Clemens Kreutzfeldt, MA


Projektmitarbeiter Musical Crossroads

Zimmer LS  01 30
Lothringerstraße 18/I, A-1030 Wien

+43-1-71155-3553

kreutzfeldt[at]mdw.ac.at

 

Clemens Kreutzfeldt graduated in 2012 with a bachelor's degree in music, art and media at the University of Oldenburg. This was followed by study at Kingston University, London. 2013-2016 he studied musicology with a focus on the cultural history of music (Master of Arts), as well as music and art education (Master of Education) at the University of Oldenburg. He graduated with a thesis on the British composer, pianist, and founding member of the Royal Philharmonic Society, Charles Neate (1784-1877), and his music-cultural activities. 2016-2018 he has been a research associate in the project “Musical Competitions: Framework and Database (1766-1870)” funded by the German Research Foundation (DFG) at the Institute of Musicology, University of Cologne (project leader: Frank Hentschel). Since 2019, he is a PhD candidate and research associate in the project “Musical Crossroads: Transatlantic Cultural Exchange 1800-1950” at the University of Music and Performing Arts Vienna, which is led by Melanie Unseld and funded by the Austrian Science Fund (FWF). The working title of his dissertation is “Music trade in North America in the first half of the 19th century. Spaces of Transatlantic Exchange”.


Research interests

  • 19th century North American music culture with an emphasis on music trade

  • 19th century musical competitions

  • early 19th century English music culture

  • c. 1800 English musical salon culture
     

Publications

  • Die Musikalienhandlung als Raum des transatlantischen Austauschs. Nathan Richardson (1827–1859) und der Musical Exchange in Boston, in Die Tonkunst (4/2019), pp. 442-450.

  • Musikalische Preisausschreiben im 19. Jahrhundert: Ein historischer Grundriss, (together with Carola Bebermeier and Jonas Traudes), Frank Hentschel and Andreas Domann (eds.), in preparation.
  • Musical Crossroads. Europäisch-amerikanischer Kulturaustausch in der Musikalienhandlung von Nathan Richardson (1827-1859) und im Musiksalon von Clara Kathleen Rogers (1844-1931) in Boston, (together with Carola Bebermeier), in [Musik in Innenräumen. Genderperspektiven auf eine soziale und ästhetische Praxis], Sabine Meine (ed.), in preparation.
  • Observing Musical Salon Culture in England c. 1800 through the Lens of the Caricature, (together with Maren Bagge), in Musical Salon Culture in the Long Nineteenth Century, Anja Bunzel and Natasha Loges (eds.), (Woodbridge: Boydell & Brewer 2019), pp. 95-108.
  • „Whilst snug in our Club-room...“ – Die Anacreontic Society: Englische Musikvereinskultur aus der Perspektive James Gillrays, in „Delights of Harmony“ – James Gillray als Karikaturist der englischen Musikkultur um 1800, Melanie Unseld (ed.), (Köln/Wien: Böhlau 2017), pp. 89-108.
  • Musikkulturelle Salonpraktiken im Spiegelbild englischer Karikaturen, (together with Maren Bagge), in Zirkulation von Nachrichten und Waren: Stadtleben, Medien und Konsum im 19. Jahrhundert, Anna Ananieva (ed.), (Tübingen: Tübingen University Press 2016), pp. 59-65.
     

Conference Talks

  • Musical Competitions in Antebellum New York City, international conference: Competitions in Nineteenth-Century Music Culture, Universität zu Köln, Germany, 28.06.–29.06.2019.
  • Kultureller Transfer im Bild. Ein Mozart-Portrait aus dem Besitz des Bostoner Musikalienhändlers Nathan Richardson (1827-1859), workshop: Klingende Bildkörper. Performanzen von Musik und Geschlecht in visuellen Kulturen, Hochschule für Musik und Tanz Köln, Germany, 25.04.–26.04.2019. 

  • Transatlantische Konvergenzräume. Musikkultureller Austausch Europa-USA (1800–1950), (together with Carola Bebermeier), workshop: Musik in Innenräumen. Genderperspektiven auf eine soziale und ästhetische Praxis, Hochschule für Musik und Tanz Köln, Germany, 13.06.–15.06.2018.

  • Musikalienhandel in Boston in der ersten Hälfte des 19. Jahrhunderts. Räume des transatlantischen Austauschs, international conference: Europäische Netzwerke, Wien/Paris. Regionaler und überregionaler kultureller Transfer 1750-1815, Universität für Musik und darstellende Kunst Wien, Austria, 20.11.–21.11.2017.

  • "Delights of Harmony?" James Gillray as an Observer of Musical Salon Culture in London around 1800, (together with Maren Bagge and Elisabeth Reda), international conference: 16th International Conference Association Répertoire Internationale D'Iconographie Musicale (RIdIM) The Musical Salon in Visual Culture, Rimsky-Korsakov Museum and Apartments, St. Petersburg, Russia, 07.09.–09.09.2016.

  • Englische Salonkultur um 1800: eine Annäherung über klingende Karikaturen (lecture concert together with Maren Bagge, Anastasia Wendler (sopano) and Elisabeth Reda (piano)), international conference: The European Salon: Nineteenth-Century ‚Salonmusik‘, Maynooth University, Ireland, 02.10.–04.10.2015.
     

Organized Conferences

  • International Conference: Competitions in Nineteenth-Century Music Culture, 28.06. - 29.06.2019, University of Cologne, organized together with Carola Bebermeier, Christoph Müller-Oberhäuser and Jonas Traudes.
     

Database

  • Music related competitons 1820–1870 on the basis of music periodicals/Musikalische Preisausschreiben 1820–1870 auf Grundlage von Musikperiodika, (together with Carola Bebermeier, Aleksander Marcic and Jonas Traudes), University of Cologne, Frank Hentschel and Andreas Domann (eds.).
     

Teaching

  • „Musical Crossroads. Musikkultur und kultureller Austausch in Nordamerika 1800-1950“ (seminar, winter semester 2018/2019, University of Cologne)
  • „Von Romkantaten, Singvögeln und musizierenden Bergarbeitern. Musikalische Preisausschreiben im 19. Jahrhundert“ (seminar, winter semester 2017/2018, University of Cologne)