|
|
||||
|
||||
Liebe Leser*innen!Wir verabschieden uns ins neue Jahr mit einer weiteren Ausgabe der Ethnomusicology News über Neuigkeiten und bevorstehenden Veranstaltungen aus unserem Institut: In der aktuellen Ausgabe des mdw Magazins finden Sie ein Special "Kulturelle Vielfalt als gelebte Praxis" zu unserem Fachbereich. In mehreren Beiträgen werden die Tätigkeitsfelder und Geschichte des Instituts und des Music and Minorities Research Center beleuchtet. Wir gratulieren ganz herzlich unserer Mitarbeiterin Isabel Frey, die den Award of Excellence 2025– Staatspreis für die besten Dissertationen des Bundesministeriums für Frauen, Wissenschaft und Forschung für ihre Dissertation verliehen bekommen hat. Im Dezember wurde der neue Sammelband der Institutsreihe "Musiktraditionen" und "European Voices" veröffentlicht mit dem Titel "Singing, Song and Sound as Human Acts of Personal and Cultural Agency," der von Ardian Adhmedaja herausgegeben wurde. Im neuen Jahr haben wir auch wieder spannende Veranstaltungen, wie die Filmveranstaltung "Interrogating Israeli Folk Dance" am 16. Jänner 2026 – ein Filmscreening von "Everything You Have is Yours" und anschließendes Gespräch auf Zoom mit der israelischen Tänzerin und angehenden Rabbinerin Hadar Ahuvia. Im Special Issue zum Thema "Exiles and contemporary sound creation" im französischen Journal Filigrane ist ein wissenschaftlicher Artikel von Anja Brunner erschienen: "(Non-)Belonging as Musical Force after Displacement: The Trajectory of the Rapper and Singer-Songwriter ENANA (Berlin, Germany)" Unsere Studierende Parmis Rahmani, derzeit im dritten Semester im Masterstudium Ethnomusikologie, hat den Artikel "Voice of Resistance Female Singers in Post-revolutionary Iran after 1979" im Magazin AN:klang der Jungen Musikwissenschaft der Österreichischen Gesellschaft für Musikwissenschaft veröffentlicht. Wir wünschen Ihnen erholsame Feiertage und einen guten Rutsch ins neue Jahr! mdwMagazinKulturelle Vielfalt als gelebte PraxisSchwerpunkt auf Volksmusikforschung und Ethnomusikologie an der mdw
Die aktuelle Ausgabe des mdwMagazins beinhaltet ein Special zum Fachbereich der Volksmusikforschung und Ethnomusikologie an der mdw, welche zeigt, dass kulturelle und vor allem musikalische Vielfalt ihren fixen Platz an der Universität hat und haben muss. Die verschiedenen Artikeln und Interviews gehen auf die Geschichte und Entwicklung der Volksmusikforschung und Ethnomusikologie und des Music and Minorities Research Center an der mdw nach. Neben Artikeln über die Geschichte der Minderheitenforschung, die Geschichte. des Fachbereichs in der NS-Zeit oder auch die aktuelle Praxis im wissenschaftlich-künstlerischen Masterstudium Ethnomusikologie können Sie auch ein Interview mit dem Institutsleiter Marko Kölbl und der ehemaligen Institutsleiterin und Gründerin und Leiterin des Music and Minorities Research Center Ursula Hemetek lesen. Alle Artikel sind auch auf dem mdw-Webmagazin veröffentlicht. NeuigkeitenIsabel Frey erhält den Award of Excellence 2025Verliehen am 10. Dezember 2025 vom Bundesministerium für Frauen, Wissenschaft und Forschung (BMFWF)
Isabel Frey, derzeit Senior Artist und Post-Doc Forscherin am Institut für Volksmusikforschung und Ethnomusikologie, wurde vom Bundesministerium für Bildung, Wissenschaft und Forschung (BMBWF) für ihre Dissertation "Vocal Yiddishkeit: Postvernacular Transmission and Performance of Yiddish Folksong" mit dem Award of Excellence 2025 ausgezeichnet. Mit diesem Staatspreis, der mit EUR 3.000,- dotiert ist, werden seit 2008 die 40 besten Dissertationen des abgelaufen Studienjahres honoriert. Frey hat ihre ausgezeichnete Dissertation im Fachbereich Ethnomusikologie als Teil des strukturierten Doktoratprogramms "Music Matters. Materialities, Knowings and Practices in Performing Arts" der mdw verfasst. Wir gratulieren herzlich! InstitutspublikationSinging, Song and Sound as Human Acts of Personal and Cultural Agencyherausgegeben von Ardian Ahmedaja Musiktraditionen Bd. 5 / European Voices VI
Der von Ardian Ahmedaja herausgegebene Sammelband Singing, Song, and Sound as Human Acts of Personal and Cultural Agency, fünfter Band der Institutsreiche “Musik Traditionen“ (vormals Schriften zur Volksmusik) und zeitgleich Band VI der Reihe European Voices, untersucht anhand von elf Beiträgen internationaler Forscher*innen die performative Handlungsmacht und Klangpolitiken, das Verhältnis von Individuen und Gruppen sowie die Produktion und Wahrnehmung von Klang. Als Ergebnis eines mit dem österreichischen und Wiener Volksliedwerk veranstalteten Symposiums mit dem Titel „Singing, Song, and Sound“ (2021), verknüpfen die Kapitel des Sammelbands musikanalytische Herangehensweisen mit größeren sozialen und kulturellen Fragen in Volksmusikforschung und Ethnomusikologie. Der gesamte Sammelband ist open access verfügbar. Filmscreening und Artist TalkInterrogating Israeli Folk Dance: Filmscreening Everything You Have Is YoursFreitag, 16. Jänner 2026, 18:00, Art House Kino, mdw im Anschluss Zoom-Gespräch mit Hadar Ahuvia
