ive - Universitaet fuer Musik und darstellende Kunst Wien
 

[English below]

Liebe Abonnent*innen!

Wir freuen uns, Ihnen Neuigkeiten und Informationen zu bevorstehenden Veranstaltungen aus dem Institut für Volksmusikforschung und Ethnomusikologie mitzuteilen:

Am 13. Dezember veranstaltet der Neue Wiener Diwan in Kooperation mit dem Institut einen Konzertvortrag "Jiddische Musik transkulturell" mit Isabel Frey und Benjy Fox-Rosen in der Brunnenpassage in Wien. 

Am 18. Dezember findet am Institut für Volksmusikforschung und Ethnomusikologie im Rahmen des Seminars „The Meeting of Knowledges“ der zweite Teil einer Reihe von Online-Gastvorträgen zum Thema dekoloniale lateinamerikanische ethnomusikologische Forschungsansätze statt. 

Am Samstag 14. und Sonntag 15. Dezember richtet das Institut auch ein Meeting der Sub-Study Group on Couple Dance der ICTMD Study Group on Ethnochoreology zum Thema "Couple-turning Before the Waltz" aus. Bei Interesse können sich Study Group Mitglieder an Egil Bakka und Else Schmidt wenden.

Außerdem haben wir neue Veröffentlichungen: ein Sammelbandbeitrag von Marko Kölbl über Machthierarchien in Musikhochschulbilduing und ein Artikel von Isabel Frey über Gebetsmelodien in einer jüdischen liberalen Gemeinde in Wien, sowie ein neues Album des von Marko Kölbl geleiteten Ensembles Šari Stinjaki. 


Konzertvortrag

Jiddische Musik Transkulturell

von Isabel Frey und Benjy Fox-Rosen

Freitag, 13. Dezember, 19:30, Brunnenpassage, 1160 Wien

Die Musik der aschkenasischen Jüdinnen und Juden Osteuropas ist tief in transkulturellen Prozessen verwurzelt. Wie auch die jahrhundertealte Sprache Jiddisch, spiegelt sie eine lange Geschichte von Migration und kulturellem Austausch wider, in der sich verschiedenste musikalische Stile und Traditionen begegnen und miteinander verweben.

Im Rahmen dieses Vortragskonzerts erforschen die jiddischen Sänger*innen und Ethnomusikolog*innen Isabel Frey und Benjy Fox-Rosen die transkulturellen Dynamiken der aschkenasisch-jüdischen Musik. Dabei zeigen sie, dass „Tradition“ in ständiger Veränderung begriffen ist und keine festen Grenzen hat. Begleitet von Maria Bunea und Maciej Gołębiowski beleuchten sie Überschneidungen mit rumänischer, moldawischer, ukrainischer und türkischer Musik und stellen aktuelle Ansätze vor, die jiddische Musik als Mittel der Solidarität mit anderen Minderheiten nutzen. So wird deutlich, dass keine Kultur für sich alleine steht, sondern alle durch Begegnungen und Austausch geprägt werden.

Die Veranstaltung findet unter der Kooperation des Neuen Wiener Diwan, der Brunnenpassage und des Instituts für Volksmusikforschung und Ethnomusikologie der Universität  für Musik und darstellende Kunst Wien statt. Weitere Informationen finden Sie unter diesem Link.

Eintritt frei


Gastvortrag

"When Knowledges Meet: Reciprocity and tensions in collaborative research-creation process with the Qom indgenous people from Chaco, Argentina"

von Silvia Citro & Soledad Torres Agüero (Argentinien)

Mittwoch, 18. Dezember , 14:00, Online 

Nächste Woche findet am Institut für Volksmusikforschung und Ethnomusikologie im Rahmen des Seminars "Meeting of Knowledges“ der zweite Teil einer Reihe von Online-Gastvorträgen zum Thema dekoloniale lateinamerikanische ethnomusikologische Forschungsansätze statt. 

Am Mittwoch, dem 18. Dezember, werden wir das argentinische Forschungsteam von Silvia Citro und Soledad Torres Agüero zu Gast haben, die über ihre Erfahrungen in der gemeinsamen Forschung mit dem indigenen Gruppen der Qom aus der argentinischen Provinz Chaco berichten und über die Dimensionen der Repräsentation innerhalb der akademischen Welt nachdenken werden. 

Für die persönliche Anmeldung bitte eine E-Mail senden an: silvestrini@mdw.ac.at 

Für die Online-Anmeldung bitte diesen Link verwenden. 


