Konferenzen, Tagungen, Symposien, CfP

 

 


 



Stabstelle Forschungsförderung

Mag.a Therese Kaufmann, MA

Anton-von-Webern-Platz 1
1030 Wien

1. Stock, Raum B 01 23

Tel. +43 1 711 55-6100

forschungsfoerderung@mdw.ac.at

 

Open Call VIS Issue 5: "One more time, let's do it again"

“... What insights may emerge by doing something again and again, repeatedly, over a long period? We invite expositions of artistic research where “doing it again” is of importance, and we invite contributors to expose the artistic research questions, contexts, practices and outcomes in which repetition manifests itself, reflecting upon how “doing it again” may contribute to practice, to research, insights and to knowledge production. ...”

Deadline 1 June 2020

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Journal of Artistic Research - Calls for Contributions

The Journal for Artistic Research (JAR) is an international, online, Open Access and peer-reviewed journal that disseminates artistic research from all disciplines. JAR invites the ever-increasing number of artistic researchers to develop what for the sciences and humanities are standard academic publication procedures. It serves as a meeting point of diverse practices and methodologies in a field that has become a worldwide movement with many local activities.

JAR provides a digital platform where multiple methods, media and articulations may function together to generate insights in artistic research endeavours. It seeks to promote expositions of practice as research. In JAR artistic research is viewed as a developing field where research and art are positioned as mutually influential. Recognising that the field is ever developing and expanding, JAR remains open to continued re-articulations of its publishing criteria.

Open Calls:

  • JAR 23 (first issue of 2021): 29 June 2020

  • JAR 24 (second issue of 2021):  31 October 2020

Regardless of the dates listed, submissions at any time are welcome. JAR will process these on an ongoing basis with the aim of getting the next issues on the way as quickly as possible. 

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Auto/Biographie und Gender: Fakt, Fake, Fiktion

9. Öffentlicher Workshop der AG Biografie und Geschlecht

17. - 18. Juli 2020
Bayreuth

Der neunte Workshop des Arbeitskreises Biographie und Geschlecht fördert den interdisziplinären Austausch von Nachwuchswissenschaftler*innen und beschäftigt sich in diesem Jahr mit Projekten zum Thema Auto/Biographie und Gender: Fakt, Fake, Fiktion. Die Teilnehmenden erörtern verschiedene Teilaspekte des Forschungskomplexes mit Fokus auf Geschlecht und methodische sowie ästhetische Fragestellungen. Der Workshop geht dabei davon aus, dass das Spannungsverhältnis von Fiktion und Fake, Fälschung und Fakt sowohl in der biographischen Forschung als auch für die Auseinandersetzung mit autobiographischem Schreiben von zentraler Bedeutung ist. Der Literaturwissenschaftler Philip Lejeune beispielsweise definiert 1975 den „autobiographischen Pakt“ zwischen Autor*in und Leser*innen als die Übereinkunft, dass in einer Autobiographie (ausschließlich) über wahre Begebenheiten aus dem Autor*innen-Leben erzählt wird. Wenig später revidiert er dies angesichts der unvermeidlichen fiktionalen Anteile jeder Form literarischen Schreibens: “In spite of the fact that autobiography is impossible, this in no way prevents it from existing“ („The Autobiographical Pact [bis]“). Ähnlich konstatiert Dee Garrison für das biographische Forschen und Schreiben die Unumgänglichkeit, auf „techniques of the novelist“ (und damit narrative/fiktionale Anteile) zurückzugreifen („Two Roads Taken“ in: The Challenge of Feminist Biography).

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EASST4S PRAGUE2020 - Locating and Timing Matters: Significance and Agency of STS in Emerging Worlds

18 - 21 August 2020
Czech Technical University, Prague

How has the world changed since 2016 when EASST and 4S met in Barcelona? Since then, efforts to frame “alternative” approaches and futures appear to have been co-opted by powerful actors. Big Data has been fiercely replacing former identities with digital identities for humans, animals and artefacts. Geopolitical and epistemic centres have further multiplied. The global temperature of the planet continues to increase, as do global emissions of CO2. Wildlife biodiversity is decreasing, while the first CRISPR-Cas engineered babies with altered germlines were born. Modern nation-states have become more unstable even as we see the tentative emergence of new collectives and solidarities. The #metoo campaign has sparked a new wave of articulations of and conflict over gender power asymmetries contributing energy to other ongoing efforts against asymmetric differentiations and exclusions in and beyond academic contexts.

