Institutional bibliography of the mdw
The institutional bibliography entries from the years before 2014 can be viewed by clicking the sidebar elements on the right-hand side of this page.
Bibliography entries from the years before 2014
Bibliography entries from 2013
Sorted by title (PDF)
Sorted by type of publication (PDF)
Sorted by area of research / art (PDF)
Sorted by reporting year (PDF)
Bibliography entries from 2012
Sorted by title (PDF)
Sorted by type of publication (PDF)
Sorted by area of research / art (PDF)
Sorted by reporting year (PDF)
Here is the current institutional bibliography:
Bibliographischer Nachweis der mdw von 2021
Sortierung: ↓ Titel AutorInTreffer: 216
- Hemetek, Ursula: Adelaida Reyes (1930-2021). In: SEM Newsletter Volume 55 (2021) H. 4, S. 7-8.
- Christidis, Ioannis: Adelaida Reyes: Pioneer in the Field of Music and Forced Migration. A Review of Her Theoretical and Methodological Contribution. In: Music and Minorities 1 (2021), Special Collection "Music and Forced Migration", S. 1-30 [online verfügbar: https://journals.qucosa.de/mm/article/view/6/16].
- Giannini, Juri: Adler, Samuel. In: Heidlberger, Frank; Schröder, Gesine; Wünsch, Christoph (Hg.): Lexikon des Orchesters. Orchester und Ensembles weltweit – Geschichte und Aufführungspraxis – Komponisten und Dirigenten – Orchesterpraxis (2 Bände). Lilienthal: Laaber 2021, S. 42-43.
- Schmidt, Hans Ulrich; Stegemann, Thomas; Strehlow, Gitta; Wormit, Alexander: AIHTA-Bericht: Effectiveness of Music Therapy for Autism Spectrum Disorder, Dementia, Depression, Insomnia and Schizophrenia. In: Musiktherapeutische Umschau 42 (2021) H. 1, S. 52-55.
- Unseld, Melanie: Aktuelle Publikationen zu 'Beethoven-Bildern'. In: Sehepunkte 21 (2021) H. 3, S. 1-2 [online verfügbar: http://www.sehepunkte.de/2021/03/34416.html].
- Giannini, Juri: Alfano, Franco. In: Heidlberger, Frank; Schröder, Gesine; Wünsch, Christoph (Hg.): Lexikon des Orchesters. Orchester und Ensembles weltweit – Geschichte und Aufführungspraxis – Komponisten und Dirigenten – Orchesterpraxis (2 Bände). Lilienthal: Laaber 2021, S. 57-58.
- Riedl, Hannah: Alfred Schmölz - Biografie. In: Riedl, Hannah (Hg.): „Wollen Sie wirklich spielen?“ Alfred Schmölz und die Wiener Musiktherapie – kommentierte Quellentexte. (Beiträge zur Musiktherapie 12). wien: Praesens 2021, S. 25-45.
- Riedl, Hannah; Timmermann, Tonius: Alfred Schmölz - Grundlagen seiner musiktherapeutischen Ausbildungskonzeption und Multiplikator_innen seines Ansatzes. In: Riedl, Hannah (Hg.): „Wollen Sie wirklich spielen?“ Alfred Schmölz und die Wiener Musiktherapie – kommentierte Quellentexte. (Wiener Beiträge zur Musiktherapie 12). Wien: Praesens 2021, S. 363-381.
- Stegemann, Thomas: Alfred Schmölz´ improvisatorischer Ansatz aus neurobiologischer Sicht am Beispiel des instrumentalen Partnerspiels – eine Annäherung. In: Riedl, Hannah (Hg.): „Wollen Sie wirklich spielen?“ Alfred Schmölz und die Wiener Musiktherapie – kommentierte Quellentexte. (Wiener Beiträge zur Musiktherapie 12). Wien: Praesens 2021, S. 347-361.
- Trümpi, Fritz; Kölbl, Marko: Ambivalences in Music and Democracy: Introductory Remarks. In: Trümpi, Fritz; Kölbl, Marko (Hg.): Music and Democracy. Participatory Approaches. Wien: mdwPress 2021, S. 7-15 [online verfügbar: https://www.transcript-verlag.de/media/pdf/44/a6/14/oa978383...].
- Wagner, Karin: angels burnout graffiti. (Werkeinführung). In: österreichisches ensemble für neue musik, Salzburg (Hg.): Programmheft. Salzburg: öenm 2021. S. 2-4.
- Glanz, Christian: Anmerkungen zur Rolle von Hermann Leopoldi im Austrofaschismus. In: Moos, Carlo (Hg.): (K)ein Austrofaschismus? Studien zum Herrschaftssystem 1933-1938. (Austria: Forschung und Wissenschaft - Geschichte 17). Wien: LIT Verlag 2021, S. 92-104.
- Kalechyts, Antanina: Anton Stingl jun., Alleluia, dulce carmen. Aspekte des gregorianischen Alleluia. EOS Verlag, St. Ottilien 2018. ISBN 978-3-8306-7931-8. In: Beiträge zur Gregorianik 71 (2021), S. 79-83.
- Echternach, Matthias; Herbst, Christian Thomas; Köberlein, Marie; Story, Brad; Döllinger, Michael; Gellrich, Donata: Are source-filter interactions detectable in classical singing during vowel glides?. In: Journal of the Acoustical Society of America 149 (2021) H. 6, S. 4565-4565.
- Fürnkranz, Magdalena; Huber, Harald: Aufführungsrituale der Musik: Zur Konstituierung kultureller Vielfalt am Beispiel Österreich (texte zur populären musik 11). Bielefeld: transcript 2021.
- Parth, Kerstin (Hg.): Aus der Werkstatt: Jessica Hausner. (Aus der Werkstatt2) Wien: Sonderzahl 2021.
- Schmidt, Hans Ulrich; Stegemann, Thomas: Ausbildung im deutschsprachigen Raum. In: Decker-Voigt, Hans-Helmut; Weymann, Eckhard (Hg.): Lexikon Musiktherapie (3. Aufl.). Göttingen: Hogrefe 2021, S. 45-52.
- Gruber, Gerold; Korbel, Susanne; Nakamura, Nobuko; Anton, Ulrike (Hg.): Ausstellungskatalog "Mein Lied für dich Marta Eggert und Jan Kiepura zwischen zwei Welten". Wien: Der Apfel 2021. [online verfügbar: http://derapfel.firma.cc/index.php/produkt/mein-lied-fuer-di...].
- Lindmaier, Hannah Sophie: Balancieren zwischen Nähe und Distanz. Drei Perspektiven auf machtsensibles Verhalten im Instrumentalunterricht. In: üben & musizieren (2021) H. 1, S. 20-24.
- Szabó-Knotik, Cornelia: Beethoven in 1970, Bernstein and the ORF: Cultural Memory and the Audiovisual. In: Santi, Matej; Berner, Elias (Hg.): Music - Media - History: Re-Thinking Musicology in an Age of Digital Media. Bielefeld: transcript 2021, S. 81-106.
- Giannini, Juri: Berio, Luciano. In: Heidlberger, Frank; Schröder, Gesine; Wünsch, Christoph (Hg.): Lexikon des Orchesters. Orchester und Ensembles weltweit – Geschichte und Aufführungspraxis – Komponisten und Dirigenten – Orchesterpraxis (2 Bände). Lilienthal: Laaber 2021, S. 131-132.
- Stegemann, Thomas; Weymann, Eckhard: Berufsethik. In: Decker-Voigt, Hans-Helmut; Weymann, Eckhard (Hg.): Lexikon Musiktherapie (3. Aufl.). Göttingen: Hogrefe 2021, S. 63-68.
- Hennenberg, Beate; Zanin, Hana: Bewusstseinswandel durch tanzkünstlerische Aktivitäten des inklusiv arbeitenden Tanzvereins Ich bin O.K. In: Henning, Heike (Hg.): All inclusive?! Aspekte einer inklusiven Musik- und Tanzpädagogik. (Innsbrucker Perspektiven zur Musikpädagogik 2). Münster: Waxmann 2021, S. 169-181.
- Bishop, Laura; Bailes, Canciona-Chacón; Goebl, Werner: Beyond synchronization: Body gestures and gaze direction in duo performance. In: Timmers, Renee; Bailes, Freya; Daffern, Helena (Hg.): Together in Music. Coordination, expression, participation. Oxford: Oxford University Press 2021, S. 182-190.
- Brunner, Anja: Bikutsi. A Beti Dance Music on the Rise, 1970–1990. (Transcultural Music Studies). Sheffield: Equinox 2021.
