Konferenzen, CfP

Conferences, CfP

 

 


 



Stabstelle Forschungsförderung

Mag.a Therese Kaufmann, MA

Anton-von-Webern-Platz 1
1030 Wien

1. Stock, Raum B 01 23

Tel. +43 1 711 55-6100

forschungsfoerderung@mdw.ac.at

 

IWK Vienna Talk 2020 "Bridging the Gaps"

POSTPONED TO 2022
mdw

On the occasion of the 35th anniversary of the Institute of Music Acoustics (Wiener Klangstil), we are inviting for the Fourth Vienna Talk on Music Acoustics and Performance Science 2020 under the theme "Bridging the Gaps". Unfortunately, due to restrictive measures related to the COVID-19 outbreak, the 4th Vienna Talk on Music Acoustics will be rescheduled for September 2022.

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Fragility of Sounds | Festival Conference 2020

8 - 9 May 2020 POSTPONED!

new Date: 14 - 16 January 2021
University of Music and Performing Arts, Graz

"On the fragility of sounds" is an artistic research project funded by the FWF Austrian Science Fund (PEEK Project AR537). It is designed to explore terrains of composition and contemporary music theatre as they are interwoven with feminist practice. The project research expands from the intersection of listening, composing, and feminism. We ask: Can music theatre be conceived with "Another Ear" rather than from the perspective of the "Male Gaze"? We aim to understand how the process of composing is affected by (feminist) listening.

"Fragility of Sounds" is a multi-/interdisciplinary festival-conference and invites proposals from researchers and artistic researchers from any discipline whose work relates to this topic.

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Journal of Artistic Research

Open Calls:

  • JAR 25 (third issue of 2021): 31 January 2021 

  • JAR 26 (first issue of 2022):  31 May 2021

Expositions can be submitted until midnight in your local time zone.

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Adel im Vormärz.

Interdisziplinäre Tagung

11. - 13 März 2021
Literaturarchiv Mersch

Das Literaturarchiv in Mersch gemeinsam mit der Universität Stuttgart widmet in Kooperation mit der Forum Vormärz Forschung seine nächste Jahrestagung (11.-13.März 2021) dem Adel im 19. Jahrhundert, speziell dem Adel im Vormärz. Auch wenn das 19. Jahrhundert als das bürgerliche Zeitalter gilt, stammen doch bedeutende Autoren und Autorinnen aus dem Adel und damit einer sozialen Formation, die – so die Ausgangsthese der Tagung – zunehmend auch das Schreiben dazu nutzte, um politisch Stellung zu beziehen und/oder politische Statusverluste als Künstler zu kompensieren. 
Um dieses bislang in der germanistischen Forschung nur wenig erschlossene Untersuchungsgebiet zu beleuchten, sind Beiträge willkommen, die sich einem einzelnen Autor/einer einzelnen Autorin oder mehreren vergleichend widmen. Zu fragen wäre, ob und inwiefern die adlige Herkunft bei der Selbstpositionierung als Schriftsteller/in eine Rolle spielt. Ebenso begrüßt werden Beiträge zum Adel in der Literaturgeschichtsschreibung sowie dem Adel aus historischer Perspektive. Auch Beiträge aus dem Bereich der Musik-, Kunst- und Theaterwissenschaften sind willkommen. Einzelne Vorträge können auch gern das lange 19. Jahrhundert betrachten, grundsätzlich sollte der Fokus aber auf der Zeit des Vormärz liegen. Nachdem die Darstellung adliger Figuren in der Literatur bereits ausführlich in der Forschung diskutiert worden ist, wollen wir in dieser Tagung Adel im Vormärz neue Wege beschreiten.

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"universum rei harmonicae concentrum absolvunt"

Das Cembalo im 16. Jahrhundert / The Harpsichord in the 16th century

22. - 24. April 2021
Internationale Tagung
mdw

Die dreitägige Konferenz wird Vorträge (Dauer 30 Min.), Lecture Recitals (45 Min.) und Work- shops umfassen, Konferenzsprachen sind Englisch und Deutsch. Wir laden zu Beiträgen zu fol- genden Themenbereichen ein: Stil- und Repertoirefragen, Aufführungspraxis, Organologie bzw. Bautechnik und -geschichte sowie Verbreitung, musikalische Funktion, soziale und kul- turelle Bedeutung von gezupften Tasteninstrumente im 16. Jahrhundert.

