Bibliographischer Nachweis der mdw von 2017

Sortierung:   Titel ↓ AutorIn
Treffer: 112

    A

  • Abfalter, Dagmar; Boutonnet, Sebastien; Poisson-de-Haro, Serge: Wiener Staatsoper (A): Streaming from the Vienna Opera House. In: Richard Ivey School of Business Foundation, London, ON, Canada (Hg.): Ivey Case Studies. London, ON: Ivey Publishing 2017, S. 1-12 [online verfügbar: https://www.iveycases.com/ProductView.aspx?id=82880].
  • Abfalter, Dagmar: Traum Beruf Wirklichkeit. Verbindungslinien zwischen Kreativen und Bildungseinrichtungen – eine Reflexion. In: Ingrisch, Doris; Hofecker, Franz Otto; Flath, Beate (Hg.): Gender_Kultur_Management. Relatedness in und zwischen Wissenschaft und Kunst. Transdisziplinäre Erkundungen. Bielefeld: Transcript 2017, S. 107-118.
  • Ahmedaja, Ardian: Introduction. In: Ahmedaja, Ardian (Hg.): European Voices III. (Schriften zur Volksmusik 25). Wien: Böhlau 2017, S. 11-19 [online verfügbar: http://boehlau-verlag.com/download/164762/978-3-205-20513-5_...].
  • Ahmedaja, Ardian: Parallel Worlds In The Arbëresh Song ‘O E Bukura More’ (Oh, My Beautiful Morea). In: Dushi, Arbnora; Kadriu, Lumnije (Hg.): Parallel worlds in ballad and folk song : proceedings of the 45th International Ballad Conference of Kommission für Volksdichtung, Prishtina, Kosovo, August 31-September 4, 2015 / Botët paralele në balada dhe këngë popullore : materialet nga konferenca e 45-të e Komisionit Ndërkombëtar të Baladës 31 gusht-4 shtator, 2015, Prishtinë. Prishtina: Prishtinë Instituti Albanologjik, Kommission für Volksdichtung 2017, S. 273-318.
  • B

  • Bammer-Rodriguez Gonzalez, Nora: Feedbackmethoden und "applied Ethnomusicology" bei den Shuar Ecuadors. In: Kowar, Helmut (Hg.): International Forum on Audio-Visual Research. (Jahrbuch des Phonogrammarchivs 7). Wien: Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften 2017, S. 174-183 [online verfügbar: http://hw.oeaw.ac.at/?arp=0x00358216].
  • Bertsch, Matthias: Long-term monitoring of trumpet players’ performance to document the skill acquisition and psychophysiological factors of the musicians. In: Williamon, Aaron (Hg.): Abstracts of the International Symposium on Performance Science 2017. International Symposium on Performance Science (ISPS 17. Reykjavik: Iceland Academy of the Arts 2017, S. 147-148 [online verfügbar: http://www.performancescience.org/ISPS2017/Abstracts/].
  • C

  • Cancino-Chacòn, Carlos; Bonev, Martin; Durand, Amaury; Grachten, Maarten; Arzt, Andreas; Bishop, Laura; Goebl, Werner; Widmer, Gerhard: The ACCompanion v0.1: An Expressive Accompaniment System. In: Cunningham, Sally Jo; Turnbull, Douglas; Hu, Xiao; Duan, Zhiyao (Hg.): Proceedings of the 18th International Society for Music Information Retrieval Conference. Late Breaking/Demo. International Society on Music Information Retrieval Conference. Souzhou: International Society for Music Information Retrieval 2017, S. 175-175.
  • Chaker, Sarah; Schermann, Jakob; Urbanek, Nikolaus: Analyzing Black Metal – Transdisziplinäre Annäherungen an ein düsteres Phänomen der Musikkultur. In: Chaker, Sarah; Schermann, Jakob; Urbanek, Nikolaus (Hg.): Analyzing Black Metal – Transdisziplinäre Annäherungen an ein düsteres Phänomen der Musikkultur. (Studien zur Popularmusik). Bielefeld: transcript 2017, S. 7-20.
  • Chaker, Sarah: Geleitwort. In: Krisper, Eva Maria (Hg.): Von der Kunst, mit Musik den Lebensunterhalt zu bestreiten. Zum Berufseinstieg von Pop- und Jazz-GesangsabsolventInnen in den österreichischen Musikarbeitsmarkt. Eine qualitative Studie. Wien: extempore 2017, S. 7-9.
  • Chaker, Sarah: Rezension zu Heesch, Florian/Hornberger, Barbara (Hg.): „Rohe Beats, harte Sounds. Populäre Musik und Aggression“. Jahrbuch Musik und Gender Band 7. Hildesheim: Olms, 2016. In: Holtsträter, Knut; Fischer, Michael (Hg.): Lied und populäre Kultur / Song and Popular Culture: Musik und Professionalität / Music and Professionalism. (Jahrbuch des Zentrums für Populäre Kultur und Musik, 62. Jahrgang 2017). Münster: Waxmann 2017, S. 315-326.
  • Chatziioannou, Vasileios; Hofmann, Alex: Single-reed woodwinds: From physical modeling to sound radiation. In: Torin, Alberto (Hg.): Proceedings of the 174th meeting of the Acoustical Society of America. New Orleans: JASA 2017, S. 2510-2510.
  • Chatziioannou, Vasileios; Schmutzhard, Sebastian; Bilbao, Stefan: On Iterative Solutions for Numerical Collision Models. In: Torin, Alberto (Hg.): Proceedings of the International Conference on Digital Audio Effects. Edinburgh: DAFx 2017, S. 72-79.
  • Chatziioannou, Vasileios; Statsenko, Tatiana; Mayer, Alexander; Hofmann, Alex: Influence of strain-gauge sensors on the vibrational behavior of single reeds. In: Worland, Randy (Hg.): Proceedings of Meetings on Acoustics. Buenos Aires: POMA 2017, S. 1-7.
  • D