- Kausel, Wilfried; Mayer, Alexander: Brass instruments as a cascade of two-port networks: Transfer functions, chain parameters, and power efficiency in theory and practice. In: Journal of the Acoustical Society of America 149 (2021) H. 4, S. 2698-2710 [online verfügbar: https://asa.scitation.org/doi/pdf/10.1121/10.0004303].
- Hemetek, Ursula: Bruno Nettl (1930-2020) Erinnerung an eine der wichtigsten Persönlichkeiten der internationalen Ethnomusikologie. In: Jahrbuch des Österreichischen Volksliedwerkes 70 (2021), S. 159-160.
- Unseld, Melanie: Bühnenkunst über eine Bühnenkünstlerin. 'Clara Schumann' als Gesprächskonzert. In: Langenbruch, Anna; Schupp-Maurer, Clémence; Samaga, Daniel (Hg.): Musikgeschichte auf der Bühne / Performing Music History. Bielefeld: transcript 2021, S. 357-374.
- Christidis, Ioannis: Contesting Border Regimes – Sounds and Images. Symposium Transkulturalität_mdw 2021. In: mdw-MAGAZIN (2021) H. 3, Resilience, S. 80-82 [online verfügbar: https://www.mdw.ac.at/magazin/index.php/2021/09/29/contestin...].
- Kretz, Johannes; Lin, Wei-Ya: Creative (Mis)understandings: A Methodology of Inspiration. In: Huber, Annegret; Ingrisch, Doris; Kaufmann, Therese; Kretz, Johannes; Schröder, Gesine; Zembylas,Tasos (Hg.): Knowing in Performing. Artistic Research in Music and the Performing Arts. Bielefeld: Transcript 2021, S. 111-130.
- Schroedter, Stephanie: Dance in Music Theatre as a Challenge for Contemporary Choreography. In: Schmid-Reiter, Isolde; Cahn, Aviel (Hg.): Music Theatre in Motion. Reflections on Dance in Opera. (Schriften der Europäischen Musiktheater-Akademie 14). Regensburg: Con brio 2021, S. 105-122.
- Ahmedaja, Ardian: Dance song for Renato (René) Morelli. In: Rossitti, Marco (Hg.): Il guardiano dei suoni. Studi e memorie in occasione del 70° compleanno di Renato Morelli. Milano: Mimesis 2021, S. 347 - 356.
- Ebel, Caroline: Der Ansatz der beruflichen Rolle als Möglichkeit der Phasenverzahnung in der Musiklehrer*innenbildung. In: Zöllner-Dressler, Stefan; Stange, Christoph (Hg.): Denkkulturen in der Musiklehrer*innenbildung. (Studien zur Musikkultur 4). Münster: Waxmann 2021, S. 163-180.
- Reitsamer, Rosa; Prokop, Rainer: Der Habitus steht auf dem Prüfstand. In: Plateau – Magazin der Hochschule für Musik Trossingen Winter 2020/21 (2021), S. 10-12 [online verfügbar: https://www.hfm-trossingen.de/fileadmin/user_upload/pdf/Pres...].
- Unseld, Melanie: Der Moment des Unsterblich-Werdens im Blick. Abbild und Image in der Graphic Novel Beethoven. Unsterbliches Genie. In: Seiltanz. Beiträge zur Musik der Gegenwart 22 (2021), S. 18-25.
- Oberegelsbacher, Dorothea: Der Musiktherapeut Alfred Schmölz aus psychotherapiewissenschaftlicher Sicht. In: Riedl, Hannah (Hg.): „Wollen Sie wirklich spielen?“ Alfred Schmölz und die Wiener Musiktherapie – kommentierte Quellentexte. (Wiener Beiträge zur Musiktherapie 12). Wien: Praesens 2021, S. 295-324.
- Trümpi, Fritz: Die (posthume) politische Instrumentalisierung Carl Goldmarks. Rezeptionsstationen 1936 – 1952 – 1934. In: Moos, Carlo (Hg.): (K)ein Austrofaschismus? Studien zum Herrschaftssystem 1933–1938 (Austria: Forschung und Wissenschaft - Geschichte 17). Wien: LIT Verlag 2021, S. 119-133.
- Phan Quoc, Eva: Die Bedeutung der Bindungstheorie für die Musiktherapie. In: Stegemann, Thomas; Fitzthum, Elena (Hg.): Kurzlehrbuch Musiktherapie Teil II. Wiener Ringvorlesung Musiktherapie – Grundlagen und Anwendungsfelder. (Wiener Beiträge zur Musiktherapie 13). Wien: Praesens 2021, S. 169-190.
- Tschmuck, Peter: Die digitale Transformation der Medien und ihre Auswirkung auf die Promotion. In: Endreß, Alexander; Wanjo, Hubert (Hg.): Musikwirtschaft im Zeitalter der Digitalisierung. Handbuch für Wissenschaft und Praxis. Baden-Baden: Nomos 2021, S. 433-464.
- Haselböck, Lukas: Die Spektralmusik und ihre Folgen. Klangbrücken-Festival "Musique Spectrale" in Hannover. In: Neue Zeitschrift für Musik (2021) H. 2, Hinter den Kulissen, S. 68-68.
- Huber, Gertrud Maria: Die Stimmungen im Zitherspiel - Konsolidierung versus Vielfalt mit Stärken und Schwächen. In: Philipsen, Christian (Hg.): Vom Scheitholt zur Konzertzither. Geschichte, Bauformen und Einsatz europäischer Kastenzithern. 35. Musikinstrumentenbau-Symposium. Michaelstein: Wißner-Verlag Augsburg/Kloster Michaelstein Kulturstiftung Sachsen-Anhalt 2021, S. 115-126.
- Pamies Vila, Montserrat: Dissertation: Expressive performance on single-reed woodwind instruments: an experimental characterisation of articulatory actions. In: mdw-Magazin (2021) H. 2, S. 59-61.
- Nobis, Julia; Aigner, Wilfried: Distance Learning: Ein großer Einschnitt in den schulischen Musikunterricht. Einblicke in das musikalische Distance Learning der Sekundarstufe I/II im Rahmen des Projekts "MUDIL - Musikalisches Distance Learning". In: Musikerziehung 74 (2021) H. 2, S. 12-13.
- Kinsky, Veronika: Dramaturgie-Die Kunst im Dazwischen. Musikunterricht im Spannungsfeld ausgeklügelter Planung und ästhetischem Erlebnis. In: üben & musizieren (2021) H. 6, S. 6-10.
- Marković, Tatjana; Trümpi, Fritz: Editorial Introduction, ‘Exploring Music Life in the Late Habsburg Monarchy and Successor States,’. In: Musicologica Austriaca (2021), Special Issue: “Exploring Music Life in the Late Habsburg Monarchy and Successor States”, S. 0-0.
- Herbst, Christian Thomas: Effect of ventricular folds on vocalization fundamental frequency in domestic pigs (Sus scrofa domesticus). In: Journal of voice 35 (2021) H. 5, S. 805.e1-805.e15.
- Wagner, Karin: Ein Vorbild Bruckners? Zu den "Libera"-Vertonungen von Johann Baptist Weiß. In: Petermayr, Klaus; Lindner, Andreas (Hg.): Anton Bruckners frühe Kirchenmusik im Spiegel der Tradition. Wien: Musikwissenschaftlicher Verlag Wien 2021, S. 109-131.
- De Larminat, Violaine: Einführung in die Höranalyse: Beispiele von im Unterricht verwendeten Werken aus verschiedenen Zeitepochen, in diversen Formen und Besetzungen (Purcell, Mozart, Mendelssohn Bartholdy und Lutosławski). In: Алманах - Национална музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“/National Academy of Music “Profåssor Pancho Vladigerov” ALMANAC (2021), S. 86-123 [online verfügbar: https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=755617].
- Ingrisch, Doris: Einleitung. Über das Wissen und Erkennen im künstlerischen Tun: Knowing in Performing. In: Huber, Annegret; Ingrisch, Doris; Kaufmann, Therese; Kretz, Johannes; Schröder, Gesine; Zembylas,Tasos (Hg.): Knowing in Performing. Artistic Research in Music and the Performing Arts. Bielefeld: Transcript 2021, S. 7-16.
- Wiesmüller, Edith: Einstimmung. Musik- und traumatherapeutische Sichtweisen. In: Riedl, Hannah (Hg.): „Wollen Sie wirklich spielen?“ Alfred Schmölz und die Wiener Musiktherapie – kommentierte Quellentexte. (Beiträge zur Musiktherapie 12). Wien: Praesens 2021, S. 335-346.