This conference aims to bring together interested scholars, performers and instrument makers/restorers to further the exploration of the repertoire and its appropriate instruments. The three days will include papers (30 minutes), lecture recitals (45 minutes), and workshops. The conference languages will be German and English. We particularly encourage proposals on style, repertoire, and performance practice, as well as organology and (the history of) in- strument building, the dissemination, musical function, and cultural significance of plucked keyboard instruments.

mehr / more Information + CfP (Deadline 30. September 2020)

 


 

Muße, Musen und das Müssen. Wissen und Geschlecht in Musik* Theater* Film*

23. - 24. April 2020 - VERSCHOBEN: 29.-30. April 2021!

Interdisziplinäre Ringvorlesungstagung mit Beiträgen von Doris Ingrisch, Marion Mangelsdorf, Mara Mattuschka, Jürgen Oberschmidt, Katja Rothe, Iris ter Schiphorst, Doris Uhlich und Gabriele Wappel

Konzept: Andrea Ellmeier, Doris Ingrisch

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10th ELIA Academy

19 - 21 May 2021
Brussels

Hosted by LUCA School of Arts and KU Leuven Faculty of Architecture.
ELIA Academy brings together lecturers and students to exchange teaching and learning practices in higher arts education.
Representatives of ELIA member institutions are invited to contribute to the next edition’s programme, exploring the idea of transferable creative intelligence and the concept of the ‘extended artist’.

more Information and CfP (Deadline 15 December 2020)

 


 

Performance Philosophy Problems: How Does Performance Philospohy Collaborate?

9 - 12 June 2021
University of the Arts Helsinki

Our times have generated problems, the scope, depth, complexity and ubiquity of which are surpassing traditional procedures for solving them. As the problems we face change in nature so too must our ways of dealing with them. Global problems require new modes of collaboration, transversal combinations and inclusiveness, enabling all kinds of agents from different fields to unite their experiences and efforts. At the same time, existing organisations are compelled to rethink their reasons for existence, their values and ways of functioning. Performance Philosophy is not immune to this challenge.

The 6th Performance Philosophy biennial asks: what kinds of problems does working in the field of performance philosophy lead us to encounter and to articulate, and what tools does it provide to deal with them? The conference invites its participants – artists, philosophers, scholars, artist-researchers and performance philosophers, regardless of any particular genre, school or discipline – to articulate the range of performance philosophy problems, whose treatment calls for dialogue and collaboration between philosophy and the performing arts.

Performance Philosophy Problems welcomes two types of proposals:

  • individual & panel proposals
  • PPP Key Groups proposals

more Information and CfP (Deadline 15 December 2020)

 


 

Music Across the Ocean: Processes of Cultural Exchange in a Transatlantic Space, 1800 - 1950

24 - 25 June 2021
mdw

Interdisziplinäres und internationales Symposium / Interdisciplinary and international symposium

Auf der internationalen interdisziplinären Tagung Music Across the Ocean: Processes of Cultural Exchange in a Transatlantic Space, 1800–1950 sollen musikbezogene transatlantische kulturelle Austauschprozesse in beide Richtungen thematisiert werden, wobei Kultur hier nicht als Zustand oder Bedingung verstanden wird, sondern als Prozess, der mit Phänomenen der Überlappung und Übertragung, der Verflechtung und Aushandlung von Machtverhältnissen (wie etwa der kulturellen Hegemonie) verbunden ist. Mit den Konzepten des kulturellen Austauschs (Burke 2000), des Kulturtransfers (Lüsebrink 2005) und der kulturellen Übersetzung (Bachmann-Medick 2016) seien hier exemplarisch nur einige methodische Anknüpfungspunkte genannt. Austauschprozesse werden in diesem Zusammenhang nicht nur als Transfer von Personen (Musiker:innen, Musiklehrer:innen und -schüler:innen, Musikalienhändler:innen) betrachtet, sondern ebenso auf den Ebenen der transferierten Praktiken (Instrumentenbau, Salonführen, Orchesterleiten, Unterrichten), Medien (Noten, Instrumente, Bilder, Film), Gesellschafts- (Heroenbilder, Kanon, Demokratie) und Raumkonzepte (Privathäuser, Theater, Konzertsäle, Geschäftsräume).

