Institutional bibliography of the mdw
The institutional bibliography entries from the years before 2014 can be viewed by clicking the sidebar elements on the right-hand side of this page.
Bibliography entries from the years before 2014
Bibliography entries from 2013
Sorted by title (PDF)
Sorted by type of publication (PDF)
Sorted by area of research / art (PDF)
Sorted by reporting year (PDF)
Bibliography entries from 2012
Sorted by title (PDF)
Sorted by type of publication (PDF)
Sorted by area of research / art (PDF)
Sorted by reporting year (PDF)
Here is the current institutional bibliography:
Bibliographischer Nachweis der mdw von 2023
Sortierung: Titel ↓ AutorInTreffer: 34
- Ahmedaja, Ardian: Foreword of the series editor. In: Ahmedaja, Ardian (Hg.): Multipart Singing in Sardinia: Exclusive and Inclusive Practices. (European Voices: Audiovisuals 3). Udine: Nota 2023, S. 7-9.
- Ahmedaja, Ardian: Foreword of the series editor. In: Ahmedaja, Ardian (Hg.): Voices from Lithuania: All songs are from life. (European Voices: Audiovisuals 6). Wien & Vilnius: IVE & LMTA 2023, S. 9-10.
- Aigner, Wilfried; Hahn, Michaela; Huber, Michael: Vom Distance Learning zum Digital Learning? Abschlussbericht zum Forschungsprojekt MUDIL 2.0 – Musikalisches Distance & Digital Learning: Erfahrungen, Auswirkungen, Perspektiven. In: pub.mdw steht noch nicht fest, S. 1-10 [online verfügbar: https://doi.org/10.21939/mudil-2.0].
- Bergner, Katharina; Ebel, Caroline; Feichter, Marion; Friedrich, Tatjana; Fromm, Michael; Mittelbach, Tom; Pohlmann, Tobias; Seidl, Priska; Bock, Katrin: Warm-ups. 82 Übungen für einen gelungenen Start in den Musikunterricht. Handorf: Lugert 2023.
- Boenke, Patrick (Hg.): Analyse multimedialer Kompositionen. (Zeitschrift der Gesellschaft für Musiktheorie 20/1). Berlin: Gesellschaft für Musiktheorie 2023. [online verfügbar: https://doi.org/10.31751/i.56].
- Boenke, Patrick (Hg.): Varia. (Zeitschrift der Gesellschaft für Musiktheorie 20/2). Berlin: Gesellschaft für Musiktheorie 2023. [online verfügbar: https://doi.org/10.31751/i.57].
- Brunner, Anja; Balser-Schuhmann, Tessa: "Ich habe eine Stimme und erhebe sie." Sakina Teyna im Gespräch. In: stimme. Zeitschrift der Initiative Minderheiten126 (2023 Frühling), S. 18-20.
- Christof, Eveline; de Zordo, Lea (Hg.): Praxismodelle. (journal für lehrerInnenbildung 2023/1). Bad Heilbrunn: Klinkhardt 2023.
- Dalos, Anna; Zimmermann, Heidy; Kerékfy, Márton; Heimerdinger, Julia (Hg.): Kylwiria and other explorations. (Studia Musicologica 64). Budapest: Akadémia Kiadó Budapest 2023.
- Falschlunger, Christoph; Neira, Helga; Garnitschnig, Karl: Understanding learning from the perspective of developmental dynamics Rhythmics and the Table of the Development of psychological Functions – two complementary ways of working. In: KMH, Stockholm (Hg.): Atlas of Eurhythmics (digital, online, open access). EEAP - Eurhythmics in Education and Artistic Practice (Erasmus+ project). Berlin/ Katowice/ Stockholm/ Wien: - (digital, online, open access) 2023, S. 0-0 [online verfügbar: https://pub.mdw.ac.at/publications/7ff2de11-e4e9-49f4-9b3d-1...].