These are just some of the major shifts that create feelings of urgency, unease and confusion. Calls to “act now” proliferate. And yet, while technoscience and its products ever more tangibly shape our planet and lives, politicians, publics, and even academics feel helpless.

We invite STS scholars to examine such spiralling changes that generate these feelings of urgency and powerlessness in ways that make our research relevant to wider academic and non-academic publics. For the meeting in Prague, we especially welcome inquiries into longer term continuities and discontinuities and material legacies of modernity—both desired and undesirable—that have been built into our sociotechnical infrastructures and ways of living. We want to pay special attention to the ways in which geopolitical, economic and epistemic globalization is localized and distributed over Planet Earth. What are the means and ends of STS in different places? What does it take to intervene and be relevant here and there? Whom do we want to speak and act with? Who wants to speak and act with us?

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Symposium "Performing, Engaging, Knowing"

26 - 29 August 2020
Lucerne School of Music

The Lucerne School of Music, in collaboration with the Department of Composition, Electroacoustics, and Tonmeister Education of mdw – University of Music and Performing Arts Vienna, and the Swiss Society for Ethnomusicology, will host the 7th Symposium of the ICTM Study Group on Applied Ethnomusicology.

The symposium «Performing, Engaging, Knowing» aims to bring together ethnomusicological and artistic practices to uncover convergences and conflicts between different forms of sonic, musical, and social knowing.

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6. Österreichische Citizen Science Konferenz

5. - 8. Mai 2020 VERSCHOBEN!!!

neues Datum: 14. - 16. September 2020
Universität Wien

Die jährlich stattfindende Konferenz zum Thema Citizen Science, der aktiven Beteiligung von BürgerInnen in wissenschaftlichen Projekten, wird jedes Jahr an einem anderen Ort und von einer anderen Institution ausgerichtet. 2020 wird die Universität Wien diese transdisziplinäre Konferenz unter dem Motto “Citizen Science: Anspruch und Bedeutung” vom 6.-8. Mai am Campus im Herzen Wiens organisieren.

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Widerstand erforderlich?

Identitäts- und Geschlechterkämpfe im Horizont von Rechtspopulismus und christlichem Fundamentalismus in Europa heute

Internationales und interdisziplinäres Anti-Genderismus-Symposion

25. - 27. März 2020 --> VERSCHOBEN: 14. - 16. Oktober 2020
Universitätszentrum Theologie, Karl-Franzens-Universität Graz

Das Grazer Symposion bearbeitet vielfältige Aspekte des Anti-Genderismus im Schnittfeld zwischen Vorurteils-, Rechtspopulismus- und Fundamentalismusforschung: als symbolisches Bindeglied („symbolic glue“) innerhalb des rechten Spektrums und als deren strategisches Mittel der „Selbstverharmlosung“, als Thema virtuell agierender antifeministisch misogyner Maskulinisten ebenso wie einer im Entstehen begriffenen europäischen "Religiösen Rechten“. Sein besonderer Fokus richtet sich dabei verstärkt, aber nicht ausschließlich auf die besonders zugespitzte Situation in einigen ostmitteleuropäischen EU-Staaten.

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Fragility of Sounds | Festival Conference 2020

8 - 9 May 2020 POSTPONED!

new Date: 14 - 16 January 2021
University of Music and Performing Arts, Graz

"On the fragility of sounds" is an artistic research project funded by the FWF Austrian Science Fund (PEEK Project AR537). It is designed to explore terrains of composition and contemporary music theatre as they are interwoven with feminist practice. The project research expands from the intersection of listening, composing, and feminism. We ask: Can music theatre be conceived with "Another Ear" rather than from the perspective of the "Male Gaze"? We aim to understand how the process of composing is affected by (feminist) listening.

"Fragility of Sounds" is a multi-/interdisciplinary festival-conference and invites proposals from researchers and artistic researchers from any discipline whose work relates to this topic.