  • Dittrich, Marie-Agnes: "Also diesen Jammer nennt Deutschland eine Wagnerfeier?". Der Streit um das Wagner-Denkmal (1903) in Berliner Tageszeitungen. In: Grassl, Markus; Jena, Stefan; Vejvar, Andreas (Hg.): Arbeit an Musik. Reinhard Kapp zum 70. Geburtstag. Wien: Praesens Verlag 2017, S. 205-230.
  • Dittrich, Marie-Agnes: Schubert, Österreich und die Niederungen des "Biedermeier". In: Steiner, Michael (Hg.): wieder bieder. (WAS 110). Graz: Leykam 2017, S. 129-134.
  • Dressel, Gert; Mangelsdorf, Marion; Ingrisch, Doris: Wissenskulturen im Dialog - ein Intro. In: Dressel, Gert; Mangelsdorf, Marion; Ingrisch, Doris (Hg.): Wissenskulturen im Dialog Experimentalräume zwischen Wissenschaft und Kunst. Bielefeld: transcript 2017, S. 7-22.
  • E

  • Evangelista, Gianpaolo: Redressing Warped Wavelets and Other Similar Warped Time-Something Representations. In: Bilbao, Stefan (Hg.): Proceedings of the 20-th Digital Audio Effects (DAFx-17). Edinburgh, U.K.: DAFx 2017, S. 260-267 [online verfügbar: http://www.dafx17.eca.ed.ac.uk/papers/DAFx17_paper_65.pdf].
  • Eybl, Martin: Frühe Dokumente zur Entstehung der Zwölftonkomposition aus dem Nachlass Alban Bergs: Philologische Beobachtungen. In: Grassl, Markus; Jena, Stefan; Vejvar, Andreas (Hg.): Arbeit an Musik. Reinhard Kapp zum 70. Geburtstag. Wien: Praesens 2017, S. 239-267.
  • Eybl, Martin: Guido Adler, die Denkmäler der Tonkunst in Österreich und die Anfänge der Musikwissenschaft an der Universität Wien: Konzepte und Perspektiven. In: Auhagen, Wolfgang; Mäkelä, Tomi; Hirschmann, Wolfgang (Hg.): Musikwissenschaft 1900–1930. Zur Institutionalisierung und Legitimierung einer jungen akademischen Disziplin. Hildesheim: Olms 2017, S. 250-261.
  • Eybl, Martin: Musik sammeln im Zeitalter der Aufklärung: Beitrag zu einer Ideengeschichte des Sammelns. In: Eybl, Franz M. (Hg.): Via Wien. Musik, Literatur und Aufklärungskultur im europäischen Austausch. (Jahrbuch der Gesellschaft zur Erforschung des 18. Jahrhunderts 31). Bochum: Verlag Dr. Dieter Winkler 2017, S. 23-38.
  • F

  • Falschlunger, Christoph: Rhythmik im Kontext einer Inklusiven Pädagogik. In: Schörkhuber, Bernhard; Rabl, Martina; Svehla, Heidemarie (Hg.): Vielfalt als Chance - Vom Kern der Sache. Wien: LIT Verlag 2017, S. 83-89.
  • Fitzthum, Elena; Smetana, Monika; Primadei, Adriano; Lutz Hochreutener, Sandra: Rituals and Music Therapy. In: Szabo-Knotik, Cornelia; Hemetek, Ursula (Hg.): BEST OF isaSCIENCE 2013-2016. An Interdisciplinary Collection of Essays on Music and Art. Wien: Hollitzer 2017, S. 93-110.
  • G

