Publikationen
 
Herausgabe
* In Vorbereitung
Kölbl, M. und H. Sağlam. (erscheint 2019). Music, Minorities and Gender. Intersections (= klanglese Vol. 11).  Wien: IVE.
Hemetek, U., M. Kölbl und H. Sağlam. (2019). Ethnomusicology Matters. Influencing Political Realities (Music Traditions Vol. 1). Wien, Köln, Weimar: Böhlau.
Kölbl, M., Pietsch, R., Sağlam, H. (2016). Treasures of Fieldwork. A Selection of Ursula Hemetek’s Field Recordings (Tondokumente zur Volksmusik in Österreich Vol. 8): Wien IVE.
Hemetek, U., Kölbl, M., Mayrlechner, D., Sağlam, H. (2015). Traditionelle Musik. Überliefern – Verhandeln – Vermitteln (klanglese Vol. 10). Wien: IVE.
Wissenschaftliche Artikel und Buchbeiträge
Kölbl, M. (2019). „Klänge, Körper, ethnische Markierungen. Othering und Interdependenz in migrantischen Musikkontexten“. In: Anke Charton, Björn Dornbusch, Kordula Knaus (eds.): Intersektionalität und Medialität im gegenwärtigen Musikbetrieb (= Jahrbuch Musik und Gender Vol. 12). Hildesheim, Zürich, New York: Olms.
In Vorbereitung (Peer-review Prozess abgeschlossen, Finalversion angenommen): 
Kölbl, M. (erscheint 2019)„Gender Performativity in Croatian Laments“.
In: Yoshitaka Terada (ed.), Proceedings of the 8th Symposium of the ICTM Study Group on Music and Minorities. Osaka: Minpaku National Museum.
Kölbl, M. (2018). „Funeral Laments and Schlager Songs. Changes and Developments in Burgenland Croatian Music“. In: Daniel Ender und Christoph Flamm (Hg.), Voices of Identities. Vocal Music and De/con/struction of Communities in the Former Habsburg Areas. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, 79-99.
Kölbl, M. (2017.  Koliko smo toliko smo – We Are What We Are. Music, Dance, and Cultural Memory from Below”. In: Best of isa Science. An Interdisciplinary Collection of Essays on Music and Art. Vienna: Hollitzer Verlag, 71-89.
Kölbl, M. (2016. “Und sie singen tatsächlich noch immer … Aufnahmen burgenlandkroatischer Musik von Ursula Hemetek – And indeed, they still sing … Recordings of Burgenland-Croatian Music by Ursula Hemetek”. In: Marko Kölbl, Rudolf Pietsch and Hande Sağlam (Hgg.), Treasures of Fieldwork. A Selection of Ursula Hemetek’s Field Recordings (Tondokumente zur Volksmusik in Österreich Vol. 8). CD with scholarly booklet. Vienna: IVE, 16-35.
Kölbl, M. (2015. „Noch schöner ist es, die alte Mutter klagen zu hören… Totenklage in Stinatz – Još je lipše čuti, staru majku javkat… Tradicija javkanja u Stinjaki“. In: Gerlinde Stern-Pauer (Hg.), Wissenschaftliche Aufsätze der Burgenlandkroatinnen und -kroaten – Znanstveni članki gradišćanskih hrvatic i hrvatov. Veliki Borištof/Großwarasdorf: KUGA, 105-119.
Kölbl, M. (2015. „Identität überliefern. Musikvermittlung bei den Burgenländischen KroatInnen“. In: Ursula Hemetek, Marko Kölbl, Daniela Mayrlechner and Hande Sağlam (Hgg.), Traditionelle Musik. Überliefern – Verhandeln – Vermitteln (= klanglese 10). Vienna: IVE, 125-147.
 
Journalistische Artikel
Kölbl, M. (2019). „Ethnomusikologie und Gender. Intersektionale Perspektiven auf Musik, Geschlecht, Sexualität“. In: mdw-Magazin
Kölbl, M. (2019). „Musik, Tanz und Flucht“. In: Wien Wissen, Forschungsjournal der Stadt Wien
Kölbl, M. (2018). „Musik, Gender und Migration“. In: genderstudies, Zeitschrift des interdisziplinären Zentrums für Geschlechterforschung der Universität Bern
 
Internationale Vorträge (2014-heute)
Kölbl, M. (Nov. 2019). Afghanisch Tanzen. Transformationen von Geschlechts- und Sexualitätskonzepten im Fluchtkontext. 5th Annual Meeting of the Gender Studies Association Austria, University of Innsbruck, Austria
Kölbl, M. (Nov. 2019). Homonationalism, Ethnosexism and Anti-Muslim Racism. Afghan Refugees' Cultural Agency in Central Europe. Workshop Decolonizing Research Methodologies in Music and Gender Studies: Strategies for Practical Application and Action, Hanover University, Germany.