Veröffentlichung

"Power Hierarchies in Higher Music Education: Personal Reflections from Vienna"

Artikel von Marko Kölbl, In Music, Power Relations and Beyond: Critical Positions in Higher Music Education

In diesem Beitrag in dem neu erschienenen Sammelband Music, Power Relations, and Beyond: Critical Positions in Higher Music Education, herausgegeben von Christa Brüstle, Lucia Di Cecca, Itziar Larrinaga, Mojca Piškor, Eva Sæther und David-Emil Wickström reflektiert Marko Kölbl über Machthierarchien, die tief in Musikhochschulbildung verwurzelt sind, und stellt strukturelle Veränderungen vor, die notwendig sind, um die institutionelle Trägheit zu überwinden und einen sinnvollen und greifbaren sozialen Wandel zu fördern. Der gesamte Sammelband ist Open Access hier verfügbar. 


Veröffentlichung

"Musical Minhag: Negotiating Prayer Melodies in a Liberal Synagogue in Vienna"

Von Isabel Frey, Musicologica Austriaca, Dezember 2024

Isabel Frey hat einen Artikel in der peer-reviewed Zeitschrift Musicologica Austriaca zur Aushandlung von Gebetsmelodien in der liberalen jüdischen Gemeinde Or Chadasch in Wien veröffentlicht. Der Artikel untersucht, wie die emotionale Bindung von Gemeindemitgliedern an bestimmte Melodien die Debatten über musikalische Tradition, Kontinuität und Zugehörigkeit zur Gemeinschaft prägt. Im Mittelpunkt dieser Analyse steht das Konzept des Minhag (Brauch), ein Insider-Begriff, der als flexible, aber tief verwurzelte Grundlage für die musikalischen Gottesdienstpraktiken der Gemeinde dient. Darüber hinaus ordnet der Artikel den musikalischen Minhag von Or Chadasch in die breitere ethnomusikologische Forschung zu Minderheitengemeinschaften ein und argumentiert, dass dieser Minhag die spezifische historische, ideologische und soziopolitische Positionierung der Gemeinde widerspiegelt. Der Artikel wurde mit dem Musicologica Austriaca Best Paper Award der Österreichischen Gesellschaft für Musikwissenschaft prämiert und ist open access hier verfügbar. 


Album

Zbogom ostan lipo polje - Jačke za žalovanje i smrt" (Lebwohl schönes Feld - Lieder zu Trauer und Tod)

Ensemble Šari Stinjaki

Foto: Anton Maria Aigner

Das von Marko Kölbl geleitete Vokalensemble Šari Stinjaki präsentiert in seinem ersten Album den reichen Schatz an burgenlandkroatischen volksreligiösen und kirchlichen Liedern zum Themenfeld Tod, Sterben und Trauer. Die Auswahl des Repertoires soll die unterschiedlichen Funktionen und Typen der Lieder aufzeigen – so reichen die Lieder von Totenwachtliedern über das kroatische Totenabschiedslied „Spričanje“ bishin zu Trauerliedern, Totenliedern und Begräbnisliedern. Das kroatisch-, deutsch- und englischsprachige Booklet umfasst neben den Liedtexten auch Informationen zu den Liedern, historische Fotografien sowie eigens für das Album angefertigte Abbildungen der verschiedenen Arten der Stinatzer Trauertracht, deren Originalbestandteile das Ensemble aus den Truhen der älteren Frauen der Ortschaft zusammengetragen hat.

Hier geht es zum Artikel im Standard über das Album und hier kann man das Album erwerben. 


Dear subscribers!

We are pleased to share updates on upcoming events and news from the Department of Folk Music Research and Ethnomusicology:

On December 13, the Neue Wiener Diwan and the Department are co-hosting a lecture-concert on “Transcultural Yiddish Music” with senior artist Isabel Frey and Benjy Fox-Rosen at Brunnenpassage in Vienna.

On December 18, the second part of a series of online guest lectures on the topic of decolonial Latin American ethnomusicological research approaches will take place at the Department of Folk Music Research and Ethnomusicology as part of the seminar “The Meeting of Knowledges”.

On Saturday 14 and Sunday 15 December, the institute will also host a meeting of the Sub-Study Group on Couple Dance of the ICTMD Study Group on Ethnochoreology on the topic “Couple-turning Before the Waltz”. Study Group members interested in attending should contact Egil Bakka and Else Schmidt.

We also have new publications: an article by Marko Kölbl about power hierarchies in music education and an article by Isabel Frey about prayer melodies in a Jewish liberal community in Vienna, as well as a new album by the Šari Stinjaki ensemble conducted by Marko Kölbl.