In „Everything You Have Is Yours“ hinterfragt die in New York lebende Choreografin Hadar Ahuvia die Wurzeln der israelischen Volkstänze, die sie als Kind zusammen mit ihrer Mutter in den USA gelernt hat. Konfrontiert mit romantisierten Geschichten über ihre Großeltern, die in den 1930er Jahren nach Palästina kamen, begibt sich Ahuvia auf eine persönliche Reise, um sich mit den Gründungsmythen und Grenzen des Zionismus auseinanderzusetzen. Durch ihre Arbeit entsteht ein Gewebe künstlerischer Porträts – jüdische, israelische und palästinensische Tänzer*innen, die in New York City leben, setzen sich mit den Fragen auseinander, was wir übernehmen und was wir verkörpern, um es weiterzugeben. Nach der Vorführung findet ein Gespräch mit Hadar Ahuvia über Zoom statt. Everything You Have Is Yours, 2024, 90 Min Die Veranstaltung findet in Kooperation mit dem Music and Minorities Research Center und dem International Research Center Gender and Performativity statt. Anmeldung per Email an krammer@mdw.ac.at Veröffentlichung(Non-)Belonging as Musical Force after Displacement: The Trajectory of the Rapper and Singer-Songwriter ENANA (Berlin, Germany)von Anja Brunner im Journal Filigrane
Dieser Artikel befasst sich mit den Komplexitäten von Zugehörigkeit, die eine erlebt und emotional bewältigen muss, wenn er gezwungen ist, sich in einer neuen Umgebung ein neues (musikalisches) Leben aufzubauen. „Zugehörigkeit“ bezieht sich dabei auf strukturelle Kategorisierungen, wird aber gleichzeitig als nicht essenzialistisch, dynamisch, relational und notwendigerweise intersektional verstanden. Diese Forschung untersucht die vielschichtige Realität von Zugehörigkeiten und Zuordnungen zu Orten, Gemeinschaften und Vorstellungen von „Heimat“ sowohl in der musikalischen Praxis als auch im persönlichen Leben nach einer erzwungenen Migration. Die Fallstudie verfolgt den Werdegang von ENANA nach deren Ankunft in Berlin (2015–21); ENANA ist eine nicht-binäre und transgender Person syrischer Herkunft, aktiv als singer-songwriter und rapper. Fünf biografische, ethnografische Erzählungen, die sich um repräsentative musikalische Darbietungen ranken, zeigen die Herausforderungen, die mit bewusst gewählten und auferlegten Zugehörigkeitsbeziehungen nach der Flucht verbunden sind, und beleuchten die sich überschneidenden Themen Geschlecht, Rasse/Rassismus, musikalische Vielfalt, ambivalente kulturelle Kategorisierungen, „Migrantisierung” und Klasse. Fragen der Zugehörigkeit treten dabei eindeutig als treibende Kraft für musikalische Transformation hervor. Der Artikel ist open access verfügbar. Dear subscribers!We bid farewell to the old year with another edition of Ethnomusicology News, featuring news and upcoming events from our institute: In the current issue of mdw Magazine, you will find a special feature "Cultural Diversity as Lived Practice" about our research and artistic field. Several articles shed light on the activities and history of the department and the Music and Minorities Research Center. We would like to congratulate our colleague Isabel Frey, who received the Award of Excellence 2025 – State Prize for the Best Dissertations from the Federal Ministry of Women, Science, and Research for her dissertation. In December, the new edited volume of the Department's publication series "Music Traditions" and "European Voices" was published with the title "Singing, Song and Sound as Human Acts of Personal and Cultural Agency," edited by Ardian Adhmedaja. We have more exciting events lined up for the new year, such as the film screening "Interrogating Israeli Folk Dance" on January 16, 2026 —a screening of "Everything You Have is Yours" followed by a discussion on Zoom with Israeli dancer and rabbi in training Hadar Ahuvia. A scholarly article by Anja Brunner has been published in the special issue on "Exiles and contemporary sound creation" in the French journal Filigrane: "(Non-)Belonging as Musical Force after Displacement: The Trajectory of the Rapper and Singer-Songwriter ENANA (Berlin, Germany)." Our student Parmis Rahmani, currently in her third semester of a master's program in ethnomusicology, has published the article "Voice of Resistance Female Singers in Post-revolutionary Iran after 1979" in the magazine AN:klang of the Young Musicology section published by the Austrian Society for Musicology. Wir wünschen Ihnen erholsame Feiertage und einen guten Rutsch ins neue Jahr! mdwMagazineCultural Diversity as Lived PracticeSpecial Issue on folk music research and ethnomusicology at the mdw