- Jakubova, Natalija: Elektra from the lower depths? Rethinking the collaboration between Gertrud Eysoldt and Hugo von Hofmannsthal. In: Orbis Litterarum 76 (2021) H. 1, S. 28-47. [online verfügbar: DOI:10.1111/oli.12282]
- Hofmann, Alex; Miksa, Tomasz; Knees, Peter; Bakos, Asztrik; Saglam, Hande; Ahmedaja, Ardian; Yimwadsana, Boonsit; Chan, Clare; Rauber, Andreas: Enabling FAIR use of Ethnomusicology Data - through Distributed Repositories, Linked Data and Music Information Retrieval. In: Empirical Musicology Review 16 (2021) H. 1, S. 47-64.
- D'Amario, Sara; Bailes, Freya: Ensemble timing and synchronization. In: Timmers, Renee; Bailes, Freya; Daffern, Helena (Hg.): Together in Music. Coordination, expression, participation. Oxford: Oxford University Press 2021, S. 139-147.
- Bailer, Noraldine; Pecher-Havers, Katharina (Hg.): Entfaltungsräume. Förderung musikalischer Potenziale im Unterricht. Münster: Waxmann 2021.
- Hauser, Franz-Josef: Entwicklung auditiver Kompetenzen im Klavier(praxis)unterricht. Münster/New York: Waxmann 2021.
- Zembylas, Tasos: Es ist schwer zu wissen, was das Wahrnehmen alles macht. In: Zahner, Nina Tessa; Schürkmann, Christiane (Hg.): Wahrnehmen als soziale Praxis. Wiesbaden: Springer VS 2021, S. 43-65.
- Kölbl, Marko: Ethnomusicology, Fieldwork, and the Refugee Experience Notes on Afghan Music in Austria. In: Music and Minorities 1 (2021, S. 1-23 [online verfügbar: https://journals.qucosa.de/mm/article/view/5/34].
- Corcuera Marruffo, Andrea; Mayer, Alexander; Hofmann, Alex; Chatziioannou, Vasileios; Kausel, Wilfried: Experimental investigation of high-resolution measurements of directivity patterns. In: Waubke, Holger; Balazs, Peter (Hg.): Fortschritte der Akustik - DAGA 2021. 47. Jahrestagung für Akustik. Wien: DAGA 2021, S. 856-859.
- Cho, Seo Young: Exporting the Korean Wave to Europe: An Analysis of the Trade Effect. In: Korea Observer 52 (2021) H. 3, S. 541 -566. [online verfügbar: http://koreaobserver.or.kr/html/?pmode=subpage&smode=aim].
- Weigl, David; Gkiokas, Aggelos; Santos, Patrizia; Gomez, Emilia; Gutierrez, Nicolas F; Liem, Cynthia; Crawford, Tim; Goebl, Werner: FAIR Interconnection and Enrichment of Public-Domain Music Resources on the Web. In: Empirical Musicology Review 16 (2021) H. 1, S. 16-33 [online verfügbar: https://doi.org/10.18061/emr.v16i1.7643].
- Unseld, Melanie: Familien-Netzwerke und musikalische Wissensproduktion. In: Unseld, Melanie; Fornoff-Petrowski, Christine (Hg.): Paare in Kunst und Wissenschaft. (Musik - Kultur - Gender 18). Köln/Weimar/Wien: Böhlau 2021, S. 291-312.
- Abfalter, Dagmar; Stini, Sandra: Freelance classical musicians in Austria and the COVID-19 Pandemic. In: Salvador, Elisa; Navarrete, Trilce; Srakar, Andrej (Hg.): Cultural Industries and the Covid-19 Pandemic: A European Focus. London: Routledge 2021, S. 128-140.
- Probst, Stephanie: From Machine to Musical Instrument. The Life and Workings of the Metrostyle Pianola. In: The journal of musicology 38 (2021) H. 3, S. 329-363 [online verfügbar: https://doi.org/10.1525/jm.2021.38.3.329].
- Farwick zum Hagen, Johanna; Mayr, Monika (Hg.): Frühförderung durch Rhythmik, Theorie, Praxis und Forschungsergebnisse. Wiesbaden: Dr. Ludwig Reichert Verlag 2021.
- Fendel, Martin; Türk-Espitalier, Alexandra: Gerne will ich mich bequemen. Gesundheitstipps für Kirchenmusiker. In: Musik und Gottesdienst (2021) H. 1, S. 14-20.
- Reitsamer, Rosa: Geschlechterverhältnisse in der Welt des Techno. In: Weh, Mathilde (Hg.): Techno World. Stuttgart: Hatje Cantz Verlag 2021, S. 21-43.
- Giannini, Juri: Giulini, Carlo Maria. In: Heidlberger, Frank; Schröder, Gesine; Wünsch, Christoph (Hg.): Lexikon des Orchesters. Orchester und Ensembles weltweit – Geschichte und Aufführungspraxis – Komponisten und Dirigenten – Orchesterpraxis (2 Bände). Lilienthal: Laaber 2021, S. 400-401.
- Essl, Karlheinz: Gold.Berg.Werk. Dublin: Ergodos 2021. [CD, Download].
- Sharif, Malik: Grupe, Gerd. In: Österreichische Akademie der Wissenschaften, Austrian Centre for Digital Humanities and Cultural Heritage, Abteilung Musikwissenschaft, Wien (Hg.): Oesterreichisches Musiklexikon online. Wien: Österreichische Akademie der Wissenschaften 2021, S. 0-0 [online verfügbar: https://www.musiklexikon.ac.at/ml/musik_G/Grupe_Gerd.xml].
- Türk-Espitalier, Alexandra: Gymnastikband und Wackelbrett. Funktionelles Training für Musiker. In: brawoo (2021) H. 5, S. 48-50.
- Unseld, Melanie: Händel-Bilder. Oder: Wann ist ein Bild ein Künstlerporträt? In: Georg-Friedrich-Händel-Gesellschaft e. V. (Hg.): Händel-Jahrbuch 2021 (67). Kassel: Bärenreiter 2021, S. 31-44.
- Madas, Oliver: Holst - Jupiter für Schlagwerkensemble. Wien: im Eigenverlag 2021.
- Tschopp, Mirjam: Hommage Omaggio Omagi 2021. Zürich: Rohrbach 2021. [Projektionssoundtrack].
- Pietsch, Rudolf: Il violino popolare in Austria. In: Rossitti, Marco (Hg.): Il guardiano dei suoni. Studi e memorie in occasione del 70° compleanno di Renato Morelli. Milano: Mimesis 2021, S. 217 - 222.
- Aigner, Wilfried; Hahn, Michaela; Huber, Michael: Im Pandemie-Modus. Erste Ergebnisse einer österreichweiten Studie zum musikalischen Distance Learning. In: üben & musizieren (2021) H. 2, S. 48-51.
- Morgenstern, Ulrich: In Defence of the Term and Concept of Traditional Music. In: Musicologist. An International Journal of Music Studies 5 (2021) H. 1, S. 1-30 [online verfügbar: https://doi.org/10.33906/musicologist.913512].
- Granzer, Susanne; Böhler, Arno: In Love with Art & Philosophy. Zwischen Kunst & Philosophie. In: Huber, Annegret; Ingrisch, Doris; Kaufmann, Therese; Kretz, Johannes; Schröder, Gesine; Zembylas, Tasos (Hg.): Knowing in Performing. Artistic Research in Music and the Performing Arts. Bielefeld: Transcript 2021, S. 161-184.
- Saglam, Hande; Hemetek, Ursula: Institut für Volksmusikforschung und Ethnomusikologe an der mdw. Jahresbericht. In: Jahrbuch des Österreichischen Volksliedwerkes 70 (2021), S. 231-234.
- Rainer, Bernhard: Instrumentalisten und instrumentale Praxis am Hof Albrechts V. von Bayern 1550-1579 (Musikkontext 16). Wien: Hollitzer Verlag, 2021
- Pfeifer, Eric; Wiesmüller, Edith; Stegemann, Thomas: Interkulturalität. In: Decker-Voigt, Hans-Helmut; Weymann, Eckhard (Hg.): Lexikon Musiktherapie (3. Aufl.). Göttingen: Hogrefe 2021, S. 282-286.
- Schroedter, Stephanie: Intertwinements of Music/Sound and Dance/Movement as a “Third Space”. In: Walz, Heike (Hg.): Dance as Third Space. Interreligious, Intercultural, and Interdisciplinary Debates on Dance and Religion(s). (Research in Contemporary Religion 11). Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht 2021, S. 69-79.
- Ahmedaja, Ardian: Introduction. In: Ahmedaja, Ardian (Hg.): Shaping Sounds and Values. Multipart Music as a Means of Social and Cultural Interaction. Riga: Musica Baltica 2021, S. 7-14.
