Forschungszentrum für Europäische Mehrstimmigkeit

 

Singing, Song and Sound

European Voices VI

International Symposium and Concerts

Research Centre for European Multipart Music
Department of Folk Music Research and Ethnomusicology
University of Music and Performing Arts Vienna
Austrian Folk Song Society
Viennese Folk Music Society
27–30 September 2021
Vienna, Austria


Call for papers

DEADLINE FOR SUBMISSIONS: 1 February 2021
PLACE: Operngasse 6 and Bockkeller, Vienna, Austria
LANGUAGE: English

Abstract

Johann Gottfried Herder characterised singing and song as human acts of personal and cultural agency (Herder & Bohlman 2017). These agencies are enacted musically thus centralis- ing the idea of ‘performance’. The interplay between the textually verbalised and musical content during performance is affected by skills, habits, and tacit knowledge of the agents as well as by the cultural and contextual features of performance(s). Acquisition and transmission processes make semantic references possible in the absence of the word, as well, as in yodelling practices, for example. Furthermore, the interplay between singing practices and music performed on instruments and/or played for dancing affects our social and cultural uses and understandings of sound.

In this framework, the intense degree of personal and cultural agency found in multipart music practices comes into sharp focus. One of the results of the tension between the objective and subjective dimensions of music and human agency within a group of performers is its characteristic and unique sound, an essential subject of study for our field. Psychoacoustic research on sound production and perception allow us to explore its features and their implications for the music making process. This is all the more necessary today, when performance processes increasingly draw on influential interchange between musical practice and documentation (e.g., in audio-visual form, in archives, on the internet, and on social media).

The symposium will focus on the diverse ways that singing, song and sound emerge and are experienced, based on personal and cultural agencies, and their effect on the practice and its discourse.

 

 


Die Mehrstimmigkeit stellt eines der reizvollsten Phänomene europäischer Musikpraktiken dar. Sie ist deshalb seit langem ein bevorzugter Forschungsgegenstand, besonders im nationalen Rahmen. Regionale Studien, die über die politischen Grenzen hinweg gehen, sind jedoch selten und sporadisch. Die regionalen und die politischen Grenzen in Europa sind aber in der Regel nicht dieselben. Nach einer detaillierten Analyse des Forschungsstandes im Jahr 2003 ergab sich ein großer und nur ansatzweise erforschter Bereich europäischer Musik. Die Gründung eines Forschungszentrums europäischer Mehrstimmigkeitin Form eines internationalen Netzwerkes von Spezialisten schien deshalb mehr als notwendig geworden zu sein.

Die gründliche Untersuchung der vielfältigen europäischen mehrstimmigen Musikpraktiken, kann auf Grund der großen Vielfalt nur durch Konzentration auf bestimmte Fragen und Bereichen erfolgen. Die bisherigen Untersuchungen erfassen folgende Themen: Multipart Singing in the Balkans and the Mediterranean (EV I),Cultural Listening and Local Discourse in Multipart Singing Traditions in Europe (EV II), TheInstrumentation and Instrumentalization of Sound (EV III), Multipart Instrumental Music. Soloist and Ensemble Traditions (EV IV) und Music for Dance(EV5).

Auf dieser Website werden Ergebnisse der bisherigen Forschungen bekannt gemacht um Interessierten Einblicke in diese Arbeit zu ermöglichen sowie um neue Impulse und Anregungen zu erhalten.

 

Ardian Amedaja