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European Citizen Science Association Konferenz 2020

6. - 8. September 2020
Triest

Die ECSA-Konferenz unter dem Motto „Encounters in Citizen Science” wird von Mai auf September 2020 verschoben. Die Early-Bird-Anmeldung wurde bis 15. Juni verlängert.
Das vorläufige Programm ist bereits online.

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56th  Annual Conference of the Royal Musical Association

8 - 10 September 2020
Goldsmiths, University of London

The conference seeks to explore and celebrate the quality and diversity of current scholarship in music, understood in its broadest sense and represented by its many branches and global aspects. As such, the committee invites a broad range of types of proposals and seeks to represent work in musicology including popular musicology and ethnomusicology, composition and performance including sonic arts, and practice research across all disciplines.

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SEMPRE Autumn 2020 Conference

10 - 11 September 2020
University of Leeds

The role of music psychology research in a complex world: Implications, applications and debates

This SEMPRE conference aims to bring together researchers to (re)consider music psychology (in the broadest sense of the term) in light of current social, cultural, and environmental challenges, and seeks to foster discussion and debate about the role that music psychology might play in addressing them. 

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IWK Vienna Talk 2020 "Bridging the Gaps"

13 - 16 September 2020
mdw

On the occasion of the 35th anniversary of the Institute of Music Acoustics (Wiener Klangstil), we are inviting for the Fourth Vienna Talk on Music Acoustics and Performance Science 2020 under the theme "Bridging the Gaps". This symposium will start with a welcome party on September 13 and will prosumably end on September 16, 2020.

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Open Access 2020 - Wege, Akteur*innen, Effekte - 14. Open-Access-Tage

15. - 17. September 2020 - ONLINE KONFERENZ
Bielefeld

Die Open-Access-Tage sind mit rund 400 Teilnehmer*innen die zentrale jährliche Konferenz zum Thema Open Access im deutschsprachigen Raum. Sie richtet sich an alle, die sich intensiv mit den Möglichkeiten, Bedingungen und Perspektiven des wissenschaftlichen Publizierens befassen. Dazu gehören Mitarbeiter*innen von Bibliotheken und anderen Einrichtungen der Wissenschaftsinfrastruktur und von Verlagen ebenso wie Wissenschaftler*innen und Mitglieder der Wissenschaftsadministration.

Die Konferenz wird von der Universitätsbibliothek Bielefeld und der Hochschulbibliothek der Fachhochschule Bielefeld in Kooperation mit der Informationsplattform open-access.net ausgerichtet.

mehr Information und CfP (Deadline 15. April 2020)

 


 

11th Vienna Music Business Research Days

21 - 23 September 2020
Institute for Cultural Management and Gender Studies, mdw

The Vienna Music Business Research Days want to bring together scholars from all disciplines and interested music business professionals in Vienna every year in order to present their findings and exchange ideas about it.

Music business research is a new scientific approach at the intersection of economic, artistic, especially musical, cultural, social, legal, technological developments that aims at a better understanding of the creation/production, dissemination/distribution and reception/consumption of the cultural good music. It follows an inter-disciplinary research and teaching approach that is characterized by methodological diversity.

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10th European Music Analysis Conference 2020

21 - 26 September 2020
Moscow

It is organized by the Moscow P.I. Tchaikovsky Conservatory and the Russian Society for Theory of Music (OTM – Obshchestvo teorii muzyki), with the support of all the European societies for music analysis.

This international conference will be a key event in the field of music analysis and associated fields. It will aim at bringing together researchers from around the world. The plenary keynote lectures will be given by representatives of each participating society.

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Einmischen erwünscht !? - Wissenschaftskommunikation und Politik, 13. Forum Wissenschaftskommunikation

5. - 7. Oktober 2020
Hannover

Mit der größten Fachtagung für Wissenschaftskommunikation im deutschsprachigen Raum bietet Wissenschaft im Dialog jährlich einen Überblick zu aktuellen Trends und Strategien in der Wissenschaftskommunikation und lädt zum Diskutieren und Netzwerken ein.

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Music and the Spanish Civil War

8 - 10 October 2020
Humboldt University, Berlin

This two-day conference aims to create a framework for a broader understanding of the ways in which Spanish and non-Spanish musicians (including composers, performers, conductors, musicologists, critics, and others) relate to this key historical and ideological conflict of the 20thcentury. These relationships are not limited to the wartime period but also include the subsequent decades, in which a large number of musicians from Spain and abroad reflected on the confrontation and its consequences in their work.

