Karla Louisa Stolle
(Projektmitarbeiterin, TEAM)
Please find English version below
erwarb 2015 die Allgemeine Hochschulreife in der Leistungs- und Begabungsklasse an der Voltaire-Schule in Potsdam und studierte anschließend Lehramt für die Sekundarstufe II in den Fächern Musik und Deutsch an der Universität Potsdam (2017–2022). Während ihres Studiums war sie Stipendiatin der Studienstiftung des deutschen Volkes (2018–2022) und legte 2022 ihr Staatsexamen mit der Note sehr gut ab.
Ab April 2022 war sie mit einer halben Stelle als akademische Mitarbeiterin am Department Musik und Kunst der Universität Potsdam tätig. Parallel dazu arbeitete sie von August 2022 bis 2023 mit einer halben Stelle als Lehrerin an der Freien Waldorfschule Berlin Mitte. Von Juni 2023 bis September 2024 setzte sie ihre Tätigkeit als akademische Mitarbeiterin für Musikpädagogik und Musikdidaktik an der Universität Potsdam fort und übernahm dort die Koordination des Erasmus+-Projekts TEAM – Teacher Education Academy for Music. Future-Making, Mobility and Networking in Europe.
Seit Oktober 2024 ist sie Universitätsassistentin und Projektmitarbeiterin an der mdw – Universität für Musik und darstellende Kunst Wien, wo sie gemeinsam mit Prof. Dr. Isolde Malmberg die Projektkoordination von TEAM bis September 2026 fortführt. Von März bis August 2025 hatte sie außerdem einen Lehrauftrag am Institut für musikpädagogische Forschung und Praxis der mdw inne. Zudem ist sie seit Oktober 2024 als Doktoratsstudierende an der mdw eingeschrieben. Ihr Dissertationsprojekt trägt den Titel: Comparing music education throughout Europe: What does music education in schools look like and how does this show in the curricula? A qualitative analysis of music curricula within a comparative framework across five countries.
Seit dem Wintersemester 2025/2026 ist sie Mentee im Mentor:innenprogramm der mdw – University of Music and Performing Arts Vienna (Reach Higher – Reach Beyond): https://www.mdw.ac.at/forschungsfoerderung/mdw-interne-foerderungen/reach-higher/mentees-2025/26/
Ihre Arbeitsschwerpunkte in Forschung und Lehre liegen im sprachsensiblen Musikunterricht, im praxisorientierten Unterrichten, in der Curriculumsforschung sowie in der internationalen Musikpädagogik.
Karla Louisa Stolle obtained her general higher education entrance qualification in the advanced and gifted class in 2015 at the Voltaire School in Potsdam and subsequently studied to become a secondary school teacher (Sekundarstufe II) in the subjects of Music and German at the University of Potsdam (2017–2022). During her studies, she was a scholarship holder of the German National Academic Foundation (Studienstiftung des deutschen Volkes, 2018–2022) and completed her state examination in 2022 with very good.
From April 2022, she held a half-time position as a research assistant at the Department of Music and Arts at the University of Potsdam. In parallel, from August 2022 to 2023, she also worked half-time as a teacher at the Freie Waldorfschule Berlin Mitte. From June 2023 to September 2024, she continued her position as a research assistant in Music Education and Music Didactics at the University of Potsdam and coordinated the Erasmus+ project TEAM –Teacher Education Academy for Music. Future-Making, Mobility and Networking in Europe.
Since October 2024, she has been working as a university assistant and project researcher at the mdw – University of Music and Performing Arts Vienna, where she continues the project coordination of TEAM together with Prof. Dr. Isolde Malmberg until September 2026. From March to August 2025, she additionally held a lectureship at the Institute for Music Education Research and Practice at the mdw. She has also been enrolled as a doctoral student at the mdw since October 2024. Her dissertation project is entitled: Comparing music education throughout Europe: What does music education in schools look like and how does this show in the curricula? A qualitative analysis of music curricula within a comparative framework across five countries.
Her research and teaching interests include language-sensitive music education, practice-oriented teaching, curriculum research and international music education.
Links Blogs