazz. In: Zaddach, Wolf-Georg; Pfleiderer, Martin (Hg.): Jazzforschung heute. Themen, Methoden, Perspektiven. Berlin: Edition EMVAS 2019 2019, S. 37-58 [online verfügbar: https://e-pub.uni-weimar.de/opus4/frontdoor/index/index/docI...].
- Urbanek, Nikolaus: Zwischen Rihanna, Rossini & Co. Zu einigen Bedingungen musikalischer Historik in unserer spätmodernen Gegenwart. In: Glanz, Christian; Mayer-Hirzberger, Anita; Urbanek, Nikolaus (Hg.): musik | kultur | theorie. Festschrift für Marie-Agnes Dittrich. Wien: Hollitzer 2019, S. 455-483.
- Unseld, Melanie: "Applaus" dirigieren...? Oder: Der Versuch, Laetitia Devernays Leporello als Partitur zu lesen. In: Schulz, Christoph Benjamin (Hg.): Die Geschichte(n) gefalteter Bücher. Leporellos, Livres-Accordéon und Folded Panoramas in Literatur und bildender Kunst. (Literatur - Wissen - Poetik 7). Hildesheim: Georg Olms 2019, S. 565-578.
- Mayer-Hirzberger, Anita: "Aus der Welt der Töne" – Was Ernst Pasqué jungen Damen über Musik zu erzählen hat. In: Glanz, Christian; Mayer-Hirzberger, Anita; Urbanek, Nikolaus (Hg.): musik | kultur | theorie. Festschrift für Marie-Agnes Dittrich. Wien: Hollitzer 2019, S. 377-395.
- Silvestrini, Javier: "Wissen von innen", Ramón López und Plena in Puerto Rico. In: Kultur und Bildung 02 (2019), S. 28-33.
- Ingrisch, Doris: „‘…im Chaos eine andere Ordnung erraten…‘ – vom Entweder-Oder zum Und“. In: Ellrich, Lutz; Böning, Marietta (Hg.): Werte(De)Konstruktionen – Die Problematik starker Orientierungen. Berlin: de Gruyter 2019, S. 236-256.
- Khittl, Christoph: „Unbestimmtheitsstellen“ – Wildes Lehren und Lernen als musikdidaktisches Regulativ. In: Oberschmidt/Zöllner-Dressler (Hg.): Musik – Bild – Bewegung – Sprache. Zu Theorie und Praxis der ästhetischen Transformation. (Heidelberger Hochschulschriften zur Musikpädagogik, Bd. 5). Essen: Die Blaue Eule 2019, S. 41 – 65.
- Schröder, Gesine; Nikiforov, Sergej: »Термины, понятия и категории в музыковедении«. Четвертый международный конгресс Общества теории музыки / »Musikologische Begriffe, Konzepte und Kategorien«, Vierter Internationaler Kongress der Russischen Gesellschaft für Musiktheorie, N. Zhiganov Konservatorium Kazan. 2.-5.10.2019. In: Veranstaltungsberichte auf der Website der GMTH (Gesellschaft für Musiktheorie) 2019, S. 0-0 [online verfügbar: https://www.gmth.de/berichte/kazan_2019.aspx].
- Von Appen, Ralf (Hg.): (Dis-)Orienting Sounds. Machtkritische Perspektiven auf populäre Musik. (Beiträge zur Popularmusikforschung 45). Bielefeld: Transcript 2019.
- Unseld, Melanie: (Nicht)verortet. Transkulturelle Mehrfachzugehörigkeiten in Charlotte Salomons Leben? oder Theater? In: Freist, Dagmar; Unseld, Melanie; Kyora, Sabine (Hg.): Transkulturelle Mehrfachzugehörigkeit als kulturhistorisches Phänomen. Räume - Materialitäten - Erinnerungen. Bielefeld: Transcript 2019, S. 141-152.
- Helfgott, Maria: 50 Jahre Linzer Domorgel – ein Meilenstein; 21. Internationales Symposium in Linz 2018 . In: Das Orgelforum 23 (2019), S. 60-81.