Kölbl, M., Tan, S. (Sept. 2019). Intersectional Perspectives on the Study of Performing Bodies (Panel). 35th European Seminar in Ethnomusicology, Durham University, United Kingdom.
Kawabata, M., Kölbl, M., Reitsamer, R., Scharff, C. (August 2019). Higher Music Education and Music as Work in the Zeitgeist of #MeToo and “Decolonise My Curriculum” (Round Table Discussion). isaScience, Interdisciplinary Conference of mdw – University of Music and Performing Arts Vienna, Reichenau, Austria.
Hofman, A., Kölbl, M., Öğüt, E.H. (July 2019). Sound Survivals: Affective Structures of Musical (Self)Care and Solidarity Across Borders (Panel). 45th ICTM World Conference, Chulalongkorn University, Bangkok, Thailand.
Kölbl, M. (June 2019). Facebook Fieldwork. Social Media zwischen Selbstrepräsentation von Communities und einer neuen Armchair-Ethnomusikologie. Daten.Werkstatt Ethnomusikologie, Annual Meeting of the ICTM Austrian National Committee, University Vienna, Austria.
Kölbl, M. (April 2019). Dancing Afghans: Masculinity and Sexuality in View of Ethnosexism and Anti-Muslim Racism. 3rd Symposium of the LGBTQ+ Music Study Group “Legacies of Resistance, Responding to Oppression: Changing Dynamics in LGBTQ+ Music Activism and Scholarship”, University of Southampton, United Kingdom.
Ajotikar, R., Kölbl, M. (Nov. 2018). (German-speaking) Europe and Intersectionalities (Open Forum). Workshop “Decolonizing Pedagogy and Practice in Music and Gender Studies”, Hanover University for Music, Drama and Media, Hanover, Germany.
Kölbl, M. (Okt. 2018). Afghan Pop. Sonic Spaces and the Refugee Experience. 3rd IASPM D-A-CH Conference “Pop – Power – Positions. Global Relations and Popular Music”, University of Bern, Switzerland.
Kölbl, M. (Sept. 2018). Sonic Intersections. Musik, Minderheiten und Geschlecht/Sexualität. 4rd Annual Meeting of the Gender Studies Association Austria, University of Music and Performing Arts Vienna, Austria.
Kölbl, M. (Sept. 2018). Sounds of Afghanistan. Music and the Refugee Experience. 34. European Seminar in Ethnomusicology, Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmija, Riga, Latvia.
Ajotikar, R. Gruber, C. Kölbl, M. (July 2018). Queering Minority Research in Ethnomusicology (Panel). Joint Symposium of the ICTM Study Groups on Music and Minorities and Music and Gender, Universität für Musik und darstellende Kunst Wien
Kölbl, M. (July 2018). Reversing Perspectives. Refugees, Participatory Research, and Agency. 6th Symposium of the ICTM Study Group on Applied Ethnomusicology, Central Conservatory of Music, Beijing, China.
Kölbl, M. (June 2018). queer_mdw. Universitäten verqueert strukturieren. Symposium „Sexualität(en) und Geschlechtsidentität(en) im österreichischen Hochschulraum“, Universität für Musik und darstellende Kunst Wien
Kölbl, M. (April 2018). Sounding Grief, Performing Gender: Laments in Burgenland, Croatia and Hercegovina. 6th ICTM Study Group Meeting on Music and Dance in South-Eastern Europe, Sinj, Croatia.
Kölbl, M. (Dec. 2017). Musikalische Identifikationen von jugendlichen Geflüchteten. Music Education Symposium „Nur ein Vorzeichenwechsel?, Universität für Musik und darstellende Kunst Wien. Kölbl, M. (Nov. 2017). Sounds of Pain and Gender. Gender Talks, University of Music and Performing Arts Vienna, Porgy & Bess, Wien.
Kölbl, M. (Nov. 2017). Decolonizing the seemingly Non-Colonial. Workshop Ethnomusicology and Postcolonialism, University of Bern, Switzerland.
