13th International Music Business Research Days 2022

Die 13. International Music Business Research Days versammeln vom 18.-20. Oktober 2022 die international führenden Forscher:innen zur Musikwirtschaft, die sich mit Praktiker:innen aus der Musikindustrie zur wirtschaftlichen Relevanz virtueller Musikwelten wie das Metaverse oder ABBAs virtueller Konzerthalle in London am Vormittag des 20.10. austauschen werden. In Kooperation mit dem IASPM-DACH und der GfPM präsentieren und diskutieren dann nachmittags Prof.in Hyojung Sun (University of York) und Prof. Dave Hesmondhalgh (University of Leeds) die unterschiedlichen Einkommensströme in der Musikstreamingökonomie, die immer noch Musikschaffende benachteiligen. Insgesamt steht die diesjährige Konferenz unter dem Motto "Parallel Worlds in the Music Industry", aber es werden vor allem am zweiten Konferenztag am 19.10. Musikwirtschaftsexpert:innen aus aller Welt auch noch andere musikwirtschafliche Themen in ihren Präsentationen aufgreifen.

Vortragende*r
ao.Univ.-Prof. Mag. Dr.rer.soc.oec. Peter Tschmuck
tschmuck@mdw.ac.at
T +43 1 71155-3818

Programm

Artist Management and Artist Branding
Guy Morrow, University of Melbourne, Australia: Music artist managers: Remuneration, equity, and sustainability in the popular music business ecology
Morgan Benjamin & Robert Prey, RMIT University, Melbourne, Australia & University of Groningen, The Netherlands, Optimization and artistic identity on streaming platforms: Artist brand music and platform complementors

Konstantin Hondros & Sigrid Quack, University of Duisburg-Essen,
Germany: Real digital utopias or online waiting rooms? Releasing music
alternatively with netlabels
Elisabetta Lazzaro & Luca Turchet, University for the Creative Arts
Epsom Campus, UK & University of Trento, Italy: Mapping the business
of Internet of Musical Things

The Production Network Perspective in the Music Industry
Olga Kolokytha, Raffaela Gmeiner, Milja Vriesema & Suzan van Kempen, University of Vienna, Austria: Smells like GPN spirit: the Global Production Network approach in different areas of the music industry
Anna Anetta Janowska & Tove Henriksson, Warsaw School of Economics, Poland & Stockholm University, Sweden: Music and power. Power relations in today’s independent/ niche music industry through a global production network perspective

Fruzsina Morcz, ELTE University Budapest, Hungary: Ethical duties and
justification of existence: music business management courses in a
historical and industry perspective
François Abel, Nicolas Lagios & Pierre-Guillaume Méon, Université libre
de Bruxelles, Belgium: The effect of the Eurovision Song Contest on
European Union identity

Live Music Business
Erik Hitters & Martijn Mulder, Erasmus University Rotterdam, The Netherlands: Slave to superstar. The live music industry in the Netherlands as a superstar economy
Manuel Cuadrado-García & Juan D. Montoro-Pons, University of València, Spain: Studying consumer experience in live music from a multi-sensory approach

Blockchain and NFTs in the Music Industry
Rémy Guichardaza, Laurent Bach & Eric Schenk, Université de Strasbourg & INSA Strasbourg, France: Blockchain and NFT technologies: the future of the music industry?
Zaria Peters & Phillip Cartwright, IESA Institut d'études supérieures des arts Paris, France: Innovation, disruption and ownership: Perspectives on NFT technology for managing property rights in the music industry