Wissenschaftszentrum
Gustav Mahler und die Wiener Moderne

Aktuelles

Masterclass zur Mahler-Interpretation mit Thomas Hampson

 

Im Studienjahr 2025/26 wird Kammersänger Thomas Hampson als Distinguished Visiting Artist in Residence an der mdw zu Gast sein. In Zusammenarbeit mit dem Wissenschaftszentrum Gustav Mahler und die Wiener Moderne leitet er erneut einen Meisterkurs zur Mahler-Interpretation, der sich an Studierende der mdw richtet.

!!! Die Termine im November mussten leider kurzfristig verschoben werden !!!

  • Termine im Wintersemester: 26., 27. und 28. November
     17., 18. und 19. Dezember 2025 und 19., 20. und 21. Jänner 2026 (Ersatztermine)
  • Termine im Sommersemester: 22., 23. und 24. April und 6., 7. und 8. Mai 2026

 

Interessierte Zuhörer:innen sind herzlich eingeladen!

► Informationen zur Anmeldung

Anmeldeschluss ist der 3. November 2025!

 

_______________________

Öffentliche Vorlesung im Wintersemester 2025/26

Ab 9. Oktober 2025, jeweils Donnerstag 11:00–12:30 Uhr

Christian Glanz: Gustav Mahlers Vierte Symphonie

Ort: Wissenschaftszentrum Gustav Mahler und die Wiener Moderne (LS 01 46), Lothringerstraße 18, 1. Stock, 1030 Wien

 

_______________________

 

Vienna Mahler Lecture #11

Jeremy Barham: "Mahler and Benevolent Shandyan Humour"

4. Dezember 2025, 18:00 Uhr

Ort: Wissenschaftszentrum Gustav Mahler und die Wiener Moderne | 1030 Wien, Lothringerstraße 18

The influence of Anglo-Irish novelist Laurence Sterne (1713–68) on later traditions of German romantic literature, philosophy, and irony is evident from the encomia of Goethe, Schiller, Jean Paul, Kant, Schopenhauer, and Nietzsche. Mahler’s enthusiasm for the humour in Sterne’s magnum opus Tristram Shandy (1759–67) also places him in a wider context of musico-literary intersections stretching from Scarlatti, CPE Bach, and Haydn, to Beethoven, Wagner, and Wolf. Sterne’s radical comedic deployment of narrative digression, interruption, Illusionsstörung, and eccentric prose has particularly strong resonance with Mahler’s subversive musical idiolect. Both share a preoccupation with self-referentiality, using convention against itself, and for intrusive gestures that undermine hermetic systems. Examples demonstrate Mahler’s manipulation of material in Sterne-like musical puns, comic incongruities, and narrative games.

 

Jeremy Barham is Emeritus Professor of Music at the University of Surrey, UK, where he is also Director of the Institute of Austrian and German Music Research. He is editor of, and contributor to, Perspectives on Gustav MahlerThe Cambridge Companion to MahlerRethinking Mahler, and the Nineteenth-Century Music Review journal issue Mahler: Centenary Commentaries on Musical Meaning. His most recent publications include the guest-edited issue of 19th-Century Music Mahler, Sex, and Gender’, and The Routledge Companion to Global Film Music in the Early Sound Era (both 2024). He is currently working on a volume of translated Russian scholarship on Mahler, and a journal issue for Music, Sound, and the Moving Image on the use of Mahler’s music in film prior to Visconti’s Death in Venice.

_______________________

Ausblick

Vienna Mahler Lecture #12

Justin Gregg: tba

17. März 2026, 18:00 Uhr

Ort: Wissenschaftszentrum Gustav Mahler und die Wiener Moderne | 1030 Wien, Lothringerstraße 18