- Morgenstern, Ulrich: Introduction. In: Morgenstern, Ulrich; Ahmedaja, Ardian (Hg.): Playing Multipart Music. Solo and Ensemble Traditions in Europe. European Voices IV. (Musik Traditionen / Music Traditions 2). Wien: Böhlau 2021, S. 9-21 [online verfügbar: https://www.mdw.ac.at/upload/MDWeb/emm/downloads/PlayingMult...].
- Moser, Barbara: It's a Girl. Gramola Wien: Gramola 2021. [CD].
- Horz, Andrea: Johann Adam Hiller’s ,Lottchen am Hofe‘: Contextualising ‘Singspiel’ in French traditions. In: Niccolai, Michaela; Cortizo, Maria Encina (Hg.): Singing Speech and Speaking Melodies. Minor Forms of Musical Theatre in the 18th and 19th Century. Turnhout: Brepols 2021, S. 105-126.
- Essl, Karlheinz (Hg.): K.O.P.F. Kartografisch Orientierte Passagen Fragmente. Innsbruck: Limbus 2021.
- Silvestrini, Javier: Karibik. In: Heidlberger, Frank; Schröder, Gesine; Wünsch, Christoph (Hg.): Lexikon des Orchesters. Orchester und Ensembles weltweit – Geschichte und Aufführungspraxis – Komponisten und Dirigenten – Orchesterpraxis (2 Bände). Lilienthal: Laaber 2021, S. 546-547.
- Haselböck, Lukas: Klangfarbe und Form in Ravels Rapsodie Espagnole. Analytische Studien zum ersten Satz (Prélude à la nuit). In: Zeitschrift der Gesellschaft für Musiktheorie 18 (2021) H. 1, S. 35-70 [online verfügbar: https://storage.gmth.de/zgmth/pdf/1105].
- Hemetek, Ursula: Klingender Gemeindebau. Ein Beispiel für Community Outreach in der Ethnomusikologie. In: mdw-Magazin (2021) H. 2, S. 36-38.
- Ingrisch, Doris: Knowing in Intra-Acting. Arts-based Research als Weg des Welt-Gestaltens. In: Huber, Annegret; Ingrisch, Doris; Kaufmann, Therese; Kretz, Johannes; Schröder, Gesine; Zembylas,Tasos (Hg.): Knowing in Performing. Artistic Research in Music and the Performing Arts. Bielefeld: Transcript 2021, S. 147-160.
- Huber, Annegret; Ingrisch, Doris; Kaufmann, Therese; Kretz, Johannes; Schröder, Gesine; Zembylas, Tasos (Hg.): Knowing in performing: artistic research in music and the performing arts. Bielefeld: transcript 2021. [online verfügbar: DOI: 10.14361/9783839452875].
- Ovens, Tim: Konzertvideo Schubert · Sonate B-Dur D960. Youtube: im Eigenverlag 2021. [Videoveröffentlichung auf Youtube].
- Schroedter, Stephanie: Körper und Klänge in Bewegung – Körperliche Dimensionen von Musik zwischen Embodiment und Enaction. In: Müller, Sarah Avischag; Hoppe, Christine (Hg.): Musik im Körper – Körper in der Musik. (Göttinger Studien zur Musikwissenschaft / Goettingen Studies in Musicology 11). Hildesheim: Olms 2021, S. 29-56.
- Kölbl, Marko: Körper und Repräsentation. In: Max Joseph - Magazin der Bayerischen Staatsoper 2020-2021 (2021) H. 4, Festspielausgabe, S. 102-105 [online verfügbar: https://issuu.com/bayerischestaatsoper/docs/mj4_2021_issue_0...].
- Giannini, Juri: Kubelík, Rafael Jeroným. In: Heidlberger, Frank; Schröder, Gesine; Wünsch, Christoph (Hg.): Lexikon des Orchesters. Orchester und Ensembles weltweit – Geschichte und Aufführungspraxis – Komponisten und Dirigenten – Orchesterpraxis (2 Bände). Lilienthal: Laaber 2021, S. 603-604.
- Stegemann, Thomas; Fitzthum, Elena (Hg.): Kurzlehrbuch Musiktherapie Teil II. Wiener Ringvorlesung Musiktherapie – Grundlagen und Anwendungsfelder. (Wiener Beiträge zur Musiktherapie, 13). Wien: Praesens 2021.
- Hemetek, Ursula: Launching a New Scholarly Journal on Music and Minorities (Editorial). In: Music and Minorities 1 (2021), S. 1-7 [online verfügbar: www.musicandminorities.org].
- Granzer, Susanne; Böhler, Arno: Lecture-Performance: On Truth and Its Relation to the Cellar Regions of the Body. In: Braun, Johanna (Hg.): Hysterical Methodologies in the Arts. London: Palgrave Macmillan 2021, S. 357-368.
- Heidlberger, Frank; Schröder, Gesine; Wünsch, Christoph (Hg.): Lexikon des Orchesters. Orchester und Ensembles weltweit – Geschichte und Aufführungspraxis – Komponisten und Dirigenten – Orchesterpraxis (2 Bände). Lilienthal: Laaber 2021
- Cassidy, Catrina; Feichter, Anna; Stegemann, Thomas; Riedl, Hannah; Goditsch, Manuel Jakob: lieblingslied. at–Vom Balkonkonzert und Kühlschrankmagnetenspruch zum Musiktherapie-Online-Pilotprojekt. In: Musiktherapeutische Umschau 42 (2021) H. 1, S. 73-80.
- Lin, Wie-Ya: Lieder, Geister und Tabus. Zum soziokulturellen Wandel der Musiktradition bei den Tao in Taiwan. Bielefeld: transcript 2021.
- Madas, Oliver: Lockdown Lehrstücke und Playalongs. Wien: im Eigenverlag 2021.
- Gasch, Stefan; Edwards, Scott Lee; Tröster, Sonja (Hg.): Ludwig Senfl. Motets For Four Voices (A-I). New Senfl Edition 1 (Denkmäler der Tonkunst in Österreich 163.1). Wien: Hollitzer 2021.
- Brunner, Anja: Manu Dibango 1933–2020. In: Rock Music Studies 8 (2021) H. 1, S. 87-91 [online verfügbar: 10.1080/19401159.2020.1852766].
- Greinsberger, Eva; Holy-Kiermayr, Barbara; Oelschlegel, Grit; Aigner, Wilfried: Mentoring in der Schule: Wenn Musik und Kunst im Fokus stehen. In: Musikerziehung 74 (2021) H. 1, S. 8-11.
- Ahmedaja, Ardian: Metaphors Affecting Music Making: On the Role of Agents and Agencies in Local Multipart Music Practices in Albania. In: Ahmedaja, Ardian (Hg.): Shaping Sounds and Values. Multipart Music as a Means of Social and Cultural Interaction. Riga: Musica Baltica 2021, S. 179-199.
- Eybl, Martin; Unseld, Melanie; Pelz, Annegret; Krems, Eva (Hg.): Migration und Integration im Paris des 18. Jahrhunderts. Martin Carlin und die deutschen Ebenisten. (vernetzen - bewegen - verorten. Kulturwissenschaftliche Perspektiven 1). Bielefeld: transcript 2021.
- Hemetek, Ursula: Minderheiten und österreichische musikalische Identität. Ethnomusikologische Einblicke. In: Scharr, Kurt; Klettenhammer, Sieglinde (Hg.): Was heißt Österreich? Überlegungen zum Feld der Austrian Studies im 21. Jahrhundert. Klagenfurt: Wieser Verlag 2021, S. 159-178.
- Aigner, Wilfried; Hahn, Michaela; Huber, Michael: MUDIL – Musikalisches Distance Learning: Erfahrungen, Auswirkungen, Perspektiven. Forschungsbericht zu ausgewählten Ergebnissen einer online Befragung zum Musikunterricht während des ersten Corona-Lockdowns im Frühjahr 2020. Wien: pub.mdw - Open Access Publication Server 2021 [online verfügbar: https://doi.org/10.21939/mudil].
- Schröder, Gesine: Multimedia Ladies. Zu Performances von Brigitta Muntendorf, Jagoda Szmytka, Julia Mihály und Kasia Głowicka. In: Musik & Ästhetik 25 (2021) H. 98, S. 54-68 [online verfügbar: https://www.musikundaesthetik.de/article/99.120205/mu-25-2-5...].