- Falschlunger, Christoph: 'The room in-between': Interaction in Rhythmics and aspects of the approach in the artistic-educational work with pupils having severe intellectual disabilities. In: KMH, Stockholm (Hg.): Atlas of Eurhythmics (digital, online, open access). EEAP - Eurhythmics in Education and Artistic Practice (Erasmus+ project). Berlin/ Katowice/ Stockholm/ Wien: - (digital, online, open access) 2023, S. 0-0 [online verfügbar: https://pub.mdw.ac.at/publications/f63c5dce-0473-498c-8181-a...].
- Falschlunger, Christoph: Basic Features of Inclusive Music Didactics – the Ensemble Ohrenklang as an example. In: KMH, Stockholm (Hg.): Atlas of Eurhythmics (digital, online, open access). EEAP - Eurhythmics in Education and Artistic Practice (Erasmus+ project). Berlin/ Katowice/ Stockholm/ Wien: - (digital, online, open access) 2023, S. 0-0 [online verfügbar: https://pub.mdw.ac.at/publications/9409c699-6c4e-4718-9ccd-1...].
- Falschlunger, Christoph: Mimi Scheiblauer (1989-1968). In: KMH, Stockholm (Hg.): Atlas of Eurhythmics (digital, online, open access). EEAP - Eurhythmics in Education and Artistic Practice (Erasmus+ project). Berlin/ Katowice/ Stockholm/ Wien: - (digital, online, open access) 2023, S. 0-0 [online verfügbar: https://pub.mdw.ac.at/publications/c80067ed-dcfa-427e-ab3c-3...].
- Falschlunger, Christoph: RhythmicsMM: a basic approach for inclusive pedagogy. In: KMH, Stockholm (Hg.): Atlas of Eurhythmics (digital, online, open access). EEAP - Eurhythmics in Education and Artistic Practice (Erasmus+ project). Berlin/ Katowice/ Stockholm/ Wien: - (digital, online, open access) 2023, S. 0-0 [online verfügbar: https://pub.mdw.ac.at/publications/876b81a9-9c5a-41f6-b7eb-e...].
- Fromm, Michael; Seidl, Priska; Mautz, David; Bock, Katrin; Hofstätter, Daniel; Golubkow, Jan: Stundenabschlüsse. 53 Übungen für einen gelungenen Ausklang der Musikstunde. Handorf: Lugert 2023.
- Gaupp, Lisa: Kulturelle Diversität in der kuratorischen Praxis: Politik(en) globaler Künste. Lüneburg: Leuphana Universität Lüneburg, Habilitationsschrift 2023. [online verfügbar: https://pub-data.leuphana.de/frontdoor/index/index/docId/129...].
- Gruber, Cornelia; Brunner, Anja: Migrierte Musiker_innen als Forscher_innen: Ein experimentelles Projekt in der Ethnomusikologie. In: mdw-Magazin Dez/Jän, S. 37-38.
- Hemetek, Ursula: Musik ist nicht nur Musik. In: Stimme. zeitschrift der Initiative Minderheiten 126, S. 8-11.
- Hennenberg, Beate: Erasmus+-Projekt ALIISA und das daraus entstandene inklusiv-kunstpädagogische Weiterbildungsmodell. The Erasmus+ Project ALIISA and its Inclusive Arts Education-Focused Continuing Education Model. In: mdw-Magazin. S. 0-0.
- Hennenberg, Beate: Jeder Mensch ist musikalisch. Interessengemeinschaft Musik Inklusiv (IGMI) setzt sich in Österreich für inklusives Musizieren ein,. In: Zeitschrift des Verbandes aller Körperbehinderten. S. 12-14.
- Hennenberg, Beate: Musizierwerkstatt am Comprehensive Center for Pediatrics der MedUni Wien. In: mdw-Webmagazin. S. 1-1.
- Hirsch, Markus: Rezension von: „Entfaltungsräume. Förderung musikalischer Potenziale im Unterricht", herausgegeben von Noraldine Bailer und Katharina Pecher-Havers. Münster: Waxmann 2021. In: Musikpädagogik 76. H. 1, S. 41-42.