Zum CfP (Deadline 30. November 2020)

Exchange in a Transatlantic Space, 1800-1950 will address music-related transatlantic cultural exchange processes in both directions, whereby culture is understood here not as a state or condition, but as a process connected with the phenomena of overlapping, transmission, interweaving, and negotiation of power relations (such as cultural hegemony). The concepts of cultural exchange (Burke 2000), cultural transfer (Lüsebrink 2005) and cultural translation (Bachmann-Medick 2016) are just a few examples of possible methodological approaches. In this context, exchange processes are not only regarded as a transfer of individuals (musicians, music teachers and students, music dealers), but likewise on the levels of transferred practices (instrument making, running a musical, orchestra conducting, teaching), media (sheet music, instruments, images, film), concepts of society (heroic images, musical canon, democracy) and spatial contexts (private houses, theaters, concert halls, business premises).

Go to CfP (Deadline 30 November 2020)

 


 

International  Conducting Studies Conference 2020

25 - 27 June 2020 --> POSTPONED: 25 - 27 June 2021
St. Anne's College, University of Oxford

OCIICSC 2020 is the fourth conference designed to bring together researchers and practitioners in order to generate interdisciplinary dialogue about, raise awareness of, and generate further development in the field of conducting studies. As the three previous conferences have shown, the practice of instrumental and vocal conducting encompasses vastly more than its physical manifestation suggests. The Conference continues to explore conducting’s many facets through a range of disciplines including musicology, ethnomusicology, music education, philosophy, psychology, anthropology, and sociology.

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Performance  Studies Network International Conference 2020

2 -5 July 2020 --> POSTPONED: 1 - 4 July 2021
University of Huddersfield (GB)

The University of Huddersfield is proud to host the 2020 Performance Studies Network Conference. We look forward to welcoming delegates from across the globe to share research about performance, including practice-based research, research-dynamic performances, and much more. We can promise a range of presentations and formats, covering diverse genres, methodologies, practices and periods of study, across our numerous lecture and seminar rooms, concert venues, archive and exhibition centre, and other spaces.

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CARPA7 - Elastic Writing in Artistic Research

26 - 28 August 2021, pre-conference on 25 August 2021 | hybrid
Theatre Academy at the University of the Arts Helsinki

The conference invites artist-researchers (individually, as pairs or in panels) from diverse environments to submit presentation proposals related to the themes of the conference’s three different strands. 

The conference addresses its thematic through a threefold grid: Forms of Writing (with No Hands), Dis(guised) Writing and Techno-Writing. 

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"Ambivalente (Un-)Sichtbarkeiten"

8. Jahrestagung der ÖGGF

20. - 21. September 2021 | online

Gemeinsame Veranstaltung von Forschungsplattform GAIN – Gender: Ambivalent In_Visibilities der Universität Wien, Referat Genderforschung der Universität Wien und ÖGGF

Prozesse, die intersektional vergeschlechtliche Un_Sichtbarkeiten herbeiführen, sind nicht nur überaus komplex, sondern auch zutiefst ambivalent. Sichtbar zu sein oder zu werden ist eine Voraussetzung für politisches und soziales Wahrgenommenwerden, allerdings übersetzt sich Sichtbarkeit nicht automatisch in politische Handlungsmacht. Zudem gilt: Was an Rechten und sozialer Akzeptanz gewonnen wurde, bleibt nie selbstverständlich. Jene Bewegungen, die sich dem Kampf gegen den „Genderismus“ verschrieben haben, liefern dafür nur die offensichtlichsten Beispiele. Das „Un_Sichtbarwerden“ ist ein Problemkomplex und ein Prozess, der vor dem Hintergrund weitreichender kultureller und sozialer Veränderungen im globalen Maßstab abläuft. Diese werden u.a. angetrieben durch die Ökonomisierung des Sozialen, durch (erzwungene) Migration, religiösen Pluralismus, transnationale Protestbewegungen, neue mediale Technologien und die von ihnen hervorgerufenen Narrationen. Das „Sichtbare“ ist nicht einfach gegeben, sondern das historisch spezifische und kontingente Ergebnis von Prozessen des Sichtbarmachens – und, im Gegenzug, des Unsichtbarmachens an den porös gewordenen Schnittflächen von Öffentlichem und Privatem. Weiters kann Un_sichtbarkeit auch unter spezifischen Bedingungen als Strategie des Widerstands und der Kritik analysiert werden.