- Schröder, Gesine: Multimedia Performances by Women. A Concept of a Research Approach Concerning Recent Productions by Julia Mihály and Jagoda Szmytka. In: Girfanova, M.E.; Gumerova, A.T.; Dulat-Aleyev, V.R.; Zagidullina, Z.Z.; Zenkin, K.V.; Maklygin, A.L.; Naumova, N.I.; Sokolov, A.S.; Khasanova, A.N. (Hg.): ТЕРМИНЫ, ПОНЯТИЯ И КАТЕГОРИИ В МУЗЫКОВЕДЕНИИ. IV Международный конгресс Общества теории музыки. Казань, 2–5 октября 2019 года. Материалы конгресса Terms, Concepts and Dategories in Musicology. IV International Congress of the Society for Theory of Music. Kazan, October 2-5, 2019. Congress proceedings. iV. Kongress der russischen Gesellschaft für Musiktheorie, Kasan, 2.-5. Oktober 2019. Kasan: © Казанская государственная консерватория, 2021 © Московская государственная консерватория, 2021 2021, S. 538-544.
- Santi, Matej; Berner, Elias (Hg.): Music - Media - History: Re-Thinking Musicology in an Age of Digital Media. Bielefeld: transcript 2021.
- Trümpi, Fritz; Kölbl, Marko (Hg.): Music and Democracy. Participatory Approaches. Wien: mdwPress 2021. [online verfügbar: https://www.transcript-verlag.de/978-3-8376-5657-2/music-and...].
- Hemetek, Ursula; Terada, Yoshitaka; Naroditskaya, Inna (Hg.): Music and Marginalisation. Beyond the Minority-Majority Paradigm. Music and Minorities Study Group Meeting. (Senri Ethnological Studies 105). Osaka: National Museum of Ethnology 2021.
- Hemetek, Ursula; Fent, Julia: Music and Minorities Research Center an der mdw. Jahresbericht. In: Jahrbuch des Österreichischen Volksliedwerkes 70 (2021), S. 235-238.
- Probst, Stephanie: Music Appreciation through Animation. Percy A. Scholes’s AudioGraphic Piano Rolls. In: SMT-V 7 (2021) H. 1, S. 0-0 [online verfügbar: http://doi.org/10.30535/smtv.7.1].
- Bebermeier, Carola; Tufano, Lucio: Musical Competition Culture in 19th Century Italy. The Concorso Basevi (Florence) and the Circolo Bonamici (Naples). In: Die Tonkunst 15 (2021) H. 3, S. 301-309
- Schroedter, Stephanie: Musik als Bewegung. Transformationen musikalischer Energetik im Tanz. In: Stollberg, Arne; Eggers, Katrin (Hg.): Energie! Kräftespiele in den Künsten. (Klangfiguren 2). Würzburg: Königshausen & Neumann 2021, S. 369-381.
- Horz, Andrea: Musik und Poesie – Geschwister oder Rivalen? August Wilhelm Ambros’ „musikalischer Laokoon“ und die Oper. In: Stedronska, Marketa (Hg.): August Wilhelm Ambros - Wege seiner Musikkritik, -ästhetik und -historiographie. (Wiener Veröffentlichungen zur Musikwissenschaft 53). Wien: Hollitzer 2021, S. 61-77.
- Schmidhofer, August; Reuter, Christoph; Jewansky, Jörg; Niemand, Anna-Maria; Mandihitsy, Cyprien; Bertsch, Matthias: Musik und Trance: Physiologische Messungen an Besessenheitsmedien bei Tromba-Ritualen in Madagaskar. In: Waubke, Holger; Balazs, Peter (Hg.): Fortschritte der Akustik - DAGA 2021. 47. Jahrestagung für Akustik. Wien: DAGA 2021, S. 473-475 [online verfügbar: https://www.dega-akustik.de/publikationen/online-proceedings].
- Dražić, Lena: Musikalische Wahrnehmung – ein gesellschaftsverändernder Prozess? Helmut Lachenmanns Konzept musikalischen Hörens im Lichte von Rezeptionstheorie und Musiksoziologie. In: Zahner, Nina Tessa; Schürkmann, Christiane (Hg.): Wahrnehmen als soziale Praxis. Wiesbaden: Springer VS 2021, S. 87-108.
- Riedl, Hannah; Kappelhoff, Gerd: Musiktherapie in der pädiatrischen Onkologie. In: Stegemann, Thomas; Fitzthum, Elena (Hg.): Kurzlehrbuch Musiktherapie Teil II. Wiener Ringvorlesung Musiktherapie – Grundlagen und Anwendungsfelder. (Wiener Beiträge zur Musiktherapie 13). Wien: Praesens 2021, S. 211-234.
- Fitzthum, Elena; Goditsch, Manuel Jakob: Musiktherapie in freier Praxis. In: Stegemann, Thomas; Fitzthum, Elena (Hg.): Kurzlehrbuch Musiktherapie Teil II. Wiener Ringvorlesung Musiktherapie – Grundlagen und Anwendungsfelder. (Wiener Beiträge zur Musiktherapie 13). Wien: Praesens 2021, S. 367-388.
- Stegemann, Thomas; Riedl, Hannah; Beatrix, Evers-Grewe; Annegret, Körber: Musiktherapie in Medizinischen Leitlinien – eine systematische Literaturrecherche der AWMF-Leitlinien. In: Musiktherapeutische Umschau 42 (2021) H. 2, S. 109-127.
- Stegemann, Thomas: Musiktherapie mit Familien. In: Decker-Voigt, Hans-Helmut; Weymann, Eckhard (Hg.): Lexikon Musiktherapie (3. Aufl.). Göttingen: Hogrefe 2021, S. 411-417.
- Stegemann, Thomas: Musiktherapie mit Kindern und Jugendlichen. In: Decker-Voigt, Hans-Helmut; Weymann, Eckhard (Hg.): Lexikon Musiktherapie (3. Aufl.). Göttingen: Hogrefe 2021, S. 418-424.
- Auer, Johanna: Musiktherapie mit Menschen mit Behinderung. In: Stegemann, Thomas; Fitzthum, Elena (Hg.): Kurzlehrbuch Musiktherapie Teil II. Wiener Ringvorlesung Musiktherapie – Grundlagen und Anwendungsfelder. (Wiener Beiträge zur Musiktherapie 13). Wien: Praesens 2021, S. 235-250.
- Schmalhofer-Gerhalter, Gudrun: Musiktherapie und Essstörungen. In: Stegemann, Thomas; Fitzthum, Elena (Hg.): Kurzlehrbuch Musiktherapie Teil II. Wiener Ringvorlesung Musiktherapie – Grundlagen und Anwendungsfelder. (Wiener Beiträge zur Musiktherapie 13). Wien: Praesens 2021, S. 251-274.
- Stegemann, Thomas; Plener, Paul: Musiktherapie und Psychopharmakotherapie – Teil IV. In: Musiktherapeutische Umschau 42 (2021) H. 1, S. 56-63.
- Glentzer, Ute: Musiktherapie unter organisationalem Einfluss aus soziologischer Sicht. In: Stegemann, Thomas; Fitzthum, Elena (Hg.): Kurzlehrbuch Musiktherapie Teil II. Wiener Ringvorlesung Musiktherapie – Grundlagen und Anwendungsfelder. (Wiener Beiträge zur Musiktherapie 13). Wien: Praesens 2021, S. 131-150.
- Bebermeier, Carola; Kreutzfeldt, Clemens; Müller-Oberhäuser, Christoph; Traudes, Jonas (Hg.): Musikwettbewerbe im 19. Jahrhundert (Die Tonkunst 3). Weimar: Die Tonkunst e.V. 2021
- Stegemann, Thomas: Neurobiologische Grundlagen. In: Decker-Voigt, Hans-Helmut; Weymann, Eckhard (Hg.): Lexikon Musiktherapie (3. Aufl.). Göttingen: Hogrefe 2021, S. 437-445.
- Schroedter, Stephanie: New Forms of Artistic Interchange. Stijn Celis, Katrin Kolo, Joachim Schlömer, Christian Spuck in Conversation with Stephanie Schroedter. In: Schmid-Reiter, Isolde; Cahn, Aviel (Hg.): Music Theatre in Motion. Reflections on Dance in Opera. (Schriften der Europäischen Musiktheater-Akademie 14). Regensburg: Con brio 2021, S. 185-196.
- Ovens, Tim: Notenvideo Schubert · Sonate B-Dur D960. Youtube: im Eigenverlag 2021. [Videoveröffentlichung auf Youtube].
- Weigl, David M.; Goebl, Werner; Baker, David J.; Crawford, Tim; Zubani, Federico; Gkiokas, Aggelos; Gutierrez, Nicolas F.; Porter, Alastair; Santos, Patricia: Notes on the Music: A social data infrastructure for music annotation. In: 8th International Conference on Digital Libraries for Musicology (DLfM2021), July 28–30, 2021, Virtual Conference, GA, USA. New York: ACM, S. 23-31. [online verfügbar: https://doi.org/10.1145/3469013.3469017202].