- Hofmann, Alex; Chatziioannou, Vasileios: Playability maps as aid for musicians. In: Acoustical Society of America (Hg.): Proceeding 185 ASA Meeting. Melville, NY: Acoustical Society of America 2023, S. 1-1.
- Mayer, Alexander; Pamies Vila, Montserrat: RIAM 2.0 - Reed Instrument Artificial Mouth. A Blowing and Tonguing Device for Artificial Excitation of Single-Reed Woodwind Instruments. In: IWK Tech Reports 2023, S. 1-10 [online verfügbar: https://pub.mdw.ac.at/publications/ec09cf8a-7dfe-4b03-875b-2...].
- Muxeneder, Theresa; Bleier, Katharina: Einleitung. In: Muxeneder, Theresa; Bleier, Katharina (Hg.): Arnold Schönberg, Concerto for Piano and Orchestra Opus 42. München: G. Henle Verlag 2023, S. 7-13.
- Roessler, Peter: Theodor Kramer und seine Gedichte zum Ersten Weltkrieg. Ein Nachwort. In: Roessler, Peter; Müller, Karl (Hg.): Theodor Kramer: Wir lagen in Wolhynien im Morast... Und weitere Gedichte zum Ersten Weltkrieg. Wien: Theodor Kramer Gesellschaft 2023, S. 104-155.
- Sales, Caitlin; Wang, Peiyi; Jiang, Yucong: An Interactive Tool for Exploring Score-Aligned Performances: Opportunities for Enhanced Music Engagement. In: Audio Mostly (Hg.): Proceedings of Audio Mostly 2023. Embodied Sound in the Virtual. New York: ACM Digital Library 2023, S. 30-33.
- Schröder, Gesine: [Bericht über das Symposium "Ligeti Raum Interpretation" am Staatlichen Institut für Musikforschung PK Berlin"]. In: Website der gmth (Gesellschaft für Musiktheorie) Februar 2023, S. 1-1 [online verfügbar: https://www.gmth.de/berichte/ligeti_berlin_2023.aspx].
- Seidl, Priska: "Wir wollen dieses Thema einfach dauernd am Brodeln lassen". Ein Interview mit Gerold Gruber und Volker Ahmels zu verfemter Musik und deren Vermittlungsarbeit. In: mdw-magazin Ligeti 100, März / April 2023, S. 43-46.
- Seidl, Priska: Kill me, I am a Soprano! Macht und Gewalt im Musiktheater und seiner Vermittlung. In: Journal. Netzwerk Frauen- und Geschlechterforschung NRW 51 (2023), S. 76-82
- Silvestrini, Javier: Plena in San Juan: a Musical and Social Phenomenon in Urban Puerto Rico. Universität für Musik und darstellende Kunst Wien, Dissertation 2023.
- Silvestrini, Javier: Report from ICTM Study Groups: Music and Dance in Latin America and the Caribbean (LATCAR). In: Bulletin of the International Council for Traditional Music No. 151, January 2023, S. 19-21 [online verfügbar: https://www.ictmusic.org/sites/default/files/documents/bulle...].
- Tschmuck, Peter: Musik als Investment und Spekulationsgut. In: Kollektion 14, S. 47-51 [online verfügbar: https://www.ipop.at/wp-content/uploads/kollektion_2023_final...].
- Weigl, David; VanderHart, Chanda; Goebl, Werner: Let's be MEI-Friends! Musikcodierung leicht gemacht. In: Fachgruppe Freie Forschungsinstitute; Fachgruppe Digitale Musikwissenschaft in Zusammenarbeit mit NFDI4Culture (Hg.): Methoden und Ziele der digitalen Musikwissenschaft – Ein Marktplatz aktueller Forschung. Detmold: Gesellschaft für Musikforschung 2023. S. 11-11.
