Wei-Ya LIN

Wei-Ya Lin, geboren in Taipei, Taiwan, ist zur Zeit Ko-Projektleiterin des FWF-Peek-Projekts "creative (mis-)understandings" sowie Lehrbeauftragte am Institut für Komposition, Elektroakustik und TonmeisterInnen-Ausbildung sowie an der Universität Wien. Sie absolvierte 2006 das Magisterstudium im Konzertfach Viola mit Auszeichnung; 2005-2007 das Postgradualstudium im Fach Kammermusik und 2005-2007 studierte sie Komposition an der MDW. 2015 erhielt sie ebenfalls von der MDW ihr Ph.D. mit der Dissertation Musik im Leben der Tao (taiwanesische indigene Volksgruppe): Tradition und Innovation im Fach Ethnomusikologie mit Auszeichnung.

Forschungsschwerpunkt: Artistic Research, Bi-Musikalität, Musik der MigrantInnen in Wien, Musik von Minderheiten, Auditives Wissen, Musik der taiwanesischen Indigenen.

 

Wissenschaftliche Vorträge

11/2015           Podium-Diskutandin bei der Kick-Off Veranstaltung Artistic Research an der Universität für Musik und darstellende Kunst Wien.

10/2015           Vortrag ‚Minorities and the „borrowed“ Power? A case study about the Tao (indigenous ethnic group in Taiwan)’ bei the 19th international CHIME Meeting in Genf, Schweiz.

10/2015          2 Gastvorträge an der Hochschule Luzern, Schweiz (Erasmus Teacher Mobility).

09/2015           Vortrag ‚“Play me a recording, then I can disclose their relationships!“–Taboos, Songs and Identities in the Society of the Tao (indigenous ethnic group in Taiwan)’ bei der Tagung von European Seminar in Ethnomusicology in Limerick, Irland.

08/2015           Social Inclusion through Music Making–Theories in Practice in the Case of the Tao (indigenous ethnic group in Taiwan)’ bei der Tagung Music and Ecology in Ljubljana, Slowenien.

07/2015           Vortrag ‚The Knowledge of the Spirits in the Traditional Singing Practices of the Tao (indigenous ethnic group of Taiwan)’ in Roundtable The Performance of Spirits – An Auditory Anthropology of Creating Movement and Soundbei the 43nd ICTM World Conference in Astana, Kasachstan.

06/2015           Vortrag ‚“We have no Instrument!“ and the Concept behind: The Music in the Society of the Tao (indigenous ethnic group of Taiwan)’ bei the 20th Symposium of the ICTM Study Group on Folk Musical Instruments in Luang Prabang, Laos.

03/2015           Gastvortrag ‘Representation of Sound: Notation and Transcription’ an der Liszt Academy of Music in Budapest, Ungarn (Erasmus Teacher Mobility).

12/2014           Co-Vortrag mit Johannes Kretz ‚Sound Articulation – from Ethnomusicology about Taiwanese indigenous Aborigines to Contemporary Composition’ bei der Tagung Folklore and Post-Folklore in the Contemporary Era in Chisinau, Moldawien.

09/2014           Vortrag ‚Soundscape and Music on the Island of Human Beings’ an der National Taipei University in Taipei, Taiwan.

08/2014           Vortrag ‚“Their God is Better!“- the Practices of Traditional Singing and Church Hymens in the Society of Tao (an indigenous ethnic group in Taiwan)’ bei der Tagung Music and the Otherness in Ljubljana, Slowenien.

07/2014           Vortrag ‚Let's listen to the songs regarding to the Tao’ bei the 8th Symposium of the ICTM Study Group on Music and Minorities, in Osaka, Japan.

06/2014           Vortrag ‚“Bei uns gibt es keine sogenannte Musik, wir mianoanood (singen)!“ – Eine Studie zur Erforschung des auditiven Wissens der Tao’ bei der Tagung Auditive Wissenskulturen an der Universität für Musik und darstellende Kunst Graz und Karl-Franzens-Universität-Graz.

05/2014           Vortrag ‚Music and Taboos in the Life of the Tao (Taiwanese indigenous ethnic group)’ bei EMUK (Ethnomusikologischer Kulturverein).

05/2014           2 Gastvorträge ‚Multicultural Taiwan: an Overview about the Music of Taiwan’ und ‚ Representation of Sounds on the paper: Notation and Transkriptions’ an der Jāzeps Vītols Latvian Academy of Music in Riga, Lettland (Erasmus Teacher Mobility).