  • Geretsegger, Monika; Fitzthum, Elena; Stegemann, Thomas: For what it’s worth... Determining the value of music therapy – An example from Austria. In: Thomas, Daniel; Abad, Vicky (Hg.): The economics of therapy. London: Jessica Kingsley 2017, S. 68-89.
  • Giannini, Juri: Fragmentarisches zum Verhältnis von Struktur und Notat in der Motette Quant en moy / Amour et biauté / Amara valde von Guillaume de Machaut. In: Grassl, Markus; Jena, Stefan; Vejvar, Andreas (Hg.): Arbeit an Musik. Reinhard Kapp zum 70. Geburtstag. Wien: Praesens 2017, S. 287-318.
  • Glanz, Christian; Szabo-Knotik, Cornelia; Mayer-Hirzberger, Anita: Staged Rituals in Austria between the Wars. In: Szabo-Knotik, Cornelia; Hemetek, Ursula (Hg.): BEST OF isaSCIENCE 2013-2016. An Interdisciplinary Collection of Essays on Music and Art. Wien: Hollitzer 2017, S. 199-223.
  • Glanz, Christian: Die Jura-Soyfer-Lieder der "Schmetterlinge". In: Glanz, Christian; Permoser, Manfred (Hg.): Studien zur Österreichischen Popularmusik im 20. Jahrhundert. (Anklaenge 2016. Wiener Jahrbuch für Musikwissenschaft). Wien: Hollitzer 2017, S. 177-196.
  • Goebl, Werner; Bishop, Laura: Coordinating Piece Onsets: How Gesture Kinematics Affect Cue Clarity. In: Iversen, John; Creel, Sarah C. (Hg.): Society for Music Perception and Cognition Meeting. San Diego: University of San Diego Publications 2017, S. 48-49.
  • Goebl, Werner; Bishop, Laura: Mapping visual attention of duo musicians during rehearsal of temporally-ambiguous music. In: Williamon, Aaron; Jónasson, Pétur (Hg.): Abstracts of the International Symposium on Performance Science 2017. International Symposium on Performance Science (ISPS). Reykjavik: Iceland Academy of the Arts 2017, S. 175-175.
  • Goebl, Werner; Bishop, Laura: Mind reading during ensemble performance: Communicating with nonverbal signals. In: Szabo-Knotik, Cornelia; Hemetek, Ursula (Hg.): BEST OF isaSCIENCE 2013-2016. An Interdisciplinary Collection of Essays on Music and Art. Wien: Hollitzer 2017, S. 111-133.
  • Goebl, Werner; Bishop, Laura: Music and movement: Musical instruments and performers. In: Timmers, Renee; Ashley, Richard (Hg.): Routledge Companion to Music Cognition. New York: Routledge 2017, S. 349-361.
  • Goebl, Werner: Movement and touch in piano performance. In: Wolf, Sebastian I.; Müller, Bertram (Hg.): Springer Handbook of Human Motion. Berlin: Springer 2017, S. 1-18 [online verfügbar: http://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-30808-1_109-1].
  • Goebl, Werner: The Bösendorfer CEUS system as a research tool for performance science. In: Williamon, Aaron; Jónasson, Pétur (Hg.): Abstracts of the International Symposium on Performance Science 2017. International Symposium on Performance Science (ISPS). Reykjavik: Iceland Academy of the Arts 2017, S. 193-193.
  • H

