IPA-E - Inclusive Pedagogy in Arts - Europe
European Union: Erasmus+ Strategic Partnership for School Development, EUR 67.900
Duration: 2017-2019
🇦🇹 Austria 🇫🇮 Finland 🇩🇪 Germany 🇱🇹 Lithuania
Partners: Kuopio Conservatory (Coordinator), Kuopio University of Applied Sciences, University of Vechta, Vechta County Music School, Vilnius University Šiauliai Academy, Siauliai Music School,
Project team lead mdw: Beate Hennenberg
*****
Please find English version below
In den Jahren 2002–2004 erhielt das Kuopio-Konservatorium mit finanzieller Unterstützung des finnischen Bildungsministeriums als Pionier in Finnland die Aufgabe, administrative und pädagogische Richtlinien für den individualisierten Unterricht (IVT) im Lehrplan der Grundausbildung Kunst zu erstellen. Dies war der Ausgangspunkt für die Entwicklung des Kuopio-Konservatoriums zu einer inklusiven Musikschule. Ein besonderer Schwerpunkt lag auf Lehrmethoden für Schüler mit Lernschwierigkeiten. IVT erforderte neue Ideen für die Ausbildung von Musikpädagog*innen. Die Savonia University of Applied Sciences begann in Zusammenarbeit mit dem Kuopio-Konservatorium, die inklusive Pädagogik in der Ausbildung von Musik- und Tanzpädagogen zu entwickeln. Gleichzeitig wurde der Bedarf an Wissen und praktischen Erfahrungen im Unterrichten von Schülern mit besonderen Bedürfnissen von der Europäischen Musikschulunion (EMU) erkannt. Die Erfahrungen des Konservatoriums Kuopio wurden in mehreren Capacity-Building-Seminaren der EMU vorgestellt. Im Rahmen dieser Foren wurden fünf Projektpartner des IPA-E-Projekts gegründet. Von Anfang an war klar, dass die Projektpartner sowohl die praktische Pädagogik (Musik-/Tanzschulen) als auch die Lehrerausbildung (Universitäten) vertreten würden. Im IPA-E-Projekt waren die Partner Begründer in der Entwicklung von Inklusion in ihren Ländern, sowohl an Musikschulen als auch in anderen kunstpädagogischen Ausbildungen. Jede Organisation verfolgte einen leicht unterschiedlichen Inklusionsansatz. Alle Projektpartner verfügten über vielseitige und innovative pädagogische Lösungen für inklusive Pädagogik.
Im Rahmen des Projekts fanden fünf Projekttreffen statt: zwei in Finnland, je eines in Deutschland, Litauen und Österreich. Das letzte war das internationale Abschlussseminar in Kuopio, Finnland. Kern der Teamarbeit war die Reflexion während des gesamten Projekts. Es wurde festgestellt, dass Inklusion in der Pädagogik eine grundlegende Veränderung von Einstellungen, Lehrerausbildung, Lehrplänen/Sylvestern bedeutet.
*****
In 2002–2004, the Kuopio Conservatory, with financial support from the Finnish Ministry of Education, was tasked as a pioneer in Finland with developing administrative and pedagogical guidelines for Individualized Instruction (IVT) in the basic arts curriculum. This was the starting point for the development of the Kuopio Conservatory into an inclusive music school. A special focus was placed on teaching methods for students with learning disabilities. IVT required new ideas for the training of music educators. The Savonia University of Applied Sciences, in collaboration with the Kuopio Conservatory, began to develop inclusive pedagogy in the training of music and dance educators. At the same time, the need for The European Union of Music Schools (EMU) recognized the Kuopio Conservatory's expertise in teaching students with special needs. The experiences of the Kuopio Conservatory were presented at several EMU capacity-building seminars. Within the framework of these forums, five project partners of the IPA-E project were established. From the outset, it was clear that the project partners would represent both practical pedagogy (music/dance schools) and teacher education (universities). In the IPA-E project, the partners were pioneers in the development of inclusion in their countries, both in music schools and in other arts education programs. Each organization pursued a slightly different approach to inclusion. All project partners possessed versatile and innovative pedagogical solutions for inclusive education.“
Five project meetings took place as part of the project: two in Finland, one each in Germany, Lithuania, and Austria. The last was the final international seminar in Kuopio, Finland. Reflection throughout the project was at the heart of the teamwork. It was determined that inclusion in education requires a fundamental change in attitudes, teacher training, and curricula.
*****
Publications:
Hennenberg, Beate (2019), Keynote Results and Sustainable Development Opportunities for the University of Music and Performing Arts Vienna (mdw) and the Department of Music Education Research, Music Didactics, and Elementary Music Education: IPA-E, Final Seminar To Inclusion and Behind!, Kuopio Conservatory, February 7, 2019.
Hennenberg, Beate (2018), Inclusion in the Tension Between Normality and Diversity. Inclusive Pedagogy in Arts – Europe (IPA-E), 32nd Inclusion Researchers' Conference: University of Giessen, February 23, 2018.
Hennenberg, Beate, Vietoniemi, Elina (2017), Inclusive Pedagogy in Arts – Europe, Music School Research Symposium, Vienna, IKM, October 6, 2017.
-> Final Seminar Kuopio Music Centre
Beate Hennenberg