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Johannes von Nepomuk: Kult - Künste - Kommunikation

Internationale Tagung

14. - 16. Oktober 2020
Wien, Österreichische Akademie der Wissenschaften

Anlässlich der bevorstehenden Jubiläen der Selig- bzw. Heiligsprechung (1721/1729) des Heiligen Johannes von Nepomuk (~1350–1393) soll im Rahmen einer internationalen Tagung der (bereits vor der offiziellen Kanonisierung einsetzende und europaweit expandierende) Kult um diesen böhmisch-habsburgischen Heiligen diskutiert werden. Der Fokus liegt dabei auf bildlichen, architektonischen, musikalischen und textlichen Manifestationen seiner Verehrung in den Habsburgerländern vom späten 17. bis in das frühe 19. Jahrhundert.

Im Zentrum der interdisziplinären Tagung stehen übergreifende Fragestellungen wie Kontextualisierungen und Ausformungen des Kultes, Art der Vermittlung von Vita und Tugenden des Heiligen, kommunikative Funktionen sowie Intentionalität der Künste bzw. Medien.

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Musical Networking in the 'Long' 19th Century

15 - 17 October 2020
Zagreb

The aim of the conference is not to discuss the theory but to present case studies, whose variety gives a vivid picture of the social history of music of the (very) ‘long’ 19th century. Not only musicologists but also historians and sociologists dealing with music are welcome to contribute to that common goal.

Organisers: Croatian Musicological Society, Croatian Academy of Sciences and Arts,  Department for the History of Croatian Music and Croatian Institute of History

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#EUSEA2020: Conducting Public Engagement in Times of Dissonances. European Science Engagement Conference

28 October 2020
Cork Music School

Die EUSEA-Konferenz wird von April auf Oktober 2020 verschoben. Die zweitägige Veranstaltung findet unter dem Motto „Conducting Public Engagement in Times of Change“ statt. Am 28. Oktober kann die Pre-Conference besucht werden. Die Registrierung öffnet im August.

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Körper(lichkeit) in der Musik des 20. und 21. Jahrhunderts

Tagung

5.-6. November 2020
Zentrum für Genderforschung, Universität für Musik und darstellende Kunst Graz

Das performative und konzeptuelle Potenzial des menschlichen Körpers rückte seit Mitte des 20. Jahrhunderts zunehmend in den Fokus künstlerischer Auseinandersetzung, wo es sich, von ausführlicher ästhetischer und wissenschaftlicher Reflexion begleitet, heute als selbstverständliche Kategorie etabliert hat. Die Tagung „Körper(lichkeit) in der Musik des 20. und 21. Jahrhunderts“ widmet sich kompositorischen und performativen Konzepten, in welchen der menschliche Körper nicht nur als Mittel zum Zweck der Klangerzeugung eingesetzt und als nebensächlich verstanden wird, sondern in welchen dessen Ausdrucks- und Bewegungsmöglichkeiten im Zentrum künstlerischer Überlegungen stehen. Um die Thematik von „Körper“ und „Körperlichkeit“ in der Musik möglichst umfangreich diskutieren zu können, werden Einreichungen aus unterschiedlichen Disziplinen (Musikwissenschaft, Gender Studies, Theaterwissenschaft, Tanzwissenschaft, Disability Studies etc.) sowie interdisziplinäre Ansätze begrüßt. In der Überzeugung, dass dieses komplexe Themenfeld durch ein Miteinander von Theorie und Praxis um zusätzliche Facetten bereichert werden kann, sind zudem Beiträge aus dem Bereich der künstlerischen Forschung ausdrücklich erwünscht.

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ELIA Biennial Conference

18 - 21 November 2020
Zurich University of the Arts (ZHdK)

New ideas, new concepts, the NEW itself most commonly arises at the
edges or at the interfaces between traditional disciplines. It is often this space in between — virtual or physical — where we as academics, artists or creatives can invent, innovate, compose and create.

The ELIA Biennial Conference 2020, hosted by Zurich University of the Arts (ZHdK), will be dedicated to exploring these limits, testing the boundaries between worlds, disciplines and concepts; while at the same time, shaping and reflecting on our practices and expanding the arts.