  • Haselböck, Lukas: Klang und Sinn bei Gérard Grisey. In: Tadday, Ulrich (Hg.): Gérard Grisey (Musik-Konzepte, Heft 176/177). München: edition text + kritik 2017, S. 5-21.
  • Hauser-Dellefant, Angelika: A arte cria pontes: sobre un encontro artistico entre dois continentes. In: Haderchpek, Robson Carlos (Hg.): Arkhetypos - Encontros e Atravessamentos. Natal/ Brasil: Fortunella Casa Editrice www.editorafortunella.com 2017, S. 67-82.
  • Heimerdinger, Julia: "'I sing the body electric'. Elektroakustik im Film". In: Gervink, Manuel; Rabenalt, Robert (Hg.): Filmmusik und Narration. Über Musik im filmischen Erzählen. Marburg: Tectum 2017, S. 231-248.
  • Heimerdinger, Julia: Pierre Boulez. Verzeichnisse. In: Lütteken, Laurenz (Hg.): Die Musik in Geschichte und Gegenwart Online. Kassel: Bärenreiter 2017, S. 1-20.
  • Heitler, Christian: Konzertkalender 1879-1943. In: Rathgeber, Eike; Heitler, Christian; Schwartz, Manuela (Hg.): Conrad Ansorge 1862-1930. (Wiener Veröffentlichungen zur Musikgeschichte 12). Wien/ Köln/ Weimar: Böhlau 2017, S. 65-232.
  • Heitler, Christian: Schülerverzeichnis. In: Rathgeber, Eike; Heitler, Christian; Schwartz, Manuela (Hg.): Conrad Ansorge 1862-1930. (Wiener Veröffentlichungen zur Musikgeschichte 12). Wien/ Köln/ Weimar: Böhlau 2017, S. 683-685.
  • Heitler, Christian: Werkverzeichnis. In: Rathgeber, Eike; Heitler, Christian; Schwartz, Manuela (Hg.): Conrad Ansorge 1862-1930. (Wiener Veröffentlichungen zur Musikgeschichte 12). Wien/ Köln/ Weimar: Böhlau 2017, S. 655-678.
  • Helfgott, Maria: Historical Turning Points and Perspectives on Old Music. In: Szabo-Knotik, Cornelia; Hemetek, Ursula (Hg.): BEST OF isaSCIENCE 2013-2016. An Interdisciplinary Collection of Essays on Music and Art. Wien: Hollitzer 2017, S. 1-1.
  • Helfgott, Maria: The Increasing Role of the Organ in Nineteenth-Century Roman Catholic Church Music on the Example of Organ Masses in Austria and Southern Germany. In: Jullander, Sverker; Peitsalo, Peter; Kuikka, Markus (Hg.): Liturgical Organ Music in the Long Nineteenth Century. Preconditions, Repertoires and Border-Crossings. (DocMus Research Publications, vol. 10). Helsinki: Oy Fram Ab, Vaasa 2017, S. 109-132.
  • Hemetek, Ursula: Foreword. In: Ahmedaja, Ardian (Hg.): European Voices III. (Schriften zur Volksmusik Bd. 25). Wien: Böhlau 2017, S. 9-11.
  • Hemetek, Ursula: Musik von Minderheiten in Österreich: Regional, lokal, trasnkulturell, Hybrid? In: Hartl, Christian; Wimmer, Florian; Ronck, Zuzana; Primas, Monika (Hg.): Positionen zur Rolle alpiner Musiktraditionen in einer globalisierten Welt. Graz: Steirisches Volksliedwerk 2017, S. 95-108.
  • Hemetek, Ursula: Roma and "their" Music in South-eastern Europe: Silenced Voices? Exclusion, Racism and Counter-Strategies. In: Järviluoma, Helmi; Otterbeck, Jonas; Knudsen, Jan Sverre; Kirkegaard, Annemette (Hg.): Researching Music Censorship. Newcaste upon Tyne, UK: Cambridge Scholars Publishing 2017, S. 83-103.
  • Hennenberg, Beate: Die inklusiv musizierende Band der Universität für Musik und darstellende Kunst Wien All Stars inclusive: Wie Musiker_innen mit und ohne Lernschwierigkeiten Inklusion definieren. In: Textor, Annette (Hg.): Jahrestagung der Inklusionsforscher_innen. Jahrestagung der Inklusionsforscher_innen. München: Verlag Klinkhart 2017, S. 96-102.
  • Hennenberg, Beate: Handlungsfelder in der inklusiven Musikpädagogik. Anregungen zu Beteiligungsprozessen am Beispiel von freiwillig Musizierenden in einer inklusiven Band. In: Schörkhuber, Bernhard (Hg.): Vom Kern der Sache. Tagungsband Inklusion. München: LIT Verlag 2017, S. 169-174.
  • Hirsch, Markus: „kein Lehrbuch, sondern nur fermenta cognitionis“. Kunstnahe Denkanregungen vom Fragmentarischen her. In: Bailer, Noraldine; Enser, Gabriele (Hg.): Insel-Bilder. Musikdidaktische Konzeptionen im Diskurs. Innsbruck: Helbling 2017, S. 73-90.
  • Hofman, Ana; Reitsamer, Rosa: Popular Music, Memory and Heritage. In: Hemetek, Ursula; Szabo-Knotik, Cornelia (Hg.): BEST OF isaSCIENCE 2013-2016. An Interdisciplinary Collection of Essays on Music and Art. Wien: Hollitzer 2017, S. 149-160.
  • Hofmann, Alex; Waerstad, Bernt; Koch, Kristoffer; Balasubramanian, Saranya: From interface design to the software instrument - Mapping as an approach to FX-instrument building. In: Jensenius, Alexander Refsum (Hg.): Proceedings of the NIME 2017. New Interfaces for Musical Expression. Copenhagen: New Interfaces for Musical Expression 2017, S. 133-138 [online verfügbar: nime.org].
  • Huber, Harald; Fürnkranz, Magdalena: Performing Diversity. Gestik in Aufführungsritualen. In: Suchy, Irene (Hg.): Partituren des Körpers Geste in Komposition und Aufführung. Wien: Bibliothek der Provinzen 2017, S. 137-157.
  • Huber, Michael: Die Ökonomie der musikalischen Praxis. Musikwirtschaft als Forschungsgegenstand der (Musik-)Soziologie. In: Tschmuck, Peter; Lücke, Martin; Flath, Beate (Hg.): Musikwirtschaftsforschung. Die Grundlagen einer neuen Disziplin. Wiesbaden: Springer VS 2017, S. 137-157.
  • I

  • Ingrisch, Doris; Flath, Beate: Calls for beyond. In: Ingrisch, Doris; Hofecker, Franz Otto; Flath, Beate (Hg.): Gender_Kultur_Management. Relatedness in und zwischen Wissenschaft und Kunst. Transdisziplinäre Erkundungen. Bielefeld: transcript 2017, S. 19-28.
  • Ingrisch, Doris; Hofecker, Franz Otto; Flath, Beate: Gender_Kultur_Management. Relatedness in und zwischen Wissenschaft und Kunst. Transdisziplinäre Erkundungen. In: Ingrisch, Doris; Hofecker, Franz Otto; Flath, Beate (Hg.): Gender_Kultur_Management. Relatedness in und zwischen Wissenschaft und Kunst. Transdisziplinäre Erkundungen. Bielefeld: transcript 2017, S. 7-17.
  • K

  • Khittl, Christoph: Musikpädagogik: Vom „Anything Goes“ über disziplin-loses Durcheinander zur (anthropischen) Trans-Disziplin? In: Bailer, Noraldine; Enser, Gabriele (Hg.): Insel-Bilder. Musikdidaktische Konzeptionen im Diskurs. Innsbruck: Helbling 2017, S. 9-29.
  • Kölbl, Marko: „Koliko smo toliko smo – We Are What We Are. Music, Dance, and Cultural Memory from Below”. In: Szabo-Knotik, Cornelia; Hemetek, Ursula (Hg.): BEST OF isaSCIENCE 2013-2016. An Interdisciplinary Collection of Essays on Music and Art. Wien: Hollitzer Verlag 2017, S. 71-89.
  • M