- Schröder, Gesine: Orchester, Orchestermusiker, Orchestertraditionen. In: Ertelt, Thomas; Heinz von, Loesch (Hg.): Geschichte der musikalischen Interpretation im 19. und 20. Jahrhundert, Band 2. Institutionen – Medien. Kassel – Berlin: Bärenreiter, Metzler 2021, S. 309-339.
- Unseld, Melanie; Fornoff-Petrowski, Christine (Hg.): Paare in Kunst und Wissenschaft. (Musik - Kultur - Gender 18). Köln/Weimar/Wien: Böhlau 2021.
- Unseld, Melanie; Fornoff-Petrowski, Christine: Paare in Kunst und Wissenschaft. Zur Einleitung. In: Unseld, Melanie; Fornoff-Petrowski, Christine (Hg.): Paare in Kunst und Wissenschaft. (Musik - Kultur - Gender 18). Köln/Weimar/Wien: Böhlau 2021, S. 9-18.
- Christof, Eveline; Obex, Tanja (Hg.): Pädagogisches Ethos. Beiträge zur Professionalisierung von Lehrer*innen. (journal für lehrerInnenbildung 3). Bad Heilbrunn: klinkhardt 2021. [online verfügbar: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/].
- Herbst, Christian Thomas: Performance Evaluation of Subharmonic-to-Harmonic Ratio (SHR) Computation. In: Journal of voice 35 (2021) H. 3, S. 365-375 [online verfügbar: https://doi.org/10.1016/j.jvoice.2019.11.005].
- Morgenstern, Ulrich; Ahmedaja, Ardian (Hg.): Playing Multipart Music. Solo and Ensemble Traditions in Europe. European Voices IV. (Musik Traditionen / Music Traditions 2). Wien: Böhlau 2021. [online verfügbar: https://www.mdw.ac.at/upload/MDWeb/emm/downloads/PlayingMult...].
- Weigl, David; Goebl, Werner: Playing with a Web of Music: Connecting and enriching online music repositories. In: Santi, Matej; Berner, Elias (Hg.): Music - Media - History: Re-Thinking Musicology in an Age of Digital Media. Bielefeld: transcript Verlag 2021, S. 263-282.
- Brunner, Anja; Liechti, Hannes: Pop–Power–Positions. Engaging with the (Post)Colonial in Popular Music Studies. An Introduction. In: Brunner, Anja; Liechti, Hannes (Hg.): Pop–Power–Positions. Globale Beziehungen und Populäre Musik. (~Vibes – The IASPM D-A-CH Series 1). Berlin: IASPM D-A-CH 2021, S. 9-20 [online verfügbar: http://vibes-theseries.org/01-2021/].
- Brunner, Anja; Liechti, Hannes (Hg.): Pop–Power–Positions. Globale Beziehungen und Populäre Musik. (~Vibes – The IASPM D-A-CH Series 1). Berlin: IASPM D-A-CH 2021. [online verfügbar: http://vibes-theseries.org/01-2021/].
- Wagner, Karin: postcard from heaven. (Werkeinführung). In: österreichisches ensemble für neue musik, Salzburg (Hg.): Programmheft. Salzburg: öenm 2021. S. 2-4.
- Storz, Dorothee: Praxeologische Aspekte in den Texten von Alfred Schmölz. In: Riedl, Hannah (Hg.): „Wollen Sie wirklich spielen?“ Alfred Schmölz und die Wiener Musiktherapie – kommentierte Quellentexte. (Wiener Beiträge zur Musiktherapie 12). Wien: Praesens 2021, S. 273-294.
- Evangelista, Gianpaolo (Hg.): Proceedings of the 24-th International Conference on Digital Audio Effects DAFx-21 (DAFx20in21). Wien: DAFx 2021 [online verfügbar: https://dafx2020.mdw.ac.at/proceedings/DAFx20in21Proceedings...].
- Aigner, Wilfried: Quereinstieg in den Musikunterricht: Von der Notlösung zur musikpädagogischen Innovation. In: Gembris, Heiner; Herbst, Sebastian; Menze, Jonas; Krettenauer, Thomas (Hg.): Lebenslanges Lernen in der Musikpädagogik: Theorie & Praxis. (Schriften des Instituts f. Begabungsforschung in der Musik (IBFM 18). Münster: LIT-Verlag 2021, S. 179-199.
- Pilgrim, Hanne: Reframing Space in Networked Practice – a Chat from the Sewing Box. In: Le Rythme (2021), S. 41-49.
- Schuen, Manuel: (als Manuel Schuen / Ensemble Vox Archangeli). Regina Angelorum, Hans Leo Hassler. Wien: Gramola 2021. [CD].
- Herbst, Christian Thomas: Register – die Schlangengrube der Gesangspädagogik. Teil 5: Klangbeispiel und Pädagogische Relevanz. In: Vox humana 17 (2021) H. 1, S. 16-19.
- Herbst, Christian Thomas: Register – die Schlangengrube der Gesangspädagogik. Teil 6: Individuelle Didaktische Systeme, Schlussbemerkung. In: Vox humana 17 (2021) H. 2, S. 10-14.
- Herbst, Christian Thomas: Registers—The Snake Pit of Voice Pedagogy PART II: Mixed Voice, Vocal Tract Influences, Individual Teaching Systems. In: Journal of singing 77 (2021) H. 3, S. 345-358.
- Pamies Vila, Montserrat; Mayer, Alexander; Goebl, Werner; Widholm, Gregor: Repetitionsverhalten beim Pianino: Spielbarkeit nach Einbau unterstützender Federmechanik. In: Waubke, Holger; Balazs, Peter (Hg.): Fortschritte der Akustik - DAGA 2021. 47. Jahrestagung für Akustik. Wien: DAGA 2021, S. 504-507.
- Schröder, Gesine: Rezension von: "Zwischen Identitätsbewahrung und Akkulturation", Christian Storch (Hrsg.). In: Die Tonkunst (2021) H. 1, S. 111-113.
- Schröder, Gesine: Rezension von: Anna Fortunova Russische Musikkultur im Berlin der Weimarer Republik. Eine multiperspektivische Analyse (= Studien und Materialien zur Musikwissenschaft 105) Hildesheim [u. a.]: Georg Olms Verlag 2019; 351 S.; ISBN 9783487157610. In: Die Tonkunst (2021) H. 2, S. 212-214.
- Schröder, Gesine: Rezension von: Helmut Well, "Akkord – Skala – Funktion". In: Die Tonkunst (2021) H. 3, S. 364-365.
- Morgenstern, Ulrich: Rezension zu Heidi Christ, Merle Greiser, Christoph Meinel, Nepomuk Riva (Hgg.): Verbotene Musik. Tagungsbericht Hildesheim 2018 der Kommission zur Erforschung musikalischer Volkskulturen in der Deutschen Gesellschaft für Volkskunde e.V. Freie Berichte. Uffenheim: 2020. In: Jahrbuch des Österreichischen Volksliedwerkes 70 (2021), S. 276-282.
- Ingrisch, Doris: Rezension zu Iwona Dadej, Beruf und Berufung transnational. Deutsche und polnische Akademikerinnen in der Zwischenkriegszeit. In: L'Homme. Europäische Zeitschrift für feministische Geschichtswissenschaft 32 (2021) H. 2, Fluid Feelings, S. 164-166.
- Morgenstern, Ulrich: Rezension zu Lars-Christian Koch, Musikethnologie, Darmstadt: wbg Academic in Wissenschaftliche Buchgesellschaft (WBG) 2020, 144 S. In: Die Musikforschung 74 (2021) H. 1, S. 92-95.
- Khittl, Christoph: Rezension zu: Lukas Bugiel: Musikalische Bildung als Transformationsprozess. Zur Grundlegung einer Theorie. transcript Verlag: Bielefeld 2021. In: DMP (Diskussion Musikpädagogik))92 (2021), S.61-63.
- Unseld, Melanie: Rezension: Ulrike Kammerhofer-Aggermann u.a. (Hg.), "---meiner lieben Frau Ehegattin Maria Anna geborene Mozart..." Ehekontrakt, Testament und Nachlassinventar des Johann Baptist von Berchtold zu Sonnenburg (+1801). In: Österreichisches Volksliedwerk (Hg.): Jahrbuch des Österreichisches Volksliedwerks 2021(Jahrbuch des Österreichisches Volksliedwerks 70). Weitra: Bibliothek der Provinz 2021, S. 273-274.