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Muße, Musen und das Müssen. Wissen und Geschlecht in Musik* Theater* Film*

23. - 24. April 2020 - VERSCHOBEN: 29.-30. April 2021!

Interdisziplinäre Ringvorlesungstagung mit Beiträgen von Doris Ingrisch, Marion Mangelsdorf, Mara Mattuschka, Jürgen Oberschmidt, Katja Rothe, Iris ter Schiphorst, Doris Uhlich und Gabriele Wappel

Konzept: Andrea Ellmeier, Doris Ingrisch

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Performance Philosophy Problems: How Does Performance Philospohy Collaborate?

9 - 12 June 2021
University of the Arts Helsinki

Our times have generated problems, the scope, depth, complexity and ubiquity of which are surpassing traditional procedures for solving them. As the problems we face change in nature so too must our ways of dealing with them. Global problems require new modes of collaboration, transversal combinations and inclusiveness, enabling all kinds of agents from different fields to unite their experiences and efforts. At the same time, existing organisations are compelled to rethink their reasons for existence, their values and ways of functioning. Performance Philosophy is not immune to this challenge.

The 6th Performance Philosophy biennial asks: what kinds of problems does working in the field of performance philosophy lead us to encounter and to articulate, and what tools does it provide to deal with them? The conference invites its participants – artists, philosophers, scholars, artist-researchers and performance philosophers, regardless of any particular genre, school or discipline – to articulate the range of performance philosophy problems, whose treatment calls for dialogue and collaboration between philosophy and the performing arts.

Performance Philosophy Problems welcomes two types of proposals:

  • individual & panel proposals
  • PPP Key Groups proposals

The Call for Participation for both types will be opened on 1 September 2020.

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International  Conducting Studies Conference 2020

25 - 27 June 2020 --> POSTPONED: 25 - 27 June 2021
St. Anne's College, University of Oxford

OCIICSC 2020 is the fourth conference designed to bring together researchers and practitioners in order to generate interdisciplinary dialogue about, raise awareness of, and generate further development in the field of conducting studies. As the three previous conferences have shown, the practice of instrumental and vocal conducting encompasses vastly more than its physical manifestation suggests. The Conference continues to explore conducting’s many facets through a range of disciplines including musicology, ethnomusicology, music education, philosophy, psychology, anthropology, and sociology.

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Performance  Studies Network International Conference 2020

2 -5 July 2020 --> POSTPONED: 1 - 4 July 2021
University of Huddersfield (GB)

The University of Huddersfield is proud to host the 2020 Performance Studies Network Conference. We look forward to welcoming delegates from across the globe to share research about performance, including practice-based research, research-dynamic performances, and much more. We can promise a range of presentations and formats, covering diverse genres, methodologies, practices and periods of study, across our numerous lecture and seminar rooms, concert venues, archive and exhibition centre, and other spaces.

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Journal  of Embodied Research

Journal of Embodied Research solicits video articles of between 10 and 20 minutes that document and share the results of research projects in which embodied practice is an essential part of the methodology. There are no annual deadlines and video articles are published on a rolling basis throughout the year. Informal inquiries to JER can be made by emailing the journal editor at any time. Formal submissions should be made electronically through the website. 

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Open Gender Journal

Seit der ersten Veröffentlichung im September 2017 reflektiert OGJ die Breite und Vielfalt des wissenschaftlichen Feldes der Geschlechterforschung ohne thematische Einschränkungen: Im Sinne eines „mega journals“ verzichtet OGJ auf eine Ausgabenbindung und ermöglicht dadurch eine fortlaufende, zeitnahe Erscheinungsweise.
Geschlechterforschung wird dabei als Sammelbegriff für die verschiedenen methodischen und theoretischen Ausrichtungen innerhalb des Feldes verwendet (Frauenforschung, Geschlechterforschung, Genderforschung, Gender Studies, feministische Forschung). Zudem werden folgende Forschungszusammenhänge ausdrücklich miteinbezogen: Queer Studies, Disability Studies, Rassismusforschung, Critical Whiteness, Postcolonial Studies, Diversity Studies, Intersektionale Perspektiven.

Einreichungen laufend möglich

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