05/2014           Vortrag ‚The „Truth“ behind the Microphones’ im Panel Ethnomusicology and New Technology mit Jürgen Schöpf und Mojca Kovacic beim ICTM Joint Meeting–Austria, Italy, Slovenia in Pulfero, Italien.

05/2014           Podium-Diskutandin bei der Kick-Off Veranstaltung Transkulturalität an der Universität für Musik und darstellende Kunst Wien.

04/2014           Präsentation ‚Intercultural Communication and Reflective Practice for a Continuous Learning Process’ an der Universität für Musik und darstellende Kunst Wien.

04/2014           3 Gastvorträge ‚Music, Taboos and Values: Observation of the Cultural Transformation in the Society of the Tao (Taiwanese indigenous ethnic group)‚ ‘We don’t Do Music, We Mi-anoanood (Singing)–A Study about the Music of the Tao’ und ‚Transdisciplinarily between Composition and Ethnomusicology’ an der Music Academy of Ljubljana und University of Ljubljana (Erasmus Teacher Mobility).

09/2013           Vortrag ‚Relationship between the Practices of Traditional Singing and Church Hymens in the Society of Tao (an indigenous ethnic group in Taiwan)’ bei the 3rd Symposium of the ICTM Study Group on Multipart Music in Budapest, Ungarn.

07/2013           ‚Music, Taboos and Values: Musical Creativities as a Tool for Shaping New Identities among the Tao’s (indigenous ethnic group of Taiwan)“, ein Panel mit Dr. Prof. Greg Hurworth und Mag. Jian-Ping Guo (nativ Tao) bei the 42nd ICTM World Conference in Shanghai, Volksrepublik China.

04/2012           ‚Multipart Singing in the Society of the Tao (an indigenous ethnic group in Taiwan)’, 2nd Symposium of the ICTM Study Group on Multipart Music in Tirana, Albanien.

07/2011           Vortrag ‚Communication in the Field – An Example from Research on the Life and Music of the Tao (indigenous ethnic group of Taiwan)“ bei the 41st ICTM World Conference in St. John’s, Canada.

01/2011           ‚Frauen in der Wissenschaft: Doktorandinnen des IVE stellen ihre Arbeiten vor’, ein Radiobeitrag bei Radio Orange Wien. (Aufrufbar unter www.mdw.ac.at/ive/eigenklang.html)

06/2010           Vortrag ‚Musik im Leben der Tao: Tradition und Innovation’ bei der Jahrestagung von Österreichisches Nationalkomitee im ICTM.

07/2009           Vortrag ‚Tradition AND Innovation–An Example with the Music of Tao (indigenous people of Taiwan)’, bei the 40th ICTM World Conference in Durban, Süd Afrika.

 

Wissenschaftliche Feldforschungen

05/2015           Ost-Lettland (Erasmus Teacher Mobility an der Jāzeps Vītols Latvian Academy of Music in Riga, Lettland).

05/2015           Ethnische Minderheiten in Wien (Universität für Musik und darstellende Kunst Wien).

04/2015           Dong-He, Hsin-Wu und Li-Dao in Taiwan (indigene Volksgruppe: Tao und Bunun, beauftragt vonFormosa Indigenous Dance Foundation of Culture and Arts in Taiwan, teilweise freie Forschungstätigkeit).

03/2015           Budapest (Erasmus Teacher Mobility an der Liszt Academy of Music in Budapest, Ungarn).

10/2014           Lanyu, Taiwan (indigene Volksgruppe: Tao, Dissertation).

05/2014           Ost-Lettland (Erasmus Teacher Mobility an der Jāzeps Vītols Latvian Academy of Music in Riga, Lettland).

07-08/2013      Lanyu, Taiwan (indigene Volksgruppe: Tao, Dissertation).

08/2012           Lanyu, Taiwan (indigene Volksgruppe: Tao, Dissertation).

08-09/2010      Lanyu, Taiwan (indigene Volksgruppe: Tao, Dissertation).

05/2009           Lanyu, Taiwan (indigene Volksgruppe: Tao, Dissertation).

07-08/2008      Lanyu, Taiwan (indigene Volksgruppe: Tao, Dissertation).

2006-2007       Ball-Kultur in Wien (Universität für Musik und darstellende Kunst Wien).

02-03/2008      Lanyu, Taiwan (indigene Volksgruppe: Tao, Dissertation).

07-08/2007      Lanyu, Taiwan (indigene Volksgruppe: Tao, Dissertation).

08/2005           Taiwan (indigene Volksgruppen: Tao, Amis, Paiwan, Puyuma, Taroko, Bunun, freie Forschungstätigkeit).