  • Markovic, Tatjana: National-classical music: Serbian. In: Leerssen, Joep (Hg.): Encyclopedia of Romantic Nationalism in Europe (ERNiE). Amsterdam: ERNiE online publication 2017, S. 1-3 [online verfügbar: http://romanticnationalism.net/viewer.p/21/56/object/122-160...].
  • Markovic, Tatjana: Repackaging heroes: Emerging identities of (post-)Yugoslav music. In: Szabo-Knotik, Cornelia; Hemetek, Ursula (Hg.): BEST OF isaSCIENCE 2013-2016. An Interdisciplinary Collection of Essays on Music and Art. Wien: Hollitzer Verlag 2017, S. 161-182.
  • Markovic, Tatjana: Sehnsucht nach Liebe und Jugend: Balladen in Serbien im 19. Jahrhundert zwischen Okzident und Orient. In: Harrandt, Andrea (Hg.): Die vokale Ballade im 19. Jahrhundert. (Publikationen des Instituts für Österreichische Musikdokumentation, Hg. Thomas Leibnitz 39). Wien: Hollitzer Verlag 2017, S. 133-144.
  • Markovic, Tatjana: Zwischen Orient und Okzident: Die differentia specifica des Orientalismus in der südosteuropäischer Oper. In: Haider-Wilson, Barbara; Graf, Maximilian (Hg.): Orient & Okzident. Begegnungen und Wahrnehmungen aus fünf Jahrhunderten. (Orient und Okzident 4). Wien: Neue Welt Verlag 2017, S. 555-580.
  • Morgenstern, Ulrich: Imagining Social Space and History in European Folk Music Revivals and Volksmusikpflege. The Politics of Instrumentation. In: Ahmedaja, Ardian (Hg.): European Voices III. The Instrumentation and Instrumentalization of Sound. Local Multipart Music Cultures and Politics in Europe. Wien: Böhlau 2017, S. 207-232 [online verfügbar: http://boehlau-verlag.com/download/164762/978-3-205-20513-5_...].
  • Morgenstern, Ulrich: Volksmusik im europäischen Diskurs zwischen Wissenschaft, Ideologie und Aufführungspraxis. Eine Rückschau. In: Wimmer, Florian (Hg.): Positionen zur Rolle alpiner Musiktraditionen in einer globalisierten Welt. Graz: Leykam 2017, S. 17-39.
  • Morgenstern, Ulrich: Volksmusik und Folklore. In: Meyer, Erik; Leggewie, Claus (Hg.): Global Pop. Das Buch zur Weltmusik. Bonn: Bundeszentrale für politische Bildung 2017, S. 26-34.
  • Morgenstern, Ulrich: Vorwort. In: Ströbl, Maria (Hg.): Mit'n Dampfschiff auf Prigglitz und andere Erzählungen. Prigglitz: Dorferneuerungsverein Prigglitz 2017, S. 2-2.
  • P

  • Pamies Vila, Montserrat; Hofmann, Alex; Chatziioannou, Vasileios: Analysis of tongue and blowing actions during articulation on the clarinet. In: Williamon, Aaron; Pétur, Jónasson (Hg.): Proceedings of the International Symposium on Performance Science 2017. Reykjavík, Iceland: Iceland Academy of the Arts 2017, S. 158-159.
  • Pamies Vila, Montserrat; Hofmann, Alex; Chatziioannou, Vasileios: Strain to Displacement Calibration for Single-Reeds Using a High-Speed Camera. In: Kemp, Connor; Wang, Song; Scavone, Gary; Maestre, Esteban (Hg.): Proceedings of the 2017 International Symposium on Musical Acoustics. Montreal, Canada: Schulich School of Music, McGill University 2017, S. 5-8.
  • Pamies Vila, Montserrat; Scavone, Gary; Hofmann, Alex; Chatziioannou, Vasileios: Investigating vocal tract effects during note transitions on the saxophone. In: Morrison, Andrew; Moore, Thomas R. (Hg.): Investigating vocal tract effects during note transitions on the saxophone. New Orleans, Louisinana, USA: Journal of the Acoustical Society of America 2017, S. 2545-2545.
  • Permoser, Manfred: "A bisserl bitter - und a bisserl Zucker" - Zur Musik Jimmy Bergs im politisch-satirischen Kabarett der 30er Jahre. In: Glanz, Christian; Permoser, Manfred (Hg.): Studien zur Österreichischen Popularmusik im 20. Jahrhundert. (Anklaenge 2016. Wiener Jahrbuch für Musikwissenschaft). Wien: Hollitzer 2017, S. 55-92.
  • Pilgrim, Hanne: Moving Messiaen - Skizzen zu einer Lecture Performance. In: Schroedter, Stephanie; Karoß, Sabine (Hg.): Klänge in Bewegung - Spurensuche in Choreografie und Performance. (TanzForschung 27). Bielefeld: transcript 2017, S. 65-72 [online ver
  • R