Kölbl, M. (Oct. 2017). Klagende Männer. Hegemoniale Männlichkeit in Gefahr. Symposium “Männlichkeiten und ihre Klischees in Musik und Theater“, Universität Graz.
Kölbl, M., Marković, T. (Sept. 2017). The Sonic Dimension of Gender (Panel). Interdisciplinary Perspectives on Voice in the Post-Yugoslav Area. 32. European Seminar in Ethnomusicology, Tbilisi State Conservatoire, Tbilisi, Georgia.
Kölbl, M., Öğüt, E. (Aug. 2017). Music and Forced Migration (Panel). isaScience, 26th Internationale Sommerakademie, Semmering.
Kölbl, M., Marković T., Petrov, A., Šuvaković, M. (Aug. 2017). Voice in Theoretical Networks: The Sonic Dimension of Gender in Opera, Pop, and Traditional Music (Panel). isaScience, 26th Internationale Sommerakademie, Semmering.
Hoefnagels, A., Ajotikar, R., Kölbl, M., Rosa, L. (July 2017). Rethinking Language and Discourses on Gender and “Feminism” in Ethnomusicology: Global Contexts, Scholarly Trends and Future Directions (Panel). 44th ICTM World Conference, University of Limerick, Ireland.
Kölbl, M. (May 2017). Analytically Queer: Queering Non-Queer Scenarios of Music and Dance. 1st Symposium of the LGBTQ+ Music Study Group “Music – Queer – Intersections”, Edge Hill University, Ormskirk, United Kingdom.
Kölbl, M. (Dec. 2016). Bis der Tod uns (unter)scheidet. Totenklagen als geschlechterperformative Praxis.
4rd Annual Meeting of the Gender Studies Association Austria, Johannes Kepler Universität Linz.
Kölbl, M. (Nov. 2016). Autorität der Norm. Geschlecht in Musik und Tanz. Colloquium of the ICTM National Committees of Germany, Austria and Switzerland, Luzern University of Applied Sciences and Arts, Switzerland.
Kölbl, M. (Aug. 2016). Ritual Crying and Gender Constitution. The Performative Power of Croatian Laments.
isaScience, 25th Internationale Sommerakademie, Reichenau/Rax..
Fürnkranz, M., Kölbl, M. Raykoff, I., Vuletic, D. (Aug. 2016). The Eurovision Song Contest as a European Ritual (Panel). isaScience, 25th International Summer Academy, Reichenau/Rax, Austria.
Gruber, C., Kölbl, M. (Jul. 2016). EnGendering the Field. Surveying Gender and Queer Approaches in Ethnomusicology (co-authored paper). 9th ICTM Study Group Meeting on Music and Gender, Bern University, Switzerland.
Kölbl, M. (May 2016). Crying for the Dead. Methodology and Theory in the Frame of Minority Research.
ICTM Joint Annual Meeting of the Hungarian and Austrian National Committees, Hungarian Academy of Sciences, Budapest, Hungary.
Kölbl, M. (May 2016). Grieving Femininities. Croatian Laments between Subversion and Confirmation of Gender. International and interdisciplinary roundtable: Herstory in Southeast Europe, Southeast European Studies IV: Music, Theatre, Culture, Don Juan Archiv Wien.
Kölbl, M. (Sept. 2015). Gendered Moves. Geschlechterdifferenz am Dancefloor. 3. Jahrestagung der Österreichischen Gesellschaft für Geschlechterforschung, Universität Klagenfurt.
Kölbl, M. (Sept. 2015). Singing Pain. Lament as an Individual Expression of Grief. 31st European Seminar in Ethnomusicology, University of Limerick, Ireland.
Hemetek, U., Kölbl, M., Lechleithner, G. (Aug. 2015). Minorities and Cultural Memory. The Burgenland Croats (Panel). isaScience, 25th Internationale Sommerakademie, Reichenau/Rax.
Hampton, B., Kölbl, M., Rasmussen, A., Tolbert, E. (July 2015). Theorizing Gender in Ethnomusicology. 43rd ICTM World Conference, Kazakh National University of Arts, Astana, Kazakhstan.
Kölbl, M. (July 2015). Cultural Empowerment and Gender Agency. Ethnomusicological Perspectives. 43rd ICTM World Conference, Kazakh National University of Arts, Astana, Kazakhstan.