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Musikwissenschaft nach Beethoven

XVII. Internationaler Kongress der Gesellschaft für Musikforschung

28. September - 1. Oktober 2021
Beethoven-Haus Bonn

Um der Aktualität von Forschung und Fachdiskussion Rechnung zu tragen, öffnen wir mit diesem zweiten Call for Papers die Programmplanung aber auch für weitere, zusätzliche Beiträge. Es bleibt unser Anliegen, mit dem Bonner Kongress über Beethoven und das „Beethoven Paradigm“ hinaus eine Plattform für die gesamte Vielfalt des Faches, den internationalen Austausch und die fachliche Selbstreflexion zu bieten. Beiträge, die sich mit den massiven Auswirkungen der Pandemie auf die musikalische Kultur auseinandersetzen, sind daher ebenso willkommen wie Beiträge zu Musikkulturen jenseits des Beethovenjubiläums, etwa im Bereich der Popmusikforschung und der Sound Studies.

mehr Information und CfP (Deadline 31. Jänner 2021)

 


 

A p a r t - Together - Becoming With

1. - 3. Dezember 2021
Universität Klagenfurt

Gesellschaftskritische Geschlechterforschung als Beitrag zu einer Allianz für die Zukunft
Arbeitstagung: 20 Jahre Universitätszentrum für Frauen*- und Geschlechterstudien an der Universität Klagenfurt.

mehr Information und CfP (Deadline 7. Jänner 2021)

 


 

Journal  of Embodied Research

Journal of Embodied Research solicits video articles of between 10 and 20 minutes that document and share the results of research projects in which embodied practice is an essential part of the methodology. There are no annual deadlines and video articles are published on a rolling basis throughout the year. Informal inquiries to JER can be made by emailing the journal editor at any time. Formal submissions should be made electronically through the website. 

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Open Gender Journal

Seit der ersten Veröffentlichung im September 2017 reflektiert OGJ die Breite und Vielfalt des wissenschaftlichen Feldes der Geschlechterforschung ohne thematische Einschränkungen: Im Sinne eines „mega journals“ verzichtet OGJ auf eine Ausgabenbindung und ermöglicht dadurch eine fortlaufende, zeitnahe Erscheinungsweise.
Geschlechterforschung wird dabei als Sammelbegriff für die verschiedenen methodischen und theoretischen Ausrichtungen innerhalb des Feldes verwendet (Frauenforschung, Geschlechterforschung, Genderforschung, Gender Studies, feministische Forschung). Zudem werden folgende Forschungszusammenhänge ausdrücklich miteinbezogen: Queer Studies, Disability Studies, Rassismusforschung, Critical Whiteness, Postcolonial Studies, Diversity Studies, Intersektionale Perspektiven.

Einreichungen laufend möglich

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IMPAR - Online Journal for Artistic Research

ÍMPAR  - Online Journal for Artistic Research is a peer-reviewed journal published twice a year by the IMPAR group of researchers at the University of Aveiro’s branch of INET-md. ÍMPAR is an open access journal that aims to promote, disseminate and discuss performance as artistic research in order to consistently increase the knowledge in this area, with a special focus on the intersections between critical and material thinking, aspects, remix practices and aesthetic appreciation. In this sense, the articles published are relevant to the advancement of the field of artistic research, and to further strengthen the inextricable link between artistic production and research. While the focus of the journal evokes a wide range of topics (such as creativity in performance; experimental, theoretical and philosophical approaches; improvisatory practices, etc.) all topics related to artistic research will be considered. In order to enhance and effectively support the understanding of their argument, authors are encouraged to include audio-visual elements in their manuscripts.

Einreichungen laufend möglich

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