  • Rathgeber, Eike; Heitler, Christian: Der Ansorge-Verein. Die Veranstaltungen. In: Rathgeber, Eike; Heitler, Christian; Schwartz, Manuela (Hg.): Conrad Ansorge 1862-1930. (Wiener Veröffentlichungen zur Musikgeschichte 12). Wien/ Köln/ Weimar: Böhlau 2017, S. 419-439.
  • Rathgeber, Eike; Heitler, Christian: Der Briefwechsel Richard Dehmels mit Conrad Ansorge. 1895-1920. In: Rathgeber, Eike; Heitler, Christian; Schwartz, Manuela (Hg.): Conrad Ansorge 1862-1930. (Wiener Veröffentlichungen zur Musikgeschichte 12). Wien/ Köln/ Weimar: Böhlau 2017, S. 233-376.
  • Rathgeber, Eike; Heitler, Christian: Der Wiener Ansorge-Verein 1903-1910. In: Rathgeber, Eike; Heitler, Christian; Schwartz, Manuela (Hg.): Conrad Ansorge 1862-1930. (Wiener Veröffentlichungen zur Musikgeschichte 12). Wien/ Köln/ Weimar: Böhlau 2017, S. 385-418.
  • Rathgeber, Eike; Heitler, Christian: Der Wiener Ansorge-Verein, der - bin ich! Die Briefe Wilhelm von Wymetals an Conrad Ansorge. In: Rathgeber, Eike; Heitler, Christian; Schwartz, Manuela (Hg.): Conrad Ansorge 1862-1930. (Wiener Veröffentlichungen zur Musikgeschichte 12). Wien/ Köln/ Weimar: Böhlau 2017, S. 441-654.
  • Reitsamer, Rosa: Die Praxis des Techno. Zur theoretischen und methodischen Erfassung elektronischer Musikszenen. In: Feser, Kim; Pasdzierny, Matthias (Hg.): Techno Studies. Berlin: b books. 2017, S. 29-42.
  • Reitsamer, Rosa: Popular Music from Austria. In: Jacke, Christoph; Ahlers, Michael (Hg.): Perspectives on German Popular Music. London, New York: Routledge 2017, S. 213-217.
  • Röbke, Peter: Gibt es eine musikalische Art Brut. In: Oberhaus, Lars (Hg.): Musik und Körper. Heidelberg: Olms 2017, S. 124-136.
  • Röbke, Peter: Von der Mehrdeutigkeit des Unterrichts in Musik. In: Losert, Martin (Hg.): Quellen des Musizierens. Texte zur Instrumentalpädagogik Mainz: Schott 2017, S. 65-74.
  • Roessler, Peter: Geschichtsbilder und Traditionsbildungen. Zurückgekehrte Theaterleute im historischen Fundus. In: Straub, Wolfgang (Hg.); Prager, Katharina (Hg.): Bilderbuch-Heimkehr? Remigration im Kontext. Wuppertal: Arco 2017, S. 163-175.
  • Roessler, Peter: Rückblick und Spiegelung. Historische Betrachtungen zu Flucht, Exil und Theater. In: Pfeifer C., Gabriele; Peter, Birgit (Hg.): Flucht - Migration - Theater. Dokumente und Positionen. (Manuscripta theatralia. Schriftenreihe zu raren Dokumenten und Archivalien im Fokus kulturhistorischer Grundlagenforschung 1). Mainz, Wien: Mainz University Press, Vienna University Press 2017, S. 397-416.
  • S