- Schröder, Gesine: Rhythmik und Metrik. In: Keym, Stefan (Hg.): Geschichte der Musiktheorie, Band 12: Die Musiktheorie im 18. und 19. Jahrhundert: Dritter Teil: Frankreich, Belgien und Italien. (Geschichte der Musiktheorie 12). Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft 2021, S. 413-435.
- Markowicz, Pawel (Hg.): Roland Batik: 3 Dedications for Piano. Wien: Musikverlag Doblinger 2021.
- Giannini, Juri (Hg.): Rued Langgaard. Perspektiven (= Musikkontext 15). (Musikkontext 15). Wien: Hollitzer 2021.
- Giannini, Juri: Sciarrino, Salvatore. In: Heidlberger, Frank; Schröder, Gesine; Wünsch, Christoph (Hg.): Lexikon des Orchesters. Orchester und Ensembles weltweit – Geschichte und Aufführungspraxis – Komponisten und Dirigenten – Orchesterpraxis (2 Bände). Lilienthal: Laaber 2021, S. 400-401.
- Ahmedaja, Ardian (Hg.): Shaping Sounds and Values. Multipart Music as a Means of Social and Cultural Interaction. Riga: Musica Baltica 2021.
- VanderHart, Chanda: Shifting Identities of Feminism to Challenge Classical Music Canon Practices; A Beginners Guide to Guerrilla Gender Musicology. In: Gower, Abigail (Hg.): Under Construction; Performing Critical Identity. (State of the Arts -- Reflecting Contemporary Cultural Expression). Basil: MDPI 2021, S. 179-197 [online verfügbar: https://www.mdpi.com/books/pdfview/edition/1060].
- Holzer, Andreas; Giannini, Juri; Jena, Stefan (Hg.): Sicherheit – Risiko – Freiheit. Fragen der (Un-)Sicherheit in der Komposition, Aufführung, Rezeption und Programmierung neuer Musik (= Anklänge 2019). (Anklänge 2019). Wien: Hollitzer 2021.
- Ahmedaja, Ardian (Hg.): Singing, Song and Sound. European Voices VI. Symposium and Performances. Programme and Abstracts. Wien: IVE 2021. [online verfügbar: https://www.mdw.ac.at/ive/emm/?PageId=183].
- Cho, Seo Young: Social Capital and Innovation in East Asia. In: Asian Development Review 38 (2021) H. 1, S. 207-238. [online verfügbar: https://direct.mit.edu/adev/article/38/1/207/98306/Social-Ca...].
- Evangelista, Gianpaolo (Hg.): Special Issue on Advancements in Digital Audio Effects. (Journal of the Audio Engineering Society (JAES 69). New York: AES 2021. [online verfügbar: https://www.aes.org/journal/online/JAES_V69/7_8/].
- Giordano, Nicholas; Chatziioannou, Vasileios: Status and future of modeling of musical instruments: Introduction to the JASA special issue. In: Journal of the Acoustical Society of America 150 (2021) H. 3, S. 2294-2301 [online verfügbar: https://asa.scitation.org/doi/full/10.1121/10.0006439].
- Chaker, Sarah: Straßenmusik im öffentlichen Raum und ihre behördliche Regulierung in Österreich. Plädoyer für eine polyphone Klanglandschaft. In: Kulturpolitische Mitteilungen IV (2021) H. 175, S. 30-32.
- Schroedter, Stephanie: Strategien einer hoffähigen Inszenierung von „Unhöfischen“. In: Mücke, Panja; Acquavella-Rauch, Stefanie (Hg.): Raum – Hof – Musik. Topologisch-kulturwissenschaftliche Studien zu Residenzkulturen. (Mannheimer Manieren. Schriften der Staatlichen Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Mannheim 9). Hildesheim: Olms 2021, S. 83-98.
- Giannini, Juri: Swarowsky, Hans. In: Heidlberger, Frank; Schröder, Gesine; Wünsch, Christoph (Hg.): Lexikon des Orchesters. Orchester und Ensembles weltweit – Geschichte und Aufführungspraxis – Komponisten und Dirigenten – Orchesterpraxis (2 Bände). Lilienthal: Laaber 2021, S. 501-502.
- Bertsch, Matthias: Tataaa! Wie und wie schnell funktioniert die Zunge als Artikulationsventil beim Trompetenspiel? In: Waubke, Holger; Balazs, Peter (Hg.): Fortschritte der Akustik - DAGA 2021. 47. Jahrestagung für Akustik. Wien: DAGA 2021, S. 500-503 [online verfügbar: https://www.dega-akustik.de/publikationen/online-proceedings].
- Santi, Matej: The Narratological architecture of musical lieux de memoire. A transmedial perspective. In: Santi, Matej; Berner, Elias (Hg.): Music - Media - History: Re-Thinking Musicology in an Age of Digital Media. Bielefeld: transcript 2021, S. 51-80.
- Reuter, Christoph; Mäder, Marcus; Czedik-Eysenberg, Isabella; Bartha-Doering, Lisa; Deindl, Philipp; Bertsch, Matthias; Berger, Angelika; Giordano, Vito: The preterm baby in the bass booster: Zur Frage der A-Bewertung bei Pegelmessungen in Inkubatoren. In: Waubke, Holger; Balazs, Peter (Hg.): Fortschritte der Akustik - DAGA 2021. 47. Jahrestagung für Akustik. Wien: DAGA 2021, S. 342-345 [online verfügbar: https://www.dega-akustik.de/publikationen/online-proceedings].
- Schaffer, Horst-Michael: (als JBBG Smal Gran Riserva). TIMES OF CHANGE Vol. 2. (Times Of Change Vol. 2). Graz: Natango Music 2021. [CD & Vinyl & Stream & Download].
- Ozdemir, Mehmet; Chatziioannou, Vasileios; Verlinden, Jouke; Cascini, Gaetano; Pamies Vila, Montserrat: Towards 3D printed saxophone mouthpiece personalization: Acoustical analysis of design variations. In: Acta Acustica (2021) H. 5, S. 1-18 [online verfügbar: https://doi.org/10.1051/aacus/2021041].
- Abfalter, Dagmar; Mueller-Seeger, Julia; Raich, Margit: Translation decisions in qualitative research: a systematic framework. In: International Journal of Social Research Methodology 24 (2021) H. 4, S. 469-486 [online verfügbar: https://doi.org/10.1080/13645579.2020.1805549].
- Wiesmüller, Edith: Trauma. In: Decker-Voigt, Hans-Helmut; Weymann, Eckhard (Hg.): Lexikon Musiktherapie (3. Aufl.). Göttingen: Hogrefe 2021, S. 652-656.
- Seidl, Priska: Trigger Warning: Oper! In: Musik und Unterricht 144 (2021), S. 58-63.
- Daffern, Helena; D'Amario, Sara: Understanding expressive ensemble singing through acoustics. In: Timmers, Renee; Bailes, Freya; Daffern, Helena (Hg.): Together in Music: Coordination, expression, participation. Oxford: Oxford University Press 2021, S. 129-138.
- Wagner, Karin: Ungehorsam zu Gehör gebracht. In: Brucknerorchester, Linz (Hg.): Orchesterbuch 21/22. Linz: Brucknerorchester 2021, S. 22-29.
- Maeder, Marcus; Giordano, Vito; Bartha-Doering, Lisa; Deindl, Philipp; Bertsch, Matthias; Berger, Angelika; Reuter, Christoph: Verantwortungsethik als gesamtheitliche Aufgabe bei der Behandlung von Frühgeborenen. In: Waubke, Holger; Balazs, Peter (Hg.): Fortschritte der Akustik - DAGA 2021. 47. Jahrestagung für Akustik. Wien: DAGA 2021, S. 952-954 [online verfügbar: https://www.dega-akustik.de/publikationen/online-proceedings].
- Huber, Gertrud Maria: Viennese Sound vs. Munich Sound: A Study on Zither Tunings and Their Consequences for Multipart Zither Music. In: Ahmedaja, Ardian (Hg.): Shaping Sounds and Values. Multipart Music as a Means of Social and Cultural Interaction. Riga: Musica Baltica 2021, S. 129-148.
- Till, Bovermann; Almut, Schilling; Grill, Thomas; Tobias, Leibetseder: voicings of an auralist. In: Huber, Annegret; Ingrisch, Doris; Kaufmann, Therese; Kretz, Johannes; Schröder, Gesine; Zembylas,Tasos (Hg.): Knowing in Performing. Artistic Research in Music and the Performing Arts. Bielefeld: Transcript 2021, S. 89-110.