Lecture-concert

Transcultural Yiddish Music

by Isabel Frey and Benjy Fox-Rosen

Friday, December 13, 19:30, Brunnenpassage, 1160 Wien

The music of the Ashkenazi Jews of Eastern Europe is deeply rooted in transcultural processes. Like the centuries-old Yiddish language, it reflects a long history of migration and cultural exchange, in which a wide variety of musical styles and traditions meet and interweave.

In this lecture-concert, Yiddish singers and ethnomusicologists Isabel Frey and Benjy Fox-Rosen explore the transcultural dynamics of Ashkenazic Jewish music. They show that “tradition” is in a constant state of change and has no fixed boundaries. Together with Maria Bunea and Maciej Gołębiowski, they shed light on overlaps with Romanian, Moldovan, Ukrainian and Turkish music and present current approaches that use Yiddish music as a means of solidarity with other minorities. This makes it clear that no culture stands alone, but that all are shaped by encounters and exchange.

The event is organized by the Neues Wiener Diwan, the Brunnenpassage and the Department of Folk Music Research and Ethnomusicology at the University of Music and Performing Arts Vienna. For more Information see this link

Free admission


Guest Lecture

"When Knowledges Meet: Reciprocity and tensions in collaborative research-creation process with the Qom indgenous people from Chaco, Argentina"

by Silvia Citro & Soledad Torres Agüero (Argentina)

Wednesday, December 18 , 14:00, Online 

Next week, the second part of a series of online guest lectures on decolonial Latin American ethnomusicological research approaches will take place at the Institute for Folk Music Research and Ethnomusicology as part of the “Meeting of Knowledges” seminar.

On Wednesday, December 18, we will host the Argentine research team of Silvia Citro and Soledad Torres Agüero, who will share their experiences of joint research with the Qom indigenous group from the Argentine province of Chaco and reflect on the dimensions of representation within the academy.

To register in person, please send an e-mail to: silvestrini@mdw.ac.at

To register online, please use this link.


Publication

"Power Hierarchies in Higher Music Education: Personal Reflections from Vienna"

By Marko Kölbl, In Music, Power Relations and Beyond: Critical Positions in Higher Music Education

In this article in the newly published edited volume Music, Power Relations, and Beyond: Critical Positions in Higher Music Education, edited by Christa Brüstle, Lucia Di Cecca, Itziar Larrinaga, Mojca Piškor, Eva Sæther and David-Emil Wickström, Marko Kölbl reflects on power hierarchies that are deeply rooted in higher music education and the structural changes essential for subverting institutional inertia and encouraging meaningful and tangible social change. The entire edited volume is available open access here.


Publication

"Musical Minhag: Negotiating Prayer Melodies in a Liberal Synagogue in Vienna"

By Isabel Frey, Musicologica Austriaca, December 2024

Isabel Frey published an article in the peer-reviewed journal Musicologica Austriaca on the negotiation of prayer melodies in the liberal Jewish community Or Chadasch in Vienna. Texplores how the emotional connections of congregants and prayer leaders to specific melodies shape debates on musical tradition, continuity, and communal belonging. Central to this analysis is the concept of minhag (custom), an insider term that serves as a flexible yet deeply rooted foundation in the musical worship practices of the congregation. Furthermore, the article situates the musical minhag of Or Chadasch within broader ethnomusicological research on minority communities, arguing that this minhag reflects the specific historical, ideological, and sociopolitical positioning of the congregation. The article was awarded the Musicologica Austriaca Best Paper Award by the Austrian Society for Musicology and is available open access here.


Album

Zbogom ostan lipo polje - Jačke za žalovanje i smrt" (Farewell, beautiful field – songs of mourning and death)

Ensemble Šari Stinjaki

Photo: Anton Maria Aigner

In its first album, the vocal ensemble Šari Stinjaki, led by Marko Kölbl, presents the rich treasure of Burgenland-Croatian folk-religious and church songs on the death and mourning. The selected repertoire shows the different functions and types of songs - ranging from wake songs to the Croatian farewell song ‘Spričanje’ to mourning songs, death songs and funeral songs. The booklet offers information in Croatian, German and English language, encompassing lyrics, information about the songs, historical photographs of funerals and newly shot images of the various types of the village's mourning costumes, the original components of which were collected by the ensemble from the village's elderly womens’ chests.

Read the Standard article about the album here and purchase the CD here.

 
 
 
 

Impressum | Kontakt

Impressum & Offenlegung
mdw – Universität für Musik und darstellende Kunst Wien
Institut für Volksmusikforschung und Ethnomusikologie
Anton-von-Webern-Platz 1, 1030 Wien, Österreich
+43 1 71155, vr1@mdw.ac.at, mdw.ac.at

mdw