  • Saary, Margareta: Oscar Straus, das „Überbrettl“ und Arnold Schönberg. In: Wesseler, Fedora; Schmidl, Stefan (Hg.): Oscar Straus. Beiträge zur Annäherung an einen zu Unrecht Vergessenen. Amsterdam: Operetta Research Center 2017, S. 27-47 [online verfügbar: http://operetta-research-center.org/wp-content/uploads/2010/...].
  • Saary, Margareta: Oscar Straus, der Tonfilmpionier. Die Musik für One Hour with You. In: Wesseler, Fedora; Schmidl, Stefan (Hg.): Oscar Straus. Beiträge zur Annäherung an einen zu Unrecht Vergessenen. Amsterdam: Operetta Research Center 2017, S. 141-155 [online verfügbar: http://operetta-research-center.org/wp-content/uploads/2010/...].
  • Santi, Matej: „Da da da“ versus „Alles da da da“, oder: Von apathischer Liebe und emphatischem Konsum. In: Polk, Hanjo; Heister, Hanns-Werner (Hg.): Bewegtes und Bewegendes. Der Motiv-Begriff in Künsten und Wissenschaften,. (Musik/Gesellschaft/Geschichte, Band 7). Berlin: Weidler 2017, S. 245-252.
  • Santi, Matej: Marij Kogoj. In: Sparrer, Walter-Wolfgang; Heister, Hanns-Werner (Hg.): Komponisten der Gegenwart. München: edition text + kritik 2017, S. 0-0.
  • Santi, Matej: Musica a Trieste tra Impero sovranazionale e nazionalismi. In: Manenti, Luca Giuseppe (Hg.): Gli irredentismi tra politica, cultura e propaganda. Milano: Unicopli 2017, S. 77-89.
  • Schmutzhard, Sebastian; Chatziioannou, Vasileios; Hofmann, Alex: Parameter Optimisation of a Viscothermal Time-Domain Model for Wind Instruments. In: Scavone, Gary (Hg.): Proceedings of the 2017 International Symposium on Musical Acoustics. International Symposium on Musical Acoustics. Montreal, CA: Proceedings of the 2017 International Symposium on Musical Acoustics 2017, S. 27-30.
  • Schröder, Gesine: Adorno orchestriert. In: Geml, Gabriele; Lie, Han-Gyeol (Hg.): »Durchaus rhapsodisch«. Theodor Wiesengrund Adorno: Das kompositorische Werk. Stuttgart: Metzler 2017, S. 121-140.
  • Schröder, Gesine: Einleitende Bemerkungen zum Projekt The Cultural Transfer of Central European Music Theory to China. In: Schröder, Gesine (Hg.): Wanderwege. Musiktheorien und Kompositionslehren in und aus China (Bericht über drei Symposien zu dem Projekt The Cultural Transfer of Central European Music Theory to China). Symposia im Rahmen des Eurasia Pacific Uninet (Hongkong 2014, Shanghai 2015, Wien 2016). Berlin – Leipzig: ZAEB 2017, S. 1-20 [online verfügbar: http://zaeb.net/index.php/zaeb/article/view/152/142].
  • Schröder, Gesine: Technika, muzyka filmowa i socjalizm. Elektroniczne dźwięki Andrzeja Markowskiego do filmu science fiction Milcząca gwiazda (Technique, Film Music and Socialism. Andrzej Markowski’s Electronic Sounds in the Science Fiction Film Silent Star). In: Granat-Janki, Anna (Hg.): Tradycje śla̜skiej kultury muzycznej, Nr. XIV, Band 2. Wrocław: Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu 2017, S. 329-340.
  • Schwartz, Manuela; Heitler, Christian: Verzeichnis der Tonaufnahmen. In: Rathgeber, Eike; Heitler, Christian; Schwartz, Manuela (Hg.): Conrad Ansorge 1862-1930. (Wiener Veröffentlichungen zur Musikgeschichte 12). Wien/ Köln/ Weimar: Böhlau 2017, S. 679-682.
  • Smilde, Rineke: 'Being here': Equity through Musical Engagement with People with Dementia. In: Sunderland, N.; Lewandowski, N.; Bendrups, D.; Bartleet, B. (Hg.): Music, Health, and Wellbeing: Exploring music for health equity and social justice. Basingstoke: Palgrave Macmillan 2017, S. 1-303.
  • Smilde, Rineke: “…it is not heard at all, but you are the music” – Listening; reading and reflecting an audience with dementia. In: Malmberg, I.; Kramer, O. (Hg.): Listening and Understanding Music: Open Ears, Open Minds. Innsbruck: Hebling 2017, S. 0-0.
  • Smilde, Rineke: Musicians in the 21st Century – Changing Perspectives. In: Sternal, M. (Hg.): Professional musician, between art, education and management. Krakow: Akademia Muzyczna w Krakowie 2017, S. 0-1.
  • Statsenko, Tatiana; Chatziioannou, Vasileios; Kausel, Wilfried: Optical Interferometry for Transient Deformation Analysis. In: Scavone, Gary; Maestre, Esteban; Kemp, Connor; Wang, Song (Hg.): Proceedings of the International Symposium on Musical Acoustics. Montreal: ISMA 2017, S. 49-52.
  • Stegemann, Thomas; Weymann, Eckhard: Ethical issues in music therapy – How to deal with ethical dilemmas. In: Mercadal-Brotons, M.; Clements-Cortes, A. (Hg.): Proceedings of the 15. World Congress of Music Therapy. Special Issue of Music Therapy Today, 13(1). 15. World Congress of Music Therapy. Tsukuba, Japan: Special Issue of Music Therapy Today, 13(1) 2017, S. 150-151.
  • Szabo-Knotik, Cornelia; Hemetek, Ursula: Editors' Foreword. In: Szabo-Knotik, Cornelia; Hemetek, Ursula (Hg.): BEST OF isaSCIENCE 2013-2016. An Interdisciplinary Collection of Essays on Music and Art. Wien: Hollitzer 2017, S. 9-11.
  • Szabo-Knotik, Cornelia: Calafati, Sou-Chong, Lang Lang and Li Wei: Two Hundred Years of „the Chinese“ in Austrian Music, Drama, and Film. In: Yang, Hon-Lun; Saffle, Michael (Hg.): China and the West. Music, Representation and Reception,. Ann Arbor: Univ. of Michigan Press 2017, S. 65-83.
  • T

