Workshop: Bearbeitungspraxis im Umkreis Schönbergs und der Wiener Schule
24. November 2022, 13:00-19:00 Uhr | Lothringerstraße 18, 1030 Wien, Wissenschaftszentrum Gustav Mahler
Das Wissenschaftszentrum Gustav Mahler veranstaltet gemeinsam dem Wissenschaftszentrum Arnold Schönberg und die Wiener Schule ein Werkstattgespräch zum Thema „Bearbeitungspraxis im Umkreis Schönbergs und der Wiener Schule“. Es handelt sich dabei um einen fachbezogenen Austausch unter Personen, die sich in ihrer wissenschaftlichen Forschung und musikalischen Praxis mit Aspekten dieses Themas beschäftigen. Die Anregung zu diesem Workshop erfolgte im Rahmen von Diskussionen während des Symposions „Voices of History – History of Voices, Interpreting Mahler“ im Juni dieses Jahres. Bearbeitungen von Werken Gustav Mahlers waren bekanntlich im Umfeld der Wiener Schule von besonderer Bedeutung und auch Gegenstand „schulinternen“ Diskurses, werden aber nicht notwendigerweise das exklusive Thema des Workshops sein.
Teilnehmer_innen:
Thomas Brezinka (Köln) | Ranko Markovic (Zürich – Wien) | Renate Stark – Voit (Wien, angefragt) | Carlo Tertio Druml (Wien)
Diskutanten: Eike Feß (Wien) | Nikolaus Urbanek (Wien) | Christian Glanz (Wien)
__________________________
Vienna Mahler Lecture #6
Genevieve Arkle: Rethinking the Turn Figure in Gustav Mahler's Symphonies
17. November 2022, 18:00 Uhr | Lothringerstraße 18, 1030 Wien, Wissenschaftszentrum Gustav Mahler
Abstract
Gustav Mahler’s symphonies are saturated with the ubiquitous presence of the turn figure. From the Second Symphony through to the sketches of the Unfinished Tenth, turn figures function as a recurring idea in Mahler’s motivic lexicon. As well as occurring as a motif, on numerous occasions Mahler’s turn figures provide an allusion to Wagner’s Heilandsklage motif [the ‘Saviour’s Lament’] from his last music drama, Parsifal, where the figure is primarily used to express the pain and suffering of Christ. This paper therefore has two primary goals. Firstly, it aims to investigate the role of the turn figure as a recurring expressive device in Mahler’s oeuvre. By examining the figure through the lens of topic theory, this paper provides an analytical framework for evaluating the expressive nature of the figure both in Mahler’s works and beyond. Secondly, it examines the relationship between Mahler’s turn figures and the Heilandsklage motif of Wagner’s Parsifal, focusing on its appearance in the finale of the Ninth Symphony. By examining the Mahlerian turn from this perspective, this study offers a fundamental rethinking of the figure not as a musical ornament but as a highly expressive, motivic, and topical device in the music of the nineteenth century.
Biography
Genevieve Arkle is a lecturer and researcher in the Department of Music at the University of Bristol. Her research focuses on intertextuality and musical meaning in 19th- and 20th-Century Austrian and German Music, specifically in the works of Gustav Mahler and Richard Wagner. She completed her PhD at the University of Surrey in 2021 and has previously held the positions of Postdoctoral Research Fellow and Assistant Lecturer at the University of Surrey and Visiting Lecturer at City, University of London. She is Deputy Director and Co-Founder of the Institute of Austrian and German Music Research (IAGMR) at the University of Surrey, Founder and ECR Leader of the Gustav Mahler Research Centre Postgraduate Forum (GMRC), Team Lead for the Equality Diversity and Inclusion in Music Studies Network (EDIMS), and in 2021 she was appointed as a member of council for the Royal Musical Association (RMA) and the Society for Music Analysis (SMA).
Mehr zur beliebten Vortragsreihe auf Vienna Mahler Lectures.
__________________________
Internationales Symposium
Voices of History - History of Voices. Interpreting Mahler
21.–24. Juni 2022 | Lothringerstraße 18, 1030 Wien
Im Zentrum des ersten Symposiums, das in Kooperation mit dem Institut für Musikwissenschaft und Interpretationsforschung, der Internationalen Gustav Mahler Gesellschaft Wien (IGMG), dem Institute for Austrian and German Music Research (University of Surrey, UK), der Forschungsstelle Gustav Mahler Innsbruck/Toblach und der Mahler Foundation an der Universität für Musik und darstellende Kunst Wien (mdw) veranstaltet wird, stehen aktuelle Fragen und Tendenzen der internationalen Mahler-Forschung vor allem im Hinblick auf die Interpretationsgeschichte von Mahlers Werk.

__________________________
Vienna Mahler Lecture #5
Gerhard Scheit: „Scherzo und Trauermarsch in der Fünften Mahler oder: Das Ende des geistigen Tierreichs“
30. Mai 2022, 18:00 Uhr | Lothringerstraße 18, 1030 Wien, Wissenschaftszentrum Gustav Mahler
Mehr zur beliebten Vortragsreihe auf Vienna Mahler Lectures.