Kölbl, M., Zeichmann-Kocsis, J. (Nov. 2014). Identität überliefern. Zur Weitergabe von Musik bei den Burgenländischen KroatInnen (Panel). Internationales Symposium „Traditionelle Musik: Von der Überlieferung zur Vermittung - Modelle und Methoden“, Universität für Musik und darstellende Kunst Wien.
Kölbl, M. (Nov. 2014). Ne dajte me, majko, Nimcu niti Ugru. Croatian Heritage in the Austro-Hungarian Border Region. 9. International Symposium „Music in Society“, Music Academy Sarajevo, Bosnia and Herzegovina.
Kölbl, M. (Okt. 2014). Totenklagen und Schlagerlieder. Entwicklungen in der traditionellen Musikpraxis der BurgenlandkroatInnen. Jahrestagung der Österreichischen Gesellschaft für Musikwissenschaft, Universität Klagenfurt.
Kölbl, M. (Sept. 2014). What Should We Sing? Continuity and Discontinuity of Musical Forms and Genres among the Croatian Minority in Austria. 30th European Seminar in Ethnomusicology, Charles University Prague, Czech Republic.
Kölbl, M. (Aug. 2014). Die Lieder der Anderen. Musik von Minderheiten in Österreich. Sommerakademie der Österreichischen Volksliedwerks, Gmunden am Traunsee.
Kölbl, M. (July 2014). Female Lamenting. Gender Aspects in a Croatian Lament Tradition. 8th ICTM Study Group Meeting on Music and Minorities, Minpaku National Museum for Ethnology, Osaka, Japan.
Kölbl, M. (May 2014). Work of Pain. Trauer und Geschlecht in kroatischen Totenklagen. EmuK, Institut für Musikwissenschaften, Universität Wien.
Kölbl, M. (May 2014). Lament amongst Croats in Burgenland and in Croatia. Remarks on a declining Genre. ICTM Joint Meeting of the National Committees of Italy, Austria and Slovenia, Pulfero, Italy.
 
Gremiale Funktionen
2019   Chair, Study Group on Music, Gender and Sexuality des ICTM (International Council for Traditional Music)
2018   CORD Member, ESEM (European Seminar in Ethnomusicology)
2018   Stellvertretender Vorsitzender, Studienkommission Wissenschaftlich-künstlerische Masterstudien der Universität für Musik und darstellende Kunst Wien – mdw
2017   Stellvertretender Vorsitzender, Arbeitskreis für Gleichbehandlungsfragen der Universität für Musik und darstellende Kunst Wien – mdw
2016   Gründungsmitglied AG Gender & Musik, Tanz, Theater, Film der ÖGGF (Österreichische Gesellschaft für Geschlechterforschung)
2015   Koordinator MORE – Geflüchteteninitiative der UNIKO and der Universität für Musik und darstellende Kunst Wien – mdw
2015   Vice Chair, Study Group on Music and Gender des ICTM (International Council for Traditional Music)
2014   Mitglied queer_mdw, AG des Senats der Universität für Musik und darstellende Kunst Wien – mdw
2014   Insitutsvertreter der Plattform_Gender an der Universität für Musik und darstellende Kunst Wien – mdw
 
Mitgliedschaften in Fachgesellschaften und Organisationen
International Council for Traditional Music (ICTM); European Seminar in Ethnomusicology (ESEM); International Association for the Study of Popular Music—Deutschland, Österreich, Schweiz (IASPM-DACH); Österreichische Gesellschaft für Geschlechterforschung (ÖGGF); Österreichische Gesellschaft für Musikwissenschaften (ÖGMW), Österreichische Liga für Menschenrechte, Initiative Minderheiten
 
Preise, Förderungen und Auszeichnungen
2019, Herta und Kurt Blaukopf-Award für herausragende Dissertationen an der mdw
für die Dissertation „Burgenlandkroatische und kroatische Totenklagen“
2019, Publikationsförderung der Universität für Musik und darstellende Kunst Wien – mdw
für die Dissertation „Burgenlandkroatische und kroatische Totenklagen“
2018, Förderpreis der Dr. Lorenz Karall Stiftung                                                    
für die Dissertation „Burgenlandkroatische und kroatische Totenklagen“
2017, Award of Excellence, Staatspreis für herausragende Dissertation des Bundesministeriums für Wissenschaft, Forschung und Wirtschaft
für die Dissertation „Burgenlandkroatische und kroatische Totenklagen“