  • ter Schiphorst, Iris: Affektive Resonanzräume. In: Günther, Bernhard; Kallenberg, Jim Igor (Hg.): Wien Modern 30 Bilder im Kopf Essays. (Wien Modern Festivalkatalog 30). Wien: Musikverein Wien Modern 2017, S. 201-204.
  • Trümpi, Fritz: Der "Musikstadt Wien"-Topos als Instrument der nationalsozialistischen Herrschaftssicherung. In: Stumpf, Markus; Posch, Herbert; Rathkolb, Oliver (Hg.): Guido Adlers Bibliothek – Restitution und Erinnerung an der Universität Wien. (Bibliothek im Kontext 1). Wien: Vienna University Press/V&R 2017, S. 31-44.
  • Trümpi, Fritz: Richard Wagner im Wiener Feuilleton des Liberalismus. Medienhistorische Überlegungen und ausgewählte Beispiele. In: Heer, Hannes; Glanz, Christian; Rathkolb, Oliver (Hg.): Richard Wagner und Wien. Antisemitische Radikalisierung und das Entstehen des Wagnerismus. Wien: Hollitzer 2017, S. 129-146.
  • Tschmuck, Peter: Zwischen gleich und verschieden. Ein Gespräch zu Diversität in der Musikwirtschaft. In: Ingrisch, Doris; Hofecker, Franz Otto; Flath, Beate (Hg.): Gender_Kultur_Management. Relatedness in und zwischen Wissenschaft und Kunst. Transdisziplinäre Erkundungen. Bielefeld, Deutschland: Transcript 2017, S. 151-161.
  • Türk-Espitalier, Alexandra: Balancing evidence-based practice and clinical experience when choosing physiotherapeutic interventions for musicians. In: Zalpour, Christoff (Hg.): MusicPhysio. Osnabrück: LIT 2017, S. 17-20.
  • Türk-Espitalier, Alexandra: Musical quality as an assessment criterion in exercise therapy and physiotherapeutic treatment for musicians. Demonstration workshop. In: Zalpour, Christoff (Hg.): MusicPhysio. 09 2017: LIT 2017, S. 20-21.
  • U

  • Unseld, Melanie: Argumentieren in Wissenschaft und Musik: Wilhelm Heinrich Riehls Hausmusik (1855). In: Rode-Breymann, Susanne; Onnen, Corinna (Hg.): Zum Selbstverständnis der Gender Studies. Methoden - Methodologien - theoretische Diskussionen und empirische Übersetzungen. (L'AGENda 1). Opladen: Barbara Budrich 2017, S. 121-128.
  • Unseld, Melanie: James Gillray und das "slippy genre" der Karikatur. Ein "anderer" Blick auf die englische Musikkultur um 1800. In: Unseld, Melanie (Hg.): James Gillray als Karikaturist der englischen Musikkultur um 1800. Wien/ Köln/ Weimar: Böhlau 2017, S. 7-18.
  • Unseld, Melanie: Lenores Leid und Leidenschaft für die Wohnstube? Gottfried August Bürgers Ballade Lenore in der Vertonung von Maria Theresia Paradis. In: Bebermeier, Carola; Finke, Gesa; Buyken, Evelyn (Hg.): Passions. Musik des 18. Jahrhunderts zwischen Leid und Leidenschaft. Würzburg: Verlag Königshausen & Neumann 2017, S. 121-134.
  • Unseld, Melanie: Theater ums Vorlesen. Das MitterNachtsSpiel von Kveta Pacovska als Partitur. In: Oetken, Mareile; Oberhaus, Lars (Hg.): Farbe, Klang, Reim, Rhythmus. Interdisziplinäre Zugänge zur Musik im Bilderbuch. Bielefeld: transcript 2017, S. 55-68.
  • V

  • Vacha, Martin: Ermittlung beruflicher Anforderungen. In: Rauter, Gundi; Burger, Eva (Hg.): Kompetent im Unterricht. Eisenstadt: E. Weber 2017, S. 9-20.
  • van Walstijn, Maarten; Chatziioannou, Vasileios: On the Contact Duration Accuracy of Discrete-Time Collision Models. In: Scavone, Gary; Maestre, Esteban; Kemp, Connor; Wang, Song (Hg.): Proceedings of the International Symposium on Musical Acoustics. Montreal: ISMA 2017, S. 95-98.
  • Vejvar, Andreas: Orpheus bei Jankélévitch. Werkstatt-Einblicke. In: Grassl, Markus; Jena, Stefan; Vejvar, Andreas (Hg.): Arbeit an Musik. Reinhard Kapp zum 70. Geburtstag. Wien: Praesens 2017, S. 657-683.
  • W

  • Weinhuber, Katharina; Ingrisch, Doris: to be related. Gedankenvignetten. In: Ingrisch, Doris; Hofecker, Franz Otto; Flath, Beate (Hg.): Gender_Kultur_Management. Relatedness in und zwischen Wissenschaft und Kunst. Transdisziplinäre Erkundungen. Bielefeld: transcript 2017, S. 47-56.
  • Weinhuber, Katharina; Ingrisch, Doris: Wissenschaft, Kunst & Gender. Skizzen. In: Dressel, Gert; Mangelsdorf, Marion; Ingrisch, Doris (Hg.): Wissenskulturen im Dialog Experimentalräume zwischen Wissenschaft und Kunst. Bielefeld: transcript 2017, S. 43-51.
  • Z

  • Zembylas, Tasos: „Kulturpolitik in Österreich“. In: Klein, Armin (Hg.): Kompendium Kulturmanagement. Handbuch für Studium und Praxis. München: Valden 2017, S. 141-156.
  • Zembylas, Tasos: Doing Cultural Policies – Doing Cultural Management. In: Ingrisch, Doris; Hofecker, Franz Otto; Flath, Beate (Hg.): Gender_Kultur_Management. Relatedness in und zwischen Wissenschaft und Kunst. Transdisziplinäre Erkundungen. Bielefeld: Transcript 2017, S. 141-150.