The current issue of mdwMagazin includes a special feature on the Department of Folk Music Research and Ethnomusicology at the mdw, which shows that cultural and, above all, musical diversity has and must have a firm place at the university. The various articles and interviews trace the history and development of folk music research and ethnomusicology and the Music and Minorities Research Center at the mdw. In addition to articles on the history of minority research, the history of the department during the Nazi era and current practice in the scientific-artistic master's program in ethnomusicology, you can also read an interview with the current department chair Marko Kölbl and the former department chair and founder and director of the Music and Minorities Research Center Ursula Hemetek. All articles are also published on the mdw web magazine. NewsIsabel Frey receives the Award of Excellence 2025Awarded on December 10, 2025, by the Federal Ministry for Women, Science, and Research (BMFWF)
Isabel Frey, currently a senior artist and postdoctoral researcher at the Institute for Folk Music Research and Ethnomusicology, was awarded the Award of Excellence 2025 by the Federal Ministry of Education, Science and Research (BMBWF) for her dissertation "Vocal Yiddishkeit: Postvernacular Transmission and Performance of Yiddish Folksong." Frey wrote her outstanding dissertation in the field of Ethnomusicology as part of the structured doctoral program "Music Matters. Materialities, Knowings and Practices in Performing Arts" at the mdw. This state prize, which comes with a cash award of EUR 3,000, has been presented since 2008 to the 40 best dissertations of the previous academic year. Congratulations! Department publicationSinging, Song and Sound as Human Acts of Personal and Cultural Agencyedited by Ardian Ahmedaja Musical Traditions Vol. 5 / European Voices VI
Edited by Ardian Ahmedaja, the volume Singing, Song, and Sound as Human Acts of Personal and Cultural Agency––fifth volume of the institute's series “Musik Traditionen” (formerly Schriften zur Volksmusik) and simultaneously volume VI of the series European Voices––examines performing agencies and sound politics, the relationship between individuals and groups, and the production and perception of sound in eleven contributions by international researchers. The result of a symposium organized with the Austrian and Viennese Folk Song Society entitled “Singing, Song, and Sound” (2021), the chapters of the anthology combine music-analytical approaches with broader social and cultural questions in folk music research and ethnomusicology. The entire edited volume is available open access. Film screening and artist talkInterrogating Israeli Folk Dance: Filmscreening Everything You Have Is YoursFriday, January 16, 2026, 6:00 p.m., Art House Cinema, mdw Followed by a Zoom conversation with Hadar Ahuvia
In Everything You Have Is Yours, NYC-based choreographer Hadar Ahuvia interrogates the roots of the Israeli folk dances she grew up dancing with her mother in the U.S. Confronting romanticized stories about her grandparents, settlers in 1930s Palestine, Ahuvia embarks on a personal journey to reckon with the founding mythologies and transgressions of Zionism. Through her work, a web of artistic portraits emerges— Jewish, Israeli, and Palestinian dancers living in New York City grapple with the questions of what we inherit and what we embody to carry forward. After the screening there will be a Q&A with Hadar Ahuvia via Zoom. Everything You Have is Yours, 2024, 90 min The event is being held in cooperation with the Music and Minorities Research Center and the International Research Center Gender and Performativity. Registration by email to krammer@mdw.ac.at Publication (Non-)Belonging as Musical Force after Displacement: The Trajectory of the Rapper and Singer-Songwriter ENANA (Berlin, Germany)by Anja Brunner in the journal Filigrane
This article discusses the complexities of belonging that an exiled musician experiences and must emotionally navigate when forced to build a new (musical) life in new surroundings. “Belonging” relates to structural categorisations, but it can also be conceptualised as non-essentialised, dynamic, relational, and necessarily intertwined and intersectional. Exploring this productive ambivalence, this study highlights the multi-layered reality of affiliations and ascriptions to places, communities, and conceptions of “home” in both musical practice and personal life after forced migration. The case study traces the trajectory of the non-binary and trans Syrian singer-songwriter and rapper ENANA following their arrival in Berlin (2015–21). Five biographical, ethnographic narratives framed around representative musical performances show the challenges associated with chosen and non-chosen relations of belonging after displacement, highlighting the intersected issues of gender, race/racism, musical diversity, ambivalent cultural categorisations, “migrantisation”, and class. Questions of belonging clearly emerge as a force for musical transformation. The article is avaliable open access. Credits: header © IVE; mdwMagazine © mdw graphics; Award of Excellence © BMFWF / Martin Lusser – Photographie / martin@lusser.at; Filmscreening Interrogating Israeli Folk Dance © Mor Mendel and Hadar Ahuvia; (Non-)belonging as a Musical Force After Displacement © design by Salomé Guyot, permission by ENANA Newsletter Redaktion: Isabel Frey |
||||
|
|
||||
|
Impressum & Offenlegung
|
||||