Dirty Dragging
Performative Transpositions
Evelyn Annuß
Dirty Dragging contributes to queer retheorizations and explores the ambivalence of transgressive performances under apartheid, Nazism, and Jim Crow through a transoceanic lens. The book takes up the ambivalence of “dirty” performance modes—spanning drag and carnival to propaganda—and extends readings of gender bending by incorporating perspectives on blackface and “racialized drag”. It explores violent, locally specific mobilizations of the transgressive along with the ways in which queer and creolized forms of performance intertwine to oppose identitarian boundaries. Given the current slide into right-wing authoritarianism, the book thereby gestures toward the potential joy of collectively making societal conditions dance.
Das Buch erscheint auch auf Deutsch.
Endorsements
Metadaten
Veröffentlichung: Frühjahr 2026
Über die Autorin
Evelyn Annuß
, Professorin für Gender Studies, leitet das International Research Center Gender and Performativity (ICGP) an der Universität für Musik und darstellende Kunst Wien. Sie arbeitet an der Schnittstelle von Ästhetik, Performativitätstheorien und der Kritik der Politik. Als Theater- und Literaturwissenschaftlerin beschäftigt sie sich u. a. mit politischen Spektakeln, ihrer Historizität und Medialität im Kontext von NS, Kolonialrassismen und (Re-)Faschisierung. Dirty Dragging geht aus Recherchen im südlichen Afrika, den USA und den Alpen hervor und ist im Rahmen ihres DFG-Heisenberg-Projekts Grenzziehungen und performative Transpositionen (FU Berlin) entstanden.