- Smetana, Monika; Stegemann, Thomas: Vorwort III - Institut für Musiktherapie. In: Riedl, Hannah (Hg.): „Wollen Sie wirklich spielen?“ Alfred Schmölz und die Wiener Musiktherapie – kommentierte Quellentexte. (Wiener Beiträge zur Musiktherapie 12). Wien: Praesens 2021, S. 18-21.
- Stegemann, Thomas: Was ist Musiktherapie? – eine Berufsumschreibung. In: Stegemann, Thomas; Fitzthum, Elena (Hg.): Kurzlehrbuch Musiktherapie Teil II. Wiener Ringvorlesung Musiktherapie – Grundlagen und Anwendungsfelder. (Wiener Beiträge zur Musiktherapie 13). Wien: Praesens 2021, S. 1-20.
- Christof, Eveline: Was pädagogisches Ethos nicht ist. Wie sich Lehrer*innen ihrer Verantwortung gegenüber Schüler*innen entziehen. In: journal für lehrerInnenbildung 21 (2021) H. 3, S. 84-95 [online verfügbar: https://doi.org/10.35468/jlb-03-2021-06].
- Schröder, Gesine: When Igor Went West. An Outline of Music-Teoretical Approaches to Orchestral Performances. In: Granat-Janki, Anna (Hg.): Musical Analysis. Historia – Theoria – Praxis. (Volume VI 6). Wrocław: Karol Lipiński Academy of Music in Wrocław 2021, S. 347-356.
- Madas, Oliver: Wie(d)ner Walzer für Solo Vibraphon. Wien: im Eigenverlag 2021.
- Geiselhart, Markus: (als Markus Geiselhart & Big Band Pfaffstätten feat. Andy Haderer). Wiener Neustädter Kanal Suite. Wien: cracked anegg records 2021. [CD & mp3].
- Moesus, Johannes; Veljkovic, Natasa: Wölfl Klavierkonzerte. Pforzheim/Osnabrück: cpo 2021. [CD].
- Jaklin, Julia: Women’s Voices in Radio. In: Santi, Matej; Berner, Elias (Hg.): Music - Media - History: Re-Thinking Musicology in an Age of Digital Media. Bielefeld: transcript 2021, S. 107-118.
- Wagner, Karin: Zurück zu den Wurzeln. In: Odradek, Records (Hg.): Johannes Fleischmann - EXODUS: The Men who shaped Hollywood (Korngold | Zeisl). Kansas: Odradek records 2021. S. 5-10. [CD-Booklet]
- Niemand, Anna-Maria; D'Amario, Sara; Bishop, Laura; Goebl, Werner: Zusammen in der Musik? In: mdw-Magazin (2021) H. 4, S. 44-47 [online verfügbar: https://www.mdw.ac.at/magazin/index.php/2021/11/29/zusammen-...].
- Kreutzfeldt, Clemens: Zwischen Kommerzialität und Kunstideal: Einem New Yorker Kompositionswettbewerb zur Mitte des 19. Jahrhunderts auf der Spur. In: Die Tonkunst 15 (2021) H. 3, S. 261-272
- Stegemann, Thomas; Weymann, Eckhard: Zwischen systemrelevant und fristloser Kündigung – ethische, arbeitsrechtliche und berufspolitische Fragen zur Musiktherapie in der Corona-Krise. In: Musiktherapeutische Umschau 42 (2021) H. 2, S. 139-150.
- Diegert, Joel; Artacho, Adrian: Aubiome: A Collaborative Method for the Production of Interactive Electronic Music. In: JAR Journal for Artistic Research (2021) H. 25, S. 0-0.
- Atschba-Kuzmichev, Tamar: "20th Century Feminine". Wien: Haenssler Classic 2021. [CD Album].
- Hemetek, Ursula: "Die Macht der Musik für die Schaffung einer gerechteren Gesellschaft nutzen". Zur Entwicklung der ethnomusikologischen Minderheitenforschung. In: Europa ethnica (2021) H. 1/2, S. 55-64.
- Chaker, Sarah: "Im Höllen-Labyrinth des Metal. Überlegungen zu Praktiken und Funktionen beständiger Jenseitsadressierung in einer dunklen Musikkultur". In: Dimbath, Oliver; Gebhardt, Winfried; Friedrich, Lena M. (Hg.): "Die Hölle der Spätmoderne. Soziologische Studien zum Bedeutungswandel ewiger Verdammnis. Reihe Kultur der Gesellschaft.". Die (Außer-) Alltäglichkeit ewiger Verdammnis“ – Überlegungen zu einer Soziologie der Hölle. Bielefeld: transcript 2021, S. 319-342.
- Unseld, Melanie: "Leben? Oder Theater? di Charlotte Salomon come teatro di carta. In: Trasparenze. Nuova Serie 7 (2021), S. 74-86 [online verfügbar: https://www.sanmarcodeigiustiniani.it/trasparenze-nuova-seri...].
- Yamada, Akiko: "Mozart als ›männlich verkleidete Schönheit‹ auf der japanischen Theaterbühne". In: Langenbruch, Anna; Samaga, Daniel; Schupp-Maurer, Clémence (Hg.):Musikgeschichte auf der Bühne - Performing Music History. Bielefeld: transcript 2021. [online verfügbar: pp. 207-226. https://doi.org/10.1515/9783839457467-01].
- Berner, Elias: “I’ve never understood the passion for Schubert’s sentimental Viennese shit”—Using Metadata to Capture the Contexts of Film Music. In: Santi, Matej; Berner, Elias (Hg.): Music - Media - History: Re-Thinking Musicology in an Age of Digital Media. Bielefeld: transcript 2021, S. 197-216.
- Morgenstern, Ulrich: “Музыкальный инструмент как кумир и как табу. Информационные «войны» в восточноевропейской этно-органологии и в популярном дискурсе [The musical instrument as an idol and a taboo. "Information wars" in Eastern European ethnoorganology and in the popular discourse]”. In: Berkovich, Tatiana (Hg.): Музыкальная культура Беларуси и мира: актуальные проблемы этномузыкологии, истории музыки, педагогики. (Научные труды Белорусской государственной академии музыки 52). Minsk: Belarussische Staatliche Musikakademie 2021, S. 47-58.
- Petri-Preis, Axel: „Ich habe zwei Seelen in meiner Brust“ Zwischen Kunst und Pädagogik – Selbstkonzepte von MusikerInnen in der Musikvermittlung. In: üben & musizieren (2021). H. 4, S. 12–15.
- Deisinger, Marko: „Schließlich waren alle Genies der Kunst immerhin doch Männer...“ Zum Geniebegriff bei Heinrich Schenker. In: Zeitschrift der Gesellschaft für Musiktheorie 18 (2021) H. 1, S. 9-33 [online verfügbar: https://www.gmth.de/zeitschrift/artikel/1104.aspx].
- Deisinger, Marko: „Una fortunata schiavitudine“. Giovanni Pietro Monesio als Textdichter Kaiser Leopolds I. und seine am Wiener Hof vertonten Werke. In: Studi Musicali 12 (2021) H. 1, S. 55-115.
- Riedl, Hannah (Hg.): „Wollen Sie wirklich spielen?“ Alfred Schmölz und die Wiener Musiktherapie – kommentierte Quellentexte. (Wiener Beiträge zur Musiktherapie 12). Wien: Praesens 2021.
- Schröder, Gesine: »Die Hüften schwingen sich nun nicht mehr«. Li-Bai-Vertonungen von Komponistinnen. In: Gredig, Mathias; Winter, Marc; Valär, Rico; Brotbeck, Roman (Hg.): Der doppelte Po und die Musik. Rätoromanisch-chinesische Studien, besonders zu Li Po, Harry Partch und Chasper Po. [Würzburg]: Königshausen & Neumann 2021, S. 241-258 [online verfügbar: doi 10.26045/po].
- Serrano Garcia, Daniel: »Tritt oder Passus« Rhythmisch-metrische Modelle in Tänzen aus Michael Praetorius’ Terpsichore und Johann Hermann Scheins Banchetto musicale. In: Utz, Christian (Hg.): Populäre Musik und ihre Theorien. Begegnungen – Perspektivwechsel – Transfers. 17. Jahreskongress der Gesellschaft für Musiktheorie und 27. Arbeitstagung der Gesellschaft für Popularmusikforschung Graz 2017 (GMTH Proceedings 2017). Berlin: Gesellschaft für Musiktheorie (GMTH) e.V. 2021, S. 197-209 [online verfügbar: https://doi.org/10.31751/p.49].
- Christidis, Ioannis: 2020’s MMRC Lecture and an Interview with Dawn Chatty. In: mdw-Magazin (2021) H. 1, S. 68-71 [online verfügbar: https://www.mdw.ac.at/magazin/index.php/2021/02/24/mmrc-lect...].