 

Publikationen

Lin, Wei-Ya (2018). ’Bei uns gibt es keine sogenannte Musik, wir mianoanood (singen)!’ – Eine Studie zur Erforschung des auditiven Wissens der Tao. Bernd Brabec de Mori (ed.). Es wird voraussichtlich beim Verlag Springer publiziert.

Lin, Wei-Ya (2015). The Relationship between the Practices of Traditional Singing and Church Hymns in the Society of the Tao (an indigenous ethnic group of Taiwan). In Pal Richter and Lujza Tari’s (ed.) Multipart Music: Individuals and Educated People in Traditional Multipart Music Practices. Budapest: Research Centre for the Humanities HAS. p.416-434.

Lin, Wei-Ya (2015). Die Musik im Leben der Tao (taiwanesische indigene Volksgruppe): Tradition und Innovation. Dissertation an der Universität für Musik und darstellende Kunst Wien.

Lin, Wei-Ya und Kretz, Johannes (2015). Sound Articulation–from Ethnomusicology about Taiwanese Aborigines to Contemporary Composition Folclor Si Postfolclor In Contemporaneitate, Materiale Conferintei internationale 11-12 decembrie 2014. Academia de Muzica, Teatru si Arte Plastice, Chisinau. p. 38-45.

Lin, Wei-Ya (2013). The Relationship between Music and Taboos in the Society of the Tao (An Indigenous Ethnic Group of Taiwan) in Journal of Creative Communications 8(1). SAGE Publications. p. 45-64. DOI: 10.1177/0973258613512551

Lin, Wei-Ya (2013). Mikarayag – Clapping and Singing Gathering of the Tao: Individual Creativity within the Collective Act“ in Ardian Ahmedaja’s (ed.) Local and Global Understandings of Creativities. Multipart music making and the construction of ideas, contexts and contents. CD and DVD with audiovisual examples included. Cambridge Scholars Publishing. p. 232-249.

Lin, Wei-Ya (2012). Digital Archive of the Taiwan Music Institute (國立傳統藝術中心台灣音樂館), Website Review in Year Book for Traditional Music Vol. 44.International Council for Traditional Music under the auspices of UNESCO. p. 230-231.

Lin, Wei-Ya (2011). 序-默默傳承達悟傳統社會文化的蘭嶼樹人 (Preface) in Chou Tsung-Chings 2 Sammelbänden雅美族歌謠:情歌與拍手歌/古謠 (Yami Songs: Love Songs and Mikarayag/ Old Songs)

Lin, Wei-Ya & Schöpf, Jürgen (2011). Mehrspur-Aufnahmen in der Feldforschung - Obvious Engineering? in Jahrbuch Bd. 2 des Phonogrammarchivs der Österreichischen Akademie der Wissenschaften.Cuvillier Verlag. p.91-127.

Lin, Wei-Ya (2011). Mikarayag - Mehrstimmiger Gesang der Tao. Feldforschungsbericht von der Orchideeninsel, Taiwan 2010 in Jahrbuch 2 des Phonogrammarchivs der Österreichischen Akademie der Wissenschaften. Cuvillier Verlag. p. 272-287

Lin, Wei-Ya (2008). Gedanken zu Kunst, Gesellschaft und Vermischung. Ein Beitrag für das Programmheft des Festivals Wien Modern 2008. p.151.

Lin, Wei-Ya (2006). Die Musik und das Leben der taiwanesischen Ureinwohner-Volksgruppe Tao (Yami)“. Magisterarbeit an der Universität für Musik und darstellende Kunst Wien.

 

Kommende Publikation:

Lin, Wei-Ya (2015/16). Practising Theories by Listening to Songs Related to the Tao (an indigenous ethnic group of Taiwan). Terada Yoshitaka und Ursula Hemetek (eds.). Es wird voraussichtlich bei National Museum of Ethnology in Osaka, Japan, publiziert.

 

Relevante Mitgliedschaften

Seit 2019: Mitglied beim AAA (American Anthropological Association)

Seit 2018: Mitglied beim SAR (Society for Artistic Research)

Seit 2015: Mitglied beim ESEM (European Seminar in Ethnomusicology)

Seit 2014: Mitglied beim EATS (The European Association of Taiwan Studies)

Seit 2010: Mitglied beim ICTM Austrian National Committee

Seit 2007: Mitglied beim ICTM (International Council for Traditional Music)

Seit 2004: Obfrau des Vereins Internationale Kulturplattform Wien

 


e-mail: lin@